اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 26 تیر



1501م:17 ژوئیه زادروز شاه اسماعیل صفوی (اسماعاعیل یكم از دودمان صفویان) است كه در سال 1487 به دنیا امد و در سال 1501 میلادی پس از پیروزی بر تركمانان آق قویونلو به قدرت رسید و سال بعد شیعه اثنی عشری را مذهب رسمی ایران قرار داد و سپس به تمركز امور در پایتخت و كوتاه كردن دست حاكمان محلی دست زد. او با سركوب كردن گردنكشان داخلی و نیز ازبكان در خراسان بزرگتر، و ضمیمه ایران ساختن مجدد بین النهرین به قلمرو ایران، دولت مرکزی نیرومندی مشابه دولت ساسانیان در ایران زمین به وجود آورد.


شاه اسماعیل صفوی


1326ش:عباس اسكندری نماینده مجلس از حزب توده 26 تیر ماه 1326 عبدالحسین هژیر نخست وزیر وقت را به سوء مدیریت و در پیش گرفتن سیاست نادرست در امور داخلی و خارجی كشور و نشان دادن ضعف در قبال مسئله بحرین متهم كرد و استیضاح او را تسلیم داشت.

هژیر كه 23 خرداد 1326 (34 روز پیش از استیضاح اسكندری) نخست وزیر شده بود از همان آغاز كار با مخالفت های شدید و تظاهرات و اعتراض عمومی رو به رو بود به گونه ای كه موفق نشده بود تا ده روز وزیران خود را معرفی كند. هفته بعد از آن هژیر پس از شرکت در جلسه استیضاح و شنیدن دلایل استیضاح كننده و سایر مخالفان، تقاضای رای اعتماد کرد ولی با وجود همه مخالفت ها، چون كشور هنوز نتایج ناشی از جنگ جهانی دوم و اشغال نظامی و تبعات آن (از جمله مشكل آذربایجان و كردستان و ناامنی راههای جنوب شرقی) را كاملا پشت سر نگذارده بود با اكثریت ناچیزی تایید شد و به حکومت ادامه داد.

 

عباس اسكندری

 

1651م:"توماس هابز" مولف هفت كتاب مهم كه یكی از آنها در 11 جلد چاپ شده است پس از یك دیدار طولانی از اروپای قاره ای و گفتگو و تبادل نظر با اندیشمندان وقت فرانسه و ایتالیا از جمله گالیله و مطالعه وضعیت مردم و رفتار حكومت ها، 17 ژوئیه سال 1651 به انگلستان بازگشت و به تنظیم عقاید فلسفی خود پرداخت و در سال 1679 درگذشت.

توماس هابز Thomas Hobbes فیلسوف انگلیسی كه در سال 1588 به دنیا آمد و 91 سال عمر كرد در فلسفه سیاسی، اعتقاد به وجود یك حكومت مركزی مقتدر داشت كه بتواند امنیت مردم را حفظ كند و این امكان را فراهم آورد كه مردم در سایه امنیت بتوانند برای پیشرفت، همه تلاش و نبوغ خود را به كار گیرند كه آنرا «فلسفه پیشرفت در پرتو امنیت» خوانده اند.

 

توماس هابز

 

2005م:««كارلوس لانز» اندیشمند 62 ساله ونزوئلایی 15 ژوئیه 2005 طرح تازه «سوسیالیسم قرن 21» را كه هوگو چاوز رهبر ونزوئلا در حال پیاده كردن آن است برای روزنامه نگاران تشریح كرد.

طبق توصیحات «لانز»، این طرح بی شباهت به فرضیه سوسیالیسم تعاونی «اوون» نیست. به این ترتیب كه صنایع و كشاورزی به صورت تعاونی در خواهند آمد كه در اجاره كاركنان آنها خواهند بود و اعضای تعاونی خودشان مدیر آن را انتخاب می كنند و دولت ونزوئلا درآمد نفت را به صورت وام در اختیار این تعاونی ها قرار خواهد داد. تعاونی ها كارخانه ها و مزارع را اجاره خواهند كرد و اگر پیشرفت نداشته باشند از آنها پس گرفته خواهند شد. در این این سوسیالیسم بسیار ملایم كه هدف از آن طرد استثمار فرد از فرد، ایجاد فرصت های برابر برای همگان و تامین عدالت است، هر فرد صاحب حرفه و تخصص می تواند با استقراض پول از دولت مستقلا به كار و پیشرفت بپردازد و یا به ایجاد تعاونی اقدام كند. دولت از طریق مالیات مانع انباشته شدن ثروت نزد یك فرد و استثمار دیگران توسط او خواهد شد. در این نظام درمان و آموزش و پرورش رایگان و بازنشستگی تضمین شده خواهد بود.

 

هوگو چاوز فولگس واگن قراضه اش را می راند


830م:طبق مندرجات دائره المعارف كتاب، 17 ژوئیه سال 830 میلادی (209خورشیدی)، ایرانیانی كه به عنوان مشاور با مامون خلیفه عباسی همكاری داشتند و عمدتا با او از خراسان به بغداد رفته بودند در این شهر موسسه ای دایر كردند كه بی شباهت به بنگاه تالیف و ترجمه كتاب نبود كه 265 سال پیش از آن به تصمیم خسرو انوشیروان، شاه وقت ساسانی ایران در تیسفون (مدائن و نه چندان دور از بغداد) دایر شده بود و ترجمه كلیله و دمنه از زبان سانسكریت به فارسی از كارهای آن است.


1841م:"پانچ Punch" نخستین مجله طنز جهان 17 ژوئیه سال 1841 اولین شماره خود را منتشر كرد كه الگوی نشریات طنز بعد از خود قرار گرفته است. طنز نویسی در كشورهایی كه آزادی مطبوعات و بیان تضمین نشده است هنوز رونق دارد كه این قبیل نویسندگان در قالب شوخی، اشاره، كنایه و استعاره مشكلات و انتقاد از مقامات را بیان می دارند، ولی در كشورهایی كه آزادی بیان تامین است طنز نویسی به صورت فكاحی و برای سرگرمی و خنده و شاد شدن درآمده است، ولی طنز تصویری (كاریكاتور) در همه جا به صورت سابق رواج دارد و عمدتا سیاسی است.


1762م:17 ژوئیه سال 1762 پتر سوم نوه دختری پتر بزرگ و تزار وقت روسیه به دست افراد گارد خود ترور شد و زنش بر جای او نشست . همسر پتر سوم در جریان توطئه قتل او قرار داشت. این تزار كه پس از مرگ خاله اش بر تخت نشسته بود به جنگ هفت ساله با آلمان پایان داده بود ، در روسیه آزادی مذهب برقرار ساخته و امتیازات اشراف را كاهش داده بود و به همین سبب دشمنان متعدد برای خود ساخته بود . این دشمنان حتی اعلام كرده بودند كه پتر سوم دچار بیماری روانی است.

 

1815م:17 ژوئیه سال 1815، ناپلئون بناپارت فاتح اروپا كه زمانی آرزو داشت اروپا را تحت ریاست فرانسه یكپارچه كند، 29 روز پس از شكست نیروهایش در "واترلو" در بلژیك خود را رسما تسلیم دشمنانش كرد و به جزیره "سنت هلن" در اقیانوس اطلس تبعید شد و تا پایان عمر در آنجا بود. ناپلئون پس از شكست در جنگ واترلو فرار كرد و قصد پناهنده شدن به آمریكا را داشت كه موفق نشد و خود را به یک افسر انگلیسی معرفی کرد و بعدا مراسم تسلیم شدن او صورت گرفت. [جزئیات مربوط به ناپلئون در روزهای مختلف سال در این سایت آمده است؛ در گوشه سمت راست در قسمت جستجو با تایپ کلمه " ناپلئون " و کلیک کلید " مشاهده " آنها را به دست خواهید آورد.]

 

پتر سوم

 

1917م:در این روز، 17 ژوئیه، در سال 1917 خاندان سلطنتی انگلستان به خاطر ماندن در این مقام ، نام خانوادگی خود را از «هانورHanover» به «ویندسرwindsor» تغییر داد زیرا که جنگ جهانی اول جریان داشت و انگلیسی ها، ژرمن ها (آلمان و اتریش) را آغازگر آن می دانستند و از آنان رویگردان شده بودند. خانواده سلطنتی آلمانی تبار انگلستان به خاطر راضی كردن مردم این كشور و جلوگیری از مخالفت آنان با ادامه سلطنت، نام خانوادگی خود را از «هانور» به ویندسر تغییر داد. این خانواده اصلا آلمانی هستند و حاكم هانور آلمان بودند كه به سلطنت بر انگلستان دعوت شدند و در آغاز كار حتی بر زبان انگلیسی هم مسلط نبودند و همین امر باعث شد كه قدرت را به نخست وزیر بسپارند، و همین امر باعث تقویت دمكراسی پارلمانی در انگلستان شد و به تدریج سلطنت در این کشور به صورت مقامی تشریفاتی درآمد.

 

1928م:آلوارو اوبرگون Alvaro Obregon پیش از آغاز دومین دور ریاست خود بر جمهوری مكزیك، 17 ژوئیه سال 1928 به دست مخالفانش ترور شد. وی از 1920 تا 1924 رئیس جمهوری مكزیك بود و در طول ریاست جمهوری خود در مكزیك دست به اصلاحات ارضی زد و بسیاری از كشاورزان را صاحب زمین كرد و قانون اساسی 1917 را كه به حال تعلیق در آمده بود به اجرا گذارد.

آلوارو كه یك ژنرال بود و دست راست خود در جنگ « سانتا رزا » از دست داده بود درسال 1920 « كارانزا » قاتل زاپاتا را از كار بركنار كرده بود. دولت ایالات متحده تا سه سال ریاست جمهوری او را برسمیت نشناخته بود. آلوارو پس از یك دوره دوری جستن از سیاست ، در سال 1928 خود را نامزد آن مقام كرد ؛ زیرا متوجه شده بود كه بسیاری از دستاوردهای انقلاب از دست رفته است . وی انتخاب شد ، اما پیش آغاز زمامداری به قتل رسید.

 

آلوارو اوبرگون

 

1945م:هفدهم و هجدهم ژوئیه سال 1945 اطلاعات بیشتری در باره نخستین آزمایش اتمی آمریکا که دو روز پیش از آن (16 ژوئیه) در صحرای ایالت نیومكزیكو انجام شده بود انتشار یافت. آمریكا تا انجام این آزمایش، برای مسلح كردن خود به سلاح اتمی با كمك دانشمندان اروپایی فیزیك، به پول آن زمان دو میلیارد دلار هزینه كرده بود. متعاقب همین آزمایش، ترومن رئیس جمهوری وقت آمریكا اخطار شدید خود را برای دولت ژاپن فرستاد و 21 روز بعد دستور بمباران اتمی ژاپن را صادر كرد. طبق برآوردها، در حال حاضر شمار سلاحهای اتمی روسیه و موشكهای آن بیش از آمریكاست و چین از این لحاظ در مقام سوم قراردارد.

 

 انفجار نخستین آزمایش اتمی جهان

 

2007م:هفدهم ژوئیه 2007، دریا سالار ولادیمیر میسورینV. Masorin فرمانده نیروی دریایی روسیه در واكنش به تصمیم قاطع آمریكا برای ساختن سپر ضد موشكی در لهستان و جمهوری چك اعلام كرد كه روسیه در كامچاتكا (خاور دور، و در نزدیكی به آلاسكا) یك پایگاه تازه زیردریایی ایجاد خواهد كرد و زیردریایی های تازه ساز «بوریBori» را كه هركدام مجهز به 12 موشك بولاوا هستند و هر موشك بولاوا می تواند ده كلاهك اتمی حمل كند در آنجا مستقر خواهد ساخت. برد این موشكها 12 هزار و ششصد كیلومتر است. وی فاش ساخت كه روسیه از این پس هر آن 19 رزمناو و زیردریایی در اقیانوس ها در حال گشت زنی خواهد داشت و كار ساختن یك ناو هواپیمابر بزرگ را عنقریب آغاز خواهد كرد. پس از توافق شوروی سابق با آمریكا در اواخر دهه 1980، مسكو ساختن ناو هواپیمابر را كه تازه آغاز كرده بود متوقف ساخت و ناوهای نیمه تمام خود از این دست را به عنوان آهن قراضه فروخت!. قبلا شوروی همانند آلمان سابق عقیده داشت كه «دریا» محل استقرار نظامی نیست و تنها، دولتی هایی كه قصد تعرض به نقاط دوردست رادارند خواهان ناوهواپیمابر هستند كه از دهه 1980 به این طرز تفكر پایان داد، و اینك طبق اظهار دریاسالار ماسورین این باور قدیمی را كاملا به دور انداخته است زیرا كه اندیشه تعرض در برخی از دولتها از میان نرفته است.

 

1973م:17 ژوئیه سال 1973 نظام حكومتی افغانستان در پی یك كودتای نظامی، تغییر یافت و این كشور جمهوری شد. این كودتا به سلطنت 40 ساله محمد ظاهر شاه پایان داد و روز بعد سردار محمد داود نخست وزیر وقت و رهبر كودتا كه از بستگان محمد ظاهر شاه بود در زادروز خود (كه هجدهم ژوئیه 1909 به دنیا آمده بود) رئیس جمهور افغانستان شد.

مرور زمان نشان داد كه با این كودتا، آرامش افغانستان هم پایان یافت. زیرا، كه پنج سال بعد (سال 1978) محمد داوود با كودتای افسران حزب كمونیست افغانستان كشته شد، حكومت كمونیستی با وجود حمایت نظامی مسكو دیری نپایید و به دست اسلامیون (مجاهدین) منحل شد، دستگاه حكومتی جهادی ها هم از طالبان شكست خورد كه درپی رویداد 11 سپتامی 2001 آمریكا، این دولت با مداخله نظامی خود در افغانستان به حكومت طالبان پایان داد ولی موفق به برقراری آرامش نشده است و ناآرامی در افغانستان رو به گسترش است. تا كی، قابل پیش بینی نیست.

 

سردار محمدداوود

 

1965م:16 ژوئیه سال 1965 شارل دوگل رئیس جمهور وقت فرانسه و ساراگات رئیس جمهور وقت ایتالیا تونل «مون بلان (قله سفید)» را در ارتفاعات آلپ گشودند و از سه روز بعد رفت و آمد زمینی میان فرانسه (درحقیقت اروپای ماوراء آلپ) و ایتالیا از مسیری كوتاهتر برقرار شد. تونل «مون بلان» كه 11 كیلومتر و شش دهم كیلومتر طول، 8 متر و شش دهم متر عرض و 4 متر و 35 سانتیمتر ارتفاع دارد در طول هشت سال (از سال 1957 تا 1965) ساخته شده بود. ساخت این تونل یك آرزوی دیرین اروپاییان بود.

 

دهانه جنوبی تونل مون بلان (قسمت ایتالیایی آن)

 

2003م:نیویورك تایمز در این روز در ژوئیه 2003 در گزارشی به قلم « ایان فیشر » نوشت كه امریكا ، دیگر مانند گذشته روی دوستان قدیمی خود در اروپای غربی حساب نمی كند و اتكای كمتری به آنها خواهد داشت و برخلاف سابق ، توجه آمریكا اینك متوجه كشورهای شرق اروپا نظیر رومانی شده است. در جریان بحران عراق

این ؛ لهستان ، بلغارستان ، جمهوری چك ، مقدونیه و آلبانی بودند كه آمادگی خود را برای كمك به آمریكا اعلام داشتند . بنابراین ، آمریكا در هر رویداد دیگری روی اینها حساب خواهد كرد. كشورهایی كه به آنها اشاره رفت تا دهه 1990 دارای نظام كمونیستی بودند و 45 سال با آمریكا معارضه داشتند!.

دولت آمریكا كه از اروپای غربی دلسرد شده است تصمیم به برچیدن بیشتر پایگاههای خود در آلمان گرفته و در نظر دارد كه 60 هزارتن از نظامیان خود را از المان خارج سازد . واشنگتن پست نیز اخیرا در همین زمینه و با همین مضمون گزارشی منتشر كرده بود.

