اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تله دلار



 

تله دلار

 

بانك مركزی آرام آرام در حال افزایش نرخ ارز مسافرتی است تا آن را با نرخ بازار آزاد، یكسان كند. این بانك روزانه به طور میانگین ۳۰ تا ۵۰ تومان نرخ ارز مسافرتی را گران تر می كند.

دیروز قیمت هر دلار مسافرتی با ۷/۴۲ تومان افزایش به هزار و ۲۹۷ تومان رسید. البته این نرخ در ساعات پایانی فروش ارز در روز گذشته دوباره تغییر كرد. ساعت ۱۳:۳۰ كه سایت ویژه فروش ارز توسط بانك مركزی بسته شد نرخ هر دلار مسافرتی به هزارو ۳۰۶تومان افزایش یافت. با این حساب دیروز ارز مسافرتی نسبت به روز قبل حدود ۷/۵۱تومان افزایش داشت.

سیاست افزایش نرخ ارز مسافرتی از هفته ها پیش در سكوت خبری درحال اجراست. تنها آنانی از افزایش قابل ملاحظه نرخ ارز مسافرتی خبردار می شوند كه برای خرید ارز مسافرتی به بانك ها مراجعه می كنند. البته متقاضیان به راحتی نمی توانند ارز مسافرتی خود را تهیه كنند. خرید ارز مسافرتی پروسه ای دارد كه ساعت ها به طول می انجامد.

متقاضیان در ساعت حوالی سه صبح مقابل شعب ارزی بانك ها صف می كشند تا زودتر به ارزهای خود دست یابند. شعب ارزی بانك ها نیز اول صبح كه كار خود را آغاز می كنند نام متقاضیان را به ترتیبی كه آمده اند بر كاغذی یادداشت می كنند.

انتظارها از همین لحظه به صورت رسمی آغاز می شود. البته پایان این پروسه همواره با خرید ارز مسافرتی همراه نیست بلكه بسیاری از افراد موفق به خرید ارز نمی شوند و باید روزی دیگر البته زودتر از سایرین جلوی شعب ارزی صف بكشند.

بانك مركزی از این طریق می خواهد ارزهای خود را گران تر بفروشد و ریال بیشتری دریافت كند. شاید این اقدام اعترافی باشد بر ارزان بودن نرخ دلار كه همواره از سوی منتقدان بانك مركزی مورد اشاره قرار گرفته است. البته مهم تر آنكه این اقدام سوءظنی را كه ماه هاست مطرح می شود قوت می بخشد. مدت هاست كارشناسان، بانك مركزی را به تامین منابع مورد نیاز دولت متهم می كنند. دولت در سال جاری با ۳۵هزار میلیارد تومان كسری بودجه مواجه است كه ۱۵هزار میلیارد تومان آن مربوط به پرداخت یارانه های نقدی است.

تلاطم های بازار ارز و سكه كه بسیاری از صاحب نظران معتقدند بانك مركزی توان كنترل و مهار آن را دارد به دلایلی آن را كنترل نمی كند. اینها همان دلایلی هستند كه منجر به ادامه تنش های این دو بازار شده اند. با این حال، بانك مركزی هرگز این ادعاها را تایید نكرده است. اما افزایش نرخ ارز مسافرتی كه بی سروصدا هم انجام می شود نمونه بارزی است كه نشان می دهد بانك مركزی از این طریق به دنبال كسب سود است. این كسب سود تا آنجا پیش می رود كه قیمت دلار مسافرتی با دلار آزاد یكسان شود.

همین دیروز، دلار آمریكا در بازار آزاد تهران به مبلغ هزارو ۵۲۰تومان به فروش رسید. با این حساب در این روز شكاف قیمت دلار مسافرتی با نرخ آزاد آن به ۲۱۴تومان بالغ می شود. البته به گفته بانكی ها این شكاف كم كم كاهش می یابد تا به صفر برسد. نرخ دلار مسافرتی در تارنمای بانك مركزی اعلام نمی شود. این بانك تنها نرخ دولتی دلار را به صورت روزانه اعلام می كند كه مصارف كاملا بازرگانی دارد. یعنی برای واردات؛ وارداتی كه با آن تولید به زانو درآمده تا از شدت افزایش قیمت ها و تورم كاسته شود. این نرخ دیروز هزارو ۱۱۵تومان بود. واردكنندگان می توانند با پرداخت اندكی كارمزد، دلار خود را به همین نرخ خریداری كنند.

در این مدت تلاش بانك مركزی تنها بر تامین دلار مورد نیاز این گروه از فعالان بازرگانی استوار شده و دلار این افراد بی هیچ كم و كاستی تامین می شود. پیشتر رییس كل بانك مركزی، طی دو دستورالعمل آن هم در یك ماه از هشت بانك خواست تا دلار مورد نیاز واردكنندگان را به صورت نامحدود تامین كنند و به همین دلیل نیز بانك مركزی تنها نرخ ارز مربوط به این گروه از فعالان بازرگانی را اعلام می كند.

