اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 3 مرداد



645م:در این روز در سال 645 میلادی، و چند ماه پس از آغاز خلافت عثمان، مردم «ری» كه به تصرف عرب درآمده بود بر ضد حاكم عرب شهر قیام كردند كه این بپاخیزی آنان بعدا به دست سربازان اعزامی «سعد بن ابی وقاص» سركوب شد. در آن زمان هنوز یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی ایران در شمال خاوری كشور (خراسان بزرگتر) مقاومت می كرد.

در همین سال مردم شمال غربی ایران (آذربایجان) نیز بر ضد حکومت عرب قیام كردند كه آنان نیز به دست نیروهای «ولید عقبه» سركوب شدند.


1970م:طبق اسنادی که در دهه 1970 انتشار یافت، سفیر وقت ایران در مسكو در چنین روزی در مرداد 1320(یك ماه پیش از حمله نظامی لندن و مسکو به ایران) در باره اولتیماتوم مورخ 28 تیرماه سال 1320 خورشیدی دولتین انگلستان و شوروی یك گزارش شفاهی توسط پیكی ویژه به تهران فرستاده و در آن خبر داده بود دولت شوروی كه به دلیل پیشروی سریع آلمان در خاك آن كشور به دولت انگلستان احساس نیاز می كند به خواست این دولت، اولتیماتوم مشترك را امضاء كرده و اولتیماتوم اخراج آلمانی ها از ایران یک بهانه است؛ انگلستان می خواهد به ایران لشكر بكشد و از شوروی خواسته است كه كمك كند زیرا كه گمان می كند كه میان سران ایران و آلمان قول و قرار هایی برای تصرف مشترك خاورمیانه گذاشته شده است.

 

هیتلر را در حال مذاكرات دوستانه با نوری اسفندیاری رئیس پارلمان ایران


1941م:25 ژوئیه 1941( 1320 ) چرچیل نخست وزیر وقت انگلستان با ارسال یك تلگرام سری به ژنرال «آرچیبالد ویولArchibald Wavell» فرمانده نیروهای انگلیسی در هند، به او اطلاع داد كه حمله نظامی به ایران قطعی است و واحدهای لشكر 9 هند باید تا ده روز دیگر به بصره برسند. به كشتی های حامل آنان دستور دهید كه با آخرین سرعت برانند. ما باید برای خنثی ساختن ناوگان ایران روشی در پیش می گیریم كه برایمان گران تمام نشود؛ نگرانی من از كشتی های توپدار ایران از همان زمانی است كه برخلاف سیاست ما، موسولینی به ایجاد این ناوگان برای ایران كمك كرد ("تاریخ" نشان داد كه انگلیسی های مقیم آبادان افسران كشتی های جنگی ایران را با طرح نیرنگ به یك مهمانی دعوت كردند و سپس در جریان میهمانی كشتی های بدون افسر و فرمانده را غرق و یا تصرف كردند).

 

Archibald Wavell

 

1951م:25 ژوئیه 1952 (سوم مرداد 1331)، چهار روز پس از پیروزی سیاسی بزرگ و تاریخی ایرانیان و پس از گمانه زنی بسیار تقریباً مسلم شده بود كه در روزهای آتی؛ دكتر مصدق درخواست اختیارات ویژه از مجلس خواهد كرد، انتصابات تازه ای انجام خواهد شد، بسیاری از بستگان و نزدیكان شاه به ویژه خواهر او اشرف تبعید خواهند شد، بر ضد قوام سلطنه اقدامات قانونی و قضایی انجام خواهد گرفت، حكومت نظامی در تهران لغو و خلیل طهماسبی كه سپهبد رزم آرا را ترور كرده بود آزاد خواهد شد.

روزنامه های اروپا و آمریکا همچنان به تفسیر کار بزرگی که مردم ایران انجام داده بودند می پرداختند و آن را نشانه آشنائی ایرانیان به حقوق خود و در نتیجه دفاع از آن می دانستند. روزنامه های پاریس نوشته بودند که چرچیل نخست وزیر وقت انگلستان از شکست قوام نگران و خشمگین شده و مشاورات فوری با همکاران خود بعمل آورده است.

 

1384م:دوم مرداد 1384 (24 ژوئیه 2005) روزنامه های پایتخت اظهارات رئیس وقت دادگستری استان تهران و گزارش «هیات نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی» را در زمینه مسئله بازداشتها كه از دیر زمان زیر سئوال قرار داشته منتشر كرده بودند كه قسمت هایی از این مطلب را از این جهت كه در تاریخ معاصر ایران باقی خواهد بود و به آن استناد خواهد شد، به نقل از روزنامه همشهری كه متعلق به شهرداری تهران است در اینجا می آوریم كه این روزنامه هم آن را از ایسنا، خبرگزاری وابسته به جهاد دانشگاهی نقل كرده بود:

 

عباسعلی علیزاده (حجت الاسلام)

 