باید منتظر شد و دید كه ورود آمریكا به حوزه نفوذ روسیه چه نتایجی به بار خواهد آورد. روسیه از دوران تزارها اروپای شرقی و سرزمین های اسلاو نشین را حوزه نفوذ خود می دانست.

 

2004م:15 ژوئیه 2004 شبكه های تلویزیونی آمریكا گزارش كردند كه هفتم ژوئیه ( هشت روز پیش از آن ) دو دیسك اطلاعات محرمانه مربوط به اسرار اتمی از آزمایشگاه لاس آلاموس در ایالت نیو مكزیكو كه از آغاز كار وابسته به دانشگاه كالیفرنیا بوده است ناپدید و از آن زمان موقتا همه بررسی ها كه نیاز به مراجعه به اطلاعات طبقه بندی شده دارد متوقف شده است.

نخستین بمب اتمی جهان در همین آزمایشگاه تولید شده بود كه 17 ژوئیه( روزی چون امروز) در سال 1945 در صحرایی در همان نزدیكی آزمایش شد و بمب های دوم و سوم سه هفته بعد بر ژاپن فرو افكنده شدند. لابراتوار « لاس آلاموس » كه در تاریخ گم شدن دیسکها 12 هزار تن در آن كار می کردند از دوران جنگ جهانی دوم بزرگترین مركز تولید سلاحهای هسته ای آمریكا بوده است.

 

ون هو لی

 

2004م:نتیجه انتخابات میان دوره ای ژوئیه 2004 انگلستان كه در حوزه های«لاسستر ساوت» و بیرمنگام صورت گرفت نشان داد كه تا چه حد مردم انگلستان نسبت به تونی بلر كه با دادن گزارش خلاف واقع، كشورشان را وارد جنگ عراق كرد و خاطره دوران استعمار را در جهانیان زنده ساخت بد بین، خشمگین و از او ناراضی بودند.

در حوزه لاسستر ساوت، نامزد حزب كارگر (حزب تونی بلر) از نامزد حزب لیبرال شكست خورد، حال آن كه كرسی این حوزه از پنجاه سال پیش در دست حزب كارگر بود. در حوزه كارگرنشین بیرمنگام نیز نامزد حزب كارگر تنها با اكثریت 500 رای پیروز شد حال آن كه در انتخابات قبلی، اكثریت این نامزد بیش از 12 هزار رای بود.

 

ناراضیان در شعارهایشان بلر را

 

2004م:دولت فیلیپین تسلیم فشار آمریكا، استرالیا و انگلستان نشد، به خواست مردم خود اعتناء كرد و به خاطر نجات جان «آنجلو دلا كروز» راننده فیلیپنی 46 ساله و پدر هشت فرزند از گردن زده شدن، در نیمه ژوئن 2004 دستور خروج سربازانش را از عراق داد. آنجلو که برای کسب درآمد بیشتر به عراق رفته بود در آنجا به گروگان یک سازمان مقاومت به نام "خالد ابن ولید" درآمده بود که این گروهها از این طریق می کوشند خارجیان از عراق خارج شوند و این کشور منطقه امنی برای فعالیت بیگانگان نباشد. این سازمان تهدید کرده بود که اگر دولت فیلیپین نیروهای خود در اسرع اوقات از عراق خارج نسازد آن گروگان را گردن خواهد زد.

دولت مانیل با اتخاذ تصمیم به خارج ساختن نیروهای خود از عراق نشان داد كه جان اتباع خود را فدای سیاست نمی كند.

 

آنجلو


180: هر دوازده نفری كه در متصرفات روم در شمال آفریقا مسیحی شده بودند اعدام شدند.

1880: آئین دادرسی و قوانین كیفری فرانسه در ژاپن هم پیاده شد. آئین دادرسی در نظام سابق ایران نیز با اندك تفاوتی مشابه فرانسه بود.

1861: كنگره آمریكا به دولت این كشور اجازه انتشار دلار كاغذی( اسكناس ) داد.

1990: زمین لرزه ای به شدت هفت و هفت دهم ریشتر بیش از 1600 تن را در فیلیپین كشت.

1990: صدام حسین كویت را متهم به سرقت نفت عراق از زیر زمین كرد.

