اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -4 دی



858م:بیشتر مورخان و كرونیكلرها در این كه رودكی پدر شعر پارسی نوین (پارسی معاصر) 25 دسامبر سال 858 میلادی به دنیا آمده است متفق القولند و برخی هم با محاسبات خود، وقوع آن را در همان روز ولی در سال 860 میلادی نوشته اند. سال درگذشت وی 940 میلادی است كه چند پژوهشگر، درست آن را سال 941 میلادی می دانند. رودکی شاعر مشترک همه پارسیان جهان و از عوامل وحدت فرهنگی مردمی است که در قطعات منفصله ایرانزمین زندگی می کنند و نیاکان و درنتیجه خصلت ها و منش مشترک دارند. ابوعبدالله جعفر ابن محمد (رودکی) در یك روستای رودك منطقه سغد خراسان (اینک واقع در ناحیه پنجکنت ایالت سغد جمهوری تاجیکستان) به دنیا آمد و در ناحیه ای نه چندان دور از زادگاهش مدفون شده است. میخائیل میخائیلویچ گراسیموف باستان شناس و انسان شناس روس (1907 - 1970) گور اورا یافته و از روی بقایای استخوانهایش مجسمه اورا ساخته است.

رودکی در دوران سامانیان (در عصر احیاء و رشد ادبیات، هنر و فرهنگ ایرانی) میزیست و از نزدیکان و همنشینان امیرنصر سامانی (نصر دوم پسر احمد سامانی) بود. سامانیان در ایران پس از حمله عرب، بیش از هر دودمان دیگر برای احیاء زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی كوشیدند و نمونه بارز میهندوستی ایرانی را ارائه دادند.

رودكی نه تنها شاعر بلكه نوازنده و خواننده هم بود. مجسمه های او در میدانهای شهرهای كشورهای پارسی زبان قرار داده شده است تا از زحمات و خدمات او قدردانی شده باشد. پیش از رودكی هم شاعران پارسی گو بودند، ولی رسم بر این شده است که بگویند: شعر پارسی با رودكی دوباره به دنیا آمده است. به نوشته برخی از مورخان، رودکی متمایل به اسماعیلیه بود و اواخر عمر که در بخارا و بویژه در دربار سامانیان مخالفت سخت با اسماعیلیه شده بود مجبور به ترک این شهر و بازگشت به زادگاهش شده بود که وفات او در سال بعد اتفاق افتاده بود. وی قبل از ترک بخارا مورد بی مهری مقامات حکومتی قرارگرفته بود.

از اشعار رودكی اعم از غزل، قصیده، رباعی و ... كه در بیش از صد دفتر (بالغ بر دهها هزار بیت) درج شده بودند بیش از هزار بیت (52 مورد) در دسترس نیست كه ابیات: بوی جوی مولیان آید همی - یاد یار مهربان آید همی. ریگ آموی و درشتی های او (آن) - زیر پایم پرنیان آید همی. آب جیحون (آمو) از نشاط روی دوست - خنگ (اسب) مارا تا میان آید همی .... ای بخارا شاد باش و شاد زی ــ میر (امیر) زی تو شادمان (میهمان) آید همی .... از آن جمله اند كه گویند امیرنصر سامانی با شنیدن این ابیات به اقامت طولانی خود در شهر هرات پایان داد و همان دم روانه شهر بخارا (حکومت نشین) شد.

 

رودکی

 

1030م:25 دسامبر سال 1030 میلادی (سال 409 هجری خورشیدی) دربار غزنویان حسنك وزیر (ابو علی حس بن محمد میكال ) را متهم كرد كه پیرو اسماعیلیه است.

پس از تكرار این اتهام و پر شدن گوش مردم، حسنك بعدا بازداشت و اعدام شد و جسدش هفت روز بر بالای دار بود.


1834م: 25دسامبر 1834 دولت وقت ایران یك دستگاه ضرب سكه از اروپا (بروكسل) خریداری كرد تا سكه ها دارای شكلی زیباتر و صد درصد یكنواخت باشند تا هنگام داد و ستد نیاز به توزین آنها نباشد. این دستگاه كه تصمیم به خرید آن در آخرین سال حیات فتحعلی شاه قاجار داده شده بود نخستین ماشین ضرب مسكوك است كه از اروپا برای ایران خریداری شده بود. می دانیم كه ایران از زمان داریوش بزرگ دارای پول ملی (سكه داریك) شده بود و نخستین كشور جهان بود كه نظام پولی داشت.

فتحعلی شاه در همان سال در 68 سالگی در اصفهان درگذشت و در قم مدفون شد و با این كه فرزندان متعدد داشت، به توصیه او نوه اش محمد میرزا پسر عباس میرزا را بر جایش نشانیدند. عباس میرزا كه ولیعهد بود قبلا فوت شده بود.

 

فتحعلی شاه

 

1953م: 25دسامبر 1953 ( 1332 ) چند بازرگان ژاپنی برای خریدار 25 هزار تن برنج از ایران وارد تهران شدند. روسها قبلا هفت هزار تن برنج چمپا بر پایه معاملات تهاتری ( كالا با كالا ) از ایران خریداری كرده بودند. در آن زمان ، ایران از صادرات كنندگان برنج بود. در همین روز از همین سال دولت وقت (زاهدی) كه در آستانه از سرگیری فروش نفت بود و پیش بینی می كرد كه از این رهگذر هر سال 90 میلیون پاوند انگلیسی ( كمتر از یك صدم درآمد امروز ایران از نفت) درآمد ارزی داشته باشد ارزش برابری دلار را كه متوسط نرخ مبادله آن در زمان حكومت دكتر مصدق 75 ریال بود در 90 ریال ( 9 تومان و حدود یك صدم بهای امروز ) تثبیت كرد تا بتواند هزینه های دولتی از جمله حقوق كارمندان را بپردازد و قول داد كه به محض بهبود وضعیت جمع آوری مالیات ها و كفایت خزانه، آن را به هفت تومان كاهش و در این نرخ تثبیت كند.


1958م: 25دسامبر 1958 میلادی (چهارم دیماه 1337) در تهران اعلام شدكه درآمد ایران از نفت خود در آن سال به 200 میلیون دلار (88 میلیون لیره انگلیسی) بالغ شده بود كه بمراتب كمتر از یك دویستم در آمد کنونی (سال 2006) است!. هر سال به مناسبت پایان سال میلادی چنین اعلامیه ای انتشار می یافت.

كنسرسیوم شركتهای خارجی بهره برداری از نفت جنوب ایران در منطقه قرارداد، از دسامبر سال 1954 (1333 هجری) كار خود را آغاز كرده بود.


1960م:25 دسامبر 1960 (1339 خورشیدی) دولت مسكو به ملت ایران اطمینان داد كه از سوی مسكو تهدید نمی شود. در اعلامیه مسكو آمده بود: زمامداران تهران، تنها به خاطر باقی ماندن براریكه قدرت است كه این چنین عمیقا به غرب نزدیك شده اند. آنان نباید به خاطر حفظ منافع شخصی، مردم ایران را فریب دهند، و آنان را از تهدیدی كه وجود خارجی ندارد و ساخته و پرداخته خودشان است بترسانند و خود را در دامان غرب بیافکنند که سرانجام مطلوب برای ایران و توده های ایرانی نخواهد داشت. زیان نوكر گوش به فرمان غرب شدن مقامات تهران متوجه همه ملل خواهان رهایی از استعمار و استثمار غرب خواهد شد.