1953م:25 ژوئیه 1953 نشست جهانی جامعه شناسان و استادان علوم سیاسی ضمن بررسی اعلامیه چهارم ژوئیه (21 روز پیش از آن) Imre Nagy (ایمرناگی یا ایمر ناجی) نخست وزیر تازه جمهوری سوسیالیستی مجارستان و تحلیل و تعبیر تازه او «دمكراسی توده ای»، آن را روشی مشابه آن چه كه در سال 1607 میلادی در انگلستان به دنیا آمد و Polyarchy (پلیاركی) نام گرفت یافتند و از آن زمان، این روش كه می توان آن را «حكومت گروه» ترجمه كرد مورد توجه بوده و در ردیف روشهای حكومتی قرار گرفته است، به گونه ای كه دو استاد نامدار «رابرت دال» و «چارلز لیندبلوم» در تألیف مشترك خود: «سیاست، اقتصاد و رفاه عامه» به جای واژه «دمكراسی» از واژه Polyarchy یاد كردند و آن را آن نوع دمكراسی كه عبارت از كنترل هیأت حاكمه طی مراحلی توسط مردم غیرحاكم است تعریف كرده اند. این تعریف پذیرفته شد، ولی هنوز اصحاب نظر جانشین كردن دمكراسی را با حكومت گروه نپذیرفته اند و آن را واژه ای جامع نمی دانند و تنها نوعی از دمكراسی (حكومت مردم) تلقی می كنند، لكن «دال» و «لیندبلوم» با برشمردن انتقادهایی كه از دمكراسی شده است، Polyarchy را جانشین واقعی آن می دانند و معتقدند كه این جایگزینی زود یا دیر انجام خواهد گرفت.


2005م:در ژوئیه 2005 برای بحث درباره وضعیت روزنامه ها در هر كشور، پس از هر انتخابات عمومی یك میز گرد مركب از اصحاب این حرفه تشكیل شده بود كه مذاكرات آن از شبكه های تلویزیونی پخش شد. شركت كنندگان در این میز گرد وضعیت روزنامه ها پس از چند انتخابات را كه در سالهای اخیر برگزار شده بود به استناد آمار و ارقام بررسی كردند و به این نتیجه رسیدند كه پس از هر انتخابات بزرگ، روزنامه هایی كه در طول مبارزات انتخاباتی بی طرفی خود را حفظ كرده بودند دچار نوسان نشدند، ولی روزنامه هایی خود را به مخاطبان، نشریه ای بی طرف و مستقل معرفی كرده ولی در جریان مبارزات، از یك نامزد و یا نامزدهای یك گروه و دسته جانبداری كرده بودند و این دسته پیروز نشده بود دچار افت تیراژ و در نتیجه كاهش درآمد و از دست دادن نویسندگان معروف و باتجربه شدند و این افت تا مدتی ادامه خواهد داشت و اگر نامزد پیروز وعده هایش را عملی سازد و نظر اكثریت مردم همچنان به او باشد، ادامه افت طولانی خواهد بود. پس از هر انتخابات، روزنامه های رسمی (ارگان و ناشر افكار) حزب و یا احزاب بازنده فعالیت شدیدتر خواهند كرد تا شكست را جبران كنند و بنا براین، به ندرت دچار افت شده اند.

شركت كنندگان در میز گرد به سردبیران روزنامه هایی كه شهرت به بی طرفی و حرفه ای بودن تمام عیار دارند توصیه كرده اند كه در جریان مبارزات انتخاباتی بی طرفی همه جانبه خود را در انتشار مطالب حفظ كنند تا پس از انتخابات و اعلام نتایج دچار افت نشوند كه در عصر اینترنت و دسترسی آسان مردم به منابع دست اول اخبار و نظرات، جبران آن بسیار دشوار است.


1701م:در سال 1701 (24 ژوئیه) شهر دیترویت Detriot (تلفظ فرانسوی:دتروا) مركز صنایع خودروسازی آمریكا و یازدهمین شهر پرجمعیت این كشور توسط یك سروان فرانسوی به نام «آنتوان دو كادیلاك» بنا نهاده شد كه نخست یك اردوگاه نظامی فرانسوی بود كه بعدا یك ایستگاه مبادله كالا هم بر آن اضافه شد. دو قرن بعد هنری فورد كارخانه اتومبیلسازی خود را در خیابان «ماك» شهر دیترویت تاسیس كرد كه بعدا برادران داج (دوج) كارخانه خودروسازی دیگری در آنجا ساختند و آنگاه لوئیس شورلت كارخانه شورلت (جنرال موتورز امروز) را در آن شهر بنا نهاد.

ناپلئون بناپارت در سال 1804 آمریکای فرانسه شامل ایالات مرکزی از شمال تا جنوب (ازایلی نوی تا نیوارلئان) را به دولت واشنگتن فروخت. پس از گذشت دو قرن از آن زمان، هنوز بسیاری از مردم لوئیزیانای آمریکا فرهنگ فرانسوس خود را از دست نداده اند. اسامی بسیاری از شهرهای نیمه مرکزی ایالات متحده نیز فرانسوی بوده که تغییر نیافته است.

 

1944م:25 ژوئیه سال 1944 نیروی هوایی آلمان نخستین دسته جت های جنگنده خود از نوع ام . ای ــ 262 ( MI262 ) را وارد میدان جنگ كرد و خلبابان متفقین با جنگنده هایی رو به رو شدند كه 540 مایل در ساعت سرعت داشتند و می توانستند تا ارتفاع 40 هزار پایی بالا بروند و مجهز به توپ 30 میلیمتری و راكت بودند. كارخانه مسر اشمیت آلمان برای ساختن این هواپیما ها شش سال تلاش كرده بود . هیتلر مایل بود كه جت بمب افكن داشته باشد كه مسر اشمیت موفق به ساختن جنگنده كه تنها می توانست در آسمان از جنگنده های متفقین كه بمب افكن های خود را بدرقه می كردند رهگیری كند و با آنها در گیر شود. این جنگنده ها دارای موتور توربوجت بودند . بهره برداری از این جنگنده ها كه هیتلر از 12 ماه پیش از آغاز جنگ دوم به آنها چشم امید بسته بود تنها 9 ماه پیش از پایان جنگ و به صورت محدود ( آزمایشی ) صورت گرفت.

