اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تلفیق خوشبینی و بدبینی در ارزیابی‌ها از دور جدید مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات  ایران و 1+5

 
اخبار سیاست خارجی - تلفیق خوشبینی و بدبینی در ارزیابی‌ها از دور جدید مذاکرات هسته‌ای

با گذشت بیش از 24 ساعت از خاتمه دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، همچنان بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران به این موضوع اختصاص دارد. مطالبی که بازتاب دهنده تلفیقی از دیدگاه های خوشبینانه و بدبینانه به مذاکرات است. دیدگاه های برخی مقامات غربی درباره مذاکرات، بخشی از این مطالب را تشکیل می دهد.

به گزارش «تابناک»، در این زمینه، روزنامه «عرب نیوز» با انتشار مطلبی از وقوع «عقب نشینی های بزرگ» در مذاکرات هسته ای ایران سخن گفته است. این روزنامه می نویسد مذاکرات هسته ای ایران روز جمعه با مانع مواجه شد و این امر سبب سایه افکندن بر پیشرفت های گذشته و کاهش امیدها نسبت به رسیدن ایران و گروه 1+5 به توافق جامع تا تاریخ 20 ژوئیه شده است. عرب نیوز ضمن اشاره به سخنان سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، می نویسد به گفته وی در مذاکرات، درباره روند آغاز نگارش توافقنامه جامع هسته ای هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. با این حال، در این مطلب اشاره شده که به گفته عراقچی، گفت و گوها همچنان ادامه خواهد داشت.

روزنامه «گالف نیوز» نیز با انتشار مطلبی از عدم حصول پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران خبر داده است. این روزنامه می نویسد دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در حالی در وین پایان یافت که مقامات ایرانی و آمریکایی می گویند پیشرفت در گفت و گوها اندک بوده و شکاف های جدی میان دو طرف بر سر موضوعات مختلف باقی است. این روزنامه نیز به سخنان عراقچی در جلسه مطبوعاتی انتهای مذاکرات اشاره کرده و در عین حال، به نقل از یک مقام آمریکایی می نویسد که این ایران است که باید در مذاکرات تصمیمات دشواری بگیرد. یک مقام ارشد اروپایی نیز گفته که انتظار داشته دو طرف اندکی بیشتر انعطاف از خود نشان دهند.


«کریستین ساینس مانیتور» نیز دیدگاه مشابهی را بازتاب داده و به بحث درباره این موضوع پرداخته که عقبگرد و یا عدم پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران تا چه حد جدی است؟ به نوشته این روزنامه، یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود گفته دشواری زیادی در زمینه تلاش ها برای اتخاذ مواضع مشترک وجود داشته و همچنین از وجود تفاوت های جدی و قابل توجه در مذاکرات سخن گفته است. با این حال، مانیتور اشاره می کند که مقامات ارشد دو طرف از اشاره به جزئیات موارد اختلاف دو طرف خودداری کرده اند. اما در ادامه این مطلب، به برخی از مهمترین گمانه زنی ها درباره موضوعات اختلافی اشاره شده است.

با این حال، روزنامه «دیلی استار» لبنان از ادامه خوشبینی ها به نتیجه نهایی مذاکرات با وجود عدم موفقیت گفت و گوها در دور جاری سخن گفته است. این روزنامه اشاره می کند که دیپلمات های دو طرف تأکید می کنند پروسه مذاکرات همواره دشوار بوده و تا پیش از بازه زمانی تعیین شده، یعنی 20 ژوئیه، می توان اختلافات را برطرف کرده و به توافق رسید. یک مقام آمریکایی در همین زمینه گفته: «در هر مذاکراتی، روزهای خوب و روزهای بد و همچنین پستی و بلندی وجود دارد. این بار زمان وقوع دشواری های بزرگ بود، اما نه آن گونه دشواری که کاملاً غیرقابل پیش بینی بوده باشد».

در نهایت، سایت خبری «آذری پرس» موضع دولت فرانسه نسبت به توافق هسته ای با ایران را بازتاب داده است. به نوشته این سایت، یک مقام وزارت خارجه فرانسه گفته پاریس خواستار یک توافق یکپارچه و پایدار در مذاکرات هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی است. این سایت اشاره می کند که مدیرکل امور خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه فرانسه که به ایران سفر کرده بود، در دیدار با علی اکبر ولایتی این سخنان را بیان کرده و گفته هدفش از سفر به ایران، تبادل دیدگاه ها با مقامات ایارنی درباره تحولات خاورمیانه، به ویژه وضعیت وجود در عراق، لبنان و سوریه است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
خوشبینی محتاطانه دیپلمات ها به مذاکرات هسته ای وین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارزیابی‌ها از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5

