اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تكریم شاعر بزرگ پارسی حكیم ابوالقاسم فردوسی


آیین بزرگداشت حكیم و شاعر بزرگ پارسی گو ابوالقاسم فردوسی شنبه شب در آستانه روزفردوسی با اجرای برنامه ها و سخنرانی هایی در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.




در این مراسم رسول نجفیان قطعاتی را به احترام پاسدار بزرگ زبان فارسی اجرا كرد.همچنین اركستر مجلسی فرهنگسرای نیاوران به رهبری نادر مرتضی پور به اجرای برنامه پرداخت.
براساس این گزارش،درآیین«بزرگداشت فردوسی درهزاره سرایش شاهنامه» معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:شاهنامه فردوسی سند بزرگ زبان فارسی و عظمت این زبان و دستمایه بزرگ فرهنگ و تمدن ایران زمین است.
'حمید شاه آبادی' افزود : ‌امروز ما با زبانی سخن می گوییم كه هزار سال پیش فردوسی حكیم توس آن را نهادینه كرد.
وی اظهار داشت : ‌معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش كرد در سالی كه به نام فردوسی نام گذاری شده یك گام كوچك برای شناساندن شاهنامه به جهانیان بردارد.
شاه آبادی ، فردوسی را یكی از بزرگ ترین مفاخر جهان برشمرد و گفت :‌ فردوسی كسی است كه برای ما به نوعی به جهان هستی پنجره نوینی باز كرد.
وی گفت : فردوسی به ساحت ائمه اطهار احترام زیادی می گذاشت و اگرچه زبان شاهنامه زبان شعر حماسی است ، با این وجود این شعر دز زندگی ، رای و عقیده همه ما همیشه ساری و جاری است.
دبیر كمیسیون ملی یونسكو در ایران نیز در این مراسم گفت :‌ شاهنامه بزرگ ترین اثر ادبی جهان است و در زمره ادبیات تاریخی رزمی به حساب می آید.
سعید آبادی افزود : ‌این اثر روح ملی را تقویت می كند و جای بسی افتخار است كه سازمان یونسكو هزارمین سال سرایش شاهنامه را گرامی می دارد.
وی گفت : ‌هیچ اثری مثل شاهنامه فردوسی به خردورزی ، صلح پروری ، راستی و پاكی نمی پردازد و آیا خواسته انسان ها جز این است؟
دبیر كمیسیون ملی یونسكو در پایان اظهار داشت : ‌صلح و سعادت جهان به فرهنگ وابسته است و فردوسی در این راه متحمل رنج ها و مشقت های فراوانی شده است.
رییس دفتر منطقه ای یونسكو در تهران نیر در این مراسم گفت:‌ فردوسی برجسته ترین شاعر در تاریخ جهان است كه به توسعه و فرهنگ تمدن بشری كمك شایانی كرده است.
'چون لی هان' افزود :‌ فردوسی به عنوان مورخ چنان الهام بخش داستان هایش را بیان كرده است كه گویی داستان نشات گرفته از زندگی واقعی است.
وی اظهار داشت: ‌در شاهنامه صحنه های رنگینی از نبرد وجود دارد و هیچگاه تكبر و خشونت را به تصویر نكشیده است و در حقیقت عشق به زندگی در این اثر موج می زند.
مراسم بزرگداشت فردوسی در هزاره سرایش شاهنامه با حضور معاون هنری وزیر ارشاد ، دبیر كمیسیون یونسكو در ایران ، رییس دفتر منطقه ای یونسكو در تهران و گروهی از ادب دوستان ، شنبه شب در فرهنگ سرای نیاوران برگزار شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سومین بزرگداشت حكیم ابوالقاسم فردوسی



 

 

سومین بزرگداشت حكیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می شود

 

سومین بزرگداشت حكیم ابولقاسم فردوسی به مناسبت هزاره شاهنامه در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.


بزرگداشت حكیم ابولقاسم فردوسی در قالب جشنواره شاهنامه خوانی عشایر و آیین های پهلوانی به همراه نقالی، ‌موسیقی حماسی و نمایشگاه شنبه ۲۵ اردیبهشت از ساعت ۱۰ صبح در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.



قرار است در بخش"شاهنامه خوانی در فرهنگ و هنر عشایر ایران" این جشنواره هنرمندانی از اصفهان،‌كهكیلویه و بویر احمد،‌ خراسان،‌لرستان، خوزستان ،‌بوشهر و عشایر قشقایی، بختیاری، لكی و كردی به اجرای برنامه بپردازند.

 

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می توانند به خیابان ولی‌عصر، تقاطع طالقانی،‌شماره ۱۵۵۲ فرهنگستان هنر، سالن ایران مراجعه كنند.... / خبرگزارى ايلنا