اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهرانی‌ها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند



اخبار,اخباراجتماعی,راههای پیشگیری  از سرطلان


 اخباراجتماعی  - تهرانی‌ها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند

یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری، از ابتلای سالانه 90 هزار نفر در کشور به بیماری‌های سرطان خبر داد و گفت: تهرانی‌ها بیش از سایر استانها در معرض ابتلا به سرطان هستند.

دکتر مجید ابهری در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است ، گفت: از نگاه رفتار شناسی تغییر سبک زندگی و الگوی تغذیه، استفاده از غذاهای آماده ،کم تحرکی و چاقی در حالی که 60 درصد از مردم دچار اضافه وزن و 30 درصد گرفتار چاقی هستند از جمله عوامل بروز سرطان در افراد است.

وی افزود: در حال حاضر براساس آمار وزارت بهداشت 300 هزار نفر بیمار سرطانی در کشور وجود دارد بطوریکه در بین زنان ایرانی سرطان سینه و در بین مردان نیز سرطان پروستات بالاترین آمار قربانیان را دارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در مجموع 5 سرطان شایع در کشور وجود دارد که به ترتیب شامل سرطان معده ، ریه ، سینه ، روده و پروستات می شود .

به گفته ابهری، این بیماری علاوه بر درد و رنج برای بیمار ، هزینه سنگین برای تهیه دارو و مشکلات مختلفی را برای پرستاری بدنبال دارد .

این آسیب شناس اجتماعی عنوان کرد: افزایش فعالیت فیزیکی مناسب، تغییر سبک زندگی و عادات غذایی و عدم حضور در فضای آلوده تنفسی از جمله راههای پیشگیری و کاهش سرطان است.

وی افزود: تهرانی ها بیش از سایر افراد کشور در معرض سرطان هستند چرا که 95 درصد از روزهای سال هوای آلوده تنفس می کنند و کم تحرکی و غذاهای آماده در تهران بالاترین آمار در کشور را دارد.


 اخباراجتماعی  - مهر


ویدیو مرتبط :
چه کسانی در معرض ابتلا به لنف ادم هستند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

7.7 میلیون نفر در معرض ابتلا به خطرناکترین سرطان‌ها



اخبار,اخباراجتماعی, خطرناکترین سرطان‌ها

 

 اخبار اجتماعی -  7.7 میلیون نفر در معرض ابتلا به خطرناکترین سرطان‌ها/ سقط جنین از عوارض استعمال دخانیات

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: سرطان‌های سر و گردن، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری، سرطان خون و سرطان‌های زنان، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی و مشکلات مرتبط با باروری و سقط جنین از عوارض استعمال دخانیات محسوب می‌شود.

دکتر علی اکبر سیاری با اشاره به افزایش بیش از دو برابری مصرف قلیان در مقایسه با دوره‌های قبل، نسبت به گرایش مصرف‌کنندگان قلیان به سیگار و سایر مواد هشدار داد و گفت: در حال حاضر در ایران حدود ۷.۷ میلیون نفر مصرف کننده انواع مواد دخانی هستند و ۴ درصد از کل مرگ و میر بالای ۳۰ سال، به مصرف دخانیات انتساب داده شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در اثر استعمال دخانیات دود می شود، ادامه داد: علاوه بر سرطان‌های سر و گردن، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری، سرطان خون و سرطان‌های زنان، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی و مشکلات مرتبط با باروری و سقط جنین از عوارض دیگر استعمال دخانیات محسوب می‌شود.

سیاری ضمن اشاره به مشکلات اجتماعی ناشی از مصرف قلیان در جامعه گفت: ارزش دانستن مصرف قلیان، ضعف آگاهی لازم از مضرات آن و همچنین استفاده از قلیان به عنوان یک وسیله تفننی و تفریحی، از یک سو و وجود نگاه اشتغال‌زایی ناشی از مصرف قلیان از سوی دیگر، در کنار ضعف هماهنگی‌های بین بخشی، باعث شده هر روز تعداد بیشتری از افراد جامعه بخصوص جوانان به مصرف قلیان گرایش داشته باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم افزایش قیمت و مالیات سیگار خاطرنشان کرد: افزایش ۱۰ درصدی مالیات دخانیات باعث کاهش ۴ درصدی مصرف دخانیات و کاهش ۸ درصدی مصرف این کالا می‌شود. ضمن اینکه افزایش مالیات دخانیات به طور ویژه‌ای با کاهش مصرف جوانان و افراد بی بضاعت همراه است.

وی بر وجود محیط‌های عاری از دود، الصاق تصاویر هشدار دهنده روی پاکت‌های سیگار، محدودیت دسترسی به دخانیات و افزایش سطح آگاهی‌های عمومی برای کاهش استعمال دخانیات تاکید کرد.

  اخبار اجتماعی - مهر