اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توافق دائم هسته ای ایران چگونه خواهد بود؟ اینجا گزینه ای وجود دارد!



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق هسته ای


اخبار سیاست خارجی - کریستین ساینس مانیتور:
توافق دائم هسته ای ایران چگونه خواهد بود؟ اینجا گزینه ای وجود دارد!

مذاکره کنندگان ایران با کشورهای 1+5 درباره مذاکرات جاری سکوت کرده اند، اما گزارشی که توسط تحلیلگران بسیار آشنا با مذاکرات نگاشته شده است می تواند نشانه هایی را ارائه دهد.

به گزارش تیک ، درباره مجادله هسته ای ایران، کمبود گزارش وجود ندارد، اما از جمله مفید ترین و به هنگام ترین گزارش ها، از جانب « گروه بحران بین المللی» ارائه شده است که پیش نویسی است که نشان میدهد چگونه می توان به توافق هسته ای نهایی دست یافت. این پیش نویس تنها چند روز قبل از آنکه ایران و شش قدرت جهانی برای چهارمین بار با یکدیگر ملاقات کنند و تا پیش از پایان مهلت تعیین شده یعنی 20 ژوئیه به توافق دست یابند، ارائه شده است.

همانند مذاکره کنندگان، گزارش «گروه بحران بین المللی»، نیز که در بروکسل مستقر است، با شرحی طولانی همراه است. دوره ای را که این گزارش بررسی کرده است 19 سال را شامل می شود و اعتراف می کند که برای رسیدن به توافقی پایدار، طرفین ناگزیرند به چندین دهه بی اعتمادی، با نشان دادن سال ها حسن نیت- یا دست کم پایبندی مشترک به یک توافق، فائق آیند.

این گزارش شامل یک بحث فنی مشروح از چگونگی تضمین این مسئله است که ایران هرگز نتواند سلاح هسته ای تولید کند. اما آنچه که این گزارش را متمایز می سازد آن است که موانع سیاسی ای را که معلوم شده است دشوارترین مساله برای حل وفصل می باشند، و دیدگاه ایران را نیز مطرح کرده است.

علی واعظ، تحلیلگر ارشد ایرانی عضو « گروه بحران بین المللی» که دارای پیوند های نزدیک با مقامات ایرانی و آمریکایی است، می گوید اکثر پیشنهادهای گذشته « امریکا محور» بوده اند و بیش از اندازه بر عناصر جزئی یک توافق متمرکز بودند. واعظ می گوید: اما این گزارش « مبتنی بر بازخورد ها از جانب هر دو طرف، برای کمک به مذاکره کنندگانی است که ناگزیرند منافع ملی و تنگناهای سیاسی کشور متبوع خود در نظر داشته باشند.»

این گزارش راه حل های میانه ای را برای دشوارترین موضوع ها، مانند محدود کردن ظرفیت غنی سازی ایران و اینکه گروه 1+5 باید تحریم ها را به تدریج لغو کند، ارایه می دهد.

واعظ می گوید:«این پیشنهاد ها برای راضی کردن کامل یک طرف ارائه نشده اند، بلکه به برای هموار کردن راه برای یک راه حل برد-برد ارائه شده اند.»

نقشه راه این گروه، که به دقت و برای تضمین اقداماتی متقابل و اطمینان بخش برای هر دو طرف طراحی شده است، شامل مفاد زیر می باشد:

*اندازه گیری توانمندی غنی سازی ایران، نه بر اساس تعداد سانتریفیوژ ها، بلکه بر اساس بازده کلی آنها، و اجازه دادن به ایرا برای انتخاب سانتریفوژهای خود مادامی که این سانتریفوژ ها در چارچوب موازین مورد توافق قرار داشته باشند.

* دوره ای یک یا دوساله جهت تعیین سقف برای ظرفیت غنی سازی ایران پائین تر از سقف موجود، یعنی چیزی در حدود 8 هزار سانتریفیوژ فعال. پس از سال ها اعتماد سازی- که شامل تدابیر بازرسی های سرزده و یک مشی « ذخیرۀ صفر» یغنی تبدیل فوری اورانیوم غنی شده به سوختی که دارای هیچگونه مصرف نظامی نباشد است- به ایران اجازه داده شود که آن ظرفیت را به سه برابر برساند، یعنی به چیزی معادل 24 هزار سانتریفیوژ از سانتریفیوژهای نسل اول خود.

* تعدیل راکتور آب سنگین اراک- که گروه 1+5 را نگران می سازد، زیرا پلوتونیومی که این راکتور، پس از کامل شدن، تولید خواهد کرد می تواند مسیر دیگری برای ساخت بمب باشد- و تبدیل آن به راکتوری که مقداری اندکی پلوتونیوم تولید کند.

* برقراری سازوکاری عینی و اجباری برای میانجیگری در مورد اختلاف ها.

در عوض، به ایران موارد زیر اعطاء خواهد شد:
تأسیسات فردو، که زمانی گروه 1+5 خواستار تعطیلی آن بود، بسته نخواهد شد.این تأسیسات به مرکزی تحقیق و توسعه تبدیل خواهد شد.

