اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توصیه‌های سازمان دامپزشکی درباره تب کریمه کنگو



اخبار,اخبار اجتماعی, تب کریمه کنگو


اخبار اجتماعی - توصیه‌های سازمان دامپزشکی درباره تب کریمه کنگو

وی اضافه کرد: دوران نوزادی آنها در روی بدن مهره‎داران کوچک و بلوغ آنها روی دام‎ها و مهره‎داران بزرگ است. این بیماری به خاطر اینکه روی بدن مهره‎داران کوچک است عمر زیادی در طبیعت دارد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کل کشورهای منطقه وجود دارد.

به گزارش ایسنا، مهدی خلج در جمع خبرنگاران بیان کرد: بروسلوز یک بیماری دامی بوده که در انسان تحت عنوان تب مالت شناخته شده است. کنترل این بیماری خطرناک بسیار سخت بوده و علت آن نیز این است که همه دام‎ها می‎توانند مخزن بیماری باشند.

وی اضافه کرد: عامل بیماری چندین نوع باکتری است که در محیط بیرون از بدن نیز می‎توانند دوام بیاورند و از دام به انسان می‎تواند منتقل شود برای همین وزارت بهداشت جهانی و تمام کشورهای دنیا روی این بیماری به شدت حساس هستند.

خلج ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور سالیانی است که با این بیماری مبارزه می‎کند و در این راستا آموزش مردم و دامداران را به طور مستمر در دست اجرا دارد و هر ساله طیف گسترده‎ای از دام‎ها را واکسیناسیون می‎کند.

رییس دامپزشکی کشور جدا کردن دام‎های آلوده، دفن دام‎های هلاک شده و فرستادن دام‎های بیمار به کشتارگاه را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و افزود: در این سال‎های اخیر به دلیل کاهش اعتبارات و کمبود نیروی انسانی و پزشکی کشور آن گونه که بخواهیم نتوانستیم با آن برخورد کنیم و این بیماری در کل کشور وجود دارد و بومی تمام کشورهاست.

خلج با بیان اینکه تمام سعی خود ار در کاهش شیوع آن به کار می‎بندیم تا میزان آن را کسر دهیم، اظهار کرد: بخشنامه‎ای به سراسر دامپزشکی‎های استان فرستاده شده تا با همراهی دانشگاه علوم‎پزشکی و بهره‎گیری از خدمات بخش غیر دولتی دامپزشکی اقدامات پیشگیری و واکسیناسیون را علیه این بیماری انجام دهند.

وی تصریح کرد: سازمان سعی دارد با پیگیری‎های خود از اعتبار هفت هزار میلیارد تومانی که از هدفمندی یارانه‎ها در اختیار وزارت بهداشت قرار می‎گیرد مقدار قابل توجهی را جهت مبارزه با این بیماری معطوف دارد.

رییس دامپزشکی کشور در ادامه گفت: ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کل کشورهای منطقه وجود دارد و ناقل آن کنه‎های سخت هستند که به صورت فراوان در طبیعت یافت می‎شود.

وی اضافه کرد: دوران نوزادی آنها در روی بدن مهره‎داران کوچک و بلوغ آنها روی دام‎ها و مهره‎داران بزرگ است. این بیماری به خاطر اینکه روی بدن مهره‎داران کوچک است عمر زیادی در طبیعت دارد.

خلج ادامه داد: باید آموزش عمومی به مردم داده شود و دام‎ها 14 روز قبل از اینکه به کشتارگاه برده می‎شوند مورد سم‎پاشی قرار گیرند تا بدن آنها از وجود این ویروس پاک شود. همچنین لاشه می‎بایست به مدت 24 ساعت در فضای سرد و شرایط فریز قرار گیرد تا عامل بیماری از بین برود.

رییس دامپزشکی کشور اظهار کرد: مردم گوشتی را که خریداری می‎کنند از مراکز رسمی باشد و از کشتارگاه‎های و فروشندگان غیر مجاز گوشت مورد مصرف خود را تهیه نکنند؛ در کنار این موارد بهسازی اماکن نگهداری یکی از راهکارهای مؤثر در مبارزه با این بیماری است چرا که راحت‎تر می‎توان فضا را از عامل بیماری پاک کرد.

خلج تصریح کرد: آموزش روستاییان خصوصاً زنان از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است و باید در هنگام دوشیدن دام‎ها که یکی از راه‎های ورود بیماری به بدن است نکات بهداشتی را بیشتر رعایت و در صورت امکان از دستکش استفاده کنند. 

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
‫تب کریمه کنگو‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار شبکه دامپزشکی درباره بیماری تب کریمه کنگو: گوشت بازرسی نشده نخرید



تب خونریزی دهنده کریمه کنگو, واکسیناسیون دام, بیماری تب کریمه کنگو

هشدار شبکه دامپزشکی درباره بیماری تب کریمه کنگو: گوشت بازرسی نشده نخرید

این مسئول همچنین اضافه کرد: انسان سالم در اثر تماس با دام آلوده یا انسان بیمار، گزش کنه آلوده و یا تماس با خون و ترشحات دام بیمار مبتلا می شود.

مسئول شبکه دامپزشکی انار با اشاره به لزوم هوشیاری در مقابل بیماری تب کریمه کنگو، از مردم خواست که از خرید گوشت های بازرسی نشده خودداری کنند.


مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: در راستای پیشگیری و کنترل هدفمند و موثر از بیماری های مشترک به خصوص تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، این شهرستان اقدام به تشدید و تقویت برنامه واکسیناسیون و  سم پاشی دام و اماکن دامی نموده است.

احمد رضائی نسب افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک است که به عنوان یک بیماری شغلی و کشنده محسوب می شود.

این مسئول همچنین اضافه کرد: انسان سالم در اثر تماس با دام آلوده یا انسان بیمار، گزش کنه آلوده و یا تماس با خون و ترشحات دام بیمار مبتلا می شود.

وی با اشاره به اینکه مردم نیز با رعایت توصیه های بهداشتی می توانند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر عمل نمایند تأکید کرد: مردم باید از خرید گوشت های بازرسی نشده و بدون لیبل و مهر بهداشتی دامپزشکی، انجام کشتار دام به صورت سنتی و خارج از کشتارگاه خودداری نمایند.

رضایی به اقدامات سم پاشی انجام شده در دامداریهای این شهرستان شامل 10 هزار  متر مربع جایگاه دام و 15 هزار  رأس دام از ابتدای سالجاری اشاره کرد و خواستار همکاری مردم با اکیپ های عملیاتی این شبکه شد./عصرایران