اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -6 خرداد



1331ش:ششم خرداد1331، پس از چند روز حمله مداوم نشريات چپگرايان به روزنامه هاي محافظه كار تهران به ويژه «اطلاعات» كه چرا تنها اخبار مربوط به پيروزيهاي آمريكا (در جنگ كره)، فعاليتها و سخنراني هاي مقامات و پيشرفتهاي اين كشور را در صفحات خود منعكس مي كنند و اخبار يكطرفه به خورد ايرانيان مي دهند، دكتر مصدق از مديريت اداره انتشارات و تبليغات (ارشاد امروز) خواست كه بدون هرگونه مداخله در كار روزنامه ها و نزاع آنها، گزارشي دقيق دراين زمينه و به ويژه طرز انتخاب و استفاده از اخبار ساير ملل براي او تهيه كند.

 

مصدق

 

1968م:در اين روز در ماه مه 1968 و در پي سه هفته اعتصاب و تظاهرات خياباني كارگران و دانشجويان فرانسه كه مخالف برنامه اصلاحات شارل دوگل رئيس جمهور آن كشوراز جمله تضعيف و يا حذف سناي فرانسه بودند، وي اعلام كرد كه نمي تواند اعتراض چند ده هزار تظاهركننده را نظر قاطبه مردم فرانسه نسبت به برنامه هاي خود بداند و تصميم گرفته است كه براي آگاه شدن از نظر اكثريت مردم، رفراندم برگذار كند. اين رفراندم طبق برنامه انجام شد و اكثريت شركت كنندگان با برنامه هاي اصلاحي دوگل مخالفت كردند. وي از تصميم خود در مورد برنامه اصلاحات عدول نكرد و كنار رفت. فرانسويان گفته بودند كه نمي خواهند قوانين توسط يك مجلس تدوين شود بايد هر دو مجلس باقي بمانند تا روي لوايح و طرحها بررسي بيشتري صورت گيرد و قوانين موضوعه منطقي تر باشند. اقدام دوگل يك عمل دمكراتيك بزرگ بود كه فصلي از تاريخ دمكراسي را تشكيل داده است. دوگل كه پس از كناره گيري همچنان محبوب فرانسويان باقي ماند، در رديف ناپلئون از دوستداران فرانسه بشمار مي رود.

 

مجسمه نيمتنهDegaulle


1799م:بيست و ششم ماه مه زادروز «الكساندر پوشكين» نويسنده و شاعر بزرگ روسيه است كه در 1799 در مسكو به دنيا آمد و در طول عمر كوتاه 38 ساله خود آثار متعدد ماندني خلق كرد. وي در زمستان 1837 در دوئل با يك مهاجر فرانسوي بر سر مسائل خانوادگي كشته شد. پوشكين كه يك اشراف زاده بود با سرودن چكامه «آزادي»، كه تزار به تحريك نزديكانش آن را با هدف ضديت با خود تلقي كرده بود در حالي كه 21 سال بيش نداشت به قفقاز شمالي تبعيد شد.

 

پوشکين


1888م:جایگاه «آندری توپولف» در تاریخ نه تنها به خاطر اختراع و ساخت یکصد نوع هواپیما (بیش از هر مخترع و سازنده دیگر در جهان)، بلکه وطندوستی اوست زیرا وی در زمانی که یک زندانی سیاسی بود، در زندان برای وطنش بمب افکن سنگین دو موتوره ساخت که سریعترین بمب افکن وقت و قادر به شیرجه ـ هنگام بمباران بود. مهندس توپولف متولد دهم نوامبر 1888 از دهه سوم عمر به ساخت هواپیمای غیرنظامی دست زده بود. وی اواخر دهه 1930 از انگلستان و آلمان دیدن کرد و در بازگشت به روسیه چندبار از ناسیونالیسم روس سخن به میان آورد که به گوش استالین رسید.

 

آندری توپولف


1940م:از 24 ماه مه 1940 به مدت سه روز نخستين هلي كوپتر ساخت هواپيماساز روس تبار «ايگور سيكورسكي» روس تبار به معرض تماشا گذارده شد و از آن پس توليد انبوه آن آغاز شد.

