اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -28خرداد



232م:18 ژوئن 232 میلادی جنگ دیگری میان ایران و امپراتوری روم آغاز شد. آغاز این جنگ از كاپادوكیه (Capadocia=Kapadokya تركیه امروز و گوشه ای از ساتراپی سوم ایران، طبق تقسیم بندی داریوش بزگ) بود و در طول جنگ، فرماندهی ارتش ایران را اردشیر پاپكان (ساسانی) موسس دودمان ساسانیان برعهده داشت. اردشیر یکم قبلا هم با امپراتوری روم وارد جنگ شده بود زیرا که رومیان در اواخر دوران سلطنت اردوان پنجم (اشکانی)، از اختلافات داخلی ایرانیان سوء استفاده کرده و در آناتولی (ترکیه امروز) و سوریه دست به پیشروی نظامی زده بودند. جنگهای اردشیر یکم با هدف اخراج رومیان از مشرق زمین که از سال 230 میلادی آغاز شده بود سبب شده بود که الکساندر سه وروس Alexander Severus امپراتور وقت روم به شرق مدیترانه آید و در آنتیوک مستقر شود. باوجود این، در جنگی که از کاپادوکیه آغاز شد اردشیر قاطعانه پیروز شد و سه وروس پس از این شکست به اروپا بازگشت. اردشیر یکم در آخرین جنگ خود با رومیان با استفاده از یک تاکتیک تازه و گسترش دادن منطقه جنگ، واحدهای ارتش روم را مجبور به جنگیدن در سه جبهه کرده و درهم کوبیده بود.


1309م:سردار اسعد به نام نجات مشروطیت از دست محمدعلی شاه قاجار 18ژوئن1309 (28 خرداد 1288 خورشیدی) با بیش از هزار سوار بختیاری كه یك قبضه توب پشتیبان این نیرو بود از اصفهان به سوی تهران به حركت در آمد.

سواران سردار اسعد در علیشاه عوض (شهریار) به داوطلبان گیلان و مازندران پیوستند و تهران را مورد حمله نظامی قرار دادند. این نیرو با كمك سایر مجاهدان راه مشروطیت و نیز هواداران مسلح مشروطیت در داخل شهر، بعدا واحدهای قزاق را شكست دادند. پس از این شكست بود كه محمد علی شاه به ساختمان تابستانی سفارت روسیه پناهنده و از ایران تبعید شد و پسر خردسالش را برجای او نشاندند.

 

1037م:بوعلی سینا كه اروپاییان نام وی را Avicenna تلفظ می كنند و او را Great Master of Medicine می خوانند 18 ژوئن سال 1037 میلادی در شهر همدان وفات یافت. بوعلی بود كه برای نخستین بار علائم بیماری ها را به دست داد.

بوعلی سینا بر همه علوم و فنون و ادبیات زمان خود تسلط داشت، به گونه یی كه مولفان تاریخ علوم، میزان دانش او را برابر با یك دائرةالمعارف یا Encyclopedia ذكر كرده اند. وی كه در نزدیكی بخارا ـ از شهرهای خراسان بزرگتر و مركز ادبیات و فرهنگ پارسی ـ به دنیا آمده بود، به نوشته روزنگار جهان به زبان انگلیسی (صفحه 338) در 16 سالگی یك دانشمند تمام عیار بود. بوعلی سینا در عین حال یك فیلسوف، ادیب و دولتمرد بود. وی بیشتر سالهای آخر عمر خود را در اصفهان گذرانیده بود.

بوعلی در دانش پزشكی كتابی تحت عنوان «قانون در طب» نوشت كه تا پایان قرن 19 كتاب درسی دانشكده های پزشكی اروپا بود.

 

ابوعلی سینا

 

1297ش:یك سرهنگ روس وفادار به رژیم سلطنتی كه با واحد خود عازم باكو برای جنگ با بلشویكها بود 28 خرداد 1297 (18 ژوئن 1918) در سر راهش، شهر قزوین را تصرف كرد!!. دولت وقت ایران از نظر نظامی آن چنان ضعیف بود كه از عهده این افسر یاغی روس و نهصد سرباز او هم برنیامد.


1314ش:28 خرداد 1314 برای دومین بار از زمان روی كار آمدن دودمان پهلوی كلاه كارمندان عوض شد. طبق بخشنامه ای كه در این روز در ایران به ادارات دولتی و سازمانهای دیگر ابلاغ شد از آن پس كارمندان دولت و مردانی كه به سازمانهای دولتی مراجعه می كردند باید كلاه شاپو (تمام لبه) برسر می گذاشتند. قبلا دستور داده شده بود كه از كلاه پهلوی (كلاه یك لبه = كلاهی كه دارای لبه در قسمت جلو است ــ مشابه كلاه نظامیان فرانسوی) استفاده شود.

 

2005م:«آلوارو كونهال» نویسنده و اندیشمند پرتغالی 13 ژوئن سال 2005 در 91 سالگی فوت شد و به این مناسبت 15 ژوئن در كشور پرتغال عزای عمومی اعلام شده بود. آلوارو یك كمونیست بود و از 24 سالگی تا 61 سالگی، عمر خود را در زندان و یا در مخفیگاه و تبعید گذرانیده بود، ولی هیچگاه از مبارزه برای تحقق تساوی انسانها و تامین رفاه طبقه زحمتكش دست نكشیده بود.

 

آلوارو كونهال


1812م:18 ژوئن زادروز نویسنده روس «ایوان گنچارف» است كه بسال 1812 به دنیا آمد و 79 سال عمر كرد و داستانها و سفرنامه های متعدد نوشت كه به انگلیسی و سایر زبانها ترجمه شده اند.

وی با نوشتن داستان «اوبلوموف» كه شرح زندگی و كارهای یك اشراف زاده تن پرور و بی درد است، سبك تازه ای در داستان نویسی به وجود آورد كه در جهان به «اوبلوموفیسم» معروف شده است. بقیه داستانهای این نویسنده از جمله «پرتگاه» از همین سبك خارج نبوده است. طبق این سبك، نویسنده باید یك مسئله روز جامعه خود را در قالب داستان مطرح سازد و اندرز و راه حل نشان دهد و آن چنان جالب بنویسد و ارتباط مطالب را از دست ندهد كه خواننده تا پایان، آن را بخواند و در ذهنش نقش بندد، راهنمای زندگانی او قرار گیرد و دست كم گرفتار آن لغزشها نشود.

 

گنچارف


1948م:انجمن های كتابداران آمریكا 18 ژوئن سال1948 در یك نشست مهم میثاقی را تصویب کرد كه به قانون اساسی کتابداری معروف شده و مورد اقتباس سایر کشورها قرارگرفته است.

طبق این میثاق، كتابخانه های عمومی نسبت به مراجعان تبعیض قائل نشوند، کتابهای مشخصی را توقیف و اصطلاحا سانسور نكنند (از ارائه یك یا چند كتاب به مراجعان خوداری كنند و این كتابها را از شلف خارج سازند).


1336ش:28 خرداد زادروز ماشاءالله شمس الواعظین روزنامه نگار بنام و از فعالان در صنف روزنامه نگاری و از برجستگان انجمن دفاع از حقوق روزنامه نگاران است كه در این روز در سال 1336 هجری خورشیدی (18 ژوئن 1957) در ناصرآباد لواسان به دنیا آمد. او سردبیری چند روزنامه معروف تهران را برعهده داشت كه عمدتا توقیف شده اند. شمس الواعظین در سطح جهان به عنوان یك روزنامه نگار لیبرال و روشنفكر شناخته می شود.

 

شمس الواعظین


1429م:18 ژوئن سال 1429، فرانسویان به هدایت و به تشویق و تهییج دختر جوانی به نام ژاندارك بر واحدهای نظامی انگلستان به فرماندهی ژنرال سالزبوری كه مدنها بود بندر ارلئان فرانسه را در محاصره قرار داده بودند پیروز شدند و انگلیسی ها با تحمل پنج هزار تلفات عقب نشینی كردند.

 

مجسمه ژاندارک در نوتردام


1815م:18 ژوئن سال 1815، ارتش ناپلئون ـ عمدتا مركب از داوطلبان هوادار او در «واترلو» در بلژیك امروز از ارتشهای متحد آلمان، انگلستان، هلند و ... شكست خورد، و تاریخ جهان ورق تازه ای را باز كرد.