 

جت جنگده آلمانی « ام . ای ــ 262 » كه در 1944 ساخته شد


1978م:نخستین كودك لوله آزمایشی جهان 25 ژوئیه سال 1978 در بیمارستان عمومی اولد هام واقع در منطقه منچستر انگلستان با عمل سزارین به دنیا آمد و او كه یك دختر است و به زندگانی ادامه می دهد «لوئیس جوی براون louise joy brown » نام دارد.

این نوزاد نتیجه پژوهش ها و تجربه های 9 ساله دکتر پاتریک ستپ تو patrick steptoe و دکتر رابرت ادواردز robert edwaards بود که تخمک مادر نازا را با اسپرم پدر پس از تکثیر سلول در لوله آزمایش , در رحم مادر - بانو لسلی lesly - قرار داده بودند.

 

لوئیس پس از تولد


2004م:اظهارات ولادیمیر پوتین در نشست ژوئیه 2004 سفیران روسیه و هنگام اعلام سازمان تازه وزارت خارجه این كشور كه دارای هفت معاون وزیر شده است مطالبی قابل تامل تلقی شده بود. همان وقت اصحاب نظر در تفسیرهای خود نوشتند که به پوتین باید گفته شود كه نباید انتظار همكاری از غرب را داشته باشد كه 45 سال كینه و دشمنی از مسكو را در دل پروراند.

پوتین در آن نشست گفته بود نیروهایی هستند كه می كوشند روسیه را بی اعتبار كنند. تصور ذهنی سایر كشورها از روسیه دور از حقیقت است. این بی اعتبار كردن، به روسیه و داد و ستد با آن و كسب و كار صدمه می زند.

وی از سفیران روسیه خواسته بود كه چهره مثبتی از روسیه به مردم محل ماموریت خود نشان دهند، آنان را از فرهنگ روسیه، تاریخ و جنگهای میهنی اش آگاه سازند تا ملل دیگر چهره روشن روسیه را ببینند.

 

Putin


2004م:«جفری گتلمن» خبرنگار نیویورك تایمز كه پس از مدتی اقامت در عراق به امریكا باز گشته بود در یك مصاحبه نیم ساعته با «چارلی رز» كه 24 ژوئیه 2004 از شبكه تلویزیون عمومی امریكا پخش شد گفت: فرق عراق با افغانستان در این است كه در افغانستان گروههای مختلف با یكدیگر در معارضه و نزاعند، ولی در عراق چنین وضعیتی مشاهده نمی شود و از زمان اشغال تا كنون دیده نشده است كه عراقی بر ضد عراقی اقدام چشمگیری كرده باشد. سعی بسیار شد كه گروههای عراقی باهم درگیر شوند تا ضدیت با آمریكا در آن كشور كاهش یابد ولی تا این تاریخ نتیجه بخش نبوده است؛ در نتیجه عراقی ها، اگر برضد نیروهای اشغالگر نباشند ساكت هستند. عراقی ها با این كه به انتخاباتشان چیزی نمانده است هنوز گروه بندی و فعالیت سیاسی نكرده اند و در یك حالت انتظار توام بی تفاوتی مشاهده می شوند.. آنان با تمام وجود نمی خواهند در كشور خود نیروی نظامی خارجی ببینند. برای مثال یك دسته سرباز عراقی را با هلی كوپتر به فلوجه منتقل كرده بودند كه افراد مسلح را سركوب كنند. نخست، حاضر به پیاده شدن از هلی كوپتر نبودند و پس از آن هم حاضر به تیر اندازی به سوی افراد مسلح نشدند و گفتند ما سرباز نشده ایم كه تفنگ خود را به سوی عراقی نشانه گیری كنیم. وظیفه سرباز دفاع از مرزها است.

 

در سال 2004 باوجود استقرار حکومت انتقالی، هنوز در خیابانهای شهرهای عراق سرباز آمریکایی نگهبانی می دهد


2005م:رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریكا 24 ژوئیه 2005 کتبا به كنگره (قوه مقننه) این كشور اعلام كرد كه پلیس و نیروی نظامی عراق فعلا و تا مدتها قادر به جلوگیری از بی نظمی و مقاومت نخواهد بود. وی نتیجه گرفت كه بنا براین واحدهای نظامی آمریكا در عراق را نمی توان كاهش داد.

از آن زمان تاکنون همه اقدامات و گزارش ها حکایت از قصد آمریکا به استقرار نظامی در عراق می کند و روشن شده است که مخالفت سیاسون دمکرات نیز برای کسب وجهه در میان آمریکاییان است. در آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای حزب دمکرات که در 24 ژوئیه 2007 برگذار شده بود این نامزدها، جز یکی از آنان که کوچکترین شانسی هم ندارد، بر خروج فوری و کامل از عراق پافشاری نکردند. روز بعد هم گفته شد که نیروهای آمریکا فعلا در نظر نیست که تا سال 2009 از عراق فراخوانده شوند و در همین روز جورج بوش رئیس جمهور آمریکا وسیعتر از هر زمان دیگر، ماندن نیروهای آمریکا در عراق را مرتبط با فعالیت های القاعده و مبارزه با این گروه کرد که بزعم او کانون فعالیت خود را به عراق منتقل کرده اند!.


