اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 28 تیر



2781پیش از میلاد:طبق كشفیات تازه باستانشناسی، مبدأ تقویم مصری ها روزی مصادف با 19 ژوئیه سال 2781 پیش از میلاد قرارداده شده بود. این كشفیات همچنین تایید دوباره ای بود بر دستور داریوش بزرگ كه تاریخ مصریان از آغاز پیدایش خط و علائم قابل خواندن و در نتیجه مبدأ تقویم آنان جمع آوری و محفوظ گردد.

 

ایرانیان در زمان سلسله هخامنشی 120 سال و چند ماه بر مصر حکومت کردند. داریوش بزرگ كه در سال 517 پیش از میلاد برای دیدار از ساتراپی مصر به این منطقه متصرفی ایران باستان رفته بود پس از مشاهده تمدن و آثار تاریخی و ابنیه مصر به یك هیات مركب از آگاهان مصری، و پژوهشگران ایرانی، یونانی، فنیقی و یهود ماموریت داده بود که تاریخ مصریان تا آن زمان را جمع آوری، تنظیم و تدوین كنند كه باقی مانده و از مآخذ تاریخ قرون قدیم مصر قرار گرفته است. داریوش در مصر جنوبی معبدی برای مصریان ساخته كه تقریبا دست نخورده باقی مانده است و تصویر او بر دیوار معبد وجود دارد. طبق گزارش های سال 2006 رسانه ها، آثار همین داریوش بزرگ و دودمان هخامنشی ـ داریوشی كه این همه دقت و دلسوزی برای تاریخ و حفظ ابنیه باستانی ملل دیگر از خود نشان داد، به حكم یك قاضی (مستقر در ایالت ایلی نوی) باید بابت عرامت كاری كه ایرانیان انجام نداده اند ازدست برود. این آثار به امانت به دانشگاه شیكاگو سپرده شده بود تا آمریكاییان تمدن 25 قرن پیش بشر را به چشم ببینند. آثار امانتی مورد بحث متعلق به همه نسلهای ایران زمین (ساكنان قلمرو ایران باستان) و هویت ملی آنان است كه ضبطشان به منزله مصادره اموال مشترك (ملی) ایشان است كه منطقا امكان پذیر نمی تواند باشد.

 

یکی از کتیبه های امانتی

 

1688م:شاه سلیمان صفوی 19 ژوئیه 1688 میلادی (1067 هجری خورشیدی) گرگین خان حاكم گرجستان را كه مردم این سرزمین وابسته به ایران وقت از جور و ستم او به تنگ آمده بودند و عریضه به دربار اصفهان فرستاده بودند بركنار كرد. شش سال بعد، شاه سلطان حسین كه پس از مرگ پدر در 1693 بر جای او نشسته بود، به توصیه درباریان مغرض و رشوه خوار خود و نیز ختنه کردن و مسلمان شدن گرگین خان، وی را حاكم قندهار ساخت كه تعدی او به قندهاری ها سبب طغیان آنان شد كه منجر به جنگ داخلی ایرانیان گردید و به عمر دودمان «صفویه» پایان داد. گرگین خان با آداب و رسوم قندهاری ها آشنایی کامل نداشت و همین امر مزید برعلت شده بود و او را در نظر قندهاری به صورت فردی مخوف جلوه گر ساخته بود که آمادگی یافته بودند برای رهایی از دست او به هر اقدامی بر ضد او دست بزنند.

 

1290ش:محمدعلی میرزا، شاه مخلوع قاجار، با حمایت روسیه به منظور پس گرفتن تاج و تخت 28 تیرماه 1290 با سپاهی از طریق تركمنستان روسیه وارد گرگان شد تا از آنجا به تهران آید. در تهران، محمد ولی خان تنكابنی رئیس الوزراء وقت پس از شنیدن این خبر، از ترس به انگلیسی ها نزدیك شد و چند رجل هوادار انگلستان از جمله وثوق الدوله! را وارد كابینه كرد و ....


1320ش:در پی سه هفته بازی دپپلماتیك به منظور اغفال رضاشاه، و پس از رسیدن نیروهای انگلیسی از هند به عراق، 28 تیرماه 1320 لندن و مسكو چهره عوض كردند و به تهران یك اخطار «اولتیماتوم مانند» تسلیم داشتند كه بی درنگ و بدون چون و چرا آلمانی ها را از خاك خود بیرون كند.

با این كه سرانجام رضاشاه به اخطار لندن و مسكو گردن نهاد و آلمانی ها خروج از ایران و عمدتا از طریق تركیه را آغاز كرده بودند، سی و هفت روز پس از صدور آن اولتیماتوم، نیروهای انگلستان و شوروی وارد ایران شدند. ظاهرا این سی و هفت روز برای تبانی انگلیسی ها با برخی از ژنرالها و مقامات و رجال وقت تهران کافی بود و ....

 

1383ش:دادرسی قتل زهرا كاظمی54 ساله خبرنگار عكاس ایرانی ـ كانادایی 29 تیرماه 1383 پس از سه جلسه در دادگاه تهران پایان یافت و در آن روز اعلام شد كه حكم بعدا صادر خواهد شد. متهم به قتل (كه یك مامور 42 ساله وزارت اطلاعات بود) در آخرین جلسه هم خود را بی گناه اعلام كرد. به گزارش رسانه ها، «عزت» مادر سالخورده زهرا و چهار وكیل قضایی او از جمله شیرین عبادی حاضر به امضای صورتجلسات دادگاه نشدند و جلسه را ترك كردند زیرا كه به اعتراض آنان مبنی بر وجود نقص تحقیقات در پرونده توجه نشده بود. در آن روز، شیرین عبادی در خارج از جلسه گفته بود كه مراجع متعدد دیگر از جمله طرح پرونده در دادگاه بین المللی در دست است. اتحادیه اروپا به نحوه این دادرسی اعتراض كرده است. در جلسه 29 تیر، چند دیپلمات و خبرنگار خارجی كه برای حضور در جلسه دادگاه (به عنوان تماشاگر به آنجا مراجعه كرده بودند) موفق به ورود به جلسه نشده بودند.

 

بانو « عزت » مادر زهرا با وكیلان قضایی اش

 

1383ش:شهریه گرفتن از دانش آموزان، امری در تضاد با اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی و قانون تعلیمات اجباری این خبر در شماره 29 تیرماه 1383 روزنامه همشهری چاپ شده بود كه « عمل » با اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی در تضاد است:

سازمان آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران میزان هزینه ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی تابع این سازمان را تا سقف ۳۵ درصد افزایش داده است .

به این ترتیب؛ شهریه ثبت نام در مقطع آمادگی در شهرستان های كرج ، ری و شهریار ۱۱۰ هزار تومان و در سایر شهرستان های استان ۱۰۰ هزار تومان ؛

شهریه ثبت نام در مقطع ابتدایی در كرج ، شهر ری و شهریار ۱۳۹هزار تومان و در سایر شهرستان ها ۱۲۵ هزار تومان ؛ شهریه ثبت نام برای مقطع راهنمایی در كرج ، شهرری و شهریار ۱۷۸ هزار تومان و در سایر شهرستان ها ۱۶۱ هزار تومان است .

هزینه ثبت نام در مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی براساس جمع هزینه های واحدهای مربوط خواهد بود.

اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی كه با این « عمل » سازمان آموزش و پرورش در تضاد است از این قرار است:

«دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودكفایی كشور به طور رایگان گسترش دهد.».

تا این تاریخ درباره تفسیر این اصل از سوی شورای نگهبان مطلبی انتشار نیافته است.

قانون تعلیمات اجباری مصوب سال 1321 نیز تعلیمات عمومی در ایران را رایگان و یكنواخت اعلام كرده است و بر همین پایه در سال 1353 مدارس غیر دولتی منحل شدند و پنج دبیرستان تهران هم كه از سوی شورای آموزش انتخابی این شهر «غیر انتفاعی» اعلام شده بودند به صورت دولتی كامل درآمدند.

هنوز روشن نیست كه رئیس جمهور به عنوان پاسدار قانون اساسی چه واكنشی نشان خواهد داد. اگر یك اصل از اصول قانون اساسی یك كشور نادیده گرفته شود معلوم نیست كه با بقیه اصول آن چه خواهد شد.

 

روزنامه های فعلی ایران كه یا دولتی هستند و یا توسط افراد و جناحها با منظورهایی جز روزنامه نگاری منتشر می شوند، یا متوجه قضیه نمی شوند و یا این كه سكوت می كنند. تا كنون اشاره ای در رسانه ها در مورد عكس العمل سازمان بازرسی كل كشور مشاهده نشده است كه طبق اصل 174 قانون اساسی جمهوری اسلامی به منظور نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاههای اداری تاسیس شده است.

نفت یك درآمد عمومی ایران است كه مبلغی از آن باید صرف آموزش و پرورش مردم كشور شود. به گفته اندیشمندان، مهمترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است.


1383ش:به گزارش مورخ 28 تیرماه 1383 روزنامه های تهران، بازپرس شعبه سوم دادسرای كاركنان دولت و رسانه ها طی نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام كرده است كه روزنامه «وقایع اتفاقیه» توقیف موقت شده اشت. متن نامه كه سند بزرگی درباره وضعیت روزنامه نگاری معاصر ایران است از این قرارست:

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ( مسجد جامعی)با سلام

در پی اعلام شكایت مدعی العموم علیه آقای مصطفی خانزادی مدیرمسئول روزنامه وقایع اتفاقیه دائر به تخطی از مقررات بند «ب» ماده ۳۳ قانون مطبوعات (چاپ و انتشار نشریه به جای نشریه توقیف شده)، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقامات و مسئولین رسمی كشور، چاپ مطالب خلاف واقع و نشر اكاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در شماره های متعدد این نشریه تحت عناوین مختلف كه تفصیل آن در شكایت های مدعی العموم آمده است و با توجه به حضور مدیرمسئول این روزنامه در دادسرای عمومی و انقلاب تهران و اذعان نامبرده مبنی بر این كه نشریه را در اختیار تیم و گروه روزنامه توقیف شده «یاس نو» قرار داده و در واقع روزنامه وقایع اتفاقیه به جای روزنامه توقیف شده یاس نو چاپ و منتشر می گردد و مدیرمسئول حتی یك نیرو در این روزنامه ندارد! و هم چنین رسالتی كه طبق قانون مطبوعات بر عهده نشریه مذكور بوده و ملتزم به آن می باشد نه تنها رعایت نگردیده بلكه با خروج از رسالت مطبوعاتی وارد حریم ممنوعه قانون مطبوعات شده و به طور گسترده به نقض صریح بندهای ۱ ، ۸ و ۱۱ از ماده ۶ قانون مطبوعات پرداخته است، لذا با تطبیق عملكرد این روزنامه با بند «ب» ماده ۳۳ قانون مطبوعات كه مقرر داشته پس از توقیف یك نشریه انتشار هر نوع نشریه دیگر به جای نشریه توقیف شده ممنوع و نشریه جدید بلافاصله توقیف می گردد و اصل ۲۴ و بند ۵ از اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند «و» ماده ۳ قانون اصلاح قانون تشكیل دادگاه های عمومی و انقلاب دستور توقیف موقت روزنامه وقایع اتفاقیه به مدیرمسئولی آقای مصطفی خانزادی صادر و اعلام می گردد.

 

باید توجه داشت كه تا زمان انتشار گزارش بالا حتی به یك روزنامه نگار حرفه ای و قدیمی پروانه انتشار «روزنامه» عمومی داده نشده است. به كسانی پروانه داده شده است كه چنین کرده اند كه در نامه دادسرا به وزیر ارشاد آمده است. یكی از دلایل ضدیت با شاه محدود بودن صدور پروانه نشریه در اواخر دوران سلطنت او بود.


1930م:لیلا چیتنیس Leela Chitnis از قدیمی ترین بازیگران صنعت فیلم سینمایی هند در این روز در سال2003 در 93 سالگی درگذشت. وی از دهه 1930وارد كار نمایش و سینما شده بود. معروفترین فیلم قدیمی او « آواره » عنوان داشت كه در آن نقش مادر راج كاپور ( بازیگر مرد ) را برعهده داشت . لیلا در بیش از 40 فیلم به ایفای نقش پرداخت . او سالها پیش از مرگ در مصاحبه ای گفته بود : در زمانی كه من وارد كار نمایش شدم ، این كار در هند به منزله قدم گذاردن در فساد تلقی می شد . ولی من اعتنا نكردم و به خانواده ام كه از طبقه متوسط بودند گفتم كه بالاخره یك زن باید دل به دریا بزند و یك روز این سد را بردارد و وارد كار نمایش شود تاذهن دیگران اصلاح گردد و بدانند كه كار نمایش هم حرفه ای است مانند حرفه های دیگر و فساد نیست.

با فداكاری افرادی نظیر « لیلا » صنعت سینمای هند رونق گرفته است به گونه ای « بالی وود » در بمبئی رقیب «هالی وود» لس آنجلس شده است.

 

ترسیم چهره لیلا، از كارهای یك نقاش هندی

 

1997م:تاریخ انتشار داستان «یكی بود، یكی نبود» مركب از شش قصه نوشته محمدعلی جمال زاده را 19 ژوئیه 1921 در برلین ذكر كرده اند كه چندین ماه بعد نخستین نسخه آن به تهران رسید و متن آن مورد انتقاد قرار گرفت. این دومین داستان این نویسنده بود كه به پدر داستان كوتاه نویسی ایران معاصر معروف شده است. جمال زاده كه نهم نوامبر سال 1997 در 92 سالگی در ژنو درگذشت نخستین داستان خود تحت عنوان «گنج شایگان» را در سال 1917 منتشر ساخته بود. وی كه در اصفهان به دنیا آمده و بیشتر ایام عمر را در خارج از ایران بسر برده بود بعدا داستانهای متعدد نوشت از جمله تلخ و شیرین، كهنه و نو، آسمان و ریسمان و بالاخره داستان «قصه ما به پایان رسید». سبك او مشابهت زیاد به «دیكنز» داشت. تحولات اجتماعی ـ اقتصادی زمینه ساز داستانهای جمال زاده بود كه همسر آلمانی داشت و عمدتا در اروپا بسر می برد. وی بر زبانهای فرانسه، آلمانی و عربی مسلط بود. داستان كوتاه نویسی در جهان معاصر كه باردیگر مورد توجه خاص قرار گرفته عمدتا كار روزنامه نگاران به ویژه حادثه نویسان است كه متاسفانه وطن ما دچار كمبود آنان است. جمال زاده در جوانی روزنامه نگار بود و در بغداد روزنامه رستاخیز را منتشر می كرد و در آلمان از همكاران تحریری نشریه كاوه بود. وی مخصوصا در دوران جوانی از هواداران ناسیونالیسم ایرانی بود.

 

جمال زاده در 92 سالگی


711م: 19ژوئیه سالروز پیروزی «طارق ابن زیاد» بر ارتش ویزیگوت ها در آندلوسا Andalusia (آندلس ـ مناطق جنوبی و شرقی اسپانیا) است كه در سال 711 میلادی صورت گرفت. در این جنگ «رودریكRoderic» پادشاه ویزیگت ها كشته شد.

طارق كه یك ژنرال از مردم «بربر berber» آفریقای شمالی بود و معاونت موسی ابن نصیر حكمران اموی آفریقیه (سرزمین های مسلمان نشین شمال آفریقا) را برعهده داشت به تصمیم دمشق (ولید ابن عبدالملك از بنی امیه) عزم تصرف اروپا و به اسلام دعوت كردن مردم این منطقه را كرده بود.

وی در سی ام آوریل 711 با لشكریانش از تنگه میان آفریقا و اروپا كه به نام او جبل طارق (جیبرالتار) خوانده می شود گذشته و پا به خاك اروپا گذارده بود.