دولت مسكو یادداشتی رسمی حاوی این اتهامات نیز به دولت وقت تهران تسلیم كرده بود.


1979م:25 دسامبر 1979 (اوایل دی ماه 1358) سیاست تازه پولی و بازرگانی جمهوری اسلامی رسما اعلام و تاكید شد كه «بهره پول» با توجه به تحریم اكید آن در اسلام از فرهنگ اقتصادی ایران حذف شده و بازرگانی خارجی در دست دولت خواهد بود تا از این پس واردات غیر ضروری وجود نداشته باشد و كالای مرغوب ساخت خارج (نه مانند گذشته بنجل) كه در آن گران خریدن هم مشاهده نشود وارد خواهد شد و ....

ضمنا در همین روز یادداشت تهران به دولت پاناما مبنی بر استرداد شاه كه در آن كشور اقامت داشت ارسال شد. در این یادداشت اطمینان داده شده بود كه شاه در صورت استرداد، در تهران منصفانه و علنی محاكمه خواهد شد.

 

2004م:رناتا تبالدی Renata Tebaldi خواننده ایتالیایی اپرا که صدای او را به صدای فرشتگان تشبیه کرده بودند 21 دسامبر 2004 در 82 سالگی در سن مارینو در گذشت.

صدا شناسان متفق القول گفته اند که صدای "رناتا " از لحاظ وسعت بی رقیب بود. وی از 15 سالگی کار خواندن آواز را شروع کرده بود و یکی از محبوبترین خوانندگان اپرا بود. وی جز به ایتالیایی نمی خواند و معتقد بود که زبان فرانسه تو دماغی و زبان آلمانی توی حلقی است و با زبان ایتالیایی همه تکنیکهای اپرا را می توان بکار بست. مادر رناتا هم اهل موسیقی بود.

 

رناتا تبالدی


332م:طبق محاسبات «دیونیوس اگزیگوس» تقویم نویس عهد باستان، امروز 25 دسامبر زادروز حضرت عیسی (ع) است كه در ناصره فلسطین چشم به جهان گشود. نخستین كریسمس (جشن میلاد مسیح) در سال 337 میلادی برگزار شد كه از سال352 میلادی (15 سال بعد) به صورت یك مراسم رسمی و هرساله در آمده است و مهمترین عید مذهبی مسیحیان است. طبق برخی محاسبات، مسیح سه سال پیش از مبدایی كه قرارداده شده است به دنیا آمده بود. برخی از مورخان، این اختلاف زمانی را 2 تا 7 سال نوشته اند. احتمال داده شده است که انتخاب روز 25 دسامبر به این سبب بوده که از دیرزمان رومیان و به پیروی از آنان اروپاییان دیگر؛ به اقتباس از ایرانیان (برحسب سال) یکی از روزهای 20 تا 23 دسامبر را به عنوان پیروزی خورشید (یلدا) جشن می گرفتند. لوسیوس اورلیانوس (اورلیان) امپراتور روم (275 - 214) که به این مناسبت عمارتی ساخته بود 25 دسامبر سال 274 میلادی این جشنگاه (عمارت) را گشود و جشن خورشید پیروز از آن پس در 25 دسامبر تثبیت شد و مسیحیان بعدا خواستند که با یکی کردن دو مراسم، جشن هزاران ساله تداوم یابد. در روزهای 20 تا 23 هر سال در نیمکره شمالی، خورشید در وضعیتی نسبت به زمین قرار می گیرد که کوتاهترین روز و بلندترین شب به وجود می آید و از هزاران سال، ایرانیان و به اقتباس از آنان رومیان روز پس از شب طولانی سال را تولد دوباره خورشید (دی روز) گفته اند و خورشید را "سول _ اینویکتوس" به معنای خورشید شکست ناپذیر. طبق تحقیق زبانشناسان، ازآنجاکه پارسی یک زبان هند _ اروپایی است واژه "دی = روز" در زبان انگلیسی از دی ماه پارسیان گرفته شده است.

 

2004م:بیست و دوم دسامبر 2004 «جک نیوفیلد» روزنامه نگار آمریکایی مقیم نیویورک که تنها ضعف ها و لغزش ها را می کاوید و منعکس می کرد در 66 سالگی بر اثر بیماری سرطان فوت شد.

مطالبی را كه «نیوفیلد» علاقه مند به دنبال كردنشان بود عبارت بودند از: محكومانی كه بعدا معلوم می شد بی گناه بودند، سوء استفاده ازقدرت و پارتی بازی، (عملا) مادام العمر شدن مقام انتخابی، گرانی های مصنوعی، كلك های بورس سهام، رشوه، دنبال كردن نمایندگان مجالس كه بعدا مشاور و كارچاق كن (لابی گر) می شدند، جنایاتی كه مسائل و ضعف های اجتماعی باعث آنها شده بودند و این ضعف ها، فرد را در مسیر ارتكاب جرم قرار داده بود، مهمانی های سیاسی و تقسیم مشاغل در كلوبهای دوستانه، میهمانی ها و جلسات انجمن ها، حمایت از روزنامه نگارانی كه بر اثر فشار اصحاب قدرت، مقامات دولتی، ناشران و ... بركنار و یا تغییر اجباری شغل داده می شدند و ....

به باور نیوفیلد، نشستن و حرف مقامات را نوشتن و فعالیت های آنان را منعكس كردن «روزنامه نگاری اصیل» نیست و ژورنالیسم به این منظور به وجود نیامده است. هربار كه روزنامه ها از انتشار یكی از مطالب نیوفیلد خودداری می كردند آن مطلب را به صورت كتاب منتشر می ساخت و «ده قاضی بد»، «ده موجر بد» ، «چه كسی حكومت می كند؟»، «لیندن جانسون بی هدف»، «ژورنالیسم ضد تمجید» ، «ژورنالیسم با روشی دیگر» ، «آن چه كه مردم می خواهند بدانند»، «آلترناتیو روزنامه نگاری» و «ژورنالیسم اصحاب منافع (در انتقاد از كمپانی های غیر حرفه ای كه رسانه ها را خریداری می كنند تا در مسیر منافع آنها باشند)» از جمله مطالبی هستند كه وی دنبال كرده و به صورت كتاب منتشر ساخته است.

به مناسبت در گذشت نیوفیلد، روزنامه های آمریكا نوشته بودند كه لیندن جانسون رئیس جمهور دهه 1960 آمریکا از دست انتقادها نیوفیلد چند بار مریض شده بود.

 

 جک نیوفیلد


1876م:محمدعلی جناح كه بنیادگذار پاكستان بشمار می رود و در بمبئی و انگلستان تحصیل كرد در این روز در سال 1876 میلادی در كراچی به دنیا آمد . وی از مبارزان استقلال هند بود و در همه تلاشهای مربوط شركت داشت ولی بعدا متوجه شد كه اقلیت مسلمان هند با روش زندگانی خاص خود حتی دریك فدراسیون مشترك با هندوها هم دشوار خواهد بود كه آرامش و پیشرفت داشته باشد ؛ لذا متمایل به راه حل محمد اقبال و ایجاد یك كشور مستقل از مسلمانان شبه قاره هند شد و به تلاش در این راه پرداخت كه منجر به تصویب قطعنامه لاهور در مارس 1940 گردید و در 14 اوت سال 1947 به سمت فرماندار كل پاكستان انتخاب شد و لقب قائد اعظم به دست آورد و 13 ماه بعد در 11 سپتامبر سال 1948 در گذشت . او در جوانی با دختر دینشاه از پارسیان هند در بمبئی ازدواج كرده بود. جناح مدتی هم در انگلستان كار وكالت قضایی داشت.