يك روز پيش از اين (23 مه) اعلام شده بود كه سيكورسكي در آمريكا يك هلي كوپتر كامل ساخته است. سيكورسكي كه در سال 1889 در امپراتوري روسيه به دنيا آمده و در سن پترزبورگ تحصيل كرده بود در وطن خود هواپيماي چهار موتوره ساخته بود كه درجريان جنگ جهاني اول به صورت بمب افكن از آن استفاده شد.

سيكورسكي كه در سال 1919 به آمريكا مهاجرت كرده بود در سال 1972 درگذشت.

 

ايگور سيكورسكي

 

800م:هارون الرشيد خليفه عباسي که در عصر خود ابرمرد شرق بشمار مي آمد در ماه مه سال 800 ميلادي ضمن ارسال پيامي به «شارلماني» ابرمرد وقت غرب به وي اطلاع داد كه به ابراهيم بن عقرب حكمران افريقيه (سرزمين هاي مسلمان نشين شمال آفريقا به مركزيت تونس امروز) خود مختاري داده است و در امور داخلي استقلال دارد و از اين پس درباره مسائل محلي (منطقه مديترانه) با او تماس بگيرد. تاريخ انشاء نامه پس از تطبيق تقويم ها و محاسبات تقويمي ديگر، 26 ماه مه تعيين و اعلام شده است.

 

تصوير هارون الرشيد

 

1659م:اورنگ زيب 26 مه 1659 خود را امپراتور هند اعلام كرد. وي قبلا با انجام يك كودتا، پدرش «شاه جهان» را در حرمسراي سلطاني زنداني ساخته بود و برادران خود را نيز به بند كشيده بود.

«فرانسوا برنيه» سياح فرانسوي كه از دربار اورنگ زيب ديدار كرده در باره او چنين قضاوت كرده است: اورنگ زيب مردي است كه منافع ملي را به آساني فداي اميال شخصي خود مي كند ؛ تنها خودش را مي خواهد و بس ....

 

اورنگ زيب

 

1933م:مهاجران انگليسي استراليا كه به ناحق اين سرزمين را تصاحب و بيشتر بوميان آن را نابود كرده اند 26 مه 1933 گام تجاوزكارانه ديگري برداشتند و مدعي مالكيت يك سوم قطب جنوب هم شدند. نخستين مهاجران اروپايي استراليا زندانيان و زنان ولگرد انگلستان بودند. اين مهاجران كه از آن سوي جهان به استراليا منتقل شده بودند، بوميان بي گناه اين سرزمين را به فجيعترين صورتي كشتند و بر جايشان نشستند و به نوشته برخي مورخان؛ ناني را كه از آنجا مي خورند به خون آن بي گناهان آلوده است.

 

1942م:در اين روز در سال 1942 (زمان جنگ جهاني دوم) ميان مسكو و لندن يك پيمان نامحدود همكاري دوجانبه كه همه زمينه ها را در بر مي گيرد به امضاء رسيد. در باره لغو اين پيمان يا اعلام انقضاي اعتبار آن تا به امروز گزارشي انتشار نيافته است. ميان اين دو دولت در طول زمان پيمانهاي متعدد امضاء شده است كه عمدتا به زيان برخي كشورها تمام شده اند از جمله قرارداد 1907 سن پترزبورگ داير به تقسيم ايران ميان آن دو دولت.

 

1997م:ژيانگ زمين رهبر وقت چين در مه 1997 يك ديدار پنج روزه از روسيه بعمل آورد و با يلتسين رئيس جمهوري پيشين اين كشور به توافقهايي دست يافت.

سران چين و روسيه اعلاميه اي را در مسكو امضاء كردند كه در آن تاكيد شده بود: هيچ دولتي حق ندارد و نبايد خود را قدرت جهاني (تنها ابرقدرت) بنامد و يا عملا چنين نقشي را ايفاء كند و حل و فصل مسائل بين المللي را منحصرا به دست گيرد و منوپوليزه خود كند.

 

سران چين و روسيه

 

2004م:مجله «فوربس» كه هرسال فهرست ميلياردرهاي كشورهاي مختلف جهان را منتشر مي كند در آخرين شماره ماه مه 2004 خود نوشت كه روسيه اينك (3 سال پيش) 36 ميلياردر دارد كه اينان تا دسامبر سال 1991 (12 سال و 5 ماه پيش از آن) كه شوروي منحل شد، آه در بساط نداشتند. بيش از 9 تن از اين عده يهودي هستند. تا آن سال شوروي نظام سوسياليستي داشت، سرمايه در دست جامعه (دولت) بود و مالكيت منابع توليد و ثروت، اشتراكي.