 

اخبار سیاست خارجی - ارزیابی‌ها از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5

«پیام های متفاوت» در پایان دور جدید مذاکرات هسته ای، اظهارنظر یک مقام آمریکایی درباره چشم انداز موفقیت مذاکرات، وجود اختلاف نظرهای مهم میان ایران و 1+5، بازتاب سخنان ظریف درباره بخت رسیدن دو طرف به توافق نهایی و بازتاب سخنان روز گذشته رهبر انقلاب درباره مذاکرات، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ارزیابی‌ها از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5«پیام های متفاوت» در پایان دور جدید مذاکرات هسته ای، اظهارنظر یک مقام آمریکایی درباره چشم انداز موفقیت مذاکرات، وجود اختلاف نظرهای مهم میان ایران و 1+5، بازتاب سخنان ظریف درباره بخت رسیدن دو طرف به توافق نهایی و بازتاب سخنان روز گذشته رهبر انقلاب درباره مذاکرات، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، با پایان یافتن دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، بخش عمده مطالب امروز مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان به این موضوع اختصاص یافته است. در این زمینه، سایت شبکه خبری «یورو نیوز» از پایان مذاکرات هسته ای ایران با «پیام های متفاوت» سخن گفته است. این سایت اشاره می کند که از یک سو، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته مشخص نیست که ایران و شش قدرت جهانی بتوانند در فائق آمدن بر اختلاف نظرهای موجود میان خود موفق عمل کنند و از سوی دیگر، اعضای هیئت های مذاکره کننده دو طرف همچنان با خوشبینی به روند گفت و گوها می نگرند.

روزنامه «هاآرتص» اظهارات مقام آمریکایی مذکور را به شکل کامل تری بازتاب داده است. به نوشته این روزنامه، فرد مذکور که یکی از مقامات ارشد آمریکایی است، گفته ایران و شش قدرت جهانی برای آغاز روند تدوین پیش نویس توافق نهایی آمادگی دارند؛ اما هنوز مشخص نیست که بتوانند بر اختلاف نظرهای موجود غلبه پیدا کنند. وی گفته: «در این مرحله، نمی دانیم که آیا در زمینه از میان بردن شکاف ها موفق خواهیم بود یا خیر». این روزنامه نیز در ادامه مطلب خود خلاصه ای از موضع گیری های مقامات دیپلماتیک دو طرف پس از پایان مذاکرات را مورد اشاره قرار داده است.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز گزارشی از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران را منتشر کرده و می نویسد پس از پایان این دور از گفت و گوها، دو طرف تأکید کردند که هنوز برای حصول هدف مشترک، یعنی رسیدن به متن توافق جامع هسته ای، کار زیادی باید انجام شود. این روزنامه با اشاره به بیانیه مشترک کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، می نویسد دو طرف تأکید کرده اند که هنوز با اختلاف نظرهای مهمی روبرو هستند و دور بعدی مذاکرات را تلاشی برای کاهش شکاف دیدگاه ها در همه حوزه های کلیدی و مهم دانسته اند.

روزنامه «دیلی استار» لبنان، بخش عمده توجه خود را به دیدگاه طرف ایرانی درباره مذاکرات معطوف کرده و می نویسد بر اساس ارزیابی وزیر خارجه ایران، در حال حاضر حدود 50 تا 60 درصد مسیر رسیدن به توافق نهایی پیموده شده است. این روزنامه اشاره می کند که متن بیانیه قرائت شده از سوی ظریف و اشتون یکسان بوده، اما پس از آن، ظریف در گفت و گو با خبرنگاران از پیشرفت 50 تا 60 درصدی گفت و گوها و همچنین انتظار خود برای نهایی شدن متن توافقنامه تا پایان مهلت زمانی پیش بینی شده (ماه ژوئیه) سخن گفته است. دیلی استار معتقد است که گستره برنامه غنی سازی اورانیوم ایران در آینده، دشوارترین موضوع مطرح در مذاکرات است.

در نهایت، باید اشاره کرد که شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی، از جمله «الجزیره» قطر، از روز گذشته تاکنون سخنان رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز ملی فناوری هسته ای را بازتاب داده اند. الجزیره این سخنان را به مثابه تأیید مذاکرت هسته ای از سوی رهبر ایران دانسته و می نویسد به اعتقاد آیت الله خامنه ای، مذاکرات می تواند به شکسته شدن این توهم و باور غلط ضد ایرانی که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است، کمک کند. در عین حال، این سایت اشاره می کند که رهبر ایران تأکید کرده دستاوردهای دانشمندان هسته ای ایران نباید کنار گذاشته شده و از بین برود. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک