اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -21خرداد



 

226م:اردشیر پاپكان بنیادگذار دودمان ساسانیان یازدهم ژوئن در سال 226 میلادی سكه زرین «شعله جاویدان» را پول ملی (سراسری) ایران اعلام داشت و به جریان گذارد.

وی این سكه را در سال 224 میلادی در «پارس» به عنوان واحد پول رایج در محل ضرب كرده بود. بر یك روی این سكه كه نمونه های آن در موزه ها موجود است نقش «شعله جاویدان» حك شده است كه در ظرفی روی ستونی قرار داده شده و زبانه می كشد.

 

اردشیر پاپکان

 

256م:دهم ژوئن سال 256 میلادی، ارتش ایران پس از شكست دادن ارتش روم، شهر سلوكیه شمالی (واقع در تركیه امروز) كه رومیان آن را «زوگما» می خواندند و در كنار فرات قرار داشت و پایگاه اصلی ارتش روم در شرق مدیترانه بود تسخیر كرد.

شاپور یكم پس از تسخیر سلوكیه آناتولی (متفاوت از سلوكیه بین النهرین)، اجازه نداد كه سربازانش كوچكترین آسیب به آثار هنری این شهر ثروتمند و یادگار دوران سلوكی ها برسانند و به همین دلیل مجسمه ها، موزائیك كاری ها، تونل های سنگی و انبارهای زیر زمینیی این شهر برای انسان امروز به همان صورت دست نخورده باقی مانده و باستان شناسان در برنامه «نوا» كه هفتم ژوئن 2005 از تلویزیون عمومی آمریكا (پی بی اس) پخش شد از این كار شاپور یكم قدردانی كردند.

 

والرین امپراتور60 ساله روم که اوایل سال 260 میلادی در جنگ ادسا به اسارت ارتش ایران درآمده بود این چنین در برابر شاپور یکم زانو زده و التماس می کند

 

250م:یازدهم ژوئن سال 250 میلادی كتابخانه گندی شاپور (جندی شاپور در خوزستان) كه بزرگترین كتابخانه دنیای باستان و نخستین کتابخانه عموی ـ پژوهشی جهان بشمار آورده شده است آغاز بكار كرد ولی تکمیل آن تا آوریل 252 میلادی ادامه داشت. دانشگاهی كه در همین محل و به همین نام دایر شده بود نیز بزرگترین مركز آموزش و پژوهش پزشكی، فلسفه (حكمت) و ادبیات دنیای قدیم خوانده شده است. در این دانشگاه استادان ایرانی، هندی، یونانی و رومی تدریس می كردند. باید دانست كه نخستین كتابخانه جهان مركب از آجرك نبشته (تابلت) در سال 630 پیش از میلاد توسط آشور بانیپال در شهر نینوا (بین النهرین) تاسیس شده بود.


1287ش:در پی استقرار محمدعلی شاه قاجار در باغ شاه (پادگان حرّ) كه در آن زمان بیرون از دروازه های تهران بود و دستگیری تنی چند از رجال مخالف روش حكومتی خود و مغرض خواندن آنان و سپردن انتظامات پایتخت به واحدهای قزاق به فرماندهی ژنرال پالونیك، افسر روس، از 21 خردادماه 1287 مخالفت با شاه از شیراز آغاز شد و شیرازیان از بزرگان شهرهای دیگر خواستند كه عزل محمد علی شاه را تقاضا كنند. طولی نكشید كه بزرگان كرمان و اصفهان و سپس چند شهر دیگر از جمله تهران و تبریز نیز بپا خاستند.

 

محمدعلی شاه

 

1335ش: 21خرداد سال 1335هجری (51 سال پیش در روزی چون امروز) دولت وقت اعلام كرد كه از سال تحصیلی آینده تحصیل در دانشگاه تهران رایگان خواهد بود و از دانشجویان پولی دریافت نخواهد شد. در آن زمان با این كه درآمد سالانه ایران از صدور نفت به دویست میلیون دلار هم نمی رسید (اینك سالانه حدود 55 میلیارد دلار است) تعلیمات عمومی نیز رایگان و یكنواخت بود. بعدا كه ایران دارای دانشگاههای متعدد شد، تحصیل در همه دانشگاههای دولتی رایگان بود و از اواسط دهه 1350، موسسات غیر دولتی آموزش عالی هم از دریافت شهریه و هرگونه پول دیگر از دانشجویان منع شدند و از همان سال پرداخت كمك هزینه به دانشجویان نیز آغاز شد.

 

1984م:«انریكو برلینگوئر» كه 12 سال بر حزب كمونیست ایتالیا رهبری كرد دراین روز در سال 1984 درگذشت . وی یك اشراف زاده بود كه از جوانی ماركسیسم را راه نجات بشر تشخیص داده و به حزب كمونیست ایتالیا پیوسته بود. پدر بزرگ وی ناشر روزنامه و پدرش از آشنایان « پالمیرو تولیاتی » كمونیست برجسته ایتالیا بود و چون فرزندش را شیفته ماركسیسم یافت به جای ایجاد سد در برابر او ، وی را نزد تولیاتی برد و وبه او معرفی كرد. برلینگوئر برای مطالعه ماركسیسم و اطلاع از تجربه شوروی در این زمینه به مسكو رفت و در بازگشت مسئول سازمان جوانان حزب كمونیست ایتالیا شد وی معتقد بود كه اگر اشتیاق به یك ایدئولوژی از جوانی در یك فرد تقویت نشود ، بعدا به سهولت می توان راه او را تغییر داد.

 

برلینگوئر

 

1932م:«آتول فوگارد Athol Fugard» نویسنده ای كه همه تلاش خود را در راه حذف هرگونه تبعیض از زندگی بشر بكار برده است 11 ژوئن سال 1932 در جمهوری فدرال آفریقای جنوبی به دنیا آمد. معروفترین كتاب او « گره خون » عنوان دارد كه شرح مظالم نظام اقلیت سفید پوست آفریقای جنوبی نسبت به رنگین پوستان است.

بیشتر كارهای « فوگارد » نمایشنامه است . نوشته های او انعكاس واقعیات زندگانی روزمره است. هرزمان كه در مراسمی فوگارد را به عنوان نویسنده بزرگ معرفی كرده اند گفته است كه هیچ بزرگی در خود نمی بیند، جز این كه مهارت او در توصیف حقایق از شماری دیگر از مردم عادی بیشتر است.

 

فوگارد

 

1867م:«شارل فابری» فیزیكدان فرانسوی كه لایه های اوزون را كشف كرد 11 ژوئن سال 1867 به دنیا آمد و 78 سال عمر كرد. وی ضمن مطالعه مبحث نور ، متوجه این لایه ها در جو بالای زمین شد .

 

شارل فابری


1184م:طبق برآورد «اراتوستنس» ریاضیدان، جغرافیدان و فضاشناس یونانی تبار و محاسبات تقویمی قرون معاصر، شهر تروا یازدهم ژوئن سال 1184پیش از میلاد به دست یونانیان ویران شد. یونانیان اواخر آوریل (48 روز پیش از تکمیل ویرانی) وارد این شهر شده بودند. «هومر» شاعر نابینای یونان باستان در «ایلیاد» به توصیف جنگ افسانه مانند تروا (ربوده شدن هلن دختر اسپارتی به این شهر، در اسارت «پاریس» تروایی قرار گرفتن او و ...) پرداخته است.

 

اراتوس تنس


1950م:نیكلای بولگانین كه در دهه 1950 سه سال رئیس شورای وزیران ( نخست وزیر ) شوروی بود 11 ژوئن 1895 در شهر گورگی روسیه به دنیا آمده بود. او كه یك مهندس صنایع بود از جوانی وارد حزب كمونیست شد . بعدا شهردار مسكو ، وزیر دفاع شوروی و معاون نخست وزیر این كشور شد. استالین وی را وارد دفتر سیاسی حزب كمونیست كرد و خروشچف به دلایلی كمك كرد كه بولگانین برجای مالنكف ( كه پس از مرگ استالین ، نخست وزیر شوروی شده بود ) بنشیند و از1955 تا 1958 در این سمت باقی بماند.

 

نیكلای بولگانین


1963م:«نگو دین دیم» رئیس وقت ویتنام جنوبی یك كاتولیك بود و دولت او با اكثریت بودایی میانه خوبی نداشت و اعتراض آنان را باخشونت پاسخ می گفت و این در حالی بود كه درگیری دولت سایگون (ویتنام جنوبی) با ویت كنگ ادامه داشت. 11 ژوئن سال 1963 «كوان دوك» روحانی بودایی به منظور اعتراض به رفتار بد دولت اقلیت كاتولیكهای ویتنام جنوبی نسبت به اكثریت بودایی این سرزمین و نیز به خاطر برقراری صلح، در یك خیابان سایگون در ملاء عام خودسوزی كرد و جان داد.

 

یك راهب بر بدن « كوان » مواد سوختی می ریزد

 

1940: نروژ كه مورد حمله نظامی آلمان قرار گرفته بود و دهم ژوئن تسلیم شده بود به تصرف نیرهای هیتلر درآمد.

1925: رضا شاه ضمن دیدار از آذربایجان حاضر شد با اسماعیل آقا سمیتقو كه قبلا چند بار با صدها مرد مسلح در مناطق مرزی ایران با تركیه ایجاد نا امنی كرده بود ملاقات كند.

1967: شورش نژادی در شهر تمپا در ایالت فلوریدای آمریكا آغاز شد.

1979: یك فروشنده آهن آلات به نام حسین مهدیان كه سالها در همسایگی روزنامه اطلاعات ــ در خیابان خیام ــ مغازه داشت اعلام كرد كه موسسه مطبوعاتی كیهان را خریداری كرده و پرداخت بدهی های این موسسه كه صاحب آن ( دكتر مصباع زاده ) وطن را ترك گفته بابت بهای آن بر عهده گرفته و از این پس مدیر و ناشر كیهان است. كیهان چندی بعد مصادره شد.

1982: زد و خورد نیروهای اسرائیل و سوریه در لبنان پایان یافت . اسرائیل نزدیك به 30 هزار نیرو وارد جنوب لبنان كرده بود.

1998: پروفسور« چارلز كد» زیست شناسی كه اكتشافات مهم در زمینه بیوشیمی و حساسیت ( آلرژی ) بدن و نقش هیستامین در این عكس العمل كرده بود در 87 سالگی در گذشت. پروفسور كد سازنده داروی آنتی هیستامین بود. وی همچنین ثابت كرد كه هنگام پرواز با هواپیما ، خون بیشتری متوجه پای سرنشینان هواپیما می شود.

1999: نیروهای ناتو پس از برقراری ترک مخاصمه میان اعضای این پیمان و یوگوسلاوی و وعده این کشور به خارج ساختن نیروهای خود از کوزوو، وارد این منطقه شدند.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.