ناپلئون كه پس از این شكست نظامی، خود را به فاتحان جنگ تسلیم كرد به جزیره سنت هلن در اقیانوس اطلس تبعید شد و بعدا در آنجا درگذشت.

 

ناپلئون

 

1953م:در این روز در سال 1953، به رژیم سلطنتی در مصر پایان داده شد و نظام جمهوری به ریاست محمد نجیب (ژنرال ارتش) در این كشور برقرار شده است. ژنرال نجیب قبلا با یک کودتا فاروق پادشاه مصر را برکنار کرده و پسر شیرخوار او را به عنوان پادشاه تازه معرفی کرده بود. بعدا سرهنگ عبدالناصر از سران جنبش افسران آزاده و از رهبران کودتای ضد سلطنت، نجیب را برکنار کرد و خود رهبر مصر شد.

 

ژنرال نجیب پس از پیروزی كودتا

 

1975م: 18ژوئن سال 1975 فیصل السعود شاهزاده سعودی به جرم كشتن عمویش ملك فیصل در ملاء عام گردن زده شد. فیصل السعود عموی خود را 25 مارس همین سال كشته بود .ملك فیصل مسنمری ماهانه (شهریه) فیصل السعود را كه در بیروت تحصیل می كرد به دلیل تنبلی در درس خواندن و روی آوردن به خوشگذرانی كاهش داده بود. شاهزاده فیصل از عمویش وقت ملاقات جهت مذاكره گرفته بود كه ضمن این ملاقات او را كشت.

 

ملك فیصل

 

2004م:از گزارش 18 ژوئیه 2004 روزنامه های آمریكا چنین بر می آمد كه میان این دولت و دولت موقت انتقالی عراق كه از 30 ژوئن این سال قسمتی از اختیارات را به دست آورد بر سر كاخ سنگ مرمری صدام حسین معروف به قصر جمهوری كشمكش در جریان بود. یاور رئیس جمهور موقت از جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا خواسته بود كه آن کاخ را به وی تحویل دهد تا عراقی ها بپذیرند كه قدرت در دست دولت موقت است و تاكید كرده بود كه مردم عراق آن كاخ را مظهر قدرت می پندارند و در نتیجه هرفردی را كه در آنجا مستقر باشد «رئیس کشور» می دانند!، و وی مایل است كه در آنجا مستقر باشد.


1812: در پی حمله نظامی انگلستان به ایالات متحده، ظاهرا به انتقام جدا شدن این مهاجر نشین انگلیسی از آن كشور، دولت ایالات متحده نیز به انگلستان اعلان جنگ داد.

1903: نخستین مسابقه اتومبیلرانی مسافت زیاد به پایان رسید و اتومبیل برنده مسابقه در سه ماه از سانفرانسیسكو خود را به نیویورك رساند . امروزه اتومبیلها این مسافت را سه روزه طی می كنند.

1948: كمیسیون ویژه سازمان ملل اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب كرد .

1974: گئورگی ژوكف مارشال شوروی و فاتح برلین كه از او به عنوان یك نابغه نظامی یاد می شود در 78 سالگی در گذشت. او در دسامبر 1896 به دنیا آمده بود. ژوكف با تاكتیك تمركز آتش توپ، ارتش های هیتلر را در دروازه های مسكو متوقف ساخت و تا برلین عقب راند.

2006: تلفات آمریكا در جنگ جاری عراق از مرز 2500 كشته و 18 هزار و 490 مجروح تجاوز كرد. تا این روز (18ژوئن 2006)، هزینه مالی این جنگ برای دولت آمریكا چهارصد و نه میلیارد دلار بود. آمریكا در این زمان 127 هزار نظامی در عراق داشت كه با وجود این، در سه روز (از15 تا 17 ژوئن 2006) دو مجلس مقننه آمریكا یكی پس از دیگری، طرح تعیین جدول زمانبندی برای خارج ساختن این نیرو را از عراق رد كردند!. طرح خروج از عراق، حامیان متعدد از جمله «مورتا» نماینده پنسیلوانیا را داشت که خود روزگاری یک نظامی بود و در جنگ ویتنام شرکت کرده بود.

 

مورثا

 

در همین روز در سال 2007 تلفات آمریکا در جنگ عراق از 3 هزار و پانصد کشته و 26 هزار مجروح تجاوز کرده بود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.