 

محمدعلی جناح

 

1913م:از چنین روزی در سال 1913 قانون فدرال رزرو (ریزرو) آمریكا به اجرا درآمد. این قانون را 23 دسامبر 1913، وودرو ویلسون رئیس جمهور وقت آمریكا (دارای مدرك تحصیلی دكترا و قبلا استاد و رئیس دانشگاه معروف پرینستون) امضاء كرده بود. این سیستم مالی كه به تدریج «دلار آمریكا» را یك پول بین المللی و دارای ثبات كرده است دارای یك شورای مدیریت منصوب از جانب رئیس جمهور (با تایید سنا) است. سیستم فدرال رزرو دارای 12 بانك مركزی درگوشه و كنار آمریكاست كه بانكهای غیردولتی هر منطقه در بانك مركزی ناحیه خود دارای سهام (سپرده) هستند. فدرال رزرو آمریكا یك كمیته (كمیسیون) بازار آزاد (Open Market) دارد كه ناظر بر عملیات بازار آزاد است و به صورت ابزار تنظیم سیاست پولی عمل می كند و با خرید و فروش به موقع اوراق بهادار دولتی (انواع باوند) نرخ بهره و بهای برابری دلار را تحت كنترل دارد. دلار آمریكا در سالهای اخیر با رقیب پر قدرتی همچون «یورو» روبرو شده است و كشورهای با اقتصاد نیرومند بمانند چین می توانند با سیاست های پولی خود دربازار دلار تاثیر بگذارند. روسیه با منابع بالقوه وسیع به ویژه نفت و گاز در سالهای آتی می تواند در بازار دلار موثر باشد. كشورهای عربی صادركننده نفت و به ویژه دولت سعودی در حفظ قدرت دلار تاثیر فراوان دارند.

 

Woodrow Wilson

 

1972م: 23دسامبر 1972، جهانیان با مشاهده عكس بازماندگان هواپیمایی كه در كوههای بلند «آند(آندیز)» در آمریكا جنوبی سقوط كرده بود (عكس بالا) دچار حیرت شدند. این هواپیما در 13 اكتبر 1972 ساقط شده بود و زنده ماندن 16 تن از45 سرنشین آن پس از 40 روز شگفت انگیز بود. آنان در این مدت از گوشت مردگان تغذیه و خود را در قسمتی از بدنه هواپیما كه باقی مانده بود از سرما و برف محافظت می كردند. هواپیما پس از برخورد به كوه به داخل برف فرو رفته بود و ازچشم جستجوگران پنهان بود. این هواپیما حامل اعضای تیم راگبی اوروگوئه و همراهانشان بود. سرانجام دو جوان 19 و 21 ساله از میان بازماندگان كمر همت بستند و از میان برفها به زیر آمدند و پس از چند روز با پای یخ زده به یك آبادی كشور شیلی رسیدند و بازماندگان نجات یافتند. درباره این رویداد كتابها متعدد تالیف و چند فیلم سینمایی ساخته شده و روانشناسان درباره تغییر روانشناسی انسان در چنین وضعیتی به تحقیق پرداخته و نتایج پژوهش های خود را منتشر ساخته اند كه در كتب درسی نقل شده اند.

 

نجات تاریخی و حیرت انگیز سرنشینان یك هواپیما پس از 40 روز


1965م:نیكلای چائوشسكو كه از سال 1965 زمام امور كشور رومانی را به دست گرفته بود 25 دسامبر سال 1989 پس از یك محاكمه كوتاه با همسرش «النا» كه او نیز یك كمونیست بود و در زمان حكومت طولانی نیكولا به وی اندرز می داد اعدام شد.

چائو شسكو ظاهرا از اوضاعی كه در اروپای شرقی به وجود آمده بود پند نگرفته بود و پس از بازگشت از سفر ایران، هنگامی كه با یك تظاهرات نه چندان وسیع مقابل دفتر كار خود رو به رو شد به خشونت متوسل گردید كه این عمل بر ابعاد مخالفت و تظاهرات افزود و به دستگیری و محاكمه و سقوط دولتش انجامید.

چائوشسكو كه تنها رئیس یك دولت كمونیستی اروپای شرقی بود كه با اعزام سربازان شوروی به افغانستان مخالفت كرده بود در صورت نرمش با تظاهر كننده ممكن بود بتواند مانند سایر همتایان خود از اعدام برهد.

سقوط او درست در روزی اتفاق افتاد كه در آن روز در سال 1948 كمونیستها بر رومانی مسلط شده بودند و حكومت آنان 40 سال طول كشید. رومانی در سال 1918 از اتحاد بسارابی، ترانسیلوانیا و چند بخش دیگر به وجود آمده بود و مخلوق نشست ورسای بوده است. رومانی در جریان جنگ دوم به آلمان پیوست كه بعدا به دست ارتش سرخ كه در تعقیب نیروهای هیتلر بود افتاد.

 

چائوشسكو در آخرین روز حیات

 

1991م:بیست و پنجم دسامبر سال 1991 بوریس یلتسین به كاخ كرملین رفت و به گورباچف (رهبر شوروی) گفت كه اتحاد جماهیر شوروی منحل شده و او دیگر سمتی ندارد. اندکی بعد گورباچف در یك نطق كوتاه رادیو تلویزیونی گفت كه با انحلال شوروی به این صورت قاعدتا نمی تواند موافق باشد ولی چون در برابر عمل انجام شده قرار گرفته است چاره دیگری (جز قبول) ندارد!. به این ترتیب یک امپراتوری بزرگ با آن همه دندان اتمی ـ موشکی، دهها هزار تانک، صدها زیردریایی و پیشرفتهای فضایی همانند برف بر شیروانی داغ ذوب شد و از میان رفت، بدون این که رفراندم برگذار و نظر مردم اتحادیه استعلام شده باشد كه بزرگترین معمای تاریخ بشر شده است. این جمهوری ها، قرن ها با هم امپراتوری روسیه را تشكیل می دادند. با این كه دومای روسیه انحلال شوروی را به آن ترتیب غیر قانونی اعلام كرده، هنوز درباره این مصوبه اقدامی صورت نگرفته است. انحلال اتحاد شوروی 69 ساله مركب از 15 كشور باور كردنی نبود.

یلتسین، شوشکویچ و کرافچوک سران جمهوری های (اسما) روسیه، اوكراین و بلاروس هفتم دسامبر در یك محفل خصوصی در استراحتگاه «بلوژفسکایا» واقع در بلاروس تصمیم به انحلال شوروی گرفته بودند. مورخان عقب نشینی های گورباچف (سهوی و یا تعمدی) در برابر آمریكا در دهه 1980 را عامل عمده انحلال شوروی دانسته اند. به علاوه، نوشته اند كه شوروی پس از درگذشت لنین نتوانست از طریق مدارس و رسانه های خود كه در دست دولت بودند، سوسیالیسم را در مغز و قلب نسل های تازه جای دهد. آموزشگران كمونیست با دم زدن از انترناسیونالیسم، میهندوستی روس ها را هم تضعیف كردند كه 15 سال پس از انحلال شوروی، باردیگر كم و بیش تجدید حیات كرده است و غرب از همین ناسیونالیسم روس به هراس افتاده است. همچنین رفتار و روش زندگانی (لوكس گرایی) مقامات شوروی پس از استالین، با آموزش های ماركس و لنین مطابقت نمی كرد و عكس آنها بود، و چاپلوسی در كرملین رواج داشت.

 

بگو، ازهمینجا بگو که شوروی منحل شد!