نیمه دوم سال گذشته، اولین تنش های بازار ارز شكل گرفت. در آن زمان نرخ دلار نزدیك به ۱۰۰۰تومان بود. همین تنش ها موجب شد نرخ دلار در روندی صعودی قرار گیرد و وسوسه ای شود برای كسانی كه به دنبال سودآوری بودند. در كنار این، كاهش دستوری نرخ سود بانكی نیز موجب خروج بخشی از سپرده ها از شبكه بانكی شد. این سپرده ها به سوی بازار ارز هجوم آوردند و تلاطم های این بازار بیشتر شد. بازار سكه هم به تنش افتاد و تلاطم های بازار ارز را همراهی كرد.

دراین مدت دولت مردان همواره تمامی گره ها و مشكلات این دو بازار را به گردن سودجویان و دلالان انداختند در حالی كه اهالی فن معتقد بودند دولت دست پنهان این ماجراهاست. تنها اقدام بانك مركزی در این مدت تغییر سه معاون ارزی بود تا در ظاهر نشان دهد، برای آرام كردن بازارهای سكه و ارز در تلاش است. با این همه نه تنها هیچ تغییری در این دو بازار ایجاد نشده بلكه برنامه خاصی نیز برای كنترل این بازارها ارایه نشده است..... /  گزارش : روزنامه شرق


ویدیو مرتبط :
کاهش قیمت نفت از بشکه ای بالای 100 دلار به حدود60 دلار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خبرگزاری ترند: دلار ارزان، تله ی احمدی نژاد برای روحانی است؟



دلار ارزان,تله برای روحانی

دلار ارزان، تله ی احمدی نژاد برای روحانی است؟

در دوران احمدی نژاد نقدینگی 6.7 برابر افزایش یافت. دولت ایران 5 تریلیون ریال بدهی دارد و از طرفی بانک مرکزی در حال تزریق ذخایر ارزی خود به بازار آزاد در جهت پرداخت بدهی ها است.

خبرگزاری ترند نوشت: دو هفته پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، نرخ دلار 20 درصد کاهش پیدا کرد اما طی چندین روز گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

به گزارش  انتخاب، دیوان محاسبات ایران 19 ژوئن گزارشی منتشر ساخت که نشان می داد، بانک مرکزی  از طریق فروش ارز به قیمتی بالاتر از قیمت رسمی، ارزش پول ملی را کاهش داده است.

دولت ایران کسری بودجه را تا حدی از طریق فروش دلار با نرخ بالا جبران کرد.

 

در دوران احمدی نژاد نقدینگی 6.7 برابر افزایش یافت. دولت ایران 5 تریلیون ریال بدهی دارد و از طرفی بانک مرکزی در حال تزریق ذخایر ارزی خود به بازار آزاد در جهت پرداخت بدهی ها است.

اگر احمدی نژاد بخواهد دولت را با دلار ارزان قیمت به روحانی تحویل دهد، مشخص نیست که رئیس جمهور منتخب ایران، چگونه کسری بودجه ناشی از میراث ناگوار احمدی نژاد یعنی دلار ارزان را جبران خواهد کرد.

روحانی طی چند هفته آینده رسما رئیس جمهور ایران می شود.

براساس بودجه سالانه، صادرات 1.3  میلیون بشکه نفت خام در روز بر روی 97 دلار در هر بشکه تنظیم شده است.

این درحالیست که به گفته ی آژانس انرژی، صادرات نفت در 5 ماه نخست سال 2013 یک میلیون بشکه در روز بود و قیمت نفت هم بین 100 تا 107 دلار در هر بشکه است.

از سوی دیگر، ایران قادر به انتقال دلارهای نفتی به داخل کشور نیست.

 

بانک مرکزی احتمالا تزریق دلار به بازار آزاد را پس از پیروزی روحانی افزایش داده تا نشان دهد که کاهش 40 درصدی ارزش ریال به خاطر سوءمدیریت نبوده بلکه ناشی از مسائل سیاسی بوده است.

زمانی که روحانی رسما ردای ریاست جمهوری بر تن کند، قادر به حفظ تزریق دلار به بازار آزاد، آن هم به آن مقدار زیاد نخواهد بود. بنابراین پس از دو ماه قیمت دلار مجددا افزایش پیدا می کند.

به گزارش انتخاب ؛ ترند در پایان می نویسد: مخالفین روحانی به دنبال آن هستند که بگویند تفاوتی میان مدیریت روحانی و احمدی نژاد نیست و امیدها به عملکرد خوب اقتصادی تنها یک رویا است./انتخاب

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی