اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -18شهریور



129پیش ازمیلاد:در آخرین ماه تابستان 129 پیش از میلاد و طبق بعضی از تاریخها، نهم سپتامبر، فرهاد دوم شاه اشكانی در جنگی كه با سلوكیها در سوریه كرد، برای همیشه وارثان اسكندر مقدونی را از آسیا بیرون راند و شكست ایران از ارتش اسكندر تلافی شد. در این جنگ 17 هزار سلوكی كشته و 12 هزار و هفتصد تن اسیر شدند و این اسراء هرگز آزاد نشدند. علت پیروزی اسكندر مقدونی بر هخامنشیان این بود كه در نخستین جنگ ، شاه هخامنشی - داریوش سوم - عمدتا از سربازان مزدور خارجی استفاده كرده بود.

درسی كه جهان از این جنگ گرفت این بود كه در جنگهای دفاعی، باید صرفا از سربازان داخلی استفاده شود كه بدانند شكست آنها برابر است با تصرف وطنشان توسط بیگانه و بنابراین، تا آخرین نفس پایداری خواهند كرد. از آن پس دولتها از سرباز مزدور تنها برای تعرض به سایر سرزمینها استفاده كردند تا دست این سربازان برای غارت باز باشد و به طمع غنیمت بهتر بجنگند.


1539م:نهم سپتامبر سال 1539 شاه طهماسب صفوی وارد قندهار شد تا برادرش سام میرزا را كه از شش سال پیش از آن بر او یاغی شده بود تنبیه كند. سام میرزا در سال 1534 در قندهار بر دولت مركزی (به پایتختی قزوین) یاغی شده و منطقه بزرگی از ایران خاوری را از قلمرو برادر خارج ساخته بود و این، در حالی بود كه ازبكان به شمال این منطقه (شمال افغانستان امروز) دست اندازی می كردند. پیش از ورود شاه طهماسب به قندهار، سام میرزا فرار كرده بود و شاه طهماسب با نیروهایی كه با خود آورده بود به شمال راند و ازبكان را از آنجا بیرون راند.

 

شاه طهماسب


1320ش:فروغی نخست وزیر زمان اشغال نظامی ایران پس از چند دور مذاكره با نمایندگان انگلستان و شوروی كه نیروهایشان بدون برخورد با مقاومت جدی ـ به سبب مرخص شدن سربازان ایران ــ به پایتخت نزدیک می شدند؛ مجلس شورای ملی را به تشكیل یك جلسه فوق العاده در 18 شهریور 1320 دعوت كرد و در این جلسه، خود و وزیر خارجه اش گزارشی از مذاكرات و مكاتبات و نیز آخرین تحولات و خواست دولتین انگلستان و شوروی به نمایندگان دادند و روشن شد كه دولت انگلستان خواهان بركناری رضاشاه و تبعید او از كشور است. چون فروغی به این دو دولت وعده هایی داده بود؛ در پایان جلسه تقاضای رای اعتماد كرد كه مورد تایید قرار گرفت. فروغی سالها مورد غضب پهلوی یکم و خانه نشین بود که چند ساعت پس از تعرض نظامی لندن ـ مسکو به ایران و کناره گیری علی منصور، نخست وزیر شده بود!. پهلوی یکم از نیمه دهه 1310، دیگر به ساز انگلیسی ها نمی رقصید و متوجه آلمان شده بود.

 

