اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 2 مرداد



1859م:ناصرالدین شاه اواخر ژوئیه 1859 (اوایل مرداد 1328هجری خورشیدی) تسلیم نظر رجال ملی گرای وقت شد و حمزه میرزا (حشمت الدوله) و میرزا محمد (قوام الدوله) را مامور دفاع از مرو و نواحی اطراف آن كرد که زیر تهدید روس ها قرارداشتند. رجال ملی گرا (ایراندوست) در هر فرصتی به ناصرالدین شاه فشار می آوردند كه مانع تصرف فرارود (ماوراءالنهر) و به ویژه شهرهای تاریخی ایران در آن منطقه از جمله بخارا، مرو، سمرقند، خجند و ... توسط روس ها شود كه مهد فرهنگ و تمدن ایرانی و ادبیات پارسی بودند. در یك جلسه مشورتی حتی به ناصرالدین شاه گفته شده بود كه می توان برای این منظور از سراسر كشور داوطلب جمع آوری كرد و فرستاد و نام دفاع میهنی بر آن نهاد.

 

سکه اشک یکم سازنده اشک آباد

 

1331ش:آخر وقت روز یكم مرداد 1331 مجلس شورای ملی تظاهرات وسیع و خونین سی ام تیر را "قیام مقدس ملی" اعلام داشت و به صورت یک قانون تصویب كرد كه مقتولان این روز "شهدای ملت" خوانده شوند.

در همین روز اعلام شد كه دكتر مصدق نام وزارت جنگ را به "دفاع ملی" تغییر خواهد داد زیرا كه ارتش ایران یك نیروی دفاعی است و فعلا نخست وزیر، خود سمت "وزارت دفاع ملی" برعهده خواهد گرفت و از آنجا كه نیاز به ایجاد تحول جامعه شناسی و نوسازی تشكیلات داخلی و انتخابی كردن سمت های شهرداری، بخشداری و دهداری و ... است دكتر غلامحسین صدیقی استاد جامعه شناسی و روشنفكر بنام ایرانی كه در درستی و پاكدامی شهره عام است وزیر كشور خواهد بود و دكتر مهدی آذر ملی گرای معروف وزیر فرهنگ (آموزش و پرورش، علوم و ارشاد و فرهنگ فعلی) و ....

 

دکتر صدیقی

 

1969م:ریچارد نیكسون رئیس جمهوری وقت آمریكا 24 ژوئیه سال 1969 در جزیره گوام دكترین خود را كه تجدید نظری در دكترین های ترومن و آیزنهاور بود اعلام داشت. كلمات انشاء این دكترین طوری انتخاب شده بود كه تنها آسیای شرقی را مورد خطاب قرار می داد (كه آمریكایی ها آن را «اژیان» می خوانند). طبق اصول سه گانه این دكترین، همه پیمانهای منعقد شده قبلی با آمریكا به جای خود محفوظ و لازم الرعایه خواهند بود، ولی از آن پس، تنها سپر دفاع اتمی آمریكا برای ملل آسیایی (منظور آسیای شرقی و جنوب شرقی) باقی خواهد بود و اگر در این منطقه یك قدرت اتمی برضد متحدین آمریكا و كشورهایی كه استقلال و تمامیت آنها به امنیت و منافع آمریكا كمك می كند دست به تهدید و تعرض بزند، آمریكا مستقیما به دفاع برخواهد خاست، ولی در برابر تعرضات نوع دیگر، آمریكا تنها به ارسال كمك اقتصادی و تسلیحاتی بسنده خواهد كرد و نیروی نظامی نخواهد فرستاد. هدف این است كه هر كشوری استعداد و بنیه دفاعی خود را افزایش دهد و تقویت كند و از لحاظ نیروی انسانی (سرباز) به خودش متكی باشد.

هدف نیكسون در آن زمان از صدور این دكترین عمدتا ویتنامیزه كردن جنگ ویتنام بود زیرا تلفات روزافزون نظامیان آمریكایی در ویتنام باعث خشم و جوشش مردم آمریكا شده بود و تحمل آنان از ادامه جنگ ویتنام به پایان رسیده بود.