2005م:در آستانه شصتمین سالروز بمباران اتمی هیروشیما (كه ششم اوت 1945 صورت گرفت)، بنگاه سنجش افكار «ایپسوس» به سفارش اسوشیتدپرس و موسسه «بی. او، آر. سی» به سفارش خبرگزاری ژاپنی كیودو از مردم آمریكا و ژاپن درباره بمباران اتمی هیروشیما و متعاقب آن ناگازاكی نظر سنجی كرده و همچنین تصورشان را درباره وقوع یك جنگ بین المللی دیگر (سوم) پرسیده بودند. نتیجه این نظر سنجی حرفه ای كه به طریق علمی انجام شده بود 24 ژوئیه 2005 انتشار یافت.

طبق نتایج این نظر سنجی كه در ده روز اول ژوئیه 2005 از طریق مصاحبه حضوری و دو به دو انجام شده بود، شصت درصد آمریكائیان و 34 درصد ژاپنی ها گفته بودند كه یک جنگ به نام جنگ سوم جهانی روی خواهد داد. به علاوه، همین نتایج نشان داد كه اكثریت مصاحبه شوندگان دو كشور كه برحسب فرمول خاصی از میان گروههای شعلی، سنی و با تحصیلات مختلف انتخاب شده بودند بمباران هیروشیما و ناگازاكی را كه به دستور هری ترومن رئیس جمهور وقت آمریكا صورت گرفت غیر موجه خوانده بودند.

اكثریت كسانی كه جنگ سوم جهانی را اجتناب ناپذیر می دانستند گفته بودند كه رقابت اقتصادی میان كشورهای نیرومند مخصوصا بر سر بازار فروش كالای خود و نفت و دیگر مواد خام، بالاخره به درگیری آنها خواهد انجامید. به علاوه، مردم كشورهای دارای نفت و موادخام و کارگر ارزان هم كه اینك بیش از گذشته روشن و نسبت به حقوق خود واقف شده اند ادامه وضعیت موجود را تحمل نخواهند كرد.


2005م:14 مصرف كننده ظروف تفلون ساخت كمپانی آمریكایی دوپانت 24 ژوئیه 2005 به دادگاه دادخواست داده و تقاضای 5 میلیارد غرامت كرده بودند زیرا كه تفلون از تركیبات اسید «پر فلوروكتانوئیك» ساخته می شود كه برای سلامت مصرف كننده تولید خطر می كند. «دوپانت» مخترع تفلون است كه دهها سال است در ظروف آشپزی بكار می رود تا غذا به ته ظرف نچسبد.

از آن زمان تاکنون در این زمینه گزارش های متعدد انتشار یافته است. در سال 2007 گزارش شده بود که ترکیبات تفلون در غذای ویژه سگها باعث مرگ برخی از این حیوانات نیز شده بود.

 

306: ارتش روم کنستانتین (کبیر) را به عنوان امپراتور تازه اعلام کرد.

1261: دولت روم شرقی قسطنطنیه را از صلیبون چهارم پس گرفت و قلمرو خود تا دریای آدریانتیک را تثبیت کرد.

1759: در جریان جنگهای انگلستان و فرانسه بر سر تصاحب آمریكای شمالی نیروهای انگلیسی فرانسویان را از منطقه نیاگارا بیرون كردند و در همین روز در سال 1814 نیروهای ایالات متحده انگلیسی ها را هم در این منطقه شكست دادند و از آنجا بیرون انداختند.

1799: ارتش ناپلئون كه وارد مصر شده بود كه در آسیا و آفریقا پیشروی كند تا این دو قاره و به ویژه هند را از دست انگلیسی ها خارج سازد در منطقه ابوقیر (نزدیك اسكندریه) نیروی ده هزار نفری عثمانی به فرماندهی مصطفی پاشا را شكست داد و راه تصرف مصر را برای فرانسه هموار ساخت. تصرف مصر به دست فرانسه باعث كشف آثار تاریخی این سرزمین و خواندن خط هیروگلیف شد.

1861: کنگره آمریکا ضمن تصویب قطعنامه ای تصریح کرد که جنگ بر ضد ایالتهای شورشی (جنوبی ها) به خاطر آزاد شدن بردگان نیست، جهت حفظ فدراسیون (اتحادیه) از فروپاشی است.

1898: ارتش ایالات متحده درجریان جنگ با اسپانیا، به پورتو ریکو حمله برد و آنجا را تصرف کرد. در همین روز در سال 1952 (54 سال بعد) ایالات متحده به پورتوریکو اختیار خودگردانی داد.

1907: شبه جزیره کره تحت الحمایه ژاپن شد.

1912: دولت فرانسه جزایر كمور را مستعمره خود اعلام كرد!.

1943: (24 ژوئیه) هواپیماهای نظامی آمریكا، انگلستان و كانادا بمباران هامبورك آلمان را كه 17 روز طول كشید آغاز كردند كه ضمن آن 30 هزار تن كشته و 480 هزار ساختمان ویران شد و شمار مجروحین ناشی از این حملات از یكصد هزار تن متجاوز بود.

1943: شورای عالی حزب حاکم ایتالیا (حزب فاشیست) خواست که موسولینی از ریاست دولت كناره گیری کند که قبول کرد و "پیترو باد دو گلیو " از هواداران همان حزب جانشین او شد و به متفقین پیشنهاد صلح داد.

1954: دولت كامبوج با قرار داد ترك مخاصمه ویتنام به این سبب كه ضمن آن ادامه حكومت كمونیستها بر دو ایالت لائوس تأیید شده بود اعلام مخالفت كرد. قرارداد ترك مخاصمه ویتنام كه به جنگ پیروان هوشی مین معروف به «ویت مین» با فرانسه پایان داد چهار روز پیش از آن در 21 ژوئیه 1954 امضا شده بود كه به موجب آن كشور ویتنام موقتا دو قسمت می شد كه مدار 17 درجه عرض جغرافیایی خط تقسیم بود. بائودای Bao-Dai بر قسمت جنوبی و هوشی مین بر قسمت شمالی حكومتی می كرد و وحدت ویتنام, از طریق رفراندم باید تأمین می گردید و فرانسه به استعمار خود بر ویتنام كامبوج و لائوس پایان می داد و ...

1946: آمریكا به یك آزمایش اتمی زیر دریایی در نزدیكی جزایر« بیكینی» دست زد كه پنجمین انفجار اتمی به شمار می آید.

1962: ماهواره مخابراتی تلستار برای نخستین بار در تاریخ، پخش برنامه های تلویزیونی را جهانی ساخت.

1969: ریچارد نیكسون رئیس جمهوری وقت آمریكا «دكترین» خود را اعلام داشت كه به موجب آن كشورهای واقع در قاره آسیا باید دفاع نظامی از تمامیت و حاكمیت خود را به دست گیرند و دولتهایی كه درصدد دفاع از خود برنیایند نباید انتظار كمك نظامی از آمریكا داشته باشند زیرا كه آمریكا از آن پس تنها به دولتهایی كمك نظامی می كند كه در حال دفاع كامل از خود باشند.

1990: در جریان اختلاف عراق و كویت بر سر نفت منطقه مرزی دوكشور و تهدید عراق به تصرف این منطقه ، سفیر وقت آمریكا در بغداد به صدام حسین اطمینان داد كه آن دولت در جریان اختلاف عراق و كویت جانب هیچكدام را نمی گیرد. عراقی ها بعدا مدعی شدند كه همین اطمینان كه شاید یك فریب بود باعث شد كه صدام تصمیم به تصرف كویت بگیرد و....

1994: اسرائیل و اردن با امضای اعلامیه واشنگتن به حالت جنگ میان خود که از سال 1948 وجود داشت پایان دادند.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ - 1 مرداد



1322م:طبق محاسبه مورخان روس، پوریای ولی (محمود خوارزمی) پهلوان، جوانمرد، عارف و شاعر بنام ایران 23 ژوئیه سال 1322 میلادی (یكم امرداد) درگذشت .


1288ش:یكم مرداد 1288 سلطان احمد شاه كه كودكی بیش نبود از ساختمان تابستانی سفارت روسیه در زرگنده قلهك به كاخ گلستان انتقال یافت. پدرش، شاه مخلوع، تا این روز حاضر نمی شد او را از خود دور سازد كه ایلخان قاجار (پس از تبانی با دولت روسیه) با یك واحد قزاق به سفارت روسیه رفت و احمد شاه را كه با پدر و اعضای خانواده در آنجا متحصن بودند بیرون آورد.

احمد شاه سی ام تیر 1293هجری خورشیدی پس از رسیدن به سن قانونی، تاجگذاری كرد و دولت وقت یكصد هزار تومان هزینه مراسم تاجگذاری او را از بانك انگلستان در تهران (بانك شاهی، و در آن زمان واقع در ضلع شرقی میدان توپخانه ـ ساختمان فعلی بانك تجارت) وام گرفته بود.

 

شاه كوچولوی كشوری كهن با شمشیری مرصع و بلند!


1331ش:اول مرداد ماه 1331 دکتر مصدق كه با جانبازی مردم بر شاه و هوادارانش پیروز شده بود اعلام كرد كه به احترام مقتولان تظاهرات سیاسی سی ام تیر، فردا - دوم مرداد سازمانهای دولتی تعطیل و پرچمها به حالت نیم افراشته در خواهند آمد. وی همچنین قول داد كه ترتیبی خواهد داد كه از آن پس نشود هیچیك از اصول قانون اساسی را نادیده گرفت و جهت تامین منافع فرد و یا افراد معین از آن عبور كرد. وی گفت كه وصیت كرده است كه پس از مردن، او را در كنار گور مقتولان سی ام تیر به خاك بسپارند. او از این مقتولان به نام كسانی نام برد كه جان بركف نهاده بودند تا از حقوق ملت، آزادی و دمكراسی، قوانین وطن، حاكمیت ملی و استقلال كشور دفاع كنند. آنان جان دادند و در خون غلتیدند تا اراده ملت استوار و حاكم باقی بماند.

پس از فوت دكتر مصدق در اسفند 1345 و در حال تبعید غیرقانونی،دولت وقت مداخله كرد و اجازه نداد كه در گورستان مقتولان سی ام تیر ماه دفن شود و به این ترتیب مانع از انجام وصیت یك متوفی شد كه عملی مغایر منش ایرانی است. دولت وقت همچنین اجازه نداد كه مجلس ختم عمومی برای دكتر مصدق برگزار شود، اما نتوانست مانع شود كه میلیونها ایرانی در اسفند 1345 به علامت عزاداری، لباس سیاه برتن نكنند.

 

1339ش:یكم امرداد 1339، شاه درمصاحبه ای در پرسش به سئوالی كه از پیش آماده شده بود به صراحت گفت كه ایران اسرائیل را ده سال پیش برسمیت شناخته و این، موضوع تازه ای نیست. انتشار این مطلب با عكس العمل شدید دولتهای عربی رو به رو شد و جمال عبدالناصر ضمن حمله شدید به شاه، روابط مصر با ایران را قطع كرد و جنگ رادیویی دو كشور آغاز شد كه سالها طول كشید.


2000م:احمد شاملو شاعر، داستان نگار، نمایشنامه نویس و روزنامه نگار معاصر وطن 23 ژوئیه سال 2000 بر اثر عوارض بیماری قند درگذشت. شاملو كه در عین حال یك مبارز سیاسی بود در طول عمر چند بار به زندان افتاده بود. انتقادهای او مخصوصا در سه سال آخر عمر نظام سلطنتی معروفند. وی مبارزه سیاسی خودرا از سفر آمریكا در سال 1976 شدت و گسترش داده بود. از شاملو دهها مجموعه شعر، داستان، داستان كوتاه، كتاب كودكان و مقالات متعدد باقی مانده است. وی در عین حال یك مترجم كتاب و مقاله از زبانهای فرانسه و آلمانی به پارسی بود. شاملو كه هنگام وفات 74 ساله بود در طول عمر چند نشریه عمومی تهران را نیز سردبیری كرده بود. شاملو در تهران و در یك خانواده نظامی به دنیا آمده بود. او می كوشید كه در اشعار خود ذائقه ایرانی را كه با سبك حافظ و ... آشناست رعایت كند.

 

شاملو


1829م:23 ژوئیه سال 1829 ویلیام برت آمریكایی ماشین تحریری را كه ساخته بود و گفته می شود نخستین تایپ رایتر بوده است در ایالت میشیگان به ثبت رسانید ، ولی از آن پس اشاره دیگری به ماشین ساخت ویلیام برت نشده است تا این كه 31 سال بعد

( سال 1867 ) سه آمریكایی دیگر به نامهای كریستوفر شول ، كارلوس گلیدن و سمیوئل در شهر میلواكی ایالت ویسكانسین آمریكا ماشین تحریری را ساختند كه استفاده از آن آسان و عملی بود و كارخانه رمینگتون كه در آن زمان تفنگ و چرخ خیاطی تولید می كرد امتیاز انبوه سازی این تایپ رایتر را به مبلغ 12 هزار دلار از آنان خرید و تحت نام « شول ـ گلیدنShole - Glidden » به تولید صنعتی آن پرداخت كه رو به كامل گذارد و در سراسر جهان وسیله ای عمومی و ضروری شده است. عكس بالا از یك ماشین تحریر « شول ـ گلیدن » كه در سال 1873 ساخته شده و در موزه اسمیتسونین شهر واشنگتن نگهداری می شود برداشته شده است. باید دانست كه تلاش برای ساختن ماشین تحریر تحت نام « تایپو گرافر » از قرن چهاردهم میلادی آغاز شده بود كه تا قرن هجدهم عملی نشد.

 

نخستین ماشین تحریر

 

1935م:دكتر دیوید اروینگ تاریخدان انگلیسی كه در كتاب خود « جنگ هیتلر » و سخنرانی هایش كشتار یهودیان اروپا به دستور هیتلر موسوم به « هالوكاست » را یك افسانه و ادعایی نادرست خوانده است از دیروز به كشور نیوزیلاند هم ممنوع الورود شد. وی قبلا به درخواست شورای جهانی یهودیان به كانادا، استرالیا ، آلمان ، ایتالیا و جمهوری فدرال آفریقای جنوبی ممنوع الورود شده بود. این شورا در درخواست خود خطاب به این دولتها نوشته است : هرجا كه دیوید اروینگ حضور یابد و سخنرانی كند؛ احساسات ضد یهود دامن زده می شود.

با این كه دولت نیوزیلاند اخیرا با دستگیری دو تبعه اسرائیل این دولت را متهم به سوء استفاده از خاك آن كشور و جعل گذرنامه های نیوزیلاند كرده بود، درخواست شورای جهانی یهود را پذیرفت.

دكتر اروینگ كتابهای تاریخی متعدد منتشر ساخته كه از میان آنها دو كتاب او « مسیر روباه صحرا » و « جنگ هیتلر » درباره آلمان نازی است.

وی در یك سخنرانی گفته بود كه طبق یك توافق ضمنی و محرمانه با رضا شاه كه از سال 1935 ( 1314 هجری ) خود را از سلطه و نفوذ انگلستان خارج ساخته بود، هیتلر با كمك ارتش ایران قصد تصرف خاور میانه و خارج ساختن هند از دست انگلستان و دادن افغانستان و اراضی دیگری در شمال و غرب را به ایران داشت تا امپراتوری پارسی ها احیاء شود و به همین منظور به شوروی حمله نظامی برد و رومل ؛ بهترین افسر آلمان را به شمال آفریقا فرستاد. به اظهار دكتر اروین، قرار بود ارتشهای آلمانی از طریق قفقاز و مصر خود را به منطقه نفتخیز خاور میانه برسانند.

 

دکتر اروین


14م:تیبریوس، ژنرال رومی كه بیشتر عمر خود را در جنگ با ایرانیان سپری كرده بود و آثار زخمهای متعدد شمشیر دلاوران ایران را بر صورت و چانه اش داشت در این روز در سال 14 میلادی با رای سنای روم امپراتور روم شد. شورای عالی قوه مجریه روم قبلا او را برای احراز این سمت به «سنا» پیشنهاد كرده بود، ولی سناتورها در انتخاب وی دو دل بودند كه تیبریوس 23 ژوئیه سال 14 میلادی به جلسه سنا رفت و با نشان دادن جای زخمهای خود و شرح جنگهایش در سوریه و فلسطین با ایرانیان، موفق به گرفتن رای شد. سناتور های مخالف در این كه تیبریوس سرباز حرفه ای خوبی بود تردید نداشتند، ولی باور نداشتند كه بتواند امپراتور شایسته ای باشد، قواعد دمكراسی را رعایت، و قوانین مصوب سنا را عینا اجرا كند و به افكار عمومی احترام بگذارد.

 

تیبریوس و آثار زخمهای چانه و صورت


1952م:ژنرال نجیب رئیس گروه "افسران آزادیخواه مصر" كه با یك كودتای نظامی زمام امور را به دست گرفته بود 23 ژوئیه 1952 اعلام كرد كه بر كشور مسلط است و فاروق، پادشاه بر كنار شده مصر، باید این كشور را ترك كند.

وی فاروق را فردی خوشگذران و خودخواه که به آسانی آلت دست بیگانه می شود توصیف و اعلام داشت. با وجود این، ژنرال نجیب در آن روز اشاره به الغای نظام سلطنتی مصر نکرد. معنای آن این بود که پس از فاروق پسر او که طفلی شیرخوار بود جانشین پدر خواهد بود. فاروق چند روز بعد مصر را ترک کرد و به ایتالیا رفت و خوشگذرانی را با پولی که ذخیره داشت دنبال کرد.

فاروق از خانواده محمدعلی پاشا است که به عثمانی در تصرف مجدد مصر کمک کرده بود و بعدا خدیو (پادشاه) مصر شده بود و سلطنت مصر را درخانواده اش موروثی کرده بود. محمد علی پاشا یک مقدونی غیر یونایی بود که به ارتش عثمانی پیوسته و حکمران مقدونیه و قسمتی از یونان شده بود. فوزیه زن اول محمدرضا پهلوی (شاه سابق ایران) خواهر فاروق بود.

یك روز قهرمان ملی بود و روز دیگر متهم به خیانت! - سرانجام قهرمان جنگ «وردن»، مردی كه نیت خدمت به فرانسه داشت

 

1945م:محاكمه فیلد مارشال هانری فیلیپ پتن به اتهام خیانت نسبت فرانسه از 23 ژوئیه سال 1945 آغاز شد و تا ماه بعد از آن ادامه یافت و در پایان كار به مرگ محكوم گردید.

«پتن» در جریان جنگ جهانی اول یك ژنرال فرانسوی بود كه در شكست دادن آلمان نقشی موثر داشت. او در 1916 در «وردن» تهاجم بزرگ آلمان را متوقف ساخت و عنوان قهرمان فرانسه به دست آورد. اگر این حمله متوقف نشده بود، آلمان برنده جنگ اول بود وجهان چهره دیگری داشت. پتن كه فرضیه «دفاع به جای حمله تا پیروزی نهایی» از اوست اواخر جنگ فرمانده كل نیروهای فرانسه و فیلد مارشال این كشور شد. شارل دوگل یكی از افسران زیر دست او در نخستین مراحل جنگ جهانی اول بود.

 

فیلد مارشال هانری پتن


1970م:23 ژوئیه 1970 قابوس بن سعید 30 ساله برضد پدرش سعید بن تیمور كودتا كرد و سلطان عمّان شد. این كشور هنوز فاقد یك قانون اساسی مدون و مجلس مقننه به صورت معمول آن است.

قابوس در انگلستان تحصیلات متوسطه و فنون نظامی را به پایان برده بود كه به عمّان احضار شد و به دستور پدرش در اینجا تحت نظر قرار گرفت، اما دوستان انگلیسی اش می توانستند با او ملاقات كنند. انگلیسی ها هنوز در عمّان نفوذ كامل دارند. این سرزمین كه در سوی جنوبی تنگه هرمز قرار دارد از موقعیت سوق الجیشی ویژه برخوردار است. رفاه مردم عمان نتیجه نفت آن است. قانوس بعدا موفق شد با كمك نظامی انگلستان و شاه وقت ایران به ماجرای ظفار پایان بدهد.