«واشنگتن اروینگW. Irving» مورخ و پژوهشگر آمریكایی پس از سالها مطالعه درباره كارهای طارق در اسپانیا، شمال آفریقا و خاورمیانه و پیمودن قسمتی از مسیر لشكریان او، در سال 1835 كتابی تحت عنوان «فتح اسپانیا: افسانه ها و حقایق» منتشر ساخته است. در این كتاب، اروینگ نوشته است: طارق پس از عبور از تنگه، دستور باز گشت به كشتی های حامل سربازان را داد و خطاب به سربازانش گفت:

«برای شما جایی برای فرار نیست. دریا در پشت است و دشمن در جلو. باید به یاری خدا امیدوار باشید، به دستورهای او مومن، و بردباری را از دست ندهید تا به پیروزی برسید. شمشیرهایتان را از دست ندهید و بدانید كه «حق» همیشه پیروز است. اگر بر شهر و دیاری دست یافتید، اماكن و آنچه را كه متعلق به جامعه است و از خزانه عمومی (بیت المال) ساخته شده است تخریب و ویران نكنید كه اسلام تخریب اماكن عمومی را نهی كرده است. افراد دشمن پس از تسلیم شدن، در امان هستند و نباید به آنان آسیب برسد».

طارق پس از پیروزی بر ویزیگوت ها قصد تصرف فرانسه را كرد و چند نقطه مرزی از خاك فرانسه را هم به دست آورد.

 

1947م:«آنگ سانAung San» ناسیونالیست بزرگ برمه در 19 ژوئیه سال 1947 در جلسه شورای عالی برمه مركب از وزیران و بزرگان برمه ای با تنی چند از همكاران و همفكرانش كشته شد. وی همه عمر را در مبارزه برای تامین استقلال و یك پارچه كردن برمه صرف كرده بود. برمه پیش از جنگ جهانی دوم ضمیمه هندوستان انگلستان بود. آنگ سان به ژاپن كمك كرد تا برمه را از دست انگلستان خارج سازد. وی با رفت و آمد های متعدد به توكیو، امپراتوری ژاپن را وادار كرد كه در سال 1943 به برمه استقلال بدهد. وانگ سان كه در تایلند یك ارتش ملی مركب از ناسیونالیستهای برمه ای ایجاد كرده بود تا به كمك آن بتواند استقلال برمه را حفظ كند، پس از جنگ جهانی دوم و شكست ژاپن از دولت انگلستان خواست كه به استقلالی كه ژاپن به برمه داده بود احترام بگذارد. انگلستان قبول كرد كه یك سال بعد به برمه استقلال كامل بدهد. چنین قراردادی میان آناگ سان و كلمنت اتلی نخست وزیر وقت انگلستان امضاء و آنگ سان در سمت نخست وزیری امور داخلی برمه تثبیت شد كه در جلسه 19 ژوئیه شورای عالی، چند ماه مانده به اجرای وعده انگلستان، با شش تن از همفكرانش به دام توطئه افتاد و كشته شد. از آن پس هر دسته، گروه دیگر را متهم به این ترور جمعی كرده است. اینك دختر او بانو «آنگ سان شون كایAung San Sun Kyi» رهبر مخالفان دولت ژنرالها مبارزه نا تمام پدر را ادامه می دهد تا در وطن دمكراسی واقعی برقرار شود.

 

Aung San

 

1949م:19 ژوئیه سال 1949 ، دولت فرانسه به لائوس ــ مستعمره دیگر خود در شبه جزیره هندوچین ــ استقلال داد . این كشور كوهستانی كه میان ویتنام ، كامبوج ، تایلند ، برمه( میانمار ) و چین قرار گرفته و پنج میلیون جمعیت دارد از دیر زمان دارای حكومت پادشاهی بود.

لائوس پس از سالها كشمكش شاهزادگان این كشور با یكدیگر، در دسامبر سال 1975 به دست گروه كمونیستی « پاتت لائو » كه رهبری آن را هم یك شاهزاده برعهده داشت افتاد و دارای نظام سوسیالیستی شد.

لائوس كه هنوز دارای نظام سوسیالیستی است در جریان جنگ ویتنام ، مدتی صحنه برخورد طرفین جنگ شده بود.

پایتخت این كشور 237 هزار كیلو متری شهر « وین تیان Vientiane» است كه در كنار رود مكونگ قرار دارد . لائوس به دریا راه ندارد و راه آبی آن همین رود مكونگ است.

 

1969م:در سال 1969 سناتور ادوارد كندی آخرین تن از سه برادر مشهور در تاریخ آمریكا خود را برای احراز مقام ریاست این كشور آماده می كرد و كمتركسی بود كه به پیروزی او در انتخابات بعدی (1972 ) تردید كند كه یك لحظه غفلت ، صد سال راه او را دور ساخت.

وی در شب چنین روزی در همین سال پس از شركت در یك مهمانی در یک ناحیه ساحلی ایالت ماساچوست، به اتفاق دستیار

( منشی ) 29 ساله اش بانو «ماری جو كوپچنه» عازم شهر بود كه اتومبیل از مسیر خود منحرف شد و به داخل یك بركه پر از آب افتاد . ادواردكندی ( تد ) که رانندگی خودرو را برعهده داشت خود را از آب بیرون كشید و «ماری جو» در داخل اتومبیل در عمق سه متر ی زیر آب جان سپرد. غفلت در اینجا بود كه سناتور كندی برای نجات ماری جو شتاب به خرج نداده بود و با تاخیر از پلیس استمداد كرده بود . رسانه ها قضیه را دنبال كردند و سناتور كندی ناچار شد از فکر نامزدی پست ریاست جمهوری منصرف شود .و ی تصمیم داشت حتی از عضویت کنگره هم کنار برود که دوستانش مانع شدند. دادگاه محل سناتور کندی را به جرم ترک صحنه تصادف به دو ماه زندان تعلیقی محکوم کرد. درباره این حادثه داستانهای بسیار گفته شده است که هیچکدام به مرحله تایید نرسیدند .