* لغو تحریم ها در سراسر این روند، به فواصل کوتاه و سریع، پس از « زمان قابل توجه آماده سازی». این گزارش این روند را به عنوان « ارزیابی زودهنگام توافقنامه برای کسب حمایت» توصیف می کند.

پس از یک یا دو سال، آزاد کردن نیمی از درآمد نفتی مسدود شده ایران، و نیز لغو بسیاری از محدودیت ها در مورد بانکداری ایران. اتحادیه اروپا به تدریج واردات نفت را از سر خواهد گرفت. باقیمانده پول های مسدود شده آزاد خواهد شد و شمار بیشتری از تحریم ها، طی پنچ تا هفت سال آینده، لغو خواهد شد.

*- فراهم ساختن تخصص های تکنیکی برای برنامه هسته ای غیر نظامی این کشور.

*- حذف باقیمانده تحریم ها مربوط به مسئله هسته ای، در بخش های گاز و نفت در مرحله نهایی توافق.

ممکن است این توافق پاسخگوی انتظارات برخی از افراد در کنگره نباشد، افرادی که خواهان آن هستند که برای ایران چیزی بیش از شمار اندکی سانتریفیوژ نمادین باقی نماند.

همچنین ممکن است این توافق برای تندرو های ایران خوشایند نباشد، تندرو هایی که معتقدند ایران با توافق اولیه ژنو در نوامبر گذشته، که در آن ایران پیشرفت هسته ای خود را متوقف کرد و ذخایر حساس ترین مواد غنی شده خود را در ازای لغو معتدل تحریم ها از بین برد،دستاوردهای خود را «برباد داده است».

این افراد از هر دو طرف تهدید کرده اند مذاکرات را با بیانات خصومت طلبانه ای که واکنش های خشمگینانه را از جانب طرف دیگر برمی انگیز، از مسیر خود خارج می نمایند.

این گزارش یادآور می شود که« برای رسیدن به توافق، تندرو های طرف دیگر را با لفاظی های خصومت طلبانه یا تفاخر بیش از اندازه دربارۀ ظاهراً پیروزی خود، برنیانگیزند.»

اخبار سیاست خارجی - تیک


ویدیو مرتبط :
لحظه انفجار نتانیاهو پس از توافق هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روسیه: امکان توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,برنامه هسته ای ایران

رئیس اداره امنیت و خلع سلاح در وزارت امور خارجه روسیه گفت: اطمینان داریم تا سی ام ژوئن، دستیابی به توافق جامع که نقطه عطف مهمی در تاریخ نظام منع تکثیر هسته ای به شمار می رود، امکان پذیر خواهد بود.

'میخائیل اولیانوف' رییس اداره امنیت و خلع سلاح وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: امکان دستیابی به توافق جامع درباره مساله برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های روسی، اولیانوف در کنفرانس بازنگری پیمان 'ان.پی.تی' در نیویورک با تاکید بر لزوم پایبندی کشورهای جهان به این پیمان گفت: از جمله چالش های اصلی برای پیمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، اوضاع ناخوشایندی است که در ارتباط با ایجاد منطقه عاری از تسلیحات هسته ای در خاورمیانه پیش آمده است.

وی بدون ذکر علت اصلی بروز این مساله و خودداری رژیم صهیونیستی از همکاری در چارچوب پیمان ان.پی.تی خاطرنشان کرد: به رغم تلاش های روسیه و کشورهای دیگر، این رویداد مهم رخ نداده و در ایجاد منطقه عاری از تسلیحات هسته ای در خاورمیانه مشکلات بروز کرده است.

اولیانوف در این رابطه به پیشرفت های به دست آمده در مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و آن را بسیار مهم خواند.

رئیس اداره امنیت و خلع سلاح در وزارت امور خارجه روسیه گفت: اطمینان داریم تا سی ام ژوئن، دستیابی به توافق جامع که نقطه عطف مهمی در تاریخ نظام منع تکثیر هسته ای به شمار می رود، امکان پذیر خواهد بود.

وی همچنین گفت روسیه همواره به مفاد پیمان ان پی تی از جمله ماده شش آن عمل کرده است.

اولیانوف افزود: ما ذخایر هسته ای خود را به حداقل رسانده ایم که اقدام مهمی در راستای خلع سلاح کامل بوده است و قصد داریم به تلاش ها در این زمینه ادامه دهیم و میان توسعه انرژی صلح آمیز هسته ای و تقویت نظام منع تکثیر سلاح های هسته ای، توازن ایجاد کنیم.

رئیس اداره امنیت و خلع سلاح وزارت امور خارجه روسیه، آمریکا را متهم کرد که با اقدامات خود مانع ادامه کاهش تسلیحات هسته ای شده است.

وی گفت: آمریکا با سیاست های یکجانبه گرایانه خود از جمله اجرای طرح سامانه موشکی جهانی خود و نظریه ضربه سریع جهانی، ثبات راهبردی بین المللی را به خطر انداخته و به این وسیله مانع اصلی کاهش تسلیحات راهبردی شده است.

 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا