اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 13 مرداد



1736م:چهارم اوت سال 1736 میلادی (در آن سال مصادف با 12 مرداد)، رضا قلی میرزا افشار كه از جناب پدر خود - نادرشاه - فرماندار همه خراسان شده بود «ابوالحسن خان» فرماندار محلی بلخ را كه در پرداخت مالیات تعلل می كرد دستگیر و برای محاكمه و مجازات نزد پدرش فرستاد که در آن تاریخ در قندهار بود. از هزاران سال پیش تا قرن نوزدهم، بلخ، بخارا، مرو، خجند، هرات بمانند توس، نیشابور و ... از شهرهای خراسان بودند و در بیشتر ازمنه، شهر هرات حاكم نشین خراسان بود.

در بازجویی از ابوالحسن خان معلوم شد كه وی به تحریك ازبكها از پرداخت مالیات طفره رفته بود كه رضاقلی میرزا با لشكر خراسان سراغ ازبكها رفت و آنان را تا آن سوی تاشكند عقب زد و سپس از راه قندوز و كابل به دیدار پدر شتافت و نادرشاه افشار به خاطر رشادتهای او، پس از مشورت با بزرگان كشور و ژنرالهای خود وی را ولیعهد ایران كرد. رضاقلی میرزا در بازگشت از قندهار به مشهد در سر راه خود در هرات توقف كرد و علیمرادخان حاكم سابق «اندخود» را كه در زندان بود به اتهام خیانت به وطن (ایران) محاكمه و اعدام كرد. به این ترتیب در سراسر خراسان بزرگتر آرامش و حكومت قانون برقرار شد.

 

1335ش:دكتر محمد مصدق كه دولت او با كودتای خارجی 28 مرداد ساقط شده بود، 13 مرداد سال 1335 پس از تحمل سه سال زندان به احمد اباد (ساوجبلاغ ـ نزدیك كرج) تبعید شد و تا پایان عمر به مدت ده سال و هفت ماه در این روستا تحت نظر بود. تبعید دكتر مصدق به این روستا، از سوی حقوقدانان عملی غیر قانونی اعلام شده است، زیرا این تبعید به حكم دادگاه نبود و به اراده دولت وقت صورت گرفته بود كه از استخوانهای این مرد هم واهمه داشت. دولت وقت دكتر مصدق را دو هفته زودتر از انقضای محكومیت (این محكومیت هم غیر قانونی بود زیرا كه طبق قانون آیین دادرسی وقت، محاكمه نخست وزیر و وزیران باید در دیوان عالی كشور صورت می گرفت نه محكمه نظامی) از زندان خارج ساخته و به احمدآباد فرستاده بود تا بتواند او را (كه هنوز زندانی محسوب می شد) تبعید كند. این رهبر ملی پیشتر هم (قبل از نخست وزیر شدن) یك بار به احمد آباد تبعید شده بود. وی در همین احمدآباد مدفون است و آرامگاه او از ابنیه ملی ایران بشمار می رود.

 

تبعید غیرقانونی ده ساله دكتر مصدق به احمدآباد


1357ش:دكتر علی امینی از رجال سیاسی قرن 20 ایران كه هفتم مرداد 1357 اعلامیه بلند بالا و مردم پسندی صادر كرده بود از 13 مرداد به صحنه سیاست باز گشت و نطق و مصاحبه و دید و بازدیدهای عمومی را پس از 16 سال سكوت از سر گرفت .

دكتر امینی كه روزگاری معاون قوام السلطنه و اوایل دهه 1340 نخست وزیر و قبلا هم وزیر بود در اعلامیه خود كه قسمتهایی از آن در روزنامه اطلاعات مورخ هفتم مرداد چاپ شده است ، چنین آورده است:

..... ازدیاد درآمد كشور (از صدور نفت) در ده سال گذشته گرچه باعث رفاه نسبی شد ، ولی متعاقب آن فساد را هم گسترش داد و فساد برای ادامه حیات خود ؛ به فشار و تمركز قدرت نیاز داشته است.

وی اضافه كرده است : در این ده سال بر ثروت ثروتمندان افزوده شد و یك دسته ثروتمند نوخاسته هم به وجود آمد و به همین نسبت كه بر پول ثروتمندان افزوده شد ، تنگدستان (اكثریت مردم) فقیر تر شدند و بر خواستها و مطالبات آنان افزوده شد و ناله هایشان در آستانه فریاد شدن قرار گرفت. طبقه متوسطی هم كه در این ده سال وعده تولد آن داده شده بود به وجود نیامد و به جای آن بر شمار دلالان با خصلت های خاص این گروه افزوده شد و وطن به صورت بهشت واسطه ها درآمد. در چنین اوضاعی ناراضیان كه امكان بیان دردهای خود را نداشتند واكنش خویش را به صورت بی تفاوت شدن ، باری به هرجهت . عدم مشاركت و ... نشان می دادند كه این رفتار طبقه اكثریت به زیان عمومی كشور تمام شد .

دكتر امینی اعلامیه خود را چنینادامه داده بود: ..... اینك (مرداد 1357) كه به دلایلی فضای سیاسی تا حدی باز شده ــ گرچه كنترل دریچه اطمینان همچنان در دست همان مقامات است ؛ طبقه محروم كه سالها نفس در سینه حبس كرده بود به میدان آمده و به جای درددل می كند ــ غرشی كه همه دیوارها و سدها را به لرزه درآورده است.

امیر زاده قاجار در اعلامیه اش سپس به مشكلات جاری كشور اشاره كرده بود و این مشكلات را ؛ تورم پول ، افزایش شدید شكاف تولید و مصرف ، مهاجرت كشاورزان به شهرها ، افزایش قیمت ها مخصوصا در بخش مستغلات و... ذكر كرده بود.

آنگاه ، وی به ارائه راه حل پرداخته بود كه در صدر آنها شناخت رجال كارشناس ، شایسته و دلسوز و سپردن امور به دست آنان و مشاركت طبقه ای كه در ده سال گذشته چیزی به دست نیاورده در امور وطن بود.


1358ش:وزنامه های تهران در این روزها در سال 1358 به نقل اظهارات صادق خلخالی رئیس وقت محكمه شرع پرداخته بودند كه گفته بود یك ارتش سرخ مشابه ارتش سرخ ژاپن برای اعدام انقلابی شاه تشكیل شده است و ما اوضاع را زیر نظر داریم.

روزنامه اطلاعات ( چاپ تهران ) كه در جریان مصادره شدن قرار داشت در شماره دهم مرداد 1358 كه درج اظهارات خلخالی را از صفحه اول خود آغاز كرده بود از او به عنوان قاضی شرع و رئیس فدائیان اسلام نام برده بود.

خلخالی تا آن زمان دهها مقام سابق ایران ـ از نظامی تا كشوری را اعدام كرده بود.

 

1384ش:دكتر محمود احمدی نژاد پیش از ظهر 12 مرداد 1384 (سوم اوت 2005) دوره 4 ساله ریاست جمهوری را پس از تنفیذ انتخاب وی از سوی آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی آغاز كرد. در این مراسم كه در حسینیه جماران برگزار شده بود صدها تن از معاریف و مقامات دولتی حضور داشتند.

احمدی نژاد در نطق رسمی اش در این مراسم قول داد كه همه توان خود را در جهت تامین عدالت و فرصتهای برابر در همه زمینه ها، توزیع عادلانه امكانات كشور و رفع تبعیض بكار خواهد انداخت. او در این نطق بار دیگر خود را یك خادم مردم خواند.

رئیس جمهور تازه از اقتدار و استقلال ملی و نیز رعایت حقوق همگان و قطع كینه ورزی ها، بی انصافی و نادیده گرفتن حقوق دیگران و همچنین از تاریخ و فرهنگ افتخار آمیز و منابع عظیم تولید ثروت در ایران سخن گفت.

در سخنرانی دكتر احمدی نژاد مطلبی شنیده شد كه در 26 سال پیش از آن، در ایران به گوش نخورده بود. وی گفت كه خود را مكلّف به محافظت و پاسداری از حقوق مدنی همه ایرانیان، چه ایرانیان داخل كشور و چه ایرانیان برون مرز می داند و از همه آنها به یك صورت دفاع خواهد كرد. از سال 1979 به این سوی، برخی از مقامات دولتی تهران ایرانیان مقیم خارج را به چشم «دوست» نمی نگریستند و لذا كسی جرات برابردانستن آنان را در حقوق داخلی (شهروندی) با ایرانیان درون مرز به خود راه نمی داد. از سال 1981 ، دكتر احمدی نژاد 48 ساله نخستین رئیس جمهور غیر معمم جمهوری اسلامی ایران است.