 

ماری جو

 

1990م:در گیر و دار تردید نسبت به درستی ادعای قبلی سران دولتهای آمریكا و انگلستان مبنی بر خطر اتمی شدن عراق و اعلام جعلی بودن سند خرید اورانیوم از سوی عراق از نیژر که آن را بانو الیزابتا بورباخبرنگار مجله ایتالیائی پانوراما به یک دیپلمات آمریکایی در رم داده بود ، مرگ اسرار آمیز دكتر « دیوید كلی »كارشناس انگلیسی اسلحه كشتار جمعی بر پیچیدگی قضیه افزودو آن را حساستر ساخت.

دكتر كلی از جمله كارشناسانی بود كه در دهه 1990 زیر نظر سازمان ملل چند بار به عراق رفته بود و از این كشور بازرسی تسلیحاتی كرده بود و در این زمینه اطلاعاتی داشت. وی كه در اكسفورد شایر انگلستان سكونت داشت در عین حال در وزارت دفاع انگلستان در رشته تخصص خود مشغول به كار و یک مشاور ارشد بود. دیوید کلی 59 ساله در میکرب شناسی و مسائل آلودگی محیط زیست دکترا داشت.

29 ماه مه (سال 2003) خبرنگار یک رادیو با دكتر كلی تماس گرفته و صحت این ادعا را كه عراق در آستانه ساختن سلاح هسته ای بوده و دارای مقدار متنابهی اسلحه شیمیایی است جویا شده بود . دكتر كلی پاسخی داده بود كه مغایر ادعای تونی بلر نخست وزیر انگلستان بود . به عبارت دیگر ، خطر اتمی شدن عراق را تایید نكرده بود. از آنجا كه تنها دلیل حمله نظامی آمریكا و انگلستان به عراق ، سلاحهای كشتار جمعی این كشور و خطر اتمی شدن آن بوده و پس از اشغال نظامی و تغییر دولت عراق تا كنون چنین سلاحهایی به دست نیامده ، اظهارات دكتر كلی به رادیو وضعیت و موقع تونی بلر را به مخاطره می افكند ؛ و وزارت دفاع انگلستان تماس دکتركلی با روزنامه نگار را نقض مقررات اداری اعلام و در این زمینه به او اخطار می دهد. از سوی دیگر ، یك كمیسیون پارلمان انگلستان او را برای تحقیق دعوت می كند و در این جلسه یك نماینده هوادار بلر نسبت به او خشن می شود .

متعاقب این وضعیت ، پنجشنبه 17 ژوئیه 2003 دكتر كلی طبق معمول برای قدم زدن روزانه از خانه خارج می شود و دیگر باز نمی گردد . خانواده او جریان را به پلیس اطلاح می دهد و روز بعد جنازه وی در بیشه ای در حاشیه جنگل در پنج مایلی( 8 كیلومتری ) خانه اش به دست می آید و خبر اول رسانه های جهان می شود.

 

 دكتر كلی


2003م:امروز اعلام شد كه«هارتلی ویلیام شاوكراس H.W. Shawcross» بازپرس انگلیسی بازجویی از همكاران هیتلر كه برایشان از دادگاه نورنبرگ تقاضای اعدام كرد 17 ژوئیه 2003 در 101 سالگی در گذشته است. محاكمات نورنبرگ كه پس از پایان جنگ جهانی دوم آغاز شده بود 216 روز طول كشید. شاوكراس بعدا از پادشاه انگلستان لقب لردی گرفت.

مقدمه ای كه شاوكراس بر كیفر خواست متهمان دادگاه نورمبرگ نوشت از سوی فاتحان غربی جنگ جهانی دوم به عنوان یك تعریف جامع از جنگ تجاوزكارانه پذیرفته شد و همان سال به صورت یك ضابطه بین الملی در آمد كه این ضابطه صراحت دارد كه جنگ تجاوزكارانه یك جنایت بر ضد جهان و انسانیت است. « تاریخ » نشان داد كه واضعان این تعریف و قاعده تا كنون بارها از آن سوء استفاده كرده و یا نسبت به آن بی اعتنا بوده اند.

در یك جلسه دادگاه نورنبرگ هنگامی كه متهمان گفتند هركار كه كرده بودند به دستور آمر ( هیتلر ) بود ، شاوكراس پاسخ داد: زمانی فرا می رسد كه فرد به جای گوش كردن به بالاترین آمر ( پیشوا ) باید به وجدانش گوش كند. دیدیم كه این هم از همان حرفها بود.

 

هارتلی ویلیام شاوكراس

 

2004م:شبكه تلویزیونی «سی بی اس» امریكا 17 ژوئیه 2004 در بخش مشروح اخبار شبانگاهی اش گزارش داده بود: بیشتر اعضای یك هیات از كارشناسان قلب كه هفته گذشته نظر داده بودند كه به منظور پیشگیری از امراض قلب و عروق و سكته مغزی ، حد اكثر سطح مجاز ( مرز خطر) كلسترول در خون كه سالها پیش تعیین شده است باید از آن پایین آورده شود و توصیه كرده بودند؛ افراد برای پایین آوردن كلسترول باید از قرص...( با ذكر نام ) استفاده كنند حقوق بگیر كارخانه های سازنده قرص بوده اند.