1991: آمریكا و شوروی بر سر كاهش تسلیحات اتمی خود به توافق رسیدند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
‫روزشمار تاریخ: 5 تیر برابر با 26 ژوین‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -26 اردیبهشت



330پیش ازمیلاد:«كاليس تنيس» تاريخنگار رسمي اسكندر كه در حمله به آسيا با او بود شرح جنگ شهر ري را كه به صورت خانه به خانه صورت گرفت برنگاشته است كه با تطبيق تقويمها 16(يا 17) ماه مه سال 330 پيش از ميلاد آغاز شده بود و مورخان نظامي از آن به عنوان نخستين جنگ خياباني بشر، به مفهوم امروز، نام برده اند. طبق گزارش «كاليس تنيس»، در آن روز (دو هزار و 337 سال پيش در اين روز) در داخل شهر ري ميان نيروهاي اسكندر و واحدهاي نظامي در حال عقب نشيني ايران نبردي خونين و كوچه به كوچه آغاز شد كه سه روز طول كشيد.

مورخان، شكست ايران از اسكندر مقدوني را به حساب شخصيت ضعيف، دو دلي و قاطع نبودن داريوش سوم نوشته اند.

 

تصوير مجسمه اسکندر

 

961م:خراسان (خراسان بزرگتر) در ماه مه سال 961 ميلادي دچار ناامني شديد شده بود. سبب اين ناامني افتادن عبدالملك ساماني، پادشاه وقت از اسب بود كه منجر به مرگ او شده بود. عبدالملك كه هفت سال سلطنت كرده بود به امير رشيد (دلاور) شهرت داشت. مورخان نوشته اند كه ناامني خراسان به تحريك البتكين صورت گرفته بود كه عبدالملك او را جاه و مقام، سپهسالاري و حكومت هرات داده بود.


1979م:(نيمه ماه مه 1979) در قم، آية الله خميني خطاب به گروهي از كاركنان روزنامه كيهان گفت كه اصحاب مطبوعات بايد خودشان روزنامه ها را اصلاح كنند و در مسير خواست و آرزوهاي ملت قرار دهند و آن چه را كه ملت مي خواهد و مي طلبد منعكس سازند. وي افزود: انقلاب دست چپاولگران را قطع كرد و مطبوعات نبايد كاري كنند كه به بازگشت آن وضعيت كمك شود.

در آن سال، از لحظه انتشار اين مطلب در رسانه ها، روزنامه نگاران خواهان سپرده شدن امور مطبوعات كه طبق اصول ـ قوه چهارم يك دمكراسي بشمار مي آيند و جدا از سه قوه ديگر بايد باشند ـ به سنديكا و اتحاديه هاي صنفي شدند. با وجود اين، هنوز امور مطبوعات در چارچوب وزارت ارشاد قرار دارد و از ميان اعضاي هيات نظارت بر آنها، تنها يك عضو منتخب مديران نشريات است و بقيه از سوي سه قوه و موسسات ديگر معرفي مي شوند.


2005م:نيمه ماه مه 2005 بود كه «چان چاندلر» كشيش كليساي «وينسويل» واقع در ايالت كاروليناي شمالي 9 تن از اعضاي كليسا را از ورود به آن جهت دعاي هفتگي ممنوع ساخت زيرا كه اعتراف كرده بودند در انتخابات نوامبر 2004 (شش ماه پيش از آن) به جاي جورج بوش به «جان كري» نامزد حزب دمكرات راي داده بودند. چاندلر قبلا به مراجعين كليسا اندرز داده بود كه به بوش راي بدهند.

لئونارد پيتز مفسر آمريكايي كه مقالات او توسط سنديكاي «ميامي هرالد» توزيع مي شود 14 مه 2005 نوشته بود كه چاندلر با اين عمل خود ظاهرا مرتكب نقض چند قانون دنيوي شده است:

1ـ نقض قانون اساسي آمريكا كه كليسا را از سياست جدا ساخته است.

2ـ نقض قانون انتخابات كه تاكيد بر مخفي بودن راي دارد يعني نبايد از كسي سئوال شود كه به چه كسي راي داده و آن را علني سازد.

3ـ كليسا يك نهاد عمومي است و نمي شود ورود افراد را در ساعاتي كه داير است به آن ممنوع ساخت و ....

