اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توصیه‌‌های سازمان‌هدفمندی‌ به‌مردم‌ برای دریافت‌یارانه



اخبار ,اخبار اقتصادی ,توصیه‌‌های سازمان‌هدفمندی‌

 

اخبار اقتصادی -  توصیه‌‌های سازمان‌هدفمندی‌ به‌مردم‌ برای دریافت‌یارانه

مسعود کاووسی، مدیر کل روابط عمومی سازمان هدفمندی یارانه ها در توضیح بررسی حساب های مالی و راستی آزمایی میزان درآمدهای اعلام شده متقاضیان به "تدبیر " توضیح می دهد.

ثبت نام دریافت یارانه نقدی از فردا 20 فروردین آغاز می شود . یارانه ای که این بار نه به تمام سرپرستان خانوار بلکه قرار است به افراد نیازمند تعلق  بگیرد .


مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 93 دولت را مکلف کرده است که یارانه نقدی را بر اساس درآمد ماهانه سرپرستان خانوار که به تشخیص دولت نیازمند محسوب می شوند پرداخت کند تا یارانه نقدی 45 هزار تومانی که به گقته معاون اول رییس جمهور به حساب  تعدادی بیش از جمعیت کشور واریز می شده است صرفا به افراد نیازمند پرداخت گردد .

مهم ترین شاخص در تعیین افراد نیازمند سقف درآمدی سرپرستان خانوار عنوان شد  که راستی آزمایی آن توسط دولت این نگرانی را در مردم به وجود آورد که حساب های بانکی و گردش های مالی شان بررسی خواهد شد . حسن روحانی  پیش از این اعلام کرده بود دولت قصد سرکشی در حساب های مالی افراد را ندارد .

مسعود کاووسی، مدیر کل روابط عمومی سازمان هدفمندی یارانه ها در توضیح بررسی حساب های مالی و راستی آزمایی میزان درآمدهای اعلام شده  متقاضیان به تدبیر می گوید : «  در صفحه سوم فرم ثبت نام گزینه ای هست که گروه درآمدی سرپرستان متقاضی دریافت یارانه نقدی را مشخص می کند . 5 گزینه درآمدی در نظر گرفته شده است . کف درآمد از 600 هزار تومان و کم تر و سقف آن بالای 2میلیون و 500 هزار تومان است . سرپرستان خانوار با توجه به سقف درآمد کل افراد خانوار باید یکی از گزینه ها را مشخص کنند قسمت انتهایی هر صفحه گزینه ای با عنوان تایید وجود دارد که تایید فرم توسط متقاضی دریافت یارانه به منزله امضای فرد  و اجازه دادن به دولت برای بررسی میزان درآمد و اطلاعات حساب متقاضیان دریافت یارانه محسوب می شود.»

کاووسی در مورد راستی آزمایی این اطلاعات به تدبیر می گوید : « حساب ها و درآمدها کنترل می شود و اگر اطلاعات نادرست باشد به موجب قانون ضمن استرداد وجوه دریافتی باید جریمه نقدی به میزان سه برابر یارانه دریافتی را پرداخت کنند.»

مدیر روابط عمومی سازمان هدفمندی یارانه ها در توضیح این که پیش از این دولت تاکید کرده بود با پر کردن این فرم قصد سرک کشیدن در حساب های مردم را ندارد پس چگونه راستی آزمایی این درآمدها صورت می گیرد به  می گوید : «ما فرم ثبت نام را بر طبق نظرات مسئولان کشوری و دولت تنظیم کرده ایم . در تهیه این لیست سعی شده است که فرم خلاصه ای در اختیار مردم قرار بگیرد . ملاک را باید پس از پر کردن فرم توسط متقاضیان و تصمیمات پس از آن دانست نه صحبت هایی که پیش از این شده است . حتی رییس جمهوری هم تاکید کردند که شما به یک سوال جواب دهید آیا یارانه می خواهید یا نه؟ ما می خواستیم فرم مختصر تر باشد ولی در عین حال کارشناسان تشخیص دادند که این فرم حداقل در سه صفحه تنظیم شود تا اطلاعات کافی برای محاسبه و ارزیابی در اختیار مسئولین قرار گیرد. در این مرحله ما بنا را بر حذف افراد متقاضی قرار ندادیم اما در آینده پیش بینی شده که چه سقف در آمدی را حذف کنند . بعد از پر کردن فرم راستی آزمایی می شود و در نهایت تصمیم کارشناسی گرفته می شود که به چه گروه های درآمدی یارانه تعلق می گیرد .»