 

Mikhail Khodorkovsky

 

2005م:به گزارش 24 مه 2005 شبكه «ان بي سي» آمريكا، يك ميليارد دلار هزينه تبليغ جوانان دبيرستاني آمريكايي (دختر و پسر) كه پيش از ازدواج، روابط جنسي نداشته و اصطلاحا باكره بمانند نتيجه بسيار كمي داده است.

اين شبکه گفت: اين پول صرف سخنراني، تهيه فيلم، پرداخت به مشاوران، تهيه بروشور، كتاب و پوستر و انتشار خبر پولي در رسانه ها (رپورتاژ آگهي) شده بود. هدف اين بوده است كه جوانان آمريكايي وقت خود را در تحصيل بگذرانند و روي آن تمركز حواس كنند تا از جوانان ساير كشورها به ويژه چيني ها و هندي ها عقب نيافتند.

 

1981: در جريان جنگ عراق با ايران، شوراي همكاري خليج فارس مركب از شش كشور عربي تشكيل شد. در 25 ماه مه سران سعودي، عمان، قطر، امارات، کويت و بحرين در گردهمايي دو روزه خود در شهر رياض اين شورا را تشکيل دادند و نامش را شوراي همکاري ( اختصارا GCC) گذاردند. عکس زير اين سران را در آن روز در کنار هم در شهر رياض نشان مي دهد:

 

سران سعودي، عمان، قطر، امارات، کويت و بحرين

 

1982: نيروي هوايي آرژانتين ناوشكن اتمي انگليسي «كاونتري» را غرق كرد. اين ناو در جريان گروگانگيري آمريكايي ها در ايران براي كمك به مساعي آمريكا به خليج فارس اعزام شده بود.

1085: يك توفان دريايي 11 هزار تن را در بنگلادش بي جان کرد.

2004: به گزارش رسانه هاي آمريكا، متوسط سن نظاميان آمريكايي در جنگهاي كره و ويتنام 22 سال بود و در عراق 35 سال است.

منبع :روزنامک


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ - 19 خرداد



630م:نهم ژوئن سال 630 میلادی سپهبد شهربراز (شهروراز) ژنرال مشهور ایرانی و فاتح مصر در شهر تیسفون كشته شد. وی پس از مرگ مرموز (احیانا قتل) اردشیر سوم شاه 9 ساله ایران عملا به مدت 44 روز امور سلطنت ایران را به دست گرفته بود تا امپراتوری ما را از خطر اضمحلال برهاند. این ژنرال بود كه اورشلیم و دمشق را از روم پس گرفته، صلیبی را كه مسیح بر آن مصلوب شده بود به تیسفون (مدائن) منتقل كرده، مصر را متصرف شده و در اسكندریه، پادگان ایرانی را ساخته و مقام اداری گمارده بود. محبوبیت این ژنرال در جامعه ایران آن زمان باعث تحریك احساس بخل و حسد خسرو پرویز (شاه وقت) نسبت به او شده بود و نقشه بركناری، تبعید حتی قتلش را كشیده بود كه این خبر در جریان جنگ ایران با ارتش هراكلیوس امپراتور روم شرقی به گوش او رسید و وی را سست كرد و بعدا تا پایان كار خسرو پرویز عملا خود را منزوی ساخت.


1330ش:هیات خلع ید از انگلستان در منابع نفت ایران كه با مشایعت دهها هزار نفری تهرانی ها عازم خوزستان شده بود 19 خرداد 1330 درمیان استقبال توده های مردم وارد این استان شد و از روز بعد كار خود را آغاز كرد. مهندس مهدی بازرگان، دكتر متین دفتری (نخست وزیر پیشین)، و اردلان از اعضای هیات بودند كه از سوی دكتر مصدق رئیس دولت وقت مامور نظارت بر امر خلع ید از انگلستان در نفت ایران شده بودند. انعكاس عكس و خبر بدرقه و استقبال پرشور با پرچم و پلاكارد و ابراز احساسات میهنی از این هیات در رسانه های ملل دیگر، انگلیسی ها را بیش از پیش نگران آینده خود در منطقه نفتخیز خاورمیانه ساخت.