 

1975م:16 ماه مه سال 1975 نخستين زن كوهنورد خود را به قله «اورست» در كشور نپال رساند و نامش در «تاريخ» ثبت شد كه براي هميشه باقي خواهد بود. وي «جونكو تابي» و يك ژاپني بوده است.

 

جونكو تابي


2004م:هيات نمايندگان صاحبان روزنامه دو ميليون تيراژي «ديلي ميل» انگلستان كه در قطع تابلويد چاپ مي شود 15 ماه مه 2004 «پيرس مورگن» سردبير اين روزنامه را از اين سمت بركنار كرد؛ زيرا مقامات نظامي آن كشور مورگان را متهم كرده بودند كه عكس ساختگي چاپ كرده و با اين عمل نظاميان را از چشم مردم انداخته است.

 

1966م:با انتشار اطلاعيه مورخ 16 ماه مه سال 1966 حزب كمونيست چين، از روز بعد انقلاب فرهنگي اين كشور آغاز شد كه مائو رهبر وقت چين آن را براي دو سال پيش بيني كرده بود. هدف از اين انقلاب، پاكسازي چين از بوروكراسي بد، فساد اداري و همچنين تصفيه حزب كمونيست اين كشور از كساني بود كه بدون وفاداري به اين عقيده، صرفا به خاطر داشتن سهم و برخورداري از قدرت خود را در آن جا زده بودند. هدف ديگر انقلاب، زدودن باقيمانده رسوم و علائق و تفكر (فرهنگ) بورژوازي از جامعه چين بود. مائو خواسته بود كه اين انقلاب به دست دانشجويان و كارگران داوطلب انجام شود.

 

ژيانگ شينگ همسر مائو با دستبند در دادگاه

 

1988م:16 ماه مه 1988 دكتر « Charles Everett Koopچارلز اورت كوپ» رئيس وقت نظام پزشكي آمريكا اعلام كرد كه مواد متشكله نيكوتين (دخانيات) از لحاظ اعتياد، مشابه هروئين و كوكايين هستند و سيگار بايد در رديف مواد مخدر قرار گيرد و ممنوع شود. وي از 1982 تا 1989 رئيس نظام پزشكي آمريكا بود. رئيس نظام پزشكي قبلي آمريكا، سه دهه پيش از دكتر كوپ، دخانيات را عامل بسياري از بيماريها و از جمله سرطان اعلام كرده بود كه با اعلاميه او، مبارزه با سيگار به تدريج جهاني شد و در بسياري از كشورها، دود كردن آن در محل كار و اماكن عمومي و در اطاقي كه اطفال باشند ممنوع شد و با وضع ماليات سنگين، خريد آن براي بسياري از مردم و به ويژه جوانان دشوار گرديد.

 

دکتر کوپ


2004م:روزنامه هاي اروپا در شماره هاي 15 مه 2004 خود، عموما، در صفحه اول عكسي را چاپ كرده بودند كه امواج سرخ جامگان را در حال راهپيمايي و حمل شعار نشان مي داد.

اين تظاهرات در شهر هاوانا برضد تصميم تازه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا مبني بر تشديد تحريم اقتصادي 44 ساله كوبا برپا شده بود و در آن يك ميليون و دويست هزار كوبايي شركت كرده بودند و در پيشاپيش آنان فيدل كاسترو رهبر 77 ساله كوبا ديده مي شد كه شعار مي داد.

 

2004م:بازگشت «ره مو ـ هيونRoh Moo _ Hyum» رئيس جمهوري كره جنوبي به قدرت كه از سوي پارلمان معلق شده بود در 15 و 16 مه 2004 سوژه تفسيرهاي سياسي بسياري از روزنامه هاي را در سراسر جهان به خود اختصاص داده بود. پارلمان كره جنوبي برغم اعتراض مردم، «ره» را 63 روز پيش از اين تاريخ، پس از يك ايم پيچمنت (محاكمه پارلماني) معلق ساخته و تعيين سرنوشت او را به دادگاه سپرده بود.