 

در مراسم تنفیذ، احمدی نژاد دست آیت الله خامنه ای را می بوسد

 

2008م:آن لمتون Ann Katharine Swynford Lambton بانوی پارسی دان انگلیسی و یك ایرانشناس بنام و كارشناس تاریخ ایران در دوره های سلجوقیان، مغولها، صفویان و قاجارها كه در براندازی 28 امرداد1332 نقش داشت 19 ژوئیه 2008 در 96 سالگی در انگلستان (منطقه كرك نیوتن) درگذشت و 24 ژوئیه مراسم ختم او در كلیسای مربوط برگزارشد. دائرة المعارف ها از او به عنوان «وست لیدینگ ایران سپشلیست = ایرانشناس ردیف یكم غربWest Leading Iran Specialist» نام برده اند. تالیف او «دستور زبان و واژه نامه پارسی» معروف است.

 

Ms. Lambton


2008م:سوم اوت 2008 الكساندر سولژنیتسین داستان نگار و بازی نویس (نمایشنامه نگار) معروف روس در نود سالگی در مسكو در اثر ایست قلب درگذشت و از خود 35 داستان و نمایشنامه به چاپ رسیده و ازجمله داستان «گولاگ» برجای گذارد. عدم رضایت و انتقادهای او از ساختار اداری نادرست و وجود فساد و ندانمكاری در میان مقامات بالادست شوروی و بی اعتنایی آنان به همه، جز خودشان معروف است. سولژنتیسین از سوسیالیسم انتقاد نكرد و تاسف خورد كه چرا پیاده كردن این فرضیه در شوروی به دست نابخردان خودپسند افتاده بود. وی از طریق تالیف خود «گولاگ» جهانیان را در جریان آنچه را كه در اردوگاههای كار اجباری شوروی می گذشت قرارداد. سولژنیتسین كه در سال 1970 برنده جایزه نوبل در ادبیات شده بود در سال 1974 به حالت تبعید از وطن خارج شد. او سالها در ایالات متحده بسربرد ولی حاضر نشد به میهن پدری پشت كند و تابعیت دولت دیگر را بپذیرد. وی در آن زمان در یك مصاحبه مطبوعاتی گفت: افرادی كه به آسانی ترك تابعیت كنند به وطن و استخوان های خاكشده نیاكان، وفاداری ندارند و كسی كه به وطن، نیاكان و زادگاه خود وفادار نباشد به چیز دیگر هم وفادار نخواهد بود و فردی است با شخصیتی ضعیف كه قابل اعتماد نمی تواند باشد. سولژنیتسین كه با بیان این مطلب، بیش از پیش در دل مردم و بویژه ناسیونالیستها جای گرفت در 1994 به وطن بازگشت و بعدا به عضویت آكادمی ادبیات و هنر روسیه انتخاب شد. سولژنیتسین یازدهم دسامبر 1918 به دنیا آمده بود.

 

الكساندر سولژنیتسین


1859م:امروز زادروز نوت هامسون نویسنده توانای نروژی است كه چهارم اوت سال 1859 به دنیا آمد و برنده جایزه نوبل سال 1920 شد. ادیبان معروف وی را از داستان نگاران خوب قرون 19 و 20 می دانند.

معروفترین داستان هامسون «گرسنه» عنوان دارد و پس آن «تابه» ، «معما» و ... هستند . هامسون در عین حال یك تاریخدان و تحلیگر و یك ناسیونال سوسیالیست بود و با این ایدئولوژی شهرت هواداری از هیتلر را به هم زده بود.

هامسون در نوشتن داستان سبك خاصی را ارائه داد و این روش نگارش را داستان خود تحت عنوان « انس و الفت با خاك » به بهترین صورت به كار گرفته است ، به گونه ای كه هركس این داستان را بخواند خود را مدیون سخاوت و زحمت بی دریغ كشاورزان می داند و به آنان عشق و محبت می ورزد.

 

نوت هامسون

 

1950م:پنجم اوت سال 1950 بانوی آمریكایی «فلورنس چدویك Florence Chadwick»عرض دریای مانش (كانال میان انگلستان و فرانسه ــ اروپای قاره ای) را در 13 ساعت و 23 دقیقه شنا كرد و خود را از انگلستان به فرانسه رساند و ركورد ساز شد. وی سال بعد این مسافت را از فرانسه به انگلستان شنا كرد.

سابقه عبور از دریای مانش با شنا به قرن 19 باز می گردد. ماتیو وب 22 اوت 1875 این فاصله را در 21 ساعت و 45 دقیقه طی كرده بود، و در سال 1923 هنری سالیوان در 26 ساعت و 50 دقیقه.