فروغی


2001م:نهم سپتامبر سال 2001 در سالروز استقلال جمهوری تاجیكستان و دو روز پیش از رویدادهای نیویورك و پنتاگون، انفجار بمبی كه در دوربین یك عكاس عرب جاسازی شده بود احمدشاه مسعود رهبر پارسی زبانان افغانستان را مجروح كرد كه چند روز بعد درگذشت. صاحب دوربین به همراه یك روزنامه نگار به منظور مصاحبه، با احمدشاه ملاقات كرده بود. اسناد موجود حكایت از دست داشتن بن لادن و القاعده در قتل مسعود می كند زیرا كه مسعود مخالف سرسخت طالبان بود و با آنان می جنگید و با ادامه مقاومت، مانع تصرف شمالشرقی افغانستان توسط آنان شده بود. احمدشاه همانند پدرش دوستمحمد خان مسعود یك ناسیونالیست تاجیك (پارس) بود كه آرزو داشت پارسی زبانان جهان را متحد كند، همین تلاشی كه فعلا رحمان رئیس جمهور تاجیكستان در سمت رئیس انجمن جهانی پارسی زبانان دارد انجام می دهد. پدر احمدشاه با جمعی از ناسیونالیستهای تاجیك برضد سلطه مسكو بر وطن تاجیكها (پارسیان آسیای میانه) قیام مسلحانه كرده بود كه شكست خورد و به افغانستان گریخت و در اینجا افسر پلیس شد و سالها ریاست پلیس هرات را برعهده داشت. احمدشاه كه در شهركی در دره پنجشیر به دنیا آمده بود از زمانی كه یك دانشجوی مهندسی دركابل بود دست به گروهبندی سیاسی زده بود. وی در دولت برهان الدین ربانی وزیر دفاع افغانستان بود. برادر وی اینك معاونت ریاست جمهوری افغانستان را برعهده دارد. مورخان اروپایی كه زندگینامه و كارهای مسعود را تحلیل كرده اند عقیده دارند كه اگر او زنده مانده بود، در جهان پارسی زبانان، به صورت كوروش تازه ای عمل می كرد و در نتیجه؛ مرگ وی را یك ضایعه بزرگ برای این منطقه از جهان قلمداد كرده اند.

 

احمدشاه مسعود


1976م:مائوتسه تونگ بنیادگذار جمهوری توده ای چین كه نهم سپتامبر سال 1976 در 82 سالگی درگذشت نه تنها نظام سوسیالیستی چین بلكه دریایی اندرز و نظریه از خود به میراث گذارده است.

این مرد نیرومند قرن 20 كه در 1893 در ایالت هونان در یك خانواده كشاورز به دنیا آمده بود بر خلاف متفكران و سیاستمداران دیگر، از زمان افلاتون تاكنون، عادت به ایراد نطق طولانی (Rhetoric)نداشت و چون استعداد شعر گفتن داشت عقاید و اندرزهای خود را به صورت شعارهای یك جمله ای و حداكثر در یك بند (پاراگراف) و گاهی هم به نظم بیان می داشت. او می گفت عقیده ای ماندنی خواهد بود كه بتواند روشنفكران جامعه را دست كم به بررسی و بحث درباره خود جلب كند، به غرور نظامیان صدمه نزند، امید كارگران و كشاورزان (زحمتكشان) باشد و دشمنی شدید سیاستمداران را در آغاز كار برنیانگیزد.

در زمینه مبارزه، مائو كه در سال 1911 با یازده تن دیگر حزب كمونیست چین را در شانگهای بنا نهاد متكی به اعتراض پی گیر كشاورزان و كارگران و در مبارزه مسلحانه به جنگهای مردمی (چریكی) بود.

 

مائو و جوانان چین كه هركدام كتابچه اندرزها و نكته های او را در دست دارد


1942م:نهم سپتامبر 1942، یك هواپیمای نظامی ژاپنی خود را به آسمان ایالت ارگون آمریكا رسانید و با فروافكندن بمب های ویژه تولید شعله، جنگلهای این ایالت را به آتش كشید. این، نخستین حمله هوایی به خاك آمریكا بشمار آمده است. آمریكا به دلیل قرار گرفتن میان دو اقیانوس به ندرت مورد حمله هوایی قرار گرفته است و حمله زمینی نیز جز از راه سیبری و آلاسكا (تنگه برینگ) امكان ناپذیر است.

 

1946م:نهم سپتامبر در سال 1945، ژنرال هیدكی توجو Hedeki Tojo نخست وزیر پیشین ژاپن كه دستور زدن شبیخون به پایگاه دریایی آمریكا در پرل هاربور را صادر كرده بود دست به خودكشی زد، ولی او را نجات دادند. ژاپن در آن زمان تحت اشغال آمریكا بود و فرماندار آمریكایی ژاپن دستور دستگیری توجو و چهل تن از ژنرال ها و وزیران او را صادر كرده بود تا به عنوان جنایتكار جنگ محاكمه شوند. آمریكائیها پس از تنظیم یك قانون اساسی برای ژاپن، در روز هشتم سپتامبر سال 1951، پس از شش سال اشغال، با ژاپن قرارداد صلح امضاء كردند، اما هنوز پایگاههایی را در این كشور در اختیار دارند و ژاپن هنوز قانون اساسی خود را اصلاح نكرده است كه به موجب آن از داشتن ارتش كامل محروم شده است.

 

«توجو» و این عكس در محكمه نظامی كه وی را به اعدام محكوم كرد گرفته شده بود

 

1948م:نهم سپتامبر سال 1948، قسمت شمالی شبه جزیره كره خود را جمهوری دمكراتیك خلق كره (شمالی) اعلام كرد و طولی نكشید كه درصدد یكی كردن دو قسمت كره از طریق جنگ برآمد و با این كه آمریكا به نام سازمان ملل بر ضد آن وارد جنگ شد و این جنگ تا سال 1953 ادامه یافت شكست نخورد و با همه تضییقاتی كه در طول شش دهه برایش ایجاد شده تاكنون پابرجا باقی مانده است. پس از شکست ژاپن در 1945 و تقسیم موقت شبه جزیره کره قرار بود که وحدت مجدد از طریق انتخابات تحقق یابد که فاتحان غربی تمایلی به این وحدت نشان ندادند و شمالی ها راه جنگ را انتخاب کردند. شبه جزیره کره تا قرن نوزدهم وابسته به چین بود که ژاپن با استفاده از ضعف نظامی چین، آن را متصرف شده بود. شصتمین سالروز ایجاد جمهوری دمکراتیک خلق کره در سپتامبر 2008 با شکوه خاصی برگزار شد. در مراسم رژه نظامیان نهم سپتامبر 2008 کیم جانگ ایل رهبر این کشور حضور نداشت که بعدا گفته شد بیمار بود و این بیماری در طول سالهای 2008 و 2009 سوزه رسانه های غرب بود!.

 

مراسم شصتمین سالگرد تاسیس (روز ملی) جمهوری دمکراتیک خلق کره


1960م:«لئوپد سدار سنقورLeopold Sedar Senghor» شاعر ، ادیب، فیلسوف و سیاستمدار معروف آفریقایی و از بنیادگذاران جنبش استقلال سنگال و مولف« سوسیالیسم آفریقایی » نهم سپتامبر 1960 نخستین رئیس جمهوری سنگال شد.

وی در كتاب خود پیش بینی كرده است كه روزگاری سراسر جهان دارای نظام سوسیال دمكرات خواهد شد. تالیفات مهم دیگر سنقور عبارتنداز : یک مجموعه شعر به زبان فرانسه ، تاریخ تفکرات سیاسی، مبانی سوسیالیسم و .... کتابهای سنقور که دارای همسر فرانسوی بود عمدتا به این زبان نوشته شده است.

 

سنقور

 

1976م:نهم سپتامبر سال 1976 مائو تسه تونگ (دونگ) رهبر انقلاب سوسیالیستی چین در 82 سالگی فوت شد. مائو ناسیونالیسم چینی را بر سوسیالیسم اضافه كرد و این شكل سوسیالیسم پیروزمند تر بوده است كه نمونه هایش در كوبا، ویتنام، كره شمالی و چین و به اشكال متفاوتی در چند كشور دیگر دیده می شود. مائو بازرگانی آزاد میان ملل را رد نکرد و گفت که سوسیالیسم بر ضد بی عدالتی است نه تجارت. (در سایت امروز و در قسمت "قلمرو اندیشه"، نگاهی به افكار و كارهای مائو آمده است).

 

مائو

 

1991م:نهم سپتامبر سال 1991 تاجیكستان 7 میلیون و دویست و پنجاه هزار نفری 143 هزار كیلومتر مربعی اعلام استقلال كرد و روز ملی این كشور پارسی زبان و ایرانی تبار است. تاریخدانان تاجیكستان را مادر ایران زمین بشمار می آورند زیرا كه نه تنها ایرانیان بلكه آرین ها از آنجا برخاسته اند. در "اوستا" از سرزمینی كه امروز تاجیكستان است به عنوان بهترین مكان و منطقه در روی زمین كه اهورامزدا (خدای یگانه بزرگ) آفریده یاد شده است. به نوشته زرتشت، این منطقه ـ یك سرزمین كامل است (هدف؛ آب و هوا و محصولات و انسانهای آن). در نوشته های زرتشت و آثار آن دوره، آرین های فرارود «تاجیانTaa - jiaan» نوشته شده اند. این سرزمین از شش هزار سال پیش مسکونی بوده و مردمی متمدن داشته است. مورخان کارشناس دوران باستان و آرین شناسان نوشته اند که تاجیکهای هزاره پیش از میلاد یک طایفه ایرانی به نام کامبوجا Kambojas بودند که به زبان اوستایی (پارسی قدیمی تر - زبان زرتشت) سخن می گفتند و مورخ همراه اسکندر باکتریانا (در اوستا: باخدیBakhdi = بلخ) و تخار را بخشی از منطقه آنان ذکر کرده که عمدتا میان دو رود بزرگ (آمودریا و سیردریا) میزیستند.

مورخان عهد سلوکیها اشکانیان (پارتها) را برخاسته از میان آنان نوشته اند و مورخان رومی و اروپایی همه خراسانی ها و تبرستانی ها (مازندرانی ها) را از همان طایفه ایرانی دانسته اند. یزدگرد سوم در پی شكست های نظامی اش به همین منطقه پناه برده بود كه با مرگ او ایرانیان هم استقلال و حاكمیت خود را از دست دادند. همین تاجیكان زبان پارسی و فرهنگ، منش و تمدن ایرانی را محافظت كردند كه با پیدایش سامانیان به سراسر ایران گسترش یافت. سامانیان كه از سرزمین تاجیكان برخاستند از نخستین دسته ایرانیانی بشمار می آیند كه استقلال و حاكمیت ایران را زنده كردند. تا قرن دهم میلادی و آغاز مهاجرت اقوام ترکیک به فرارود، بکار بردن واژه تاجیک، زیاد مرسوم نبود و همه ایرانیان خود را پارس می نامیدند و از زمانی واژه تاجیک مصرا بکار رفت که پارسیان فرارود و ایران خاوری (افغانستان امروز) خواستند خود را از ترکان مشخص سازند و از آن پس" ترک و تاجیک" برای مشخص ساختن افراد آن منطقه بکار رفت. قبلا هم برخی از خراسانی ها برای مشخص شدن از عربان خود را پارسیوان می خواندند.

 

سالروز استقلال تاجیكستان


2003م:جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا هشتم سپتامبر2003 (چهار ماه پس از تکمیل تصرف عراق) در یك نطق 17 دقیقه ای رسمی گفت به كاری كه شروع كرده است ادامه خواهد داد و هزینه عملیات نظامی و اطلاعاتی در عراق و افغانستان و جاهای دیگر و تامین آب و برق و ترمیم بعضی خرابی های این دو كشور در سال مالی آینده ( از اول اكتبر 2003 تا آخر سپتامبر سال 2004 ) بالغ بر 87 میلیارددلار خواهد شد و كسر بودجه را در این سال از 500 میلیارد بیشتر خواهد كرد كه باید تحمل كنیم. 66 میلیارد دلار از این پول صرف هزینه های نظامی و اطلاعاتی مربوط خواهد شد.

وی در آن نطق گفت كه تروریسم اینك(سال 2003) در عراق متمركز شده است و ما قطعنامه تازه ای به شورای امنیت پیشنهاد می كنیم كه با تصویب آن سایركشورها از لحاظ مالی و اعزام نیروی نظامی به مساعی ما در عراق كمك كنند، البته این نیروها باید تحت فرماندهی ما عمل كنند. ژاپن، كشورهایی اروپا و همسایگان عراق كه از اقدام ما سود می برند باید كمك كنند. مبارزه در عراق كه شده است خط اول جبهه جنگ با تروریسم نیاز به زمان طولانی و فداكاری دارد. بوش در این نطق خود بار دیگر نیروهای نظامی آمریكا در عراق را لیبراتور (آزادیبخش) و عمل آنان را آزاد ساختن عراق خواند!.

برخی از آگاهانی كه پس از پخش مستقیم این نطق از شبكه های تلویزیونی درباره آن كه به دقت تهیه و تنظیم شده بود اظهار نظر كرده بودند گفته بودند از این اظهارات چنین بر می آید كه آمریكا می خواهد برای مدتی طولانی در عراق بماند و برای این كشور همانند ژاپن پس از جنگ دوم، قانون اساسی بنویسد و .... اینان اضافه كرده اند از پولی كه جورج بوش به آن اشاره كرده ممكن است تنها حدود 20 میلیارد دلار آن و عمدتا به كمپانی های آمریكایی داده شود تا موسساتی ازجمله آب و برق و جاده های عراق و بعضی كارهای مشابه را در افغانستان رو به راه كنند و مابقی صرف نظامیان آمریكایی و خرید خودرو و جنگ افزار برای آنان خواهد شد كه شمار شان در عراق و كویت 181 هزار نفر است. از این پول نظامیان دیگر كشورها كه در عراق مستقر هستند از جمله لهستانی ها سهم خواهند داشت. قسمت عمده این پول كه به نظامیان آمریكایی پرداخت و یا صرف خرید خودرو وجنگ افزار خواهد شد به آمریكا بازگشت داده خواهد شد و پولی است كه از این جیب به آن جیب می رود؛ وانگهی تردید نیست كه روزی عراق باید از منابع خود این هزینه را به نحوی تامین كند.


2003م:نهم سپتامبر 2003 رسانه های امریکا گزارش خبر گزاری این کشور - اسوسییتد پرس - از قاهره درباره مصوبه هشتم سپتامبر اتحادیه عرب را درباره وضعیت عراق منتشر کرده بودند که ترجمه دو پاراگراف آن این قرار است:

اتحادیه عرب مرکب از 22 عضو در آخرین جلسه بحث درباره وضعیت عراق، پس از شش ساعت بحث به اتفاق آرا موافقت کرد که کرسی عراق در این اتحادیه به شورای حکومتی موقت عراق (که از سوی آمریکا منصوب شده بود) اعطا شود که نوعی حمایت از اشغال نظامی عراق است.

این تصمیم به یک هفته بحث در اتحادیه عرب که آیا شورای موقت حکومتی کشور اشغالشده عراق را برسمیت بشناسد یا نه پایان داد. در آغاز این جلسات برخی از کشورهای عربی از آن نگران بودند که دادن کرسی عراق به شورای موقت به منزله قبول اشغال نظامی آمریکا تلقی شود.


1380م:نبرد «كولیكوو» كه در تاریخ روسها، رویدادی بزرگ و سرآغاز دوره ای است كه به ایجاد امپراتوری روسیه انجامید، هشتم سپتامبر سال 1380 انجام شد. سالروز این نبرد تا هشتم سپتامبر 2008 مورد توجه اصحاب نظر قرار نگرفته بود و در اخبار روز به آن اشاره نشده و تفسیرهای رسانه ای بر پایه آن نگارش نیافته بود. در نبرد كولیكوو 80 هزار روس 125 هزار مغول، تاتار و لیتوانیایی را شكست دادند و پس از قرنها تفرقه و جدایی، راه اتحاد و كسب قدرت را در پیش گرفتند تا از میان آنان پتر یكم پا به عرصه وجود گذارد و امپراتوری روسیه را تاسیس كرد.

 

 دوران تاریخی تازه ای كه جهان از هشتم آگوست 2008 وارد آن شده است


1828: لئو تولستوی نویسنده شهیر روسیه و مولف «جنگ و صلح» و «آنا كارنینا» در این روز به دنیا آمد طبق تقویم میلادی سابق 28 آگوست 1828. ضمنا لئو تولستوی با "الکسی نیکلایوویچ تولستوی" نویسنده روس متولد دهم ژانویه 1882 و متوفی در 23 فوریه 1945 اشتباه نشود.

1850: كالیفرنیا به عنوان عضو سی و یكم وارد اتحادیه (ایالات متحده) شد.

1776: كنگره موقت، عنوان مهاجرنشین های متحده را به ایالات متحده تغییر داد كه از آن پس نام رسمی كشور آمریكا قرار گرفته است.

1908: ارویل رایت Orville wright برای نخستین بار در تاریخ، با هواپیمایی كه ساخته بود به مدت یك ساعت در آسمان پایگاه مایر در نزدیكی شهر واشنگتن پرواز كرد. پروازهای قبلی به یك ساعت نمی رسید.

1914: نخستین نبرد مارن میان سربازان آلمان و فرانسه پایان یافت. در این نبرد تلفات ارتش آلمان 800 هزار كشته گزارش شده است.

1944: ارتش شوروی بلغارستان را از دست نیروهای آلمان خارج ساخت. در جنگ دوم جهانی شوروی برای عقب راندن آلمانیها از آن كشور و اروپای شرقی و جنوبی بیش از 26 میلیون كشته متحمل شد.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.