 

ره مو ـ هيون

 

2004م:«مرك بلكا» نخست وزير لهستان 15 ماه مه 2004 با راي عدم اعتماد پارلمان اين كشور بركنار شد كه روزنامه هاي اروپا در شماره هاي 16 مه خود آن را به پاي برنامه اقتصادي بازار آزاد لهستان كه مردم اين كشور را ناراضي كرده گذارده و نوشته اند كه «بلكا» پس از «واجپايي» در هند، دومين رئيس دولتي است كه در چند روز اخير قرباني عدم رضايت طبقه زحمتكش (اكثريت) از اقتصاد بازار آزاد شده است.


2005م:روزنامه هايي كه در شماره هاي 15 مه 2004 خود از بازگشت خانواده نهرو به قدرت خبر داده اند از فرزندان و نوه هاي بانو گاندي دختر نهرو به عنوان « پارسي ـ هندي» ياد كرده و نوشته اند: شوهر اينديرا، فيروز گاندي، يك پارسي بود كه نياكان او در سده هاي قبل از ايران به هند مهاجرت كرده بودند. بنا براين در جامعه هند، نخست وزير شدن عروس اينديرا كه يك بانوي متولد ايتالياست تعجبي ندارد.

 

2005م:فشار پارلمان روسيه به دولت پوتين كه بر ضد گرجستان دست به اقدامات جدي بزند، انتقال برق به آن كشور را قطع و محدوديت و مقررات تازه اي در نظر بگيرد 16 مه 2005 به صورت قطعنامه به دفتر كرملين تسليم شده بود. به علاوه رئيس دوما (مجلس روسيه) اخطار كرده است كه گرجستان با رفتار خود دارد در مسيري خلاف جهت منافع ملي روسيه گام بر مي دارد كه بايد آن را متوقف ساخت. در هشدار دوما كه به تصويب اعضاي آن رسيده و به كرملين ابلاغ شده است از رهبري روسيه خواسته شده است كه اقدامات لازم براي حفظ جان اتباع روسيه در گرجستان و خانواده نظاميان روس را بعمل آورد و پايگاه نظامي روسيه را با سلاحهاي تازه تقويت كند و همچنين ورود گرجي ها مظنون را به روسيه محدود سازد.


1770: ماري آنتوانت شاهزاده خانم 14 ساله اتريشي به عقد ازدواج لوئي شاهزاده 15 ساله فرانسه درآمد كه هر دو پس از به دست آوردن عنوان پادشاه و ملكه، درجريان انقلاب فرانسه گردن زده شدند.

1804: پارلمان فرانسه راي به امپراتور شدن ناپلئون داد.

16:1868 ماه مه 1868محاكمه پارلماني «اندرو جانسون» رئيس جمهور وقت آمريكا انجام شد، ولي هنگام اخذ راي از سناتورها با يك راي كمتر، تبرئه شد. وي متهم شده بود که در اجراي قوانين مصوب کنگره (قوه مقننه آمريکا) تعلل مي کند. ايمپيچمنت (محاكمه پارلماني) در آمريكا به اين صورت انجام مي شود كه مجلس نمايندگان نقش دادسرا را ايفاء و پرونده متهم را تا صدور كيفرخواست دنبال مي كند و پس از اين مرحله، سناي آمريكا به جاي دادگاه، متهم را محاكمه مي كند. در جريان محاكمه متهم در سنا، رئيس ديوان عالي آمريكا موقتا رياست جلسه و يا جلسات سنا را برعهده مي گيرد. درجريان محاكمه، سناتورها نقش اعضاي هيات منصفه را برعهده دارند كه پس از محاكمه، به مجرم و يا نامجرم بودن متهم راي مي دهند.

 

اندرو جانسون

 

1875: يك زمين لرزه شديد در ونزوئلا و كلمبيا باعث مرگ 16 هزار تن شد.

1920: پاپ وقت، قرنها پس از اعدام ژاندارك توسط كليسا به جرم جادوگري، وي را قديس اعلام كرد.

1969: ونرا ـ 5 سفينه شوروي بر سطح ونوس فرود آمد.

1975: مردم سرزمين كوهستاني سيكيم واقع در هيماليا در يك رفراندوم راي به ضميمه شدن وطنشان به هند دادند.