اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تلاش عربستان برای تعیین جایگزین حریری



 

 

 

تلاش عربستان برای تعیین جایگزین حریری

 

 

روزنامه الاخبار از مذاكرات عربستان سعودی با یك وزیر لبنانی ۱۴ مارس برای انتخاب وی به سمت نخست وزیری پرده برداشت. روزنامه الاخبار لبنان نوشت كه تیم "سعد الحریری " نخست وزیر پیشبرد امور لبنان در زمینه اعلام مواضع خود منتظر اعلام نتایج مذاكرات میان مسئولان سعودی با "محمد الصفدی " وزیر اقتصاد و تجارت لبنان هستند.

 

منابع نزدیك به ریاض به الاخبار اطلاع دادند كه "مقرن بن عبدالعزیز " رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی الصفدی را به ریاض احضار كرده تا با وی در مورد امكان نخست وزیری او در دولت آینده صحبت كند.

بر اساس این گزارش این اقدام در راستای میانجیگری جدیدی است كه عربستان سعودی سعی دارد در زمینه حل بحران در لبنان بر اساس منافع گروه ۱۴ مارس انجام دهد.

این در حالی است كه "نجیب میقاتی " نخست وزیر اسبق لبنان نیز كه هنوز مواضع خود را در زمینه رایزنی های پارلمانی اعلام نكرده است، منتظر بازگشت الصفدی به لبنان است تا با وی در زمینه نتایج مذاكراتش با مقامات عربستان سعودی گفتگو كند.

با توافق نسبی گروه های مخالف دولت بر سر انتخاب "عمر كرامی " نخست وزیر اسبق به عنوان نخست وزیر آینده لبنان، كشورهای حامی جریان ۱۴ مارس نیز تصمیم دارند تا گزینه ای را در این زمینه معرفی كنند تا به این ترتیب از روند مذاكرات در زمینه تعیین جانشین حریری عقب نمانند.../خبرگزارى فارس


ویدیو مرتبط :
Starwood در تلاش برای جایگزین کردن اسمارت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عربستان و العراقیه برای به تاخیر انداختن خروج نیروهای آمریكایی از عراق تلاش می كنند



 

 

 

عربستان و العراقیه برای به تاخیر انداختن خروج نیروهای آمریكایی از عراق تلاش می كنند

 

پایگاه عراقی 'نهرین نت' روز شنبه نوشت: تا خروج نیروهای آمریكایی از عراق تنها یك سال باقی مانده، ولی عربستان و فهرست العراقیه تلاش می كنند این مساله را به تاخیر بیاندازند.

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، نهرین نت نوشت: بر اساس توافق امضا شده بین مقامات آمریكایی و عراقی تنها یك سال تا خروج كامل نیروهای آمریكایی از عراق باقی مانده است، ولی این نگرانی وجود دارد كه وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون) با ایجاد حوادث امنیتی سعی كند مدت اقامت نیروهای اشغالگر آمریكا را در عراق افزایش دهد تا از ذخایر نفتی و ثروت های طبیعی این كشور و همچنین جایگاه راهبردی آن بیشتر استفاده كند.

این منبع نوشت:‌ مردم غیر نظامی عراق و همچنین نیروهای امنیتی و ارتش این كشور در معرض حملات تروریست های القاعده و باقی مانده نظام سابق هستند و برخی از آنان با آمریكا،انگلیس و كشورهای عربی پل ارتباطی زده تا بتوانند از حمایت آنان برای بازگشت به حاكمیت ولو به صورت مشاركت در فعالیت های سیاسی برخوردار شوند.

نهرین نت افزود: ادامه خشونت تردیدها و سووالاتی را در خصوص اینكه آیا آمریكا قصد دارد از عراق خارج شود یا می خواهد تا بعد از سال 2012 نیز در این كشور بماند، بوجود آورده است.

این تردیدها زمانی افزایش می یابد كه آمریكا در گسترش آشوب و عملیات انفجاری و ترورها نقش دارد.

'نوری المالكی' نخست وزیر كنونی عراق با اعتراف به این مساله كه ممكن است حضور نیروهای آمریكایی در كشورش تمدید شود، گفت كه امكان دارد دولتش به توافق جدیدی با آمریكا دست یابد.

بسیاری از ناظران معتقدند، 'مقتدا صدر' همپیمان سیاسی مالكی از كسانی است كه با حضور نیروهای آمریكایی در عراق مخالف است.

'جفری بوكنان' سخنگوی نیروهای آمریكایی در عراق گفته است: به نظر من مشاركت با عراق و به طور مشخص با نیروهای نظامی این كشور در جهت منافع آمریكا در منطقه است.

وی در عین حال افزوده است: توافق امنیتی بر خروج كامل از عراق و پایان ماموریت نیروهای آمریكایی تا پایان سال 2011 تاكید دارد و ما به این توافق پایبندیم و در این تاریخ از عراق خارج خواهیم شد.

برخی رسانه های آمریكایی این سووال را مطرح كرده اند كه مساله اساسی در سال آینده چیست و آیا نیروهای عراقی می توانند مسایل امنیتی این كشور را بدون نیروهای آمریكایی كنترل كنند؟

حضور نیروهای آمریكایی اكنون در سطح آموزش نیروهای عراقی و پلیس این كشور، مشورت دادن به آنان و تجهیز این نیروها می باشد.

بوكنان در سخنانی متناقض گفت: احساس می كنم چنانچه ما عراق را ترك كنیم، مسایل بار دیگر به عقب برمی گردد و كشتار، ترور و عملیات انفجاری دوباره از سر گرفته می شود.

نهرین نت در ادامه افزود: این در حالی است كه برخی كشورهای عربی حضور نیروهای آمریكایی در عراق و ایجاد امنیت را دو مساله جدا نشدنی از هم می دانند.

نهرین نت افزود: برخی منابع نزدیك به فهرست العراقیه نیز به این پایگاه خبری گفته اند كه سعودی ها به فهرست العراقیه اعلام كرده اند كه سعی می كنند خروج آمریكایی ها را از عراق به تاخیر بیاندازند و العراقیه نیز باید در همین مسیر فعالیت كند...../تحلیل:ایرنا