اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهرانی‌ها از ابتدای پاییز حتی 1 روز هوای پاک تنفس نکردند



 کنترل کیفیت هوای تهران ,آلودگی هوای تهران

مهرماه 92 در پایتخت با 22 روز هوای ناسالم
تهرانی‌ها از ابتدای پاییز حتی 1 روز هوای پاک تنفس نکردند

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در مهرماه امسال شهروندان تهرانی حتی یک روز هوای پاک تنفس نکردند و از ابتدای پاییز 22 روز هوای پایتخت ناسالم بوده است.

به گزارش ایسنا، دکتر یوسف رشیدی با بیان این مطلب اظهار کرد: مهرماه امسال هوای تهران از نظر آلودگی هوا در شرایط نامناسبی قرار داشته چنانچه حتی یک روز هوای پاک در تهران نداشتیم ، 22 روز هوای شهر ناسالم و تنها 8 روز هوا سالم بوده است.

وی با مقایسه آمار روزهای ناسالم مهرماه امسال با سال گذشته افزود: سال گذشته در مهرماه 13 روز هوای ناسالم و 17 روز هوای سالم داشتیم که متاسفانه امسال وضعیت بدتری از نظر الودگی هوا را شاهد بودیم و شهروندان تهرانی تنها 8 روز هوای سالم تنفس کردند.

رشیدی با بیان این که با شمار روزهای ناسالم مهرماه سال جاری و مقایسه این آمار با سال های گذشته، به نظر می رسد پایتخت پاییز ناسالم تری را از نظر آلودگی هوا پیش روی خواهد داشت، گفت: هرساله با نزدیک شدن به ماه های آبان و آذر پدیده‌هایی همچون اینورژن، وارونگی دما و پایداری هوا قوت می گیرد که گاه منجر به تعطیلی دستگاه‌های مختلف و بخش های آموزشی می شود اما متاسفانه به حل معضل آلودگی هوا به صورت ریشه ای پرداخته نمی شود و تنها با تشدید آلودگی ها اظهار نظرها در این خصوص افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطر نشان کرد: بارها و بارها گفته شده که حل معضل آلودگی هوا در تهران و سایر شهرهای کشور تنها با ارتقا کیفیت خودروها و سوخت، خروج به موقع خودروهای فرسوده، ممانعت از تردد موتورسیکلت های غیر استاندارد و فرسوده در شهر، توسعه حمل و نقل عمومی و ... امکان پذیر است اما متاسفانه تاکنون آن طور که باید و شاید به این موضوعات توجه نشده است. با این وجود امیدواریم که دولت جدید گام های اساسی در تحقق این موارد برداشته و عزم ملی برای حل معضل آلودگی هوا در کشور شکل گیرد.

/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
چه طور داخل خونه و محیط کار هوای پاک رو تنفس کنیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

6 روز هوای پاک سهم تهرانی ها در شش ماه


مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در 6 ماهه نخست امسال شهروندان تهران تنها 6 روز هوای پاک تنفس کردند.

خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در 6 ماهه نخست امسال شهروندان تهران تنها 6 روز هوای پاک تنفس کردند.

دکتر وحید حسینی با بیان این افزود: از ابتدای سال تا پایان شهریور، شهر تهران 39 روز هوای ناسالم و دو روز هوای بسیار ناسالم داشته و شهروندان تهران تنها 6 روز هوای پاک تنفس کرده اند.

وی با بیان اینکه پایتخت در نیمه نخست سال 139 روز هوای سالم داشته گفت: به طور معمول با سرد شدن هوا شاهد افزایش حجم آلاینده های هوا و همچنین بروز پدیده اینورژن یا وارونگی دما هستیم .

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با مقایسه وضعیت آلودگی هوا در نیمه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته گفت: در سال گذشته نیز وضعیت آلودگی هوای تهران بد و نامناسب بود چنانچه در نیمه اول سال 92 نیز شهروندان تنها 2 روز هوای پاک تنفس کردند و 56 روز هوای شهر در وضعیت ناسالم بود. همچنین سهم هوای سالم نیز در این مدت 128 روز بود.

حسینی تصریح کرد: در نخستین روز مهرماه نیز وضعیت هوا در شرایط ناسالم قرار داشته ومیزان غلظت آلاینده های ذرات معلق کمتر از دوونیم میکرون نسبت به روز پیش از آن افزایش داشته است.

 وی با بیان اینکه سال گذشته دی ماه،مهرماه و آذر ماه به تربیت بدترین وضعیت را از نظر آلودگی هوا داشته اند گفت: با توجه به افزایش میزان تردد خوردوها و احتمال کاهش بارش ها، پیش بینی می شود که آلودگی هوا در نیمه دوم امسال وضعیت بدتری داشته باشد .

وی اشاره به این که موضوع افزایش روزهای سالم سال به بیش از 300 روز و کاهش 50 درصدی تولید آلاینده ها در سال 96 از اهداف برنامه جامع حمل و نقل و ترافیک تهران است، اضافه کرد: تمرکز بر فعالیت های مؤثر، اقدامات هدفمند و کارهای کارشناسی شده و استفاده از فنآوری جدید، بخشی از برنامه های مدیریت شهری در راستای کاهش آلودگی هواست.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: برای حل معضل آلودگی هوا باید اقدامات اساسی مانند توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروهای پاک در ناوگان، خروج خودروی های فرسوده و ارتقا کیفیت سوخت و خودرو محقق شود.