 

2004م:روزنامه های آمریكا كه ازنیمه دسامبر 2004 وسیعا ماجرای قتل یك زن 23 ساله آمریكایی در ایالت میسوری به دست یك زن 36 ساله و پس از قتل، خارج ساختن جنین هشت ماهه از بدن او و ربودنش را دنبال كرده اند 23 دسامبر نوشته بودند كه پلیس با تعقیب مسیرهایی كه بانو «لیسا مونتگمری» از طریق اینترنت رفته بود و بررسی فهرست تلفن هایی كه كرده بود وی را در شهر ملورن ایالت كانزاس به عنوان قاتل دستگیر كرد و از او اعتراف به قتل گرفت و كودك ربوده شده را كه سالم است و «ویكتوریا» نام گذاری شده است به پدرش تحویل داد.

تعقیب مسیر اینترنتی لیسا نشان داده بود كه وی با مقتوله، «بایی جو ستینت»، در یك نمایش سگهای زینتی آشنا شده و مكاتبه و مكالمه داشتند و لیسا كه از حامله بودن مقتوله (بابی جو) اطلاع داشت، پس از هشت ماهه شدن جنین و اطمینان از زنده ماندن او، با تعیین وقت قبلی به خانه «بابی جو» به بهانه تماشای سگهای او رفت، در آنجا وی را خفه كرد و با پاره كردن شكمش جنین را خارج ساخت و با نوزاد به خانه خویش كه صدها كیلو متر دورتر است بازگشت و او را به عنوان طفل خود که به دنیا آورده معرفی كرد.

دلیل انتخاب «بابی جو» از میان آن همه بانوی حامله این بود كه زنی زیبا و باهوش بود و «لیسا» فرزندی زیبا و باهوش می خواست.

لیسا قبلا دارای فرزند بوده است و با داشتن چند فرزند دست به ارتكاب این جنایت تكان دهنده زده بود و با این عمل ثابت كرد كه پیشرفتهای علمی ـ صنعتی باعث تكامل اخلاقیات انسانی نشده است.

 

ویکتوریا

 

2005م:ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یك مصاحبه مطبوعاتی سه ساعته كه اواخر دسامبر 2005 برگزارشد و در آن 690 روزنامه نگار شركت جسته بودند به 51 سئوال پاسخ گفت. وی در این مصاحبه عمومی كه برخلاف مصاحبه های سابق محدودیت زمانی نداشت به هدفهای غرب از منزوی كردن روسیه و ادامه سیاست «دوبل ستاندارد» این بلوک در قبال مسائل جهانی از جمله انتخابات (دمکراسی) اشاره كرد. وی گفت: وقتی ما در چچن انتخابات برگزار می كنیم می گویند كه انتخابات در یك محیط نا امن؛ «دقیق» نیست ولی در افغانستان و عراق چنین انتخاباتی درست است و ایراد ندارد، در افغانستانی كه «انگشت زدن (به دلیل بی سواد بودن رای دهنده)» نشانه دقت آراء بود! و .... پوتین گفت كه انتخابات آمریكا هم چنگی به دل نمی زد و ما شاهد نقص ها و ضعف های آن بودیم.

پوتین هنگام بحث از انتخابات اوكراین، الکساندر کواسنیوسکی رئیس جمهوری لهستان را مورد حمله مستقیم قرار داد و گفت: فرصت طلبانی ازجمله رئیس جمهوری لهستان كه از دوران نوجوانی در خدمت شوروی بود و ... برای خوش خدمتی به غرب می گوید كه برای یک ابر قدرت (آمریکا) بهتر است كه روسیه بدون اوكراین باشد.

پوتین تا كنون این چنین حمله ای مستقیم به «فرد» نكرده بود.


820: لئو (لئون ) پنجم امپراتور بیزانس ( قسطنطنیه ) كه در سال 813 به امپراتوری رسیده بود و در جامعه این كشور محبوبیت نداشت به تحریك رئیس نگهبانانش در كلیسا ترور شد.

1530: بابر امپراتور گوركانی (مغول ) هند در گذشت.

1760: جوپتر همون نخستین برده سیاهپوست در آمریكا بود كه مجموعه شعر تحت عنوان « تفكرات شبانه » به چاپ رساند و در نیویورك منتشر ساخت.

1927: میرزا ابوالقاسم قره گوزلو ( ناصر الملك ) رئیس ایل قاجار و نایب السلطنه سابق سلطان احمدشاه در گذشت.

1927: محمد نصر معاون وزارت دارایی وقت در دفتر كار خود به دست یك كارمند این وزارت خانه در پی یك مشاجره لفظی با شلیك گلوله كشته شد.

1973: عصمت اینونو سرباز و سیاستمدار قدیمی تركیه و رهبر حزب چپگرای جمهوریخواه خلق در89 سالگی در گذشت . وی سالها نخست وزیر و رئیس جمهوری تركیه بود . اینونو از همرزمان آتا ترك در ایجاد جمهوری تركیه بشمار می رود.

1979: ورود نیروهای شوروی به منظور حمایت از دولت كمونیست افغانستان به این كشور آغاز شد.

1979: در 1358 یادداشت ایران به دولت پاناما مبنی بر استرداد شاه كه در آن كشور اقامت داشت تسلیم شد و در این یادداشت اطمینان داده شده بود كه شاه منصفانه محاكمه خواهد شد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -1 دی



1738پیش ازمیلاد:"یكم دیماه" از 1738 سال پیش از میلاد «دی گان» و «خور روز» نامیده شده است که به زعم ایرانیان باستان، روز تولد دوباره خورشید پس از بلندترین شب سال بوده است. سال 1738 قبل از میلاد (3746 سال پیش) را یک تقویم ویژه پارسیان هند (زرتشتیان ایرانی که پس از حمله اعراب مسلمان در سده هفتم میلادی جلای وطن کردند و به هند رفتند و در آنجا ماندگار شده اند) به دست داده است. ایرانیان باستان که با نگرانی از طولانی بودن شب و ترس از بازنیامدن خورشید تا سپیده دم در کنار یکدیگر بیدار می نشستند و خود را سرگرم می کردند تا اندوه ظلمت را فراموش کنند، روز پس از آن شب (یكم دی ماه) را كه «خور روز» و «دی گان (بمانند مهرگان)» می خواندند به استراحت می پرداختند و تعطیل عمومی بود. در این روز عمدتا به این لحاظ از كار دست می كشیدند كه نمی خواستند احیانا مرتكب بدی كردن مخصوصا دروغ گفتن شوند كه ارتكاب هر كار بد، هرچند كوچك، در روز تولد خورشید گناهی بزرگ شمرده می شد. آیین های شب یلدا (شب چله - طولانی ترین شب سال) از هزاره دوم پیش از میلاد تا به امروز تقریبا به همان صورت در ایران زمین - صرف نظر از مرزبندی ها تحمیلی دو قرن گذشته - هر سال برگزار می شود.

«خور روز، یكم دی ماه» در ایران باستان درعین حال روز برابری انسانها (حقوق بشر) بود. در این روز همگان از جمله شاه لباس ساده می پوشیدند تا یكسان به نظر آیند و كسی حق دستور دادن به دیگری را نداشت و كارها داوطلبانه انجام می گرفت، نه تحت امر. در این روز جنگ كردن و خونریزی، شکار، و حتی كشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود.