2007م:به گزارش برخی رسانه های تهران كه بیست و دوم ژوئیه 2007 (31 تیر ماه) انتشار یافته بود، سیمین دانشور ادیب 86 ساله، داستان نگار و استاد پیشین دانشگاه تهران در یك بیمارستان تهران بستری شده است. طبق برخی گزارش های دیگر، سیمین (احتمالا به دلیل ضعف مالی) نخست به یك بیمارستان خیریه زیر درمان قرار گرفته بود كه بعدا او را از آنجا به یك بیمارستان غیردولتی انتقال دادند و بستری كردند. از آنجا كه یك معاون وزارت ارشاد در بیمارستان از او عیادت كرده است، احتمال داده می شود كه این وزارت خواسته است كه سیمین در بیمارستانی بهتر و مشهور بستری شود.

 

Simin Daneshvar


1802م:الكساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی 24 ژوئیه 1802 به دنیا آمد. وی از یك خانواده اشرافی و پدرش ژنرال ارتش ناپلئون بود.

در جوانی مدتی منشی دوك دوارلئان بود (این دوك بعدا به نام لوئی فیلیپ پادشاه فرانسه شد). گفته می شود كه دوما 250 كتاب نوشته است. وی برای نوشتن نمایشنامه و داستان حتی برای خود دستیار گرفته بود كه تا آن زمان سابقه نداشت. یكی از دستیارانش یك معلم تاریخ به نام «اوگوست ماكت» بود كه برایش سوژه تاریخی هم پیدا می كرد.

داستانهای دوما زمینه تاریخی دارد ولی به لحاظ عدم دقت، ارزش تاریخی ندارند. وی سریال نویسی را باب كرد كه بعدا دیگران آن را دنبال كردند. مشهور ترین كتابهایش سه تفنگدار و «كنت كریستو مون» هستند. داستانهای تاریخی او پرفروش بودند و وی را مردی پر درآمد ساختند، اما آن چنان ولخرج و سخاوتمند بود كه پولی برایش باقی نمی ماند. پسر وی نیز نویسنده بود.

 

دوما

 

1857م:« هنریك پونتوپیدان Henrik Pontoppidan» حقیقت نگار دانماركی در این روز در سال 1857 به دنیا آمد و برنده جایزه نوبل سال 1917 در ادبیات شد. داستانهای او بر پایه واقعیاتی است كه خود دیده و لمس كرده است.

او در جوانی شاهد غارت شهر محل سكونتش پس از تصرف به دست ژرمن ها بود و این خاطره كه هرگز فراموش نشد از او یك حقیقت نگار نامدار به وجود آورد. با این كه مسافرت های متعدد كرد ولی داستانهایش همگی مربوط به دانمارك است . هنریك به بهترین صورت ، زندگانی پر مشقت كشاورزان و كارگران دانمارك زمان خود را منعكس ساخته ، به دمكراسی نیمبند تاخته و دگر گونی وضعیت جامعه دانمارك و گرایش به بی بند و باری در این جامعه را صریحا به زیر انتقاد كشیده است . این نویسنده توانا و صریح الكلام بسال 1948 فوت شد.

 

هنریك


1895م:رابرت گریوز Robert Graves داستان نگار انگلیسی و نویسنده داستان معروف «من، خدا كلاویوس (درباره امپراتور خودخواه روم)» هم از متولدین 24 ژوئیه است كه در سال 1895 به دنیا آمده است. رابرت كه شاعر هم بود همه قسم كتاب نوشته است از رساله تا داستان، اما داستانهای او كه همه از ماجراهای تاریخی گرفته شده اند معروفیت بیشتری دارند. این نویسنده كوشیده است كه ضمن داستان های خود، رعایت حقایق تاریخی را بكند تا خواننده اطلاعات درست به دست آورد. وی سوژه داستانهایش را با انگیزه و حساب انتخاب كرده و در نگارش بعضی نظر مثبت خود را بكار برده و برخی دیگر را با دید منفی و مخالفت نگریسته است.


1978م:نخستین كودك لوله آزمایشی جهان 25 ژوئیه سال 1978 (24 ژوئیه چند دقیقه مانده به نیمه شد به وقت لندن) در بیمارستان عمومی اولدهام واقع در منطقه منچستر انگلستان با عمل سزارین به دنیا آمد و او كه یك دختر به وزن دو كیلو و 600 گرم بود و به زندگانی ادامه می دهد «لوئیس جوی براون » نام دارد، دارای شوهر است، قبلا پرستار بود و اینك (سال 2006) در پستخانه انگلستان كار می كند. (برای مطالعه شرح كامل به رویدادهای روز 25 ژوئیه مراجعه كنید).


1783م:امروز 24 ژوئیه زادروز سیمون بولیوار قهرمان استقلال آمریكای لاتین است كه در 1783 به دنیا آمد، شش جمهوری از جمهوری های آمریكایی لاتین را به وجود آورد و سرزمین "بولیوی" به نام وی نامیده شده است. زادروز بولیوار در قاره آمریكا مورد توجه و احترام خاص مردم است و در ونزوئلا و اكوادور روز ملی و تعطیل عمومی است. بولیوار در آمریكای لاتین «آزادیبخش» خوانده می شود.

سیمون بولیوار در شهر كاراكاس به دنیا آمد كه سنگ بنای این شهر سه میلیون و سیصد هزار نفری نیز 24 ژوئیه سال 1567 (440 سال پیش) توسط یك اسپانیایی به نام «دون دیه گو دو لاسادا» گذارده شد. در سال 2005، هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا در همین روز جزئیات سوسیالیسم خود به نام «سوسیالیسم قرن 21» را برپایه عقاید بولیوار (ناسیونالیسم به علاوه سوسیالیسم تعاونی)، نظرات پدران سوسیالیسم، و برخی آموزش های ادیان اعلام داشت كه اینك سرگرم پیاده كردن تدریجی آن است. شهرداری تهران نیز یکی از میدان های این شهر را به «سیمون بولیوار» نامگذاری کرده و مجسمه وی را در آنجا قرار داده است که نشانه احترام ایرانیان به وی و قدردانی از خدماتش به بشریت است.

 

بولیوار


1683م:امروز در سال 1683، نخستین مهاجران آلمانی با كشتی كنكورد Concord عازم آمریكای شمالی شدند تا در اینجا ادامه زندگانی بدهند. طبق یك برآورد رسمی نزدیك به یك چهارم جمعیت كنونی ایالات متحده را ژرمن تبارها تشكیل می دهند.

 

1824م:روزنامه "Harrisburg Pennsylvanian" نخستین روزنامه در جهان بود كه 24 ژوئیه سال 1824 اولین نظرسنجی خود را منتشر كرد. این نظرسنجی «چه كسی و با چه شرایطی می تواند بهترین رئیس جمهوری آمریكا می تواند باشد؟» عنوان داشت كه انجام آن دو ماه طول كشیده بود و شش صفحه از صفحات این روزنامه را اشغال كرده بود . این كار از آن پس روال عادی روزنامه ها شد كه پس از علمی شدن كار نظرسنجی، رسانه ها (به ویژه نشریات احزاب) اینك انجام نظرسنجی های خود را به موسسات حرفه ای واگذار می كنند. تنها پرسشهای خود را به آن ها می دهند و گاهی هم انجام این عمل را میان آنها به مناقصه می گذارند و این بنگاه ها از طریق توزیع پزسشنامه، مصاحبه تلفنی، دعوت مردم به میزگرد (فوكس گروپ)، مصاحبه خانه به خانه و یا خیابانی جواب پرسش ها را جمع آوری و به كمك كامپیوتر نتایج را تهیه می كنند كه به سفارش دهنده داده می شود و انتشار می یابد و خبرگزاری نقل و به سایر رسانه ها می فرستند. بنابراین، این وظیفه عمدتا از دوش خبرنگار برداشته شده است و در سطح وسیع تری انجام می شود.

 

1942م:بمب افكنهای انگلیسی 24 ژوئیه سال 1942 شهرهای فرانكفورت و مانهایم آلمان را شدیدا بمباران كردند. فرانكفورت كه اینك شهری بزرگ و آباد است در پی بمبارانهای هوایی به صورتی كه در عكس زیر دیده می شود در آمده بود:

گزارش 567 صفحه ای كمیسیون 11 سپتامبر در كتابخانه های عمومی و اینترنت - در این گزارش از ایران نام برده شده است

 

 انگلیسی ها فرانكفورت آلمان را ویران كردند

 

2004م:پنجشنبه22 ژوئیه 2004 گزارش كامل كمیسیون حقیقت یاب دو حزبی رسیدگی به رویدادهای 11 سپتامبر كه برخی ضعف های اطلاعاتی ایالات متحده را آشگار كرد جهت مطالعه و نیز استفاده به صورت سند در نوشتن كتاب و مقاله در كتابخانه های عمومی این كشور و سایت اینترنتی كمیسیون قرار گرفت. قبلا خلاصه ای از آن به رسانه ها داده شده بود. در سالهای اخیر، هر سازمان، مقام ، مرجع و نیز افراد ترجیح می دهند كه متن نظرات ، تصمیمات، كارها و نتیجه گیری های خود را در وب سایت خود قرار دهند تا رسانه ها و افراد در صورت تمایل از آن استفاده كنند. دیگر، مانند گذشته نخست هر اطلاعیه ای در اختیار رسانه ها قرار نمی گیرد. هدف، آن طور كه در كتابهای مرجع و درسی آمده است این است كه مردم بدانند هر رسانه چه قسمتهایی را انتخاب و بزرگ كرده و چه تحریف هایی در متن شده است تا درك واقعی داشته باشد.

 

نیویورک در 11 سپتامبر


1847: « ریچارد مارچ هو » اختراع خود ماشین چاپ رتاتیو را در نیویورك به ثبت داد.

1919: نخستین شورش نژادی شهر واشنگتن 6 كشته و یكصد مجروح تلفات داشت.

1923: پیمان لوزان Lausanne تكلیف فاتحان جنگ جهانی اول را با تركیه، و مرزهای این کشور را که برجای امپراتوری عثمانی نشسته بود روشن ساخت. عثمانی، متحد آلمان در جریان جنگ جهانی اول شکست خورد ،از میان رفت و انگلستان و فرانسه مستملکات عربی آن را تصاحب کردند.

1948: شوروی محاصره ( بلوكه ) برلن غربی از ناحیه غرب این شهر را آغاز كرد.

1961: اولین هواپیما ربایی انجام شد و یك هواپیمای مسافربر آمریكایی به كوبا ربوده شد.

1922: جامعه ملل قیمومت فلسطین و مصر را به انگلستان داد.

1977: مصر به حملات نظامی چند روزه خود به لیبی پایان داد.

1991: در جریان زدو خوردهای طولانی داخلی كشور آفریقایی موزامبیك كه عمدتا از رقابت شوروی و غرب ناشی شده بود در این روز نزدیك به هزار تن و عمدتا روستا نشین كشته شدند.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ - 1 مرداد



1322م:طبق محاسبه مورخان روس، پوریای ولی (محمود خوارزمی) پهلوان، جوانمرد، عارف و شاعر بنام ایران 23 ژوئیه سال 1322 میلادی (یكم امرداد) درگذشت .


1288ش:یكم مرداد 1288 سلطان احمد شاه كه كودكی بیش نبود از ساختمان تابستانی سفارت روسیه در زرگنده قلهك به كاخ گلستان انتقال یافت. پدرش، شاه مخلوع، تا این روز حاضر نمی شد او را از خود دور سازد كه ایلخان قاجار (پس از تبانی با دولت روسیه) با یك واحد قزاق به سفارت روسیه رفت و احمد شاه را كه با پدر و اعضای خانواده در آنجا متحصن بودند بیرون آورد.

احمد شاه سی ام تیر 1293هجری خورشیدی پس از رسیدن به سن قانونی، تاجگذاری كرد و دولت وقت یكصد هزار تومان هزینه مراسم تاجگذاری او را از بانك انگلستان در تهران (بانك شاهی، و در آن زمان واقع در ضلع شرقی میدان توپخانه ـ ساختمان فعلی بانك تجارت) وام گرفته بود.

 

شاه كوچولوی كشوری كهن با شمشیری مرصع و بلند!


