اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تمایل شش کشور برای ملاقات با ایران



 

 

 

نشست دو ساعته دیپلمات های ارشد گروه ۱+۵ همان طور که پیش بینی می شد به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه بی نتیجه به پایان رسید و اعضای آن در خصوص برنامه هسته یی ایران، تصمیم فوری اتخاذ نکردند.

سرگئی ریباکوف که به عنوان نماینده روسیه در این نشست حاضر شده بود، پس از پایان جلسه گفت؛ ما درباره مسیر دوگانه مذاکره - تحریم صحبت کردیم اما این به آن معنا نیست که ما باید اولی را رها کنیم.نمایندگان کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین از چند هفته پیش قرار نشست روز شنبه را در نیویورک گذاشته بودند تا ضمن بررسی وضعیت فعالیت های هسته یی ایران، پاسخ تهران را به پیشنهاد تامین سوخت رآکتور هسته یی اش مورد ارزیابی قرار دهند. این در حالی بود که چین در اعتراض به تصمیم امریکا مبنی بر تشدید تحریم ها نماینده یی پایین تر از سطح دیپلمات های پنج کشور دیگر به نیویورک اعزام کرد.قرار بود در این جلسه بحث تحریم های بیشتر علیه ایران مورد بررسی قرار گیرد اما آن گونه که رابرت کوپر معاون ارشد خاویر سولانا پس از پایان نشست شش کشور به عنوان سخنگوی این گروه اعلام کرد، تنها توافقی که بین اعضای گروه حاصل شد، اجماع میان شش کشور برای بررسی مرحله بعدی بود که آن هم تاریخی برایش تعیین نشد.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کوپر افزود؛ «ما دنبال کردن یک راه حل مذاکراتی را ادامه خواهیم داد، اما بررسی ارزیابی های بیشتر و مناسب را نیز آغاز کرده ایم.»کوپر همچنین گفت ۱«۵ نگرانی خود را نسبت به ساخت تاسیسات جدید غنی سازی در ایران اعلام کرده اند.کوپر در حالی از آغاز بررسی تحریم های بیشتر خبر داد که هیچ اشاره یی به جزییات نشست نکرد.

وی که ریاست جلسه را برعهده داشت فقط گفت؛ امریکا، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان به این جمع بندی رسیدند که ایران در پیگیری اصول توافقی اکتبر برای مبادله اورانیوم، به ویژه با امتناع از برگزاری نشست های بیشتر برای مذاکرات هسته یی، کوتاهی کرده است.اما خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در این باره به نقل از سرگئی ریباکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد شش کشور می خواهند با ایرانیان برای بحث درباره طرح پیشنهادی ماه اکتبر درباره مبادله اورانیوم برای سوخت هسته یی آنها ملاقات کنند. این مقام روس تصریح کرد روس ها اعتقاد دارند هنوز زمان برای تلاش ها و توافقات سیاسی معنادار برای یافتن یک راه حل وجود دارد. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام رسمی اتحادیه اروپا نوشت؛ شش کشور برای بررسی دور جدید تحریم ها علیه ایران به دلیل برنامه هسته یی اش روز شنبه در نیویورک حاضر شدند، اما به هیچ تصمیمی دست نیافتند. جاکویس آدوبرت نماینده فرانسه در نشست ۱«۵ نیز در این باره ادعا کرد این یک نشست برای اتخاذ تصمیم نبود. از سوی دیگر ویلیام برنز وزیر خارجه امریکا در پایان این نشست اظهار کرد جلسه بسیار مفیدی بوده است. وی تنها فردی بود که برخلاف دیگر حاضران به این صراحت از مفید بودن نشست نیویورک خبر داد.برخی سایت های خبری علت رضایت امریکا از این جلسه را، کسب توافق هایی اعلام کردند که رسانه یی نشده است.

به گزارش آینده، جلسه مذکور که به ریاست بیل برنز معاون خانم کلینتون وزیر امور خارجه امریکا و با مشارکت جدی سرگئی ریباکوف معاون ارشد وزیر امور خارجه روسیه و مدیران ارشد وزارت امور خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان انجام پذیرفت، علاوه بر توافق بر محورهای قطعنامه چهارم علیه کشورمان قرار شد در نیمه اول ماه فوریه جلسه وزرای امور خارجه شش کشور برای تصویب نهایی قطعنامه مورد نظر علیه ایران تشکیل شود.در این جلسه قرار بر این شد که برای ارائه پیش نویس قطعنامه مدیران کل شش کشور با هماهنگی کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد روی محورهای مورد توافق برای قطعنامه آتی مذاکراتی داشته باشند.اما عدم بیان سریع موارد مذکور در مصاحبه های بعد از جلسه توسط نمایندگان شش کشور به دلیل احتمال انجام معامله هسته یی با ایران است که طی یک ماه آینده تا زمان صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران دلایلی برای وقوع آن وجود دارد.در همین حال وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه یی افزود؛ ما امیدواریم گروه های وابسته بتوانند انعطاف نشان داده و به راه حل دیپلماتیک فکر کنند.به گزارش ایسنا به نقل از پرس تی وی پکن همچنین در این بیانیه درباره اینکه چرا هم سطح با بقیه در این جلسه حضور نیافته، توضیح داد و گفت؛ معاون وزیر امور خارجه ما به دلیل زمانبندی در شرایط کنونی قادر نبود در جلسه ۱«۵ شرکت کند.خبر حضور نیافتن نماینده عالی رتبه چین از روز پنجشنبه اعلام شد اما وزارت خارجه چین علت آن را تاکنون اعلام نکرده بود. با این وجود گفته می شود چین با فرستادن دیپلمات دون پایه خود به اجلاس ۱«۵ نشان داد که با فشار بیشتر و تحریم های جدید علیه ایران موافق نیست. چین و روسیه از حامیان ایران در مجامع بین المللی به شمار می روند.