این شبكه گفت كه این افشا گری با كمك گروههای آمریكایی حمایت از مصرف كننده صورت گرفته است. با وجود این، بسیاری از رسانه ها كه از اعلانهای كارخانه های مربوط برخوردار می شوند، این خبر را منتشر نكرده بودند!.

گروههای حمایت از مصرف كننده گفته اند كه اگر كارشناسان پزشكی بازهم به خاطر منافع شخصی چنین نظرهایی بدهند اعتماد مردم به توصیه های « درست و واقعی » آنان هم سلب خواهد شد و رسانه ها در انتشار چنین خبرهایی بدون بررسی بیشتر احتیاط خواهند كرد.

 

2004م:«سرگی ایوانف» وزیر دفاع روسیه 17 ژوئیه 2004 در لندن به ناتو در باره پرواز در نزدیكی مرزهای روسیه هشدار داده بود. روزنامه ها این اخطار را به این صورت منعكس كرده بودند كه روسیه به تدریج مسائل تازه ای را مطرح می سازد كه از آن بوی خشونت به مشام می رسد. قبلا هم روسیه به پرواز هواپیماهای نظامی ناتو در منطقه بالتیك و استقرار در سه جمهوری سابق شوروی در این منطقه و تولید دشواری برای رادارهای روسیه اعتراض كرده بود. این بار ایوانف ضمن اعتراض به پرواز هواپیماهای بلژیكی عضو ناتو در بالتیك شمالی، نزدیك مرزهای روسیه، گفته بود كه جمهوری های سه گانه بالتیك كه اخیرا به عضویت ناتو درآمده اند به تعهد خود در رعایت حقوق و احترام روسهای مقیم این كشورها عمل نمی كنند و اخطار كرده بود كه اگر این روش ادامه یابد روسیه ساكت نخواهد نشست. در سه جمهوری بالتیك مخصوصا در استونی اقلیت های بزرگ روس زندگی می كنند. این اخطارهای مكرر بالتیك را به صورت یك منطقه حساس درآورده است كه معلوم نیست اگر روزگاری روسیه دادن اخطار را به صورت تهدید و تعرض درآورد چه خواهد شد و كار به كجا خواهد كشید. اعضای اروپایی پیمان ناتو قادر به ایستادگی نظامی در برابر روسیه نیستند و مداخله آمریكا، یعنی جنگ اتمی.


2004م:اصحاب نظر در فرانسه كه نظراتشان در دو هفته منتهی به 18 ژوئیه 2004 در رسانه ها منعكس شده بود «تروریسم» را مورد تفسیر قرار داده و گفته اند كه تروریستها «معلول» هستند و مبارزه با آنان تا زمانی كه «علت» وجود داشته باشد نتیجه مطلوب را عاید نخواهد كرد. برای مثال؛ تا موضوع توزیع ثروت در كشور سعودی حل نشود كه « علت » است نمی توان اطمینان یافت ناراضی تازه كه جذب گروههای تروریستی نشود به وجود نخواهد آمد.یا در مورد عراق، تا اشغال نظامی پایان نیابد و یك حكومت ملی از راه انتخابات برسر كار نیاید و نفت عراق در دست عراقی ها قرار نگیرد؛ اعمال جاری كه تروریسم خوانده شده اند پایان نخواهند گرفت، و همین طور در فلسطین و نقاط دیگر.

 

2005م:شبكه تلویزیونی آمریكا، «ان بی سی» 18 ژوئیه 2005 گزارش كرد كه صنعت خودرو سازی این كشور كه روزگاری شهرت جهانی داشت و نام آمریكا مترادف با اتومبیل بود همچنان در حال عقب رفتن است. ان بی سی گفته بود كه در سال 1955 تنها 5 درصد اتومبیلهای در رفت و آمد و شماره شده آمریكا ساخت كشورهای دیگر (اروپا) بودند و 50 سال بعد (2005) بیش از 50 درصد و طبق یك آمار 54 تا 58 درصد. این شبكه افزوده بود كه باید رفت و از اتومبیلرانان آمریكایی پرسید كه چرا اتومبیل ساخت خارج را ترجیح می دهند. علت را به دست آورد و بر طرف ساخت زیرا كه صنایع آمریكا از امكان و ظرفیت برطرف كردن نقائص و جلب نظر مصرف كنندگان داخلی برخوردار هستند.

نزول خودروسازی آمریکا همچنان ادامه یافت و در سال 2009 به ورشکسته اعلام شدن کمپانی جنرال موتورز انجامید که این کمپانی در ژوئیه 2009 با کمک 50 میلیارد دلاری دولت و تغییر سازمان دست به تجدید فعالیت زده است.

 

1880: عاریه دادن كتاب از سوی كتابخانه های عمومی به مردم عادی - هر كسی كه مراجعه كند و نام و نشانی خود را به ثبت برساند - از 19 ژوئیه سال 1880 میلادی در شهر سانفرانسیسكو آمریكا آغاز شد. یازده قرن پیش از آن كتابخانه عمومی مرو عاریه دادن كتاب را باب كرده بود، اما نه به هر كس، تنها به پژوهشگران و علماء و ادباء. در آن زمان كتابخوانی هم كار هر كس نبود.