1331ش:19 خرداد سال 1331 ( 9 ژوئن 1952 ) روزی است كه دكتر مصدق رئیس دولت وقت در دادگاه جهانی لاهه نطق تاریخی خود را ایراد كرد و وجدان جهانیان را متوجه حقوق ملل ضعیف ساخت.

دكتر مصدق در این نطق گفت كه وجدان جهانیان نباید اجازه دهد كه حقوق ملل ضعیف پایمال شود؛ جهانیان باید از ملل كوچك كه برای احقاق حقوق خود و استفاده از حاكمیت ملی و استقلال بپا می خیزند در برابر دول دارای قدرت نظامی، تبلیغاتی و نفوذ سیاسی وسیع دفاع كنند. ما كاری جز گرفتن حق مسلم خود نكرده ایم.

دكتر مصدق قضات دادگاه لاهه را از آلوده كردن خود به سیاست برحذر داشت و اشاره كرد كه قاضی باید حق را از زورگو و غاصب آن بگیرد نه جانب طرف برتر را.

دكتر مصدق پس از ایراد نطق طولانی خود ، دفاع قضایی از حقوق ایران در برابر شكایت انگلستان را به پروفسور رولن ــ حقوقدان بلژیكی كه به وكالت از ایران انتخاب شده بود سپرد.

دکتر مصدق بعدا در یك مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به پرسش یک روزنامه نگار درباره میزان امید او به سازمانهای بین المللی از جمله دادگاه لاهه، خواستار اصلاح منشور ملل و واگذاری تصمیم گیری از شورای امنیت به مجمع عمومی سازمان ملل شد و گفت كه سازمان ملل باید تنها دمكراسی ها را به عضویت بپذیرد نه هر كشور را. كشورهای غیر دمكراتیك می توانند عضو ناظر باشند، نه صاحب رای، و دمكراسی جدا از رعایت حقوق انسان نیست.

 

دكتر مصدق

 

1332ش:دكتر مصدق نخست وزیر وقت در خرداد 1332 و پیش عزیمت به لاهه دكتر محمد علی ملكی ، از ملی گرایان بنام را وزیر بهداری كابینه خود كرد.

دكتر ملكی پس از برانداری 28 امرداد و بارها پس از آن بازداشت شده بود. وی در سنین كهولت هم به فعالیت سیاسی در همان زمینه های قبلی ادامه و راه خود را تغییر نداده بود.

 

دکتر ملکی

 

1359ش:ابوالحسن بنی صدر نخستین رئیس جمهور در مصاحبه ای كه 19 خرداد 1359 انتشار یافت گفت: بدترین شكل اجرای حاكمیت، اعمال خشونت است. وی اخطار كرد كه در برابر عمل خلاف قانون دست روی دست نمی گذارد و آرام نمی نشیند. او گفت: در جمهوری اسلامی، گروهی مایلند من رئیس جمهور باشم ولی آنان، خود، وظایف مرا انجام دهند. بنی صدر كه سال بعد مجبور به فرار از ایران و اقامت در اروپا شد در این مصاحبه به زعم خود، «فرصت طلبان» را تهدید كرد و گفت كه عده ای طالبند قدرت منحصرا در دست آنان باشد.

 

بنی صدر

 

1386ش:نوزدهم خرداد 1386 ایران، میهن گرامی ما یك فرزند برومند خود را از دست داد. این بزرگمرد در تمامی عمر نگران میهن و غمخوار آن بود. دكتر پرویز ورجاوند انسانشناس و باستانشناس بنام وطن در بامداد این روز در تهران در 73 سالگی بر اثر مشكلات قلب فوت شد. وی در عین حال عضو شورای رهبری و سخنگوی جبهه ملی ایران بود. دكتر ورجاوند تحصیلكرده سوربن فرانسه حتی یك لحظه از تلاش برای حفظ یكپارچگی وطن، همبستگی ملی، دادن امید به ایرانیان و رعایت حقوق بشر و آزادی ها باز نایستاد. ورجاوند كه از دوران دبیرستان به صف پیروان خط مصدق پیوسته بود به هركار و هر چیز تنها از دیدگاه میهنی می نگریست.

 

Dr. Parviz Varjavand

 

1843م:«برتا فون سوتر Bertha von Suttner» داستان نویس و صلحدوست شهیر اتریشی نهم ژوئن 1843 به دنیا آمد. او دختر یك فیلد مارشال اتریشی و از امیرزادگان این كشور بود كه در رشته های هنر و ادبیات تحصیل كرد. برتا زندگانی اشرافی را دوست نداشت و برخلاف رای خانواده اش به كار تدریس پرداخت. سپس چون خانواده اش بر ازدواج او با مرد دلخواهش صحه نگذاردند، ترك وطن كرد و سالها با شوهرش در غربت بسر برد و همین وضعیت او را به صورت یك داستان نگار بزرگ در آورد.

 

Bertha von Suttner


1870م:«چارلز دیكنز» نویسنده و روزنامه نگار انگلیسی نهم ژوئن سال 1870 در 58 سالگی درگذشت و 15 داستان طولانی و دهها داستان كوتاه از خود به یادگار گذارد.

دیكنز كه دوران كودكی را در فقر گذرانده بود در داستانهایش كوشیده است جهانی بسازد كه در آن از فقر و حرمان اثری نباشد. اصحاب فكر وی را متفكری توصیف كرده اند كه از طریق داستانهای تخیلی كوشیده است عقاید فلسفی خود را مطرح و توجیه كند. تعریف خاص دیکنز از واژه «شارلاتان» خواندنی است كه از نیمه قرن بیستم به این طرف مصداق و مشابه بیشتری یافته است. به گفته دیكنز، شارلاتان كسی است كه با مغالطه، هیاهو، جنجال و گاهی پرخاشگری بكوشد كه حقایق به طور لحظه ای و سطحی پنهان بمانند. وی توصیه كرده است كه در قبال چنین شخصی باید احتیاط را از دست نداد.

 

چارلز دیكنز


1732م:پادشاه انگلستان 9 ژوئن 1732 فرمان صاحب اختیاری اراضی میان دو رود « ساوانا » و « آلتاها » و ساحل اقیانوس اطلس در آمریكای شمالی را به نام یكی از افسران خود موسوم به جیمز ادوارد اولتورپ J.E.Oglethorpe صادر كرد و این منطقه وسیع و مثلث شكل كه از هزاران سال پیش از آن محل سكونت چند قبیله متمدن بومی ( اصطلاحا سرخپوست ) بود توسط مالك انكلیسی آن به یك مهاجر نشین انگلیسی تبدیل شد و به نام جورج دوم پادشاه انگلستان « جورجیا » نامیده شد كه اینك یك ایالت آمریكا را تشكیل می دهدو جیمی كارتر رئیس جمهوری پیشین آمریكا از این ایالت است.

 

جیمز اولتورپ


1628م:نهم ژوئن 1628« توماس مورتون » كه از انگلستان به آمریكای شمالی مهاجرت كرده بود و در منطقه ماساچوست به كار خرید و فروش پرداخته بود به عنوان « مهاجر نامطلوب » از آمریكا دی پورت ( اخراج ) شد. در آن زمان از استقرار انگلیسی ها در شمال آمریكا ، تنها 21 سال می گذشت .

جرم توماس مورتون فروش تفنگ به بومیان ( سرخپوستان ) بود . وی به جای پول از سرخپوستان پوست ( خز ) دریافت می كرد. دستبابی سرخپوستان كه عده آنان صدها برابر مهاجران بود اكیدا ممنوع بود ، زیرا تنها امتیاز و برتری مهاجران انگلیسی بر سرخپوستان و حفظ سلطه بر ایشان « تفنگ » بود كه مقامات انگلیسی مایل نبودند به دست سرخپوستان افتد. سرخپوستان عمدتا از طریق فرانسویان كه با آنان مناسبات حسنه داشتند ، تفنگ به دست آوردند.


1899م:دولت انگلستان كه منطقه هنگ كنگ را در جریان جنگ با چین معروف به جنگ تریاك تصرف كرده بود نیم قرن بعد از این عمل، به فكر توسعه خاك این منطقه اشغالی افتاد و برای این كه وضعیت را از صورت اشغال نظامی خارج سازد، هنگ كنگ و اراضی اطراف آن را نهم ژوئن سال 1899 از دولت وقت چین 99 ساله اجاره كرد.