1331ش:اول مرداد ماه 1331 دکتر مصدق كه با جانبازی مردم بر شاه و هوادارانش پیروز شده بود اعلام كرد كه به احترام مقتولان تظاهرات سیاسی سی ام تیر، فردا - دوم مرداد سازمانهای دولتی تعطیل و پرچمها به حالت نیم افراشته در خواهند آمد. وی همچنین قول داد كه ترتیبی خواهد داد كه از آن پس نشود هیچیك از اصول قانون اساسی را نادیده گرفت و جهت تامین منافع فرد و یا افراد معین از آن عبور كرد. وی گفت كه وصیت كرده است كه پس از مردن، او را در كنار گور مقتولان سی ام تیر به خاك بسپارند. او از این مقتولان به نام كسانی نام برد كه جان بركف نهاده بودند تا از حقوق ملت، آزادی و دمكراسی، قوانین وطن، حاكمیت ملی و استقلال كشور دفاع كنند. آنان جان دادند و در خون غلتیدند تا اراده ملت استوار و حاكم باقی بماند.

پس از فوت دكتر مصدق در اسفند 1345 و در حال تبعید غیرقانونی،دولت وقت مداخله كرد و اجازه نداد كه در گورستان مقتولان سی ام تیر ماه دفن شود و به این ترتیب مانع از انجام وصیت یك متوفی شد كه عملی مغایر منش ایرانی است. دولت وقت همچنین اجازه نداد كه مجلس ختم عمومی برای دكتر مصدق برگزار شود، اما نتوانست مانع شود كه میلیونها ایرانی در اسفند 1345 به علامت عزاداری، لباس سیاه برتن نكنند.

 

1339ش:یكم امرداد 1339، شاه درمصاحبه ای در پرسش به سئوالی كه از پیش آماده شده بود به صراحت گفت كه ایران اسرائیل را ده سال پیش برسمیت شناخته و این، موضوع تازه ای نیست. انتشار این مطلب با عكس العمل شدید دولتهای عربی رو به رو شد و جمال عبدالناصر ضمن حمله شدید به شاه، روابط مصر با ایران را قطع كرد و جنگ رادیویی دو كشور آغاز شد كه سالها طول كشید.


2000م:احمد شاملو شاعر، داستان نگار، نمایشنامه نویس و روزنامه نگار معاصر وطن 23 ژوئیه سال 2000 بر اثر عوارض بیماری قند درگذشت. شاملو كه در عین حال یك مبارز سیاسی بود در طول عمر چند بار به زندان افتاده بود. انتقادهای او مخصوصا در سه سال آخر عمر نظام سلطنتی معروفند. وی مبارزه سیاسی خودرا از سفر آمریكا در سال 1976 شدت و گسترش داده بود. از شاملو دهها مجموعه شعر، داستان، داستان كوتاه، كتاب كودكان و مقالات متعدد باقی مانده است. وی در عین حال یك مترجم كتاب و مقاله از زبانهای فرانسه و آلمانی به پارسی بود. شاملو كه هنگام وفات 74 ساله بود در طول عمر چند نشریه عمومی تهران را نیز سردبیری كرده بود. شاملو در تهران و در یك خانواده نظامی به دنیا آمده بود. او می كوشید كه در اشعار خود ذائقه ایرانی را كه با سبك حافظ و ... آشناست رعایت كند.

 

شاملو


1829م:23 ژوئیه سال 1829 ویلیام برت آمریكایی ماشین تحریری را كه ساخته بود و گفته می شود نخستین تایپ رایتر بوده است در ایالت میشیگان به ثبت رسانید ، ولی از آن پس اشاره دیگری به ماشین ساخت ویلیام برت نشده است تا این كه 31 سال بعد

( سال 1867 ) سه آمریكایی دیگر به نامهای كریستوفر شول ، كارلوس گلیدن و سمیوئل در شهر میلواكی ایالت ویسكانسین آمریكا ماشین تحریری را ساختند كه استفاده از آن آسان و عملی بود و كارخانه رمینگتون كه در آن زمان تفنگ و چرخ خیاطی تولید می كرد امتیاز انبوه سازی این تایپ رایتر را به مبلغ 12 هزار دلار از آنان خرید و تحت نام « شول ـ گلیدنShole - Glidden » به تولید صنعتی آن پرداخت كه رو به كامل گذارد و در سراسر جهان وسیله ای عمومی و ضروری شده است. عكس بالا از یك ماشین تحریر « شول ـ گلیدن » كه در سال 1873 ساخته شده و در موزه اسمیتسونین شهر واشنگتن نگهداری می شود برداشته شده است. باید دانست كه تلاش برای ساختن ماشین تحریر تحت نام « تایپو گرافر » از قرن چهاردهم میلادی آغاز شده بود كه تا قرن هجدهم عملی نشد.