یکی از آیین های ویژه «دی گان» این بود که ایرانیان در این روز در برابر درخت سرو که به آن به چشم مظهر مقاومت در برابر تاریكی و سرما می نگریستند می ایستادند و قول می دادند كه تا سال بعد دست کم یك نهال سرو دیگر كشت كنند، و جنبش های حفظ محیط زیست که از قرن بیستم در همه جا بپاخاسته اند از این کار ایرانیان باستان تمجید فراوان می کنند و به منش آنان احترام می گذارند. کشت درخت سرو و كاج اینک دارد عادتی جهانی می شود.

باید دانست که زبانشناسان واژه «دیday» به معنای روز را گرفته شده از دی ماه ایرانیان می پندارند. زبان انگلیسی یك زبان گرمانیك (ریشه آلمانی) و خویشاوند زبان فارسی است.

 

247م:22 دسامبر سال 247 میلادی در«خور روز»، زادروز خورشید و روز نویدهای بزرگ، تیرداد یكم دومین شاه ایران از دودمان اشكانیان در شهر صد دروازه (دامغان) بر تخت پادشاهی نشست و به مردمی كه در این مراسم شركت كرده بودند اطمینان داد كه تا روزی كه همه عوامل بیگانه (سلوكی ها ــ جانشینان اسكندر) را به دریای مركزی (مدیترانه) نریزد آرام نخواهد گرفت. پس از این مراسم، تیرداد در همان روز نیرو به هیرکانیا (گرگان) فرستاد تا فرماندار آنجا را كه شنیده بود با سلوكیها تماس گرفته تنبیه كنند كه این دستور اجرا شد.

اشك اول سر دودمان اشكانیان شهر «نسا» را پایتخت خود قرار داده بود و در طول حكومت خود در نزدیكی آن، شهر تازه ای ساخت كه به نام او «اشك آباد» نامیده می شود كه اینك پایتخت جمهوری تركمنستان است. معلوم نیست كه از چه زمان این نام در محدوده ایران کوچک شده امروز «عشق آباد» تلفظ می شود. تزارها كه در قرن 19 مناطق شمالی و شمال شرقی خراسان امروز را ضمیمه قلمرو خود كرده بودند خواهان رواج این تلفظ نادرست در ایران بودند تا توده های ایران متوجه سابقه تاریخی این شهر نشوند. در همان قرن، انگلیسی ها هم نقاط شرقی خراسان از جمله حاكم نشین قدیمی آن، شهر هرات را از ایران جدا كردند تا روسها به سوی هند پیشروی بیشتری نكنند! و خراسان بزرگ کوچک شد.


1911م:در اوج مرافعات مشروطه خواهان و مخالفان حكومت پارلمانی و قهر و آشتی ناصر الملك (نایب السلطنه) با مجلس و لشكر كشی سالارالدوله پسر مظفرالدین شاه و مدعی سلطنت به كرمانشاه، روسها رقیب استعماری سرسخت انگلیسی ها از خرابی اوضاع سوء استفاده كردند و از 22 دسامبر سال 1911 (یكم دی ماه 1290) در بسیاری از شهرهای منطقه تحت نفوذ شان به قلع و قمع مخالفان خود و هواداران انگلستان دست زدند؛ در تبریز عده ای را به دار كشیدند و چند تن دیگر را به تنور افكندند به گونه ای كه معاون والی ایالت (معاون استاندار) و فرمانده پادگان تبریز از ترس جان به كنسولگری انگلستان پناهنده شدند. در مشهد و رشت هم روسها زمام امور را خود به دست گرفتند. در این گیر و دار، در تهران نیز ناصر الملك مجلس را منحل كرد و چون نمایندگان حاضر به خروج از ساختمان بهارستان نبودند به نظمیه (پلیس تهران) متوسل شد و رئیس پلیس پس از اخراج نمایندگان از ساختمان، بر در ورودی مجلس (در میدان بهارستان) یك قفل بزرگ زد و ....

 

1370م:تصویب نامه شماره 44265 شورای وزیران مبنی بر اجرای قانون مصوب 19 خرداد 1370 مجلس شورای اسلامی به وزارت علوم و آموزش عالی ابلاغ شد، ولی اجرای آن دیری نپایید. طبق این قانون، به دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاههای خارج كه مدرك تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر دریافت كرده باشند و مدرك آنان به تصویب برسد اجازه وارد ساختن یك دستگاه خودرو سواری با خود با استفاده از تسهیلات گمركی داده شده بود. فارغ التحصیلان ایرانی دانشگاههای خارج كه از طریق سفارتخانه های ایران از این قانون آگاه شده بودند بااشتیاق و امیدواری با اتومبیل خود راهی ایران شدند و پس از عبور از پیچ و خمهای اداری مدارك تحصیلی شان را به تایید رساندند. صدها تن از آنان پروانه وارد ساختن اتومبیل خودرا به دست آوردند كه وزارت بازرگانی اواسط سال 1371 اجرای قانون - قانون مصوب مجلس - را متوقف ساخت!. با این تصمیم، اتومبیل بسیاری از دارندگان این پروانه ها در گمركات متوقف ماند. برخی به مجلس مراجعه كردند كه به آنان گفته شد قانون به قوت خود باقی است و اگر دولت هم لغو آن را بخواهد و مجلس موافقت كند عطف به ماسبق نمی شود و پروانه های صادره تا ابدالدهر معتبر خواهد بود. ولی وزارت بازرگانی به اشاره بانك مركزی زیر بار نرفت و كمیسیون اصل 90 هم كه به آن شكایت شده بود موفق به حل مسئله نشد. قضیه تا دیوان عدالت اداری و مطبوعات هم كشانده شد. بازهم «بورو كراسی» تا سالها به مقاومت خود ادامه داد.

یكی از دارندگان چنین پروانه ای كه با اتومبیل خود از مرز بازرگان بازگردانده شده بود به روزنامه های چاپ آمریكا مقاله داده و با گفتن داستان سفر از آمریكا تا مرز بازرگان و رهاساختن اتومبیل دلبند (که دو سه سال اورا در آمریکا سواری داده بود) در تركیه، از خسارت سنگینی كه از این رهگذر به او وارد آمده بود ناله سرداده بود، اما ....

 

1917م:بیست ویکم دسامبر سال 1917 داستان نگار آلمانی هنریك بول Heinrich Boll به دنیا آمد، 68 سال عمر كرد و در سال 1972 برنده جایزه ادبی نوبل شد. او در داستان نویسی، نگارش داستانهای كوتاه و نیز مقاله مهارت فراوان داشت. هنریك در نوشته های خود رنج ها و سختی ها آلمانی را در جریان جنگ جهانی دوم و پس از این جنگ به خوبی تشریح كرده است. داستانهای معروف او عبارتند از: دلقك، احترام از دست رفته كاترینا بلوم، طبل نازك، قطار سر وقت بود، ارواح و ....

وی با این كه تحصیلات كلاسیك آن چنانی نداشت در گفتاری در سال 1980 تعریف جالبی از داستان و داستان نگاری و اهمیت آن را و این كه هنر نویسندگی و اوج تفكر و تخیل است به دست داده و به طلوع و درخشش داستان نگاری در میان بعضی ملل و انحطاط و زوال آن در كشورهای دیگر اشاره كرده است. بول كه در 1985 فوت شد گفته بود كه در كشورهای اختناق عقیده و بیان كه دولتهای حتی به زبان داستان، حاضر به تحمل انتقاد و شنیدن ضعفها و كمبودها نیستند داستان نویسی عشق و سكس و ... رواج می یابد، زیرا كه داستان نگار نمی تواند هنر خود را برای مدتی طولانی محبوس سازد و اگر چنین داستانهایی بدآموزی تلقی شده اند، گناه از نویسنده نبوده است. «بول» داستان نگاری را نیازمند به حمایت و تشویق ملی (دولت ـ جامعه) دانسته و گفته است: با این كه «پاسترناك» با نوشتن یك داستان چهره شوروی را خراب كرد وی را از محله زیبای نویسندگان در حومه مسكو و مقرری قابل ملاحظه اش محروم نكردند. دولتها باید ملاحظه احوال نویسندگان داستان را داشته باشند و اسپانسری آنان را برعهده گیرند تا این هنر ادبیات ترقی و پیشرفت كند.

