اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ 6اردیبهشت



280م:در پي چند شكست نظامي روم از ايران و قتل دو امپراتور اين كشور كه در صدد جنگي ديگر با ايران بر آمده بودند، «ماركوس پروبوس» امپراتور تازه روم به بهرام دوم شاه ساساني ايران پيشنهاد امضاي يك پيمان صلح داد كه بهرام به سبب مشكلاتي كه در خاور ايران داشت - در اين روز از آوريل 280 ميلادي اين پيشنهاد را پذيرفت، اما قراردادي امضاء نشد.


1918م:در اين روز در سال 1918 كنسول انگلستان در شيراز به مردم استان فارس شديدا اخطار كرد كه از احساسات ضد انگليسي و دشمني با انگلستان دست بردارند كه ادامه آن برايشان عواقب وخيم دربرخواهد داشت.

اين التيماتوم نتيجه عكس داد و ديري نگذشت که عشاير و مردم فارس علنا و مسلحانه با انگلستان وارد مخالفت و مبارزه شدند.

 

1921م:26 آوريل 1921 نخستين سفير روسيه شوروي وارد تهران شد، خود را فرستاده خلق روسيه معرفي كرد و با خاطره بدي كه ايرانيان از تزارها داشتند مورد استقبال بي سابقه مردم و دولت ايران قرار گرفت. وي در نخستين هفته ورود به تهران، از زندان مرکزي شهر و گورستان تهران ديدن کرد زيرا که به خواست دولت تزاري، درگذشته بسياري از ايرانيان مبارز بازداشت و يا مقتول شده بودند.

 

1305ش:دو روز پس از تاجگذاري رضا شاه، بي سيم قصر ( معروف به بي سيم پهلوي، واقع در خيابان شميران، چهار راه سيد خندان امروز) كه دكلهاي آن هنوز از آن زمان باقي مانده است ششم ارديبهشت 1305 گشايش يافت و ايران مجهز به مخابرات (تلگراف) بدون سيم شد.

14 سال بعد، در چهارم ارديبهشت راديو تهران در همين محل و با استفاده از دو فرستنده 20 كيلو واتي و دو كيلو واتي موجود ويژه ارسال تلگرام آغاز بكار كرد.

 

1330ش:ششم ارديبهشت 1330 (26 آوريل 1951) دولت انگلستان به ايران اخطار داد كه پافشاري در اجراي قانون ملي كردن نفت عواقب بس ناگوار براي اين كشور در برخواهد داشت. چند ساعت بعد حسين علاء از نخست وزيري كناره گيري و روز بعد مجلس به نخست وزير شدن دكتر مصدق ابراز تمايل كرد و رئيس دولت شد و اجراي قانون ملي شدن نفت، برقراري حكومت قانون، رعايت آزادي ها و حقوق انساني ايرانيان، اصلاح قانون انتخابات، آزادي زندانيان سياسي، اصلاح امور اداري ـ قضايي و انتصابات بر پايه كارشناسي و شايستگي، قطع هرگونه اعمال نفوذ و توصيه و تشبث (پارتي بازي) در امور دولتي و ... را سرلوحه برنامه هاي خود اعلام داشت.

همزمان با اخطار انگلستان به ايران و ساعاتي پيش از نخست وزير شدن دكتر مصدق در سال 1330، انبار مهمات ارتش در فارس منفجر شد و يك سوم كل اسلحه و مهمات ايران از جمله شصت هزار تفنگ و توپ از دست رفت!. در پي وقوع اين حادثه كه سوء ظن به خرابكاري مي رفت؛ رئيس تسليحات ارتش، فرمانده لشكر فارس و عده اي ديگر مورد سوء ظن قرار گرفتند و بازداشت شدند. در گزارش روزنامه هاي ملي گرا در اين باره، عبارت «اشاره لندن به خائنان وطن» به چشم مي خورد.


1966م:بامداد 26 آوريل 1966 (پس از نيمه شب 25 آوريل و شب هنگام) زمين لرزه اي به شدت هفت و نيم ريشتر شهر تاريخي تاشكند در فرارود را ويران ساخت. اين شهر در سال 1219 ميلادي هم توسط خان مغولان (چنگيز) ويران شده بود. 24 سده پيش در دامنه كوههاي گلستان، يك آبادي از استاندارد «ده» در مقياس دوران هخامنشي بزرگتر شد و به صورت «كند» درآمد كه در پارسي به معناي شهر كوچك (تاون در زبان انگليسي) است.


1895م:رودلف هس Hess ، زماني معاون هيتلر، 26 آوريل 1895 به دنيا آمد و 17 اوت 1987 در نود و دوسالگي! در «اشپاندائو» ـ زندان فاتحان آلمان ـ خود را حلق آويز كرد. وي سالها تنها زتداني اين زندان پر هزينه بود كه در برلين قرار داشت. هنوز به درستي روشن نيست كه يك زنداني با دهها مامور مراقب چگونه در 92 سالگي موفق به دار زدن خود شده بود!. زندانبانان گفته اند كه «هس» قبلا هم چهار بار اقدام به خودكشي كرده بود (عذر بدتر از گناه!). وي به زندان ابد محكوم شده بود. «هس» از 1941 كه با چتر در انگلستان فرود آمده بود تا به اين دولت پيشنهاد صلح دهد زنداني بود و و با اين از زمان دستگير شدن، در جنگ مداخله نداشت به جرم ارتكاب جنايت جنگي محكوم شده بود. وي در دادگاه حاضر به ابراز ندامت نشده بود. «هس» در دهه 1920در زندان با هيتلر همسلول بود و هيتلر در همان جا كتاب خود «ماموريت من» را به او ديكته كرده بود.