1943: متفقین بمباران شهر رم را علی رغم قولی كه برای حفظ آثار تاریخی این شهر داده بودند آغاز كردند.

1974: رهبران كودتای نظامی قبرس در 19 ژوئیه سال 1974 اسقف كاریوس نخستین رییس جمهوری این كشور را كه رهبر جنبش استقلال این جزیره پر حادثه بود بر كنار كردند و با این عمل بر دردسرهای كشورشان افزودند .

1870: فرانسه كه با نیرنگ بیسمارك فریب خورده بود به آلمان اعلان جنگ داد . نتیجه جنگ ، شكست فرانسه و اشغال نظامی این كشور بود.

1918: ارتشهای آلمان درطول « مارن marne » دست به عقب نشینی زدند كه سه ماه و بیست و دو روز بعد جنگ جهانی اول پایان یافت.

1979: دریادار احمد مدنی کرمانی استاندار وقت خوزستان توطئه گران این استان را یك گروه مثلث خواند و اشاره كرد كه اینان از داخل عراق و كویت تحریك می شوند و اطمینان داد كه سركوب خواهند شد.

1979: ساندینیستها پیروزی انقلاب خود را اعلام داشتند.


ویدیو مرتبط :
‫روزشمار تاریخ: 7 تیر برابر با 28 ژوین‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -28 اردیبهشت



 

1048م:مورخان تاريخ عمومي (جهان) با تطبيق تقويمها، هجدم ماه مه سال 1048 ميلادي (28 ارديبهشت) را روز تولد حكيم عمر خيام (غياث الدين ابوالفتح عمر ابن ابراهيم نيشابوري) رياضي دان، فيلسوف و اديب بزرگ ايراني نوشته اند كه از دير زمان در وطن ما روز بزرگداشت اين انديشمند ناميده شده و آيين هايي برگزار مي شود.

 

تصوير خيام


1389م:تخريب شهر توس به دست ميران شاه پسر امير تيمور (تيمور لنگ) را 18 مه سال 1389 ميلادي گزارش كرده اند. ميران شاه توس، زادگاه و مدفن فردوسي بزرگ را چنان ويران ساخت كه از آن جز ويرانه اي باقي نماند، و چون مسير رودخانه ها را هم به سوي مشهد تغيير داده بود، توس ديگر به آن صورت آباد نشد. لكن، نام اين شهر باستاني همه جا در كنار اسم فردوسي، ميهندوست بزرگ ايران كه 25 ارديبهشت، روز بزرگداشت اوست، زنده مانده است.

 

تصوير مجسمه تازه فردوسي

 

1300ش:اجراي قانون ثبت اسناد از 28 ارديبهشت سال 1300 در ايران آغاز شد كه از همان آغاز موافقان و مخالفان فراوان داشته است. هنگام طرح لايحه ثبت اسناد در مجلس، برخي از روحانيون گفته بودند كه مالكيت زمين و منابع طبيعي و وسائل عمومي در اسلام به صورتي كه در فرنگ است وجود ندارد و سوسياليستهاي ايراني آن زمان هم از نظر اين روحانيون حمايت مي كردند و اصولا معتقد بودند كه زمين بايد متعلق به همه يعني دولتي باشد و سند تنها براي اعياني آن(آن چه در زمين به وجود مي آيد) تنظيم شود و دولت اراضي را به افراد اجاره دهد كه درآمد ملي قابل ملاحظه اي است.


1306ش: 28ارديبهشت 1306 دكتر مصدق نماينده مجلس با تمديد اختيارات وزير دادگستري وقت، كه خواست رضاشاه بود مخالفت و استدلال كرد كه چون در كشور حالت فوق العاده وجود ندارد، تمديد چنين اختياراتي وجاهت حقوقي نمي تواند داشته باشد.

تاريخ نشان داده است كه سوء استفاده از «اختيارات»، آسان بوده و عملا بارهاصورت گرفته است و نبايد تجربه گذشته را ناديده گرفت كه خيانت به ملت است.

 

دکتر مصدق


1872م:هجدهم ماه مه سال 1872 برتراند راسل رياضي دان، فيلسوف و نويسنده بزرگ قرن 20 و مدافع معروف آزادي انديشه و بيان چشم به جهان گشود و 98 سال زندگي كرد. از كارهاي مهم او تفسير موضوههاي پيچيده فلسفي، و دوباره نويسي و عوام فهم كردن آنها است. تاليف او «حيات منطقي» معروف است.

 

راسل


1890م:ماه مه (هجدهم ماه مه به وقت غرب جهان) زادروز دكتر هو شي مين رهبر شهير مردم ويتنام در قرن 20 است كه بسال 1890 به دنيا آمد و در 79 سالگي در دوم سپتامبر 1969 درگذشت. فوت اين مرد بزرگ در سالروز استقلال ويتنام كه خود او آن را در دوم سپتامبر 1945 اعلام داشت همزمان است.

 

هوشي مين


2004م:پيچيده شدن مسئله عراق (يک سال پس از اشغال نظامي اين کشور) سبب شده بود كه رسانه ها بارديگر متوجه تاريخدانان شوند و به انتشار نظر آنان در باره اوضاع آتي جهان بپردازند. ماحصل نظر چند تاريخدان آمريكايي، اروپايي و عرب در اين زمينه كه از 15 تا 17 مه 2004 انتشار يافته بود از اين قرار است:

- تجربه اي كه از اشغال نظامي عراق به دست آمده مانع از اين خواهد بود كه دست كم در دهه جاري واقعه مشابهي روي دهد و يك يا چند دولت بدون مجوز سازمان ملل در صدد حمله نظامي به كشوري ديگر برآيند.