 

Heinrich Boll


1438م:تركان عثمانی كه از دیرزمان در آناتولی مستقر شده بودند 22 دسامبر سال 1438 میلادی به بسفور و پشت دیوارهای قسطنطنیه (استانبول) رسیدند، ولی 15 سال طول كشید تا این شهر را تصرف كردند.

تصرف قسطنطنیه در سال 1453 صورت گرفت كه آغاز قرون جدید و دوره ای دیگر از تاریخ است.

فاتح قسطنطنیه نام این شهر كه تا قرن هفتم یایتخت روم شرقی بود و از آن پس به مركز حكومت بیزانس تبدیل شده بود اسلامبول گذارد و امپراتوری بزرگی به وجود آورد كه اروپائیان را به جنبش شدید و رقابت و پیشرفت واداشت.

 

1848م:تزار نیکلای یکم امپراتور روسیه که دقیقا جریان انقلابات سال 1848 اروپا را دنبال کرده بود برای جلوگیری از وقوع چنین انقلابی در روسیه هرگونه نشست و گردهمایی و حتی شب نشینی روشنفکران روس را ممنوع کرده بود. بعدا به تزار خبردادند که گروهی از روشنفکران روس به ابتکار پتراشفسکی محفلی تشکیل داده و بحث سیاسی می کنند. (مورخان انگلیسی زبان این محفل را «پتراشفسکی سرکل Petrashevsky Circle» نام نهاده اند). تزار به راههای متعدد از جمله دادن اخطار متوسل شد تا این محفل را از هم بپاشاند و چون موفق نشد دستور دستگیری برجستگان محفل را صادر کرد که به تدریج بازداشت و محاکمه و شماری از آنان ازجمله «فیودور داستویفسکی» نویسنده شهیر به اعدام محکوم شدند. 22 دسامبر 1849 محکومان را در زیر بارش برف در میدانی به ستون های چوبی بستند و دربرابر جوخه اعدام قراردادند. چند ساعت پیش از آن به تزار گفته شده بود که یکی از محکومان به اعدام داستویفسکیFyodor Dostoevsky است و تزار دستور لغو حکم را داده و این دستور چند ثانیه پیش از شلیک گلوله و در لحظه ای که نظامیان سینه محکومان را نشانه گرفته بودند به محل رسید و داستویفسکی نجات یافت و حکم اعدام به 4 سال تبعید کاهش یافت. وی احساس خود در لحظه ای را که به نظامیان گفته شد آماده شلیک باشند شرح داده است.

 

Fyodor Dostoevsky


1967م:22 دسامبر 1967 اعلام شد که شمار نیروهای آمریكایی در جنوب ویتنام به 474 هزار تن رسیده و بزودی از نیم میلیون تن تجاوز خواهد کرد و برنامه بمباران هوایی شمال (ویتنام شمالی وقت) به اجرا درخواهد آمد. برای فرستادن نیروی اضافی به ویتنام، دولت آمریکا مجبور به احضار جوانان این کشور از طریق قرعه کشی شده بود که این کار ابراز مخالفت و تظاهرات وسیع آمریکاییان را به دنبال داشت. مرور زمان نشان داد که از نیم میلیون نظامی آمریکایی و نیز بمباران هانوی با بمب افکن های سنگین «بی ـ 52» کاری برنیامد و آمریکا شکست تمام عیار خورد و ویتنام را ترک گفت. بررسی تحولات اخیر نشان می دهد که دولت آمریکا دارد گامهای مشابهی در افغانستان برمی دارد و برای از جریان خارج ساختن صد عضو القاعده شمار نظامیان خودرا به یکصد هزار تن برساند. تردید نیست که گسترش عملیات نظامی در افغانستان اوضاع آسیای جنوبی را بحرانی خواهد ساخت و محصول این بحران قابل پیش بینی نیست.

 

1991م:چهارده روز پس از تصمیم بوریس یلتسین، شوشکویچ و کرافچوک سران جمهوری های روسیه، اوكراین و بلاروس در یك محفل خصوصی در استراحتگاه «بلوژفسکایا» واقع در بلاروس دایر بر انحلال اتحاد جماهیر شوروی، 21 دسامبر 1991 سران 11 جمهوری از اعضای این اتحادیه در نشست خود در پایتخت كزاخستان بر تصمیم آن سه تن صحه گذاردند!، اتحاد جماهیر شوروی منحل و به جای آن، یك جامعه مشترك المنافع مرکب جمهوری های 15 گانه به وجودآمد. مورخان تاریخ معاصر نوشته اند که تصمیمگیری سران 11گانه در 21 دسامبر ناشی از جاه طلبی آنان بود زیرا که با فروپاشی شوروی از داشتن «آقابالاسر» و نگرانی دائمی از عزل خود توسط مسکو آسوده می شدند.

چهار روز بعد (25 دسامبر) یلتسین رئیس جمهوری روسیه در كاخ كرملین با گورباچف رهبر وقت شوروی ملاقات كرد و او را از این تصمیم آگاه ساخت و گفت كه دیگر سمتی ندارد!. اندکی بعد گورباچف در یك نطق كوتاه تلویزیونی گفت كه با انحلال شوروی به این صورت نمی تواند موافق باشد ولی چون در برابر عمل انجام شده قرار گرفته است چاره دیگری ندارد!. به این ترتیب یک امپراتوری بزرگ تاریخ با آن همه دندان اتمی ـ موشکی، دهها هزار تانک، صدها زیردریایی و پیشرفتهای فضایی همانند برف بر شیروانی داغ ذوب شد و از میان رفت، بدون این که رفراندم سراسری برگزار و نظر مردم اتحادیه استعلام شده باشد. 81 درصد مردم بلاروس که در آنجا رفراندوم برگزار شده بود به ادامه حیات شوروی رای داده بودند. این نتیجه سبب شد که رفراندم سراسری و داخلی صورت نگیرد. چند ماه پیش از آن هم، پارلمان كل جمهوریها وضعیت دیگری را تصویب كرده بود.

رئیس جمهور وقت آمریکا برای تشکر از اقدام شوشکویچ (در منحل ساختن شوروی) با وی ملاقات كرد. قبلا هم یلتسین دو بار از آمریكا دیدن كرده و در كنگره این كشور به ایراد نطق پرداخته و مورد پذیرایی گرم قرار گرفته بود. پیش از این تحولات سریع و معماگونه، بسیاری از اصحاب نظر بعید دانسته بودند که حتی با خروج حزب کمونیست از قدرت و تعدیل سوسیالیسم، انحلال شوروی با انسجامی که در آن مشاهده می شد سریع و آسان باشد.

با فروپاشی شوروی که معمای آن هنوز حل نشده است، در جهان نظمی دیگری برقرار شد که در طول تاریخ مشابه آن مشاهده نشده بود.