 

رودلف هس

 

1951م: 26آوريل1951،هشت ماه پس از آغاز جنگ كره و بعد از چند پيروزي كمونيستها و ورود داوطلبان چيني به خاك كره براي كمك به شمالي ها و دلايل ديگر، برکناري ژنرال مك آرتور سرفرمانده نيروهاي مسلح آمريکا در خاور دور از همه سمتهاي نظامي اش عملا تکميل شد و ژنرال ريجوي جاي او را گرفت. هري ترومن رئيس جمهور وقت يازدهم آوريل دستور اين عزل و نصب را داده بود .

 

مك آرتور


1915م:بكار بردن گاز سمي به عنوان يك جنگ افزار از 1915 و دومين سال جنگ جهاني اول و معروف به جنگ اروپايي ها معمول شده است. 26 آوريل (روزي چون امروز) رسما تاييد شد كه آلماني ها از چهار روز پيش از آن ــ 22 آوريل 1915ـ در جبهه غرب ( بلژيک) از اين نوع سلاح بر ضد نيروهاي طرف مقابل بكار برده بودند.

 

سربازان انگليسي در آوريل 1915پس از اين كه با گاز كلرين مورد حمله قرار گرفته بودند

 

2003م:جمهوري خلق كره 26 آوريل 2003 رسما اشاره كرد كه در زرادخانه خود داراي سلاح اتمي است و با اين عمل، دولتهايي را كه مي كوشيدند آن دولت را از توليد چنين جنگ افزاري باز دارند در برابر كار انجام شده قرار داد و وزيرامور خارجه آمريكا در نخستين واكنش خود گفت كه كره شمالي نمي تواند آمريكا را بترساند و باج خواهي كند.

 

2006م:اواخر آوريل 2006 و در جريان بحث بر سر ردّ و يا تاييد اعضاي پيشنهادي كابينه افغانستان معلوم شد كه پنج تن از وزیران پیشنهادی از جمله دادفر سپنتا در دهه های 1980 1990 (حكومت كمونيستها، بعدا مجاهدين و سپس طالبان) كه از وطن خارج شده بودند به تابعيت كشورهاي ديگر درآمده و گذرنامه بیگانه داشتند.

در پی افتادن عراق به دست ارتش آمریکا هم بسیاری از «خود ـ تبعیدی» های عراقی و بعضا «به تابعیت دولت بیگانه درآمده» به زادگاه بازگشتند و در اینجا صاحب مقام شده بودند. این دو موضوع بحثی بین المللی را پیش کشیده است که دارد هر روز گسترده تر می شود. کاهش درآمد ایالت ها و شهرهای آمریکا که به پناهندگان کمک مالی می کرده اند کاهش یافته و در نتیجه در دادن این کمک دقّت بیشتر تا سرحد جستجوی ماهیت واقعی پناهندگان و کشف احیانا تقلّب در پرونده ها می کنند.

 

دادفر سپنتا


1607: انگليسي هايي كه با كشتي به آمريكاي شمالي رسيده بودند در منطقه اي كه نامش را «كيپ هنري Cape Henry» گذاشتند از كشتي پياده شدند. كيپ هنري در ايالت ويرجينيا واقع است.

1711: سپكتيتور Spectator كه گفته مي شود نخستين مجله جهان به زبان انگليسي است نخستين شماره خود را منتشر كرد وجوزف اديسون نخستين ناشر آن در سرمقاله اش نوشت كه مي خواهد آموزگار همه مردم باشد. از همين رو مهمترين وظيفه جرايد « آموزش عمومي» شناخته شده است.

1755: نخستين دانشگاه روسيه در مسكو تاسيس شد.

1828: روسيه برسر كشتار يوناني ها به عثماني اعلان جنگ داد.

1914: دبليو. اج. كارير دستگاه اركونديشن (هواخنك كن) را كه اختراع كرده بود به ثبت داد.

1929: براي نخستين بار يك هواپيماي مسافربر فاصله انگلستان تا هند را بدون توقف بين راه طي كرد.

1951: آمريكا شش سال پس از جنگ جهاني دوم با ژاپن پيمان صلح امضاء كرد و ژاپن حاكميت خود را باز يافت. بعدا ميان دو كشور يك قراردادامنيت مشترك امضاء شد.

1968: دانشجويان آمريكايي مخالف جنگ ويتنام ساختمان اداري دانشگاه دولتي اهايو را اشغال كردند.

1970: بيش از دويست هزار آمريكايي مخالف جنگ ويتنام در شهر هفتصد هزار نفري واشنگتن راهپيمايي كردند .

2003: كاهش علاقه به مسافرت باهواپيما؛ نخست به خاطر تروريسم، بعدا جنگ با عراق و در چند ماه اول سال 2006 بيماري ذات الريه ناشناخته «سارس» شركتهاي هواپيمايي آمريكا را در مضيقه مالي شديد قرارداده بود. آمريكن ارلاينز 26 آوريل 2003 اعلام داشت كه در سه ماه اول اين سال يك ميليارد و 40 ميليون دلار از دست داده بود.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.