اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهران و ادعاهای بغداد درباره هواپیماهای عراقی در ایران



 

 

تهران و ادعاهای بغداد درباره هواپیماهای عراقی در ایران

 

اظهارات روز گذشته وزیر حمل و نقل عراق درباره هواپیماهای عراقی موجود در ایران، دوباره بحث درباره این پرونده را مطرح کرد. عراق مدعی است که تعدادی هواپیمای نظامی و غیرنظامی را در هنگام حمله نظامی آمریکا به این کشور در سال 1991 به فرودگاه های ایران فرستاده است. هنوز شمار این هواپیماها مشخص نیست اما مقامات بغداد تاکنون تا رقم 130 فروند را برای این هواپیماها ذکر کرده اند.

 

وزیر حمل و نقل عراق گفته بود که برای نخستین بار وزیر راه و ترابری ایران طی یادداشتی رسمی، وجود هواپیماهای عراقی در این کشور را پذیرفته است.

تحقیقات خبرنگار عصر ایران نشان می دهد که ایران از ابتدا وجود هواپیماهایی از عراق در خاک خود را پذیرفته بود و این موضوعی نیست که بخواهد آن را انکار یا به تازگی آن را پذیرفته باشد.

روزنامه های عراقی دیروز به نقل از وزیر حمل و نقل عراق نوشتند که ایران تحت فشارهای وزارت حمل و نقل عراق بالاخره پذیرفته است که تعدادی هواپیماها و شناور عراقی در ایران وجود دارند.

براساس این تحقیقات، بخشی از هواپیماهای عراقی که در سال 91 و در زمان حمله نظامی آمریکا به عراق توسط خلبانان عراقی به ایران منتقل شدند، متعلق به کویت بودند.

عراق در هنگام اشغال کویت، این جنگنده های نظامی و هواپیماهای غیرنظامی کویتی را به فرودگاه های عراقی منتقل کرد و بعد از آن مجبور شد برای در امان ماندن از حملات نظامیان آمریکایی، آنها را به فرودگاه های داخل ایران منتقل کند.

پس از پایان اشغال کویت، امیر وقت کویت در نوشته ای رسمی به مقامات ایرانی، به پاس حمایت تهران از موضع کویت در هنگام اشغال این کشور، تمامی هواپیماهای کویتی منتقل شده به ایران توسط خلبانان عراقی را به دولت ایران هدیه کرد و کویت در این باره ادعایی ندارد.

بقیه هواپیماهای عراقی موجود در ایران نیز می توان گفت تهران بارها این موضوع را تایید و هرگز آن را نفی نکرده و بارها آمادگی مشروط خود را برای پس دادن آنها به عراق اعلام کرده است.

پس دادن هواپیماهای عراقی به دولت بغداد نیز منوط به حل دو مساله "پرداخت هزینه های استقرار و نگهداری این هواپیماها در ایران" و "غرامت جنگی بغداد به تهران بابت تحمیل 8 ساله جنگ علیه ایران و تلفات انسانی و مادی آن است.

همچنین در سال 1991 بخشی از این هواپیماهای عراقی به قصد فرود در ایران راهی این کشور شدند اما در مسیر مورد هدف نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا قرار گرفته و سقوط کردند ونتوانستند به فرودگاه های ایران برسد.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
تاکید شهروندان عراقی بر اهمیت همکاری بغداد و تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست بغداد از تهران برای تعیین سرنوشت 200 سرباز مفقود عراقی



 

 

درخواست بغداد از تهران برای تعیین سرنوشت 200 سرباز مفقود عراقی

 

دولت عراق از طرف ایرانی خواسته است درباره سرنوشت 200 عراقی در ارتباط با جنگ هشت ساله میان دو کشور بررسی کند.جنگ

به نقل از سایت خبری صوت العراق، وزارت حقوق بشر عراق اعلام کرد پرونده اسرا و مفقودین میان ایران و عراق به مراحل نهایی رسیده است. عراق از طرف ایرانی خواسته است تا درباره سرنوشت 200 نفر از اتباع عراقی مفقود شده در جنگ هشت ساله میان دو کشور تحقیق و سرنوشت آنها را اعلام کند.

"کامل امین" سخنگوی وزارت حقوق بشر عراق گفته است که پرونده اسرا و مفقودین میان عراق و ایران گام بزرگی را در زمینه مبادله اطلاعات طی کرده است. ما اطلاعات حدود 200 نفر از اتباع عراقی مربوط به جنگ هشت ساله را به طرف ایرانی داده ایم و خواسته ایم درباره آنها جستجو صورت بگیرد. طرف ایرانی هم اطلاعات هشت نفر از اتباع خود را به دولت عراق ارائه کرد و خواهان تعیین سرنوشت آنها شده است.

وی افزود: موضوع اسرا و مفقودین میان ایران و عراق از پرونده سیاسی به پرونده انسان دوستانه تبدیل شده و سه نشست فرعی و یک نشست سالانه میان دو طرف با نظارت صلیب سرخ برگزار می شود.

سخنگوی وزارت حقوق بشر عراق ادامه داد: این پرونده به مراحل نهایی رسیده است. عملیات جستجو در مکان هایی عملیات نظامی در جنگ هشت ساله ادامه دارد. شماری از جنازه ها در این مناطق کشف و میان دو طرف مبادله شده است.

جنگ  تحمیلی عراق علیه ایران از سال 1359 آغاز و به مدت هشت سال به طول انجامید.../عصرایران