 

25 دسامبر 1991 یلتسین به کرملین رفت و به گورباچف گفت که دیگر سمتی ندارد و باید کاخ کرملین را که وی به آن نیاز فوری دارد تخلیه کند

 

1989م:لشكر 82 هوابرد آمریكا كه به دستور جورج بوش (پدر) به منظور پایان دادن به حكومت مانوئل نوریه گا رئیس قوه مجریه پاناما و دستگیری و انتقال او به آمریكا جهت محاكمه، به خاك پاناما اعزام شده و از بیستم دسامبر 1989 با كمك 12 هزار نظامی آمریكایی مستقر در منطقه كانال پاناما تعرض خود را آغاز كرده بود در پایان سومین روز عملیات ( 22 دسامبر 1989 ) به مقاومت نظامیان پانامایی پایان داد ولی نوریه گا به سفارت واتیكان پناهنده شده بود كه بعدا بیرون آمد و تسلیم شد، چهارم ژانویه به آمریكا منتقل و به زندان محكوم گردید. وی كه قبلا با كمك آمریكا به قدرت رسیده بود بعدا حاضر نشده بود كه به خواست آمریكا گردن نهد و به مخالفان مسلح دولت چپگرایان نیكاراگوئه معروف به «كنترا » كمك نظامی بدهد. در آمریكا، نوریه گا را متهم به همكاری با قاچاقچیان مواد مخدر كرده بودند. در عملیات نظامی آمریكا در پاناما نزدیك یه ششصد پانامایی از جمله 301 غیر نظامی كشته شدند. در این عملیات 23 نظامی آمریكایی هم جان خود را از دست دادند.

 

نوریه گا رئیس دولت پاناما پس از تسلیم شدن به نیروهای اعزامی آمریکا، به این صورت با هواپیمای نیروبر نظامی به فلوریدای آمریکا منتقل می شود تا در اینجا زندانی و محاکمه گردد

2003م:نظر سنجی از آمریكاییان درباره مدیریت جورج بوش(رئیس جمهور وقت)، یك هفته پس از دستگیری صدام حسین (20 دسامبر 2003) كه به سفارش شبكه تلویزیونی سی بی اس و نیویورك تایمز انجام شده بود نشان داده بود كه تایید بوش از 50 درصد به 58 درصد افزایش یافته بود. از مقایسه این «درصد ها» چنین بر می آید كه دست كم هشت درصد آمریكاییان لشكر كشی به كشور دیگر بدون تصویب سازمان ملل، اشغال نظامی و دستگیری و بازداشت رئیس آن كشور را كه هوادارانی دارد و این هواداران از مقاومت مسلحانه دست برنداشته اند تایید می كنند!.

با ادامه مقاومت در عراق و افزایش تلفات آمریکاییان و هزینه مالی آن و افشای این نکته که گزارش منابع اطلاعاتی آمریکا در مورد وجود اسلحه کشتار جمعی در عراق جعلی بود تایید مدیریت جورج بوش کاهش یافت و در طول سال 2008 از حدود 27 درصد بیشتر نشد. جورج دبلیو بوش در آخرین ماه سال 2008 از اینکه به استناد گزارش نادرست منابع اطلاعاتی دست به اشغال نظامی عراق زد و آن همه مشکل به وجود آمد ابراز تاسف کرد.


2004م:تفسیر مصاحبه عمومی 20 دسامبر 2004 جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریكا 22 دسامبر هم ادامه داشت. مفسران آمریکایی از اینکه بوش به آسانی از روی تلاشها و اقدامات تازه ولادیمیر پوتین در زمینه تمركز اختیارات در كرملین، چند مورد با لحنی خشن خطاب كردن آمریكا، مسافرتهای پی در پی به كشورهای دیگر برای یافتن دوست و متحد و ... عبور کرده و در این مورد، پاسخ به پرسشها را به گفتن" این جمله که در فوریه 2005 باهم ملاقات خواهیم داشت" بسنده کرده بود انتقاد کرده گفته بودند که سیاست های پوتین ممکن است در سالهای آتی آمریکا را وارد یک دوره معارضه دیگر کند. این بار آمریکا آن قدرت اقتصادی سابق را نخواهد داشت که معارضه را برای مدتی طولانی تحمل کند. این مفسران پیش بینی کرده بودند که اگر بازهم واشنگتن دست روی دست بگذارد و ساکت بماند این احتمال وجود دارد که روسیه (درصورت قطع فساد اداری - اقتصادی داخلی و نوسازی نسبی بنیه دفاعی خود) با قدرت اقتصادی چین ( چینی که از بنیه اقتصادی چشمگیر برخوردار است) متحد و آمریکا را را به گوشه براند.

بوش در آن مصاحبه برای نخستین بار اعتراف كرده بود كه برنامه آموزش نظامی عراقیان موفقیت آمیز نبوده است و اظهار تاسف كرده بود كه نظامیان عراقی به محض رو به رو شدن با آتش و خطر فرار می كنند. هدف این آموزش این بوده است كه 125 هزار نظامی عراقی برای حفظ امنیت داخلی این كشور آماده شوند كه تا آن زمان (دسامبر 2004) تحقق نیافته بود. این مطلب چنین تفسیر شده بود كه نظامیان آمریكایی برای مدتی طولانی در عراق باقی خواهند ماند.

مطلب دیگر از مصاحبه بوش كه تفسیر شده بود این موضوع بود كه گفته بود انفجارهای اتومبیلی و حملات دیگر، بر روحیه عراقی ها اثر منفی گذارده است و هدف مخالفان هم همین بوده كه عراقی ها نگران و لرزان باشند. مفسران برعکس نظر داده بودند که این انفجارها بردامنه مقاومت می افزاید و گروه بیشتری را وارد آن می کند و زندگانی در این وضعیت بتدریج برای مردم عادی می شود. بوش گفته بود كه هرشب پخش خبر و تصویر این انفجارها در عراق از شبكه های تلویزیونی آمریكا باعث ایجاد بیم و تردید در بینندگان این اخبار شده که فشار آن بر دولت است. مفسران نوشته بودند که تشخیص و انتشار خبر از وظایف رسانه ها است و ارتباط به دولت ندارد.

 

صحنه پس از وقوع انفجار در اردوگاه موصل


2005م:در پی افشای كار استراق سمع ( ضبط مكالمات تلفنی و ای میل افراد) در داخل آمریكا و اعتراف جورج دبلیو بوش رئیس جمهور به صدور چنین دستوری، 21 دسامبر 2005 جیمز رابرتسون (عكس مقابل) قاضی فدرال در اعتراض به این عمل كه مغایر اصلاحیه چهارم قانون اساسی آمریكا و نیز قانون «پرایوسی اكت» است از سمت خود كناره گیری كرد كه كاری كم سابقه خوانده شده است. یكی از وظایف این قاضی ارشد (مادام العمر) رسیدگی به تقاضای ماموران امنیتی و اطلاعاتی جهت استراق سمع افراد مورد سوء ظن و متهمان امنیتی و فدرال بود. بدون مجوز این قاضی و سایر اعضای دادگاه اختصاصی، و بررسی های دادگاه و مشاهده اسناد اتهام و آزمایش درستی آنها، نباید در آمریكا، كسی مورد استراق سمع قرار می گرفت، مگر در موارد بسیار فوری و آن هم به مدت كمتر از 72 ساعت با تصویب و زیر نظر یك مدیر ارشد اجرایی (رئیس سازمان امنیتی مربوط). گفته شده است كه از 19 هزار استراق سمع تنها برای چهار ـ پنج مورد مجوز دادگاه گرفته شده بود.