 

قابوس

 

1999م:ژوئیه 1999 عبدالاحد كرزای (كرزایی) از بزرگان یك طایفه ساكن منطقه قندهار وابسته به قبیله پشتون درّانی (تا قرن هجدهم موسوم به ابدالی) در كویته بلوچستان (پاكستان غربی) ترور شد. عبدالاحد با پسرش حامد (رئیس جمهور فعلی افغانستان) و برخی از افراد خانواده اش ازدست حكومت طالبان جلای وطن كرده و به شهر كویته رفته بود. یك هفته پس از قتل او، در 22 ژوئیه اعلام شد كه ترور عبدالاحد كار طالبان بوده است (كه عمدتا غلیزایی = غلزایی هستند، قبیله دیگر پشتون كه میرویس هوتكی پدر میرمحمود فاتح اصفهان از میان آن قبیله برخاست). همچنین گفته شد كه طالبان احتمالا ترور حامد را هم در برنامه كار خود دارند. دیگر پسران عبدالاحد به آمریكا رفته بودند و در آن كشور اقامت داشتند. در آن زمان همچنین گفته شده بود كه حامد از دولت پیشین آمریكا انتقاد كرده بود كه چرا بدون بررسی و برآورد نتیجه كمك كرده است كه طالبان بر افغانستان مسلط شوند. حامد به همین دلیل حاضر به قبول نمایندگی طالبان در سازمان ملل نشده بود و بنابراین طالبان دشمن او شده بودند. طبق گزارش رسانه ها، حامد در طول اقامت در كویته تلاش می كرد تا ظاهرشاه به قدرت بازگردد. حامد در اواخر حكومت طالبان، از احمدشاه مسعود (از تاجیكان = پارسیوانان) كه با طالبان در مبارزه بود هواداری می كرد. مسعود در عین حال از مخالفان كنترل افغانستان توسط آمریكا بود و می گفت كه سیاست واشنگتن به دلایل متعدد برمدار كنترل دائمی افغانستان قراردارد و تاچنین باشد، در منطقه آرامش برقرار و پیشرفت میسر نخواهد شد. در پی قتل مسعود و ماجرای 11 سپتامبر 2001 و لشكركشی آمریكا، حامد كرزای به تشویق این دولت به افغانستان آمد و پس از طی مراحلی ریاست این كشور را به دست گرفت، ولی مسئله افغانستان با درگیرشدن ناتو در این قضیه توسط واشنگتن، پیچیده تر شده و آینده اش قابل پیش بینی نیست.

 

2007م:23 ژوئیه 2007 «محمدظاهر شاه» پادشاه پیشین افغانستان در 92 سالگی در شهر كابل درگذشت. درگذشت او در پی یك بیماری طولانی دستگاه گوارش اعلام شده بود. محمدظاهر كه در نیمه اكتبر 1914 به دنیا آمده بود در سال 1933 پس از ترور پدرش، پادشاه شده بود و تا سال 1973 به مدت 40 سال بر افغانستان سلطنت كرده بود. در این سال، سردار محمدداوود عموزاده و شوهر خواهرش كه نخست وزیر افغانستان بود از غیبت كوتاه او كه به ایتالیا رفته بود استفاده كرد و با یك كودتای بدون خونریزی نظام حكومتی افغانستان را از سلطنت به جمهوری تغییر داد و خود رئیس جمهور شد. با این كودتا، آرامش از افغانستان رخت بربست. محمدظاهر كه چهار پسر و دو دختر از او باقی مانده اند در سال 2002 و پس از سقوط حكومت طالبان، از ایتالیا به كابل بازگشت ولی ادعای سلطنت نكرد. او كه برای تحكیم حكومت حمید كرزای (كه از بستگان دور او است) تلاش كرد از مجلس افغانستان لقب «پدر افغان» گرفت و اجازه یافت كه تا پایان عمر در كاخ سلطنتی زندگی كند. محمدظاهر در طول تبعید در ایتالیا، از كمك مالی شاه وقت ایران برخوردار بود.

 

محمدظاهر شاه از جوانی تا سالخوردگی


636: اعراب مسلمان تصرف سرزمین فلسطین را كه پس از حكومت خسرو پرویز به دست روم شرقی (قسطنطنیه) افتاده بود تكمیل كردند.

1631: ارتش سوئد به فرماندهی گوستاو دوم پادشاه این كشور در « وربن » روسیه بر دشمنان خود پیروز شد . «گوستاو» سوئد را با برقرار كردن نظام وظیفه اجباری و جنگ با كشورهایی كه سوئد را دست كم گرفته بودند به عنوان یك دولت مقتدر وارد صحنه اروپا ساخت . گوستاو در 37 سالگی در ششم نوامبر 1631 در جنگ با آلمانی ها كشته شد.

1759: ارتش روسیه در جنگ بر آلمان پیروز شد و در این جنگ هفت هزار سرباز آلمانی كشته شدند.

1974: حكومت سرهنگها در یونان سقوط كرد. لشكركشی تركیه به قبرس و تصرف منطقه ترك نشین این جزیره عمدتا یونانی زبان، آخرین میخی بود كه بر تابوت حكومت سرهنگها در یونان كوبیده شد.

1954: پارلمان فرانسه قرارداد ژنو در باره سرنوشت ویتنام را تصویب كرد . این قرارداد در پی شكست نظامی فرانسه در « دین بین فو » امضاء شده بود.

1991: حزب كمونیست شوروی در اصل پذیرفت كه در نظام اقتصادی این كشور تجدید نظر شود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com