 

نخستین ماشین تحریر

 

1935م:دكتر دیوید اروینگ تاریخدان انگلیسی كه در كتاب خود « جنگ هیتلر » و سخنرانی هایش كشتار یهودیان اروپا به دستور هیتلر موسوم به « هالوكاست » را یك افسانه و ادعایی نادرست خوانده است از دیروز به كشور نیوزیلاند هم ممنوع الورود شد. وی قبلا به درخواست شورای جهانی یهودیان به كانادا، استرالیا ، آلمان ، ایتالیا و جمهوری فدرال آفریقای جنوبی ممنوع الورود شده بود. این شورا در درخواست خود خطاب به این دولتها نوشته است : هرجا كه دیوید اروینگ حضور یابد و سخنرانی كند؛ احساسات ضد یهود دامن زده می شود.

با این كه دولت نیوزیلاند اخیرا با دستگیری دو تبعه اسرائیل این دولت را متهم به سوء استفاده از خاك آن كشور و جعل گذرنامه های نیوزیلاند كرده بود، درخواست شورای جهانی یهود را پذیرفت.

دكتر اروینگ كتابهای تاریخی متعدد منتشر ساخته كه از میان آنها دو كتاب او « مسیر روباه صحرا » و « جنگ هیتلر » درباره آلمان نازی است.

وی در یك سخنرانی گفته بود كه طبق یك توافق ضمنی و محرمانه با رضا شاه كه از سال 1935 ( 1314 هجری ) خود را از سلطه و نفوذ انگلستان خارج ساخته بود، هیتلر با كمك ارتش ایران قصد تصرف خاور میانه و خارج ساختن هند از دست انگلستان و دادن افغانستان و اراضی دیگری در شمال و غرب را به ایران داشت تا امپراتوری پارسی ها احیاء شود و به همین منظور به شوروی حمله نظامی برد و رومل ؛ بهترین افسر آلمان را به شمال آفریقا فرستاد. به اظهار دكتر اروین، قرار بود ارتشهای آلمانی از طریق قفقاز و مصر خود را به منطقه نفتخیز خاور میانه برسانند.

 

دکتر اروین


14م:تیبریوس، ژنرال رومی كه بیشتر عمر خود را در جنگ با ایرانیان سپری كرده بود و آثار زخمهای متعدد شمشیر دلاوران ایران را بر صورت و چانه اش داشت در این روز در سال 14 میلادی با رای سنای روم امپراتور روم شد. شورای عالی قوه مجریه روم قبلا او را برای احراز این سمت به «سنا» پیشنهاد كرده بود، ولی سناتورها در انتخاب وی دو دل بودند كه تیبریوس 23 ژوئیه سال 14 میلادی به جلسه سنا رفت و با نشان دادن جای زخمهای خود و شرح جنگهایش در سوریه و فلسطین با ایرانیان، موفق به گرفتن رای شد. سناتور های مخالف در این كه تیبریوس سرباز حرفه ای خوبی بود تردید نداشتند، ولی باور نداشتند كه بتواند امپراتور شایسته ای باشد، قواعد دمكراسی را رعایت، و قوانین مصوب سنا را عینا اجرا كند و به افكار عمومی احترام بگذارد.

 

تیبریوس و آثار زخمهای چانه و صورت


1952م:ژنرال نجیب رئیس گروه "افسران آزادیخواه مصر" كه با یك كودتای نظامی زمام امور را به دست گرفته بود 23 ژوئیه 1952 اعلام كرد كه بر كشور مسلط است و فاروق، پادشاه بر كنار شده مصر، باید این كشور را ترك كند.

وی فاروق را فردی خوشگذران و خودخواه که به آسانی آلت دست بیگانه می شود توصیف و اعلام داشت. با وجود این، ژنرال نجیب در آن روز اشاره به الغای نظام سلطنتی مصر نکرد. معنای آن این بود که پس از فاروق پسر او که طفلی شیرخوار بود جانشین پدر خواهد بود. فاروق چند روز بعد مصر را ترک کرد و به ایتالیا رفت و خوشگذرانی را با پولی که ذخیره داشت دنبال کرد.

فاروق از خانواده محمدعلی پاشا است که به عثمانی در تصرف مجدد مصر کمک کرده بود و بعدا خدیو (پادشاه) مصر شده بود و سلطنت مصر را درخانواده اش موروثی کرده بود. محمد علی پاشا یک مقدونی غیر یونایی بود که به ارتش عثمانی پیوسته و حکمران مقدونیه و قسمتی از یونان شده بود. فوزیه زن اول محمدرضا پهلوی (شاه سابق ایران) خواهر فاروق بود.

یك روز قهرمان ملی بود و روز دیگر متهم به خیانت! - سرانجام قهرمان جنگ «وردن»، مردی كه نیت خدمت به فرانسه داشت

 

1945م:محاكمه فیلد مارشال هانری فیلیپ پتن به اتهام خیانت نسبت فرانسه از 23 ژوئیه سال 1945 آغاز شد و تا ماه بعد از آن ادامه یافت و در پایان كار به مرگ محكوم گردید.

«پتن» در جریان جنگ جهانی اول یك ژنرال فرانسوی بود كه در شكست دادن آلمان نقشی موثر داشت. او در 1916 در «وردن» تهاجم بزرگ آلمان را متوقف ساخت و عنوان قهرمان فرانسه به دست آورد. اگر این حمله متوقف نشده بود، آلمان برنده جنگ اول بود وجهان چهره دیگری داشت. پتن كه فرضیه «دفاع به جای حمله تا پیروزی نهایی» از اوست اواخر جنگ فرمانده كل نیروهای فرانسه و فیلد مارشال این كشور شد. شارل دوگل یكی از افسران زیر دست او در نخستین مراحل جنگ جهانی اول بود.

 

فیلد مارشال هانری پتن


1970م:23 ژوئیه 1970 قابوس بن سعید 30 ساله برضد پدرش سعید بن تیمور كودتا كرد و سلطان عمّان شد. این كشور هنوز فاقد یك قانون اساسی مدون و مجلس مقننه به صورت معمول آن است.

قابوس در انگلستان تحصیلات متوسطه و فنون نظامی را به پایان برده بود كه به عمّان احضار شد و به دستور پدرش در اینجا تحت نظر قرار گرفت، اما دوستان انگلیسی اش می توانستند با او ملاقات كنند. انگلیسی ها هنوز در عمّان نفوذ كامل دارند. این سرزمین كه در سوی جنوبی تنگه هرمز قرار دارد از موقعیت سوق الجیشی ویژه برخوردار است. رفاه مردم عمان نتیجه نفت آن است. قانوس بعدا موفق شد با كمك نظامی انگلستان و شاه وقت ایران به ماجرای ظفار پایان بدهد.

 

قابوس

 

1999م:ژوئیه 1999 عبدالاحد كرزای (كرزایی) از بزرگان یك طایفه ساكن منطقه قندهار وابسته به قبیله پشتون درّانی (تا قرن هجدهم موسوم به ابدالی) در كویته بلوچستان (پاكستان غربی) ترور شد. عبدالاحد با پسرش حامد (رئیس جمهور فعلی افغانستان) و برخی از افراد خانواده اش ازدست حكومت طالبان جلای وطن كرده و به شهر كویته رفته بود. یك هفته پس از قتل او، در 22 ژوئیه اعلام شد كه ترور عبدالاحد كار طالبان بوده است (كه عمدتا غلیزایی = غلزایی هستند، قبیله دیگر پشتون كه میرویس هوتكی پدر میرمحمود فاتح اصفهان از میان آن قبیله برخاست). همچنین گفته شد كه طالبان احتمالا ترور حامد را هم در برنامه كار خود دارند. دیگر پسران عبدالاحد به آمریكا رفته بودند و در آن كشور اقامت داشتند. در آن زمان همچنین گفته شده بود كه حامد از دولت پیشین آمریكا انتقاد كرده بود كه چرا بدون بررسی و برآورد نتیجه كمك كرده است كه طالبان بر افغانستان مسلط شوند. حامد به همین دلیل حاضر به قبول نمایندگی طالبان در سازمان ملل نشده بود و بنابراین طالبان دشمن او شده بودند. طبق گزارش رسانه ها، حامد در طول اقامت در كویته تلاش می كرد تا ظاهرشاه به قدرت بازگردد. حامد در اواخر حكومت طالبان، از احمدشاه مسعود (از تاجیكان = پارسیوانان) كه با طالبان در مبارزه بود هواداری می كرد. مسعود در عین حال از مخالفان كنترل افغانستان توسط آمریكا بود و می گفت كه سیاست واشنگتن به دلایل متعدد برمدار كنترل دائمی افغانستان قراردارد و تاچنین باشد، در منطقه آرامش برقرار و پیشرفت میسر نخواهد شد. در پی قتل مسعود و ماجرای 11 سپتامبر 2001 و لشكركشی آمریكا، حامد كرزای به تشویق این دولت به افغانستان آمد و پس از طی مراحلی ریاست این كشور را به دست گرفت، ولی مسئله افغانستان با درگیرشدن ناتو در این قضیه توسط واشنگتن، پیچیده تر شده و آینده اش قابل پیش بینی نیست.

 

2007م:23 ژوئیه 2007 «محمدظاهر شاه» پادشاه پیشین افغانستان در 92 سالگی در شهر كابل درگذشت. درگذشت او در پی یك بیماری طولانی دستگاه گوارش اعلام شده بود. محمدظاهر كه در نیمه اكتبر 1914 به دنیا آمده بود در سال 1933 پس از ترور پدرش، پادشاه شده بود و تا سال 1973 به مدت 40 سال بر افغانستان سلطنت كرده بود. در این سال، سردار محمدداوود عموزاده و شوهر خواهرش كه نخست وزیر افغانستان بود از غیبت كوتاه او كه به ایتالیا رفته بود استفاده كرد و با یك كودتای بدون خونریزی نظام حكومتی افغانستان را از سلطنت به جمهوری تغییر داد و خود رئیس جمهور شد. با این كودتا، آرامش از افغانستان رخت بربست. محمدظاهر كه چهار پسر و دو دختر از او باقی مانده اند در سال 2002 و پس از سقوط حكومت طالبان، از ایتالیا به كابل بازگشت ولی ادعای سلطنت نكرد. او كه برای تحكیم حكومت حمید كرزای (كه از بستگان دور او است) تلاش كرد از مجلس افغانستان لقب «پدر افغان» گرفت و اجازه یافت كه تا پایان عمر در كاخ سلطنتی زندگی كند. محمدظاهر در طول تبعید در ایتالیا، از كمك مالی شاه وقت ایران برخوردار بود.

 

محمدظاهر شاه از جوانی تا سالخوردگی


636: اعراب مسلمان تصرف سرزمین فلسطین را كه پس از حكومت خسرو پرویز به دست روم شرقی (قسطنطنیه) افتاده بود تكمیل كردند.

1631: ارتش سوئد به فرماندهی گوستاو دوم پادشاه این كشور در « وربن » روسیه بر دشمنان خود پیروز شد . «گوستاو» سوئد را با برقرار كردن نظام وظیفه اجباری و جنگ با كشورهایی كه سوئد را دست كم گرفته بودند به عنوان یك دولت مقتدر وارد صحنه اروپا ساخت . گوستاو در 37 سالگی در ششم نوامبر 1631 در جنگ با آلمانی ها كشته شد.

1759: ارتش روسیه در جنگ بر آلمان پیروز شد و در این جنگ هفت هزار سرباز آلمانی كشته شدند.

1974: حكومت سرهنگها در یونان سقوط كرد. لشكركشی تركیه به قبرس و تصرف منطقه ترك نشین این جزیره عمدتا یونانی زبان، آخرین میخی بود كه بر تابوت حكومت سرهنگها در یونان كوبیده شد.

1954: پارلمان فرانسه قرارداد ژنو در باره سرنوشت ویتنام را تصویب كرد . این قرارداد در پی شكست نظامی فرانسه در « دین بین فو » امضاء شده بود.

1991: حزب كمونیست شوروی در اصل پذیرفت كه در نظام اقتصادی این كشور تجدید نظر شود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com