 

2005م:در حالی كه پیروان خط فیدل كاسترو در آمریكا لاتین، یكی پس از دیگری قدرت را به دست می گرفتند، در واشنگتن كمیسیون ویژه تغییر نظام در كوبا به فعالیت خود ادامه می داد. 20 دسامبر 2005 بدون توجه به انتخاب یك سوسیالیست در بولیوی به ریاست جمهوری كه از پیروان خط فیدل كاسترو است كمیسیون تغییر نظام در كوبا به ریاست بانو «رایس» وزیر امور خارجه آمریكا تشكیل جلسه داد (عكس پایین) و به راهیابی های خود در این زمینه ادامه داد. در آن زمان تلاش آمریكا بر این بود كه پس از فیدل كاسترو، برادر ش رائول که پنج سال کوچکتر اروست برجایش ننشیند و با روی كار آمدن یك میانه رو، نظام كوبا به تدریج تغییر كند. در این جلسه، تصمیم گرفته شد كه دستگاههای انتقال تبلیغ (از طریق رادیو موج کوتاه، تلویزیون ماهواره ای و ... ) به كوبائیان افزایش یابد تا خودشان دست بكار تغییر نظام شوند كه از پنج دهه پیش در محاصره اقتصادی آمریكاست.

مرور زمان نشان داد که فعالیت این کمیسیون بمانند محاصره اقتصادی کاری از پیش نبرد و رائول کاسترود از سال 2008 بر جای فیدل نشسته است که خودرا بازنشسته کرده و به مقاله نگاری و کتاب نویسی و دادن اندرز پرداخته است و ....

 

تلاش ضد فیدل کاسترو هم شکست خورد

 

2003م:چارلز شیفر رئیس واحد راهنمایی و رانندگی پلیس شهر چساپیك آمریكا كه قبلا در طول 33 سال پلیس بودنش صدها بار در تلویزیون محل به اتومبیلرانان اندرز داده بود كه پس از مصرف الكل رانندگی نكنند و نیز در صورت تخلف، در برابر مامور پلیس دست به مقاومت نزنند، در دسامبر 2003 خود این دو اندرز را نقض و نه تنها پس از مصرف الكل رانندگی كرد بلكه به دستور مامور هم كه باید از او آزمایش تعیین میزان الكل در خون بعمل آید تسلیم نشد و با این عمل یك خبر قابل تامل (درباره روانشناسی انسان) برای رسانه ها ساخت كه ضمن انتشار آن به ضعف بشر از این دست هم اشاره كنند. گزارش دستگیری شیفر 19 دسامبر 2003 در روزنامه آمریکایی "ویرجینی ان پایلوت " انتشار یافته بود.


2005م:اعتصاب كاركنان اتوبوسرانی و متروی شهر نیویورك كه امور را در این شهر بزرگ در طول سه روز فلج کرده بود 23 دسامبر 2005 پایان یافت. اعتصاب گران درخواست دستمزد و مزایای بیشتر كرده بودند كه ظاهرا به توافق هایی با مقامات شهر دست یافتند. گفته شده است كه دستمزد سالانه برخی از رانندگان اتوبوس های شهری نیویورك شصت هزار دلار است كه خواسته بودند به 90 هزار دلار افزایش یابد. این اعتصاب در آستانه تعطیلات كریسمس و سال نو میلادی هر روز صدها میلیون دلار به كسب و كار در این شهر كه مردم به سبب كمبود پاركینگ متكی به وسائط نقلیه عمومی هستند وارد كرده بود و برآورد شده بود كه جمع زیانها از این بابت بالغ بر یك میلیارد و 240 میلیون دلار شده بود. عكس زیر، جمعی از اعتصابیون را در 21 دسامبر در خیابان كه برای گرم كردن خود آتش برافروخته اند نشان می دهد:

 

60 هزار دلار دستمزد سالانه راننده اتوبوس و اعتصاب برای افزایش آن

 

2005م:«آلن روبر» مرد عنكبوتی فرانسه كه تاكنون بدون طناب و ابزارهای دیگر از آسمانخراشهای نیویورك، پاریس، كوالالامپور و نیز برج ایفل بالا رفته است، 19 دسامبر 2005 به گونه ای كه در عكس مشاهده می شود از برج كریستال 28 طبقه پاریس بالا رفت و سپس در اجتماع خبرنگاران شركت كرد. روبر (در آن سال 46 ساله) در این مصاحبه گفت كه این بار به خاطر اعتراض به عمل پلیس شهر هوستون آمریكا دست به بالا رفتن از ساختمان كریستال پاریس زد تا خبرنگاران جمع شوند و او اعتراض خود را مطرح سازد، بنویسند و جهانیان اطلاع یابند. وی افزود كه اخیرا به آمریكا رفته بود تا در شهر هوستون (تكزاس) از یك آسمانخراش بالا برود كه پلیس مانع این كار شد، و سپس او را دستگیر كرد! و چون به دستگیری خود اعتراض كرد برایش پرونده ساخت كه دو دانه قرص محرك (قرص ممنوعه) در جیب داشت كه چنین نبود و وی از وجود چنین قرصهایی بی اطلاع بود.

 

مرد عنكبوتی فرانسه


1055: طغرل سلجوقی كه نیروهای او بغداد را تصرف كرده بودند بدون دست زدن به تركیب دستگاه خلافت عباسی، این شهر را ضمیمه قلمرو خود اعلام كرد. بغداد كه قبلا یك روستا در نزدیكی مدائن یایتخت باستانی ایران بود در سال 761 به تصمیم ابو جعفر منصور خلیفه عباسی به صورت شهر در آمد و مركز خلافت عباسیان شد. نام بغداد پارسی است به معنای هدیه خدا ( بغ یعنی خدا + داد).

1339: به تصمیم دوك حاكم بر امیر نشین مسكو، كار ساختن كاخ كرملین آغاز شد. در آن زمان هنوز كشور روسیه به وجود نیامده بود.

1807: دولت آمریكا نخستین تحریم خارجی را از زمان تاسیس خود اعمال كرد و اعلام داشت كه داد وستد با انگلستان و فرانسه را تحریم می كند تا این دوكشور مجبور به صلح كردن باهم شوند.

1842: دولت آمریكا استقلال جزایر هاوایی را به عنوان یك كشور برسمیت شناخت كه اینك یكی از ایالات آمریكاست .

1894: یک دادگاه فرانسه سرگرد لهستانی تبار یهودی فرانسه «آلفرد دریفوس» را به جرم ارتکاب خیانت به اعدام محکوم کرد که به این حکم وسیعا اعتراض شد و قضات دادگاه متهم به داشتن احساسات ضد یهود شدند و همین اعتراض ها سرانجام به لغو حکم نجامید.

1919: در پی تشدید فعالیت آنارشیستها در اروپا، دولت آمریكا 250 رادیكال و آنارشیست خارجی را كه شناخته شده بودند از این كشور اخراج كرد.

1942: هواپیماهای ژاپنی برای نخستین بار كلكته هند را بمباران كردند. ژاپن اندونزی و برمه (میانمار) را كه از شرق هند فاصله زیاد ندارند تصرف كرده بود. در آن زمان هند مستعمره انگلستان بود.

1946: جنگ هوشی مین با فرانسه كه می خواست باردیگر حكومت استعماری خود را در ویتنام مستقر سازد آغاز شد.

1972: زمین لرزه ای به شدت اندكی بیش از هفت ریشتر بیش از 12 هزار تن را در یایتخت كشور نیكاراگوئه نابود كرد.

1989: سامیوئل بکت نمایشنامه نگار آمریکایی در این روز درگذشت. وی 83 ساله بود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com