- سران آمريكا و انگلستان باور نداشتند كه عراقي ها پس از فروپاشي ارتش و اشغال كشورشان، تا اين حد مقاومت كنند و درعين حال هم افتند و زخم هاي کهنه سربازکنند.

- نبايد فرماندار آمريکايي عراق (برمر) ارتش اين کشور را به آن سرعت منحل و مقامات دولتي را برکنار مي ساخت که هرج و مرج و خلاء مديريت به دنبال داشت.

- آمريکا انتظار نداشت كه دولتهاي مخالف اشغال نظامي عراق براي مدتي طولاني بر سر حرف خود بايستند.

- فشار به دولت هاي مورد نظر (با هدف سرکوب شدن آنها)، از اين پس سياسي: با استفاده از ابزارهايي نظير رسانه ها و انجمن هاي مختلف، و اقتصادي: با استفاده از حربه هايي چون تحريم خواهد بود؛ تا حمله تمام عيار نظامي.

- دولتهاي قدرتمدار با توجه به تجربه حاصل از وضعيت عراق، و با توجه به ارتقاء آگاهي هاي عمومي مردم از تحولات اوضاع و نيز نيات آنها از طريق دسترسي به تحليل اخبار و از اين رهگذر تقويت احساس همبستگي انساني ميان آنان (به همان گونه كه سعدي شيراز در توصيف «بني آدم» گفته است) ناچار به تغيير استراتژي هاي خود هستند.

- چين فعلا ابر قدرتي مسالمت آميز باقي خواهد ماند و تلاش خواهد كرد كه حتي الامكان انرژي خود را صرف معارضه نكند. لذا قدرتمداران ديگر به ويژه غرب نمي توانند روي آن براي تاييد نظرشان حساب کنند.

- نظام جهاني كه وجود شوروي، آن را قبلا در جهان برقرار ساخته بود در اين دهه و دهه بعد باز گشت نخواهد داشت، مگر اين که غرب اشتباه کند و دست به تحريک روس ها بزند.

 

انفجار، مرگ و خوناب در خيابانهاي بغداد

 

2003م:مفسران كارشناس امور رسانه ها 17 مه 2003 ابراز نظر كرده بودند كه گسترش وبلاگ نويسي حيات رسانه هاي معمولي (سنتي) را تهديد مي كند و اين وبلاگها و آنلاين ها كه از چندي پيش رقابت با اديشن اينترنتي رسانه هاي چاپي و صوت و تصوير را آغاز كرده اند تا نيمه دهه دوم قرن 21 (سال 2015) عملا جاي آنهارا خواهند گرفت.


2004م:« مترو اينترنشنال» روزنامه اي كه با روش تازه و مطابق وقت و سليقه انسان قرن 21 منتشر مي شود 17 ماه مه 2004 سي و ششمين شماره خود را در نيويورك منتشر كرد. اين روزنامه 14 ميليوني كه هم اكنون هر روز در 16 كشور و به 15 زبان منتشر مي شود متعلق به يك شركت سوئدي است كه بر پايه تجربه و انديشه « يان ستن بك » روزنامه نگار فقيد سوئدي كه دو سال پيش فوت شد انتشار مي يابد.


1953م:هجدهم ماه مه 1953 بانو «ژاکلين کوچران» خلبان نيروي هوايي آمريکاي با يک جت جنگنده از نوع اف - 86 ديوار صوت را شکست و با سرعت ساعتي 652 مايل و سه دهم مايل (1050 کيلومتر) پرواز کرد که در آن زمان رکورد تازه اي بود.

 

ژاکلين

 

1286: «بيبر» سلطان مصر و سوريه شهر انتاكيه (در جنوب تركيه فعلي) را از چنگ صليبيون اروپايي خارج ساخت و تاسيسات آنان را ويران كرد. اين شهر باستاني که در قرن چهارم پيش از ميلاد توسط سلوکوس اول ژنرال اسکندر و جانشين او در متصرفات آسيايي اش ساخته شده بود پس از آن ويراني ديگر به آن صورت آباد نشد. صليبيون انتاکيه را به صورت يک ايالت مسيحي درآورده بودند. انتاکيه که در آن زمان متعلق به سوريه (شامات) بود تا درياي مديترانه 30 کيلومتر فاصله دارد.

1783: مهاجرت هواداران انگلستان از ايالات متحده به كانادا آغاز شد.

1804: سناي فرانسه ناپلئون را امپراتور فرانسه اعلام کرد.

1897: داستان معروف «دراکولا» نوشته برام ستوکر نويسنده ايرلندي انتشار يافت.

1912: والتر سيسولو مبارز برابري انسانها و مخالف هر گونه تبعيض در آفريقاي جنوبي به دنيا آمد.

1927: يك عضو خشمگين شوراي مدارس در يك مدرسه ايالت ميشيگان آمريكا بمبي منفجر كرد كه منجر به مرگ 45 نفر شد.

1974: هند نخستين بمب اتمي خود را آزمايش كرد و ششمين عضو باشگاه دارندگان اسلحه اتمي شد.

1980: كوه هلن مقدس (مونت سنت هلنس) در ايالت واشنگتن آمريكا دست به آتشفشاني زد، 57 نفر را كشت و سه ميليارد دلار زيان وارد ساخت.

 

قله سنت هلنس