او اضافه می کند : « بعد از پر کردن فرم، راستی آزمایی اطلاعات صورت می گیرد و در نهایت تصمیم کارشناسی گرفته می شود که به چه گروه های درآمدی یارانه تعلق می گیرد .  تنها درخواست ما این است که افرادی که نیازی به دریافت یارانه نقدی ندارند ثبت نام نکنند.»

او در پاسخ به این سوال که قرار بود دهک های درآمدی که مشمول دریافت یارانه می شوند فقط این فرم را پر کنند و در این فرم ها این دهک ها مشخص باشد به تدبیر می گوید : «  هنوز پیش بینی هایی مبنی بر این که انتظار می رود چند خانوار از دریافت یارانه انصراف دهند صورت نگرفته و همچنان دهک های درآمدی که قرار است وجوه نقدی یارانه را دریافت کنند مشخص نشده است. به این دلیل که هنوز تصمیم قطعی برای تعیین این دهک ها صورت گرفته نشده شیوه تقسیم بندی درآمدها در فرم درخواست یارانه به این شکل است . در این مرحله ما بنا را بر حذف افراد متقاضی قرار ندادیم اما در آینده پیش بینی شده که چه سقف در آمدی را حذف کنند »

کاووسی در مورد تمهیداتی که سازمان هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته است تا متقاضیان در روزهای ثبت نام به مشکل بر نخورند به تدبیر می گوید : «با هماهنگی هایی که با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته پهنای باند در چند روز ثبت نام برای سامانه اینترنتی سازمان هدفمندی یارانه ها توسعه داده خواهد شد  و قطعا هیچ مشکلی برای دسترسی به سایت به وجود نمی آید . طبق آخرین توافقات صورت گرفته سازمان فناوری ارتباطات تسهیلاتی را برای دسترسی به اینترنت برای روستاییان و عشایر هم فراهم کرده است . ضمن این که ما افراد متقاضی را بر اساس رقم سمت راست کد ملی آن ها به گروه هایی تقسیم بندی کرده ایم که در روزهای جداگانه برای ثبت نام مراجعه می کنند و پیش بینی می کنیم با این برنامه ریزی مشکلی برای دسترسی به سایت پیش نخواهد آمد.»
اخبار اقتصادی - تدبیر

 


ویدیو مرتبط :
تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها:انصراف از دریافت یارانه اجباری نیست



 

مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه ها با اعلام اینکه انصراف از دریافت یارانه نقدی به هیچ وجه اجباری نیست و کاملا اختیاری است، درباره اینکه چرا واژه اختیاری در متن پیامک نیامد،گفت: متن پیام به دلیل فنی نمی تواند بیشتر از ۷۰ کاراکتر باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بهروز مرادی مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه ها شب گذشته در برنامه ۲۰:۳۰ در مورد پیامک های انصراف یارانه گفت: از ابتدای انجام کار بزرگ هدفمندی یارانه ها مبنای و عنصر اختیار و انتخاب مردم قرار داده شد.

وی افزود: فردی که فرم اقتصادی تکمیل می کند، با اختیار و حق انتخاب است و در زمان دریافت شماره حساب نیز از مردم درخواست شد، کسانی که متقاضی هستند، هر گونه شمار حسابی که مد نظر دارند، اعم از بانک های خصوصی، دولتی و یا موسس مالی و اعتباری مورد تایید بانک مرکزی ارائه کنند.

مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه ها یادآور شد: پیامک های که برای مردم ارسال شد، در واقع به آنها گفته شد به سامانه www.refahi.ir مراجعه کرده و در آنجا نیز گزینه خود انصرافی وجود دارد که ظرف یک دقیقه وارد این سامانه می شوند و در آنجا خواسته شده است، چنانجه موافقید این گزینه را انتخاب کنید و اصولا این امر اختیاری است.

مرادی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که بسیاری از مردم می گویند این پیامک کلام اختیار ندارد و آیا اجباری است، گفت: در ارسال متن پیام محدودیت فنی وجود دارد و نمی توان بیشتر از ۷۰ شناسه یا کاراکتر را پیامک نمود و پیام اصلی این است که به مردم می گوید به سامانه رفاهی مراجعه کنند.

مرادی در مورد سؤال مجری برنامه که اعلام کرده بود این پیامک در مردم التهاب ایجاد کرده، گفت: هیچ التهابی وجود نداشته که در این لحظه مجری گفت: تماس های زیادی از جانب مردم دریافت کرده ایم.

مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه ها یادآور شد: سازمان هدفمندی یارانه ها با مجموعه تشکیلات دولتی در ۳۳۵ فرمانداری، ۳۱ استانداری و هزار بخشداری کشور، تاکنون هزار پیامک دریافت کرده ایم که در هر استان حدود ۳۵ پیامک دریافت شده است.

مرادی تاکید کرد: از ابتدای طرح هدفمندی یارانه ها بحث خود اظهاری وجود داشت و در زمان پرداخت نقدی یارانه به متقاضیان نیز بحث خود انصرافی برای کسانی که نیازی به یارانه ندارند، عنوان شد.

وقتی خبرنگار از مرادی پرسید ملاک اختیار افراد برای ارسال پیامک انصراف چه بود، گفت: رویکرد ما چیزی غیر از این نیست و بحث خود انصرافی از ابتدا وجود داشته و از یکی دو ماه بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها مراجعاتی وجود داشت. چون مردم به چشم دیدند برداشت های غلطی که عده ای عنوان می کردند و اعداد عجیب و غریب از تورم را بیان می کردند، اما مردم با اجرای قانون متوجه شدند چنین قصه ای وجود ندارد، لذا در خواست انصراف از دریافت یارانه ارائه کردند.

مرادی تاکید کرد: از ابتدا عده ای از مردم از طریق بانک های کشور که در ۱۸ هزار شعبه سراسر کشور به پرداخت یارانه مشغول هستند، مراجعه می کردند و علت اینکه سیستم انصرافی سامانه ای نشده بود، به دلیل محدودیت فنی بود.

وی در مورد این پرسش که عده ای از مردم اوضاع مالی مناسبی ندارند، اما برای آنها پیامک انصراف ارسال شده است، گفت: کسانی که متقاضی انصراف هستند، می توانند وارد سامانه رفاهی شوند که در آنجا نیز مبتنی بر اختیار فرد و به صورت داوطلبانه است که دارای ۴ گزینه است که گزینه اول انصراف از تمام یارانه ها، گزینه دوم انصراف از نیمی از یارانه ها، گزینه سوم عدم دریافت مابه تفاوت این مرحله و مرحله بعدی و گزینه چهارم عدم انصراف است که ظرف یک دقیقه می توان وارد سامانه شد و یکی از گزینه ها را انتخاب کرد.

وی تاکید کرد: انصراف از دریافت یارانه مبتنی بر اختیار است و هیچ اجباری نیست و مردم نگران نباشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این پیامک ها که از شماره ۹۸۳۰۰۰۲۵ ارسال شده، آمده است: آقای ... نظر به تمکن مالی، لطفا جهت انصراف از دریافت یارانه به سامانه www.refahi.ir مراجعه کنید، سازمان هدفمند سازی یارانه ها.... /  گزارش : خبرگزارى فارس