این دو کشور قراردادهای متعددی با ایران امضا کرده و از شرکای تجاری مهم این کشور به شمار می روند.کشورهای غربی خواهان مشارکت و کمک روسیه و چین در وضع تحریم های جدیدی علیه ایران شدند.این تحریم ها متوجه بخش های بیمه، مالی و تسلیحاتی ایران خواهد بود.این کشورها خواهان آن هستند تا از طریق وارد کردن فشار بیشتر، ایران را به موافقت با پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه تهیه سوخت هسته یی وادار کنند.ایالات متحده و فرانسه بارها گفته اند در صورتی که ایران پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای مبادله اورانیوم غنی شده با خلوص پایین این کشور با سوخت رآکتور هسته یی نپذیرد، تحریم های بین المللی آن افزایش خواهد یافت.با وجود این دولت ایران در مقابل به کشورهای غربی برای تامین سوخت رآکتور اتمی تهران یک مهلت یک ماهه داده است. ایران گفته است در صورت عدم پاسخ کشورهای غربی به پیشنهادهای این کشور برای خرید یا تبادل سوخت، جمهوری اسلامی ایران رسماً تولید سوخت مورد نیاز خود را با غلظت ۲۰ درصد، با اتکا به مهندسان و متخصصان فنی این کشور آغاز خواهد کرد.دولت باراک اوباما این مهلت را رد کرده و در مقابل می گوید دولت ایران هنوز فرصت دارد به تعهدات بین المللی خود عمل کند.

● واکنش ایران

پس از آنکه پنج عضو دائم شورای امنیت ملی به همراه آلمان توافق کردند که آخرین درخواست های ایران درباره برنامه هسته یی اش غیرقابل پذیرش است اما درباره واکنش به ایران با یکدیگر اختلاف نظر دارند. سخنگوی وزارت خارجه ایران شکست نشست ۱«۵ را طبیعی عنوان کرد.رامین مهمانپرست در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد؛ برنامه های اجلاس ۱«۵ تا زمانی که یک رویکرد واقع گرایانه نداشته باشد و در جهت احقاق حقوق صلح آمیز هسته یی ایران نباشد، دارای نتیجه روشنی نخواهد بود.وی افزود؛ کشورهای ۱«۵ به خوبی اطلاع دارند که فعالیت های هسته یی ایران با توجه به بررسی ها و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ گونه انحرافی نداشته است.مهمانپرست اضافه کرد؛ بنابراین این پرونده باید در چارچوب قوانین و مقررات آژانس پیگیری شود و رسیدگی به آن در این گونه جلسات (۱«۵) یک رویکرد سیاسی است و طبیعی است که چنین جلساتی با چنین رویکردی به نتیجه مطلوب نمی رسد.وی اظهار داشت؛ اگر قرار باشد این جلسات به نتیجه و تفاهم برسد، راه حل آن این است که حقوق هسته یی ایران به رسمیت شناخته شود و این پرونده در مسیر حقوقی و طبیعی خود در چارچوب قوانین آژانس قرار گیرد.سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص علت حضور چین در این دور از نشست ۱«۵ در پایین ترین سطح گفت؛ برخی کشورها از جمله چین اعتقادی به نتیجه بخش بودن رویکردهای منفی و تحریم و تهدید ندارند و مسیری که با اهداف سیاسی بخواهد پیموده شود، به نتیجه مناسبی نخواهد رسید.

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
اولین ملاقات بچه پاندا با مادرش در باغ وحشی از کشور چین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار وابستگان نظامی 10 کشور با وزیر دفاع ایران در کیش



 

دیدار وابستگان نظامی 10 کشور با وزیر دفاع ایران در کیش

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دیدار وابستگان نظامی 10 کشور از آسیا و آمریکای لاتین ابراز امیدواری کرد که برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی دفاعی زمینه را برای گسترش روابط دفاعی میان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و برادر فراهم کند.

به گزارش مهر، در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی هوانوردی کیش وابستگان نظامی مقیم ایران با سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که وابستگان نظامی کشورهای آذربایجان، سوریه، هندوستان، الجزایر، عمان، افغانستان، ونزوئلا، ژاپن، اندونزی و ترکیه حضور داشتند، سرهنگ مهمان سلیمان‌اف وابسته نظامی جمهوری آذربایجان به نمایندگی از حاضرین ضمن ابراز خرسندی نسبت به دیدار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مراتب قدردانی خود و سایر وابستگاه نظامی را از فراهم کردن شرایط حضور در نمایشگاه بین‌المللی هوایی و هوانوردی اعلام و ابراز امیدواری کرد روابط فیمابین روز به روز گسترش یابد.

همچنین سردار وحیدی نیز در این دیدار طی سخنانی ابراز امیدواری کرد که این برنامه‌ها زمینه را برای گسترش روابط دفاعی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دوست و برادر حاضر در این نشست را فراهم کند.../مهر