دولت چین در آستانه انقضای مدت اجاره به انگلستان اخطار كرد كه هنگ كنگ را تخلیه كند. از آنجا كه چین نوین، دیگر آن چین مفلوك قرن 19 و پیش از اكتبر 1949 نبوده و از ظرفیت نظامی و اقتصادی وسیع و وحدت كامل بر خوردار است انگلستان تسلیم شد و هنگ كنگ به دامان مادر باز گردانده شد.

 

1932م:از ژوئن سال 1932 در ایالات متحده آمریكای شمالی بر فروش بنزین مالیات وضع شد كه تا كنون این مالیات 15 برابر شده است و رقم بزرگی از درآمدهای دولتی را تشكیل می دهد. هرگونه فعالیت نفتی در آن كشور غیر دولتی و در دست كمپانی های بزرگ است و بهای فروش در جایگاهها برحسب قواعد بازار آزاد (معادله عرضه و تقاضا) در نوسان است. در ژوئن 2007 با اینكه بهای نفت خام در بازار به هر بشكه 63 دلار كاهش یافته، در آمریكا به بهانه كمبود پالایشگاه، بهای بنزین در حال افزایش است و ظرف سه سال (از اواخر 2003 تا ژوئن 2007 ) تقریبا سه برابر شده است.

 

همچنانکه بهای بنزین بالا می رود کمپانی های نفتی چاقتر می شوند!

 

2005م:هفتم ژوئن 2005 در مسكو اعلام شد خودوركوفسكی مالك اصلی كمپانی نفتی یوكوسYukos كه یك یهودی روس است به اتهام تقلب، كلاهبرداری و ندادن مالیات به 9 سال زندان محكوم اتهامات دیگری ازجمله شركت در توطئه قتل دارد كه همچنان تحت رسیدگی است. محكوم شدن خودوركوفسكی به 9 سال حبس از سوی محافل متعدد در سطح جهان ناچیز تلقی شده بود و سوژه مقاله و كاریكاتور قرارگرفته بود.

 

Khodorkovsky


2005م:كمپانی جنرال موتورز آمریكا كه روزگاری پایه قدرت و شهرت جهانی این كشور بود هفتم ژوئن 2005 اعلام داشت كه برای جلوگیری از زیاندهی بیشتر و افزایش قرض، تعدادی از كارخانه های خود در آمریكای شمالی را تعطیل و 25 هزار تن از كارگران و مهندسان آنها را برکنار خواهد كرد. این كمپانی همچنین اعلام كرده بود كه با همان هدف، مزایای مابقی كاركنان خود به ویژه مزایای بیمه درمانی آنان را كاهش خواهد داد.

قبلا گزارش مطبوعات نشان می داد كه میزان فروش اتومبیلهای ساخت كمپانی جنرال موتورز در ایالات متحده به طور متوسط تا 20 درصد پایین آمده است و مجبور است اتومبیلهایی را كه روی دستش مانده با تخفیف بفروشد. این وضعیت احتمالا به دلیل رقابت با كارخانه های اتومبیلسازی ژاپن و آلمان بوده است.

 

68: نرون امپراتور روم كه به خشونت معروف بوده است خودكشی كرد.

1815: كنگره وین در این روز استقلال هلند ، بلژیك و لوكزامبورگ را تضمین كرد و مقرر داشت كه این سه كشور همسایه باهم متحد باشند. در همین جلسه بی طرفی كشور سویس نیز تضمین شد و بخشی از غرب لهستان به آلمان داده شد.

1822: چارلز گرام مخترع دندان مصنوعی این اختراع خود را به ثبت داد.

1898: در جریان جنگ آمریکا (دولت واشنگتن) با دولت اسپانیا بر سر کوبا، تفنگداران دریایی آمریکا وارد کوبا شدند که پایگاه نظامی آمریکا در گوانتانامو (کوبا) یادگار همان زمان است.

1936: ( 1315 ) : دولت وقت ایران سواد آموزی اجباری سالمندان 18 تا 40 ساله را به اجرا گذارد.

1940: به علت از پای درآمدن فرانسه در اروپا ، سوریه و لبنان ــ دو سرزمین تحت الحمایه آن در خاور میانه به تصرف انگلستان درآمدند.

1999: میان ناتو و یوگوسلاوی آتش بس برقرار شد. جنگ طرفین بر سر كوزوو بود كه یوگوسلاوی حاضر به تخلیه آن شده بود.