 

Florence

 

1914م:این روزها در سال 1914، جهان در حال فرورفتن به داخل یك جنگ جهانسوز بود. مورخان وقت درباره اوضاع جهان كه به این ورطه افتاده بود، در جریان جنگ تفسیرهایی منتشر ساختند و اصحاب نظر، ابراز عقیده كردند كه خلاصه و نمونه هایی از آن ها از این قرار است:

«تاریخ نگاران» سالهای 1870 تا 1914 را سالهای اوج گیری امپریالیسم تازه خوانده اند كه جنگ ژاپن با چین بر سر مالكیت شبه جزیره كره كه از چهارم اوت سال 1894 آغاز شده بود گام دیگری در این راستا بود كه ظرف 4 ماه چین شكست خورد و شبه جزیره كره به تصرف ژاپن درآمد. از سال 1870 بتدریج آلمان، آمریكا و ژاپن نیز به صف امپریالیستهای وقت: انگلیس، فرانسه، روسیه و اتریش پیوسته بودند و برخلاف دسته اول، اشتیاق فراوان به پیمودن یك شبه ره صد ساله آنها را داشتند.

در آن تاریخ بیش از نیمی از جمعیت جهان مستعمره بودند. خصلت واحد امپریالیستهای هفتگانه این بود كه تحت شعار «توسعه قانون و تمدن» به استعمار مردم كشورهای دیگر می پرداختند و هر سال 240 هزار مایل مربع بر اراضی تحت استعمار اضافه می شد.

امپریالیست های سه گانه اخیر اعتقاد تازه یی را رواج دادند و آن این است كه كشورهای قدیمی دارای حكومت ملی مثلا ایران را نباید مستعمره كرد فقط باید آنها را تحت نفوذ درآورد.

 

john atkinson hobson


1995م:بیشتر تاریخدانان كه در دهه آخر قرن بیستم و پنج سال قرن 21 به مناسبت سالروز بمباران اتمی هیروشیما (ششم اوت) مقاله نوشته و مصاحبه كرده اند گفته اند كه این بمباران كه باعث رقابت اتمی میان ملل شده و جهانیان را بر روی بمب ساعت شمار نشانده عملی غیر ضروری بود زیرا كه پس از شكست آلمان، ژاپن كه فاقد مواد خام است نمی توانست برای مدتی طولانی به جنگ ادامه دهد.

دكتر «گار آلپرووتیز» استاد تاریخ در دانشگاه دولتی مریلند و مولف كتاب « تصمیم اتمی» منتشره در سال 1995 كه پرونده های محرمانه نظامی ژاپن را مطالعه كرده گفته است كه ورود شوروی به جنگ علیه ژاپن پس از شكست هیتلر، ژاپنی ها را بیشتر از احتمال حمله اتمی آمریكا ترسانده بود و آماده مذاكره پیرامون شرایط ترك مخاصمه بودند كه مورد حمله اتمی قرار گرفتند. ژاپنی ها از آن می ترسیدند كه شوروی كه همسایه آنان بود كشورشان را متصرف شود.

اعلامیه پایانی كنفرانس پوتسدام كه اول اوت 1945 انتشار یافت و حكایت از تقسیم آلمان میان فاتحان جنگ داشت، ژاپنی ها را بیش از پیش ترسانیده بود و بیم آنها از تقسیم شدن كشورشان بود زیرا كه اطمینان داشتند كه به تنهایی نمی توانند با دنیا بجنگند و بالاخره شكست خواهند خورد. بنابراین بمباران اتمی ضرورت نداشت.


1914م:امروز سالروز به كار افتادن نخستین چراغ راهنمایی جهان است.این چراغ ترافیك روز چهارم اوت سال 1914 در شهر كلیولند ایالت اوهاپو آمریكا در چهار راه خیابان اقلید (اقلیدوس یونانی) و خیابان 105 نصب شد تا اتومبیل رانان را هدایت كند.


1919م:مصطفی كمال پاشا كه در پی شكست عثمانی در جنگ جهانی اول كمر همت به نجات دست كم خاك اصلی آن بسته بود پنجم اوت 1919 در نشست ناسیونالیستهای این سرزمین در «سیواس» اعلام كرد كه تركیه باید جمهوری شود. وی این تصمیم را هنگامی علنی ساخت كه وطن او در وضعیتی وخیم قرار داشت ؛ فاتحان جنگ هنوز تصمیم به ابقاء این كشور نگرفته بودند و یونان 20 هزار سرباز در «سمیرنا» كه از زمان « همر » سابقه یونانی بودن داشت پیاده كرده بود و ناوهای جنگی انگلستان ، فرانسه و ایتالیا در آبهای دریای مرمره تا قسطنطنیه ( استانبول ) ، همه جا دیده می شدند. سلطان سر جایش نشسته بود و هرج و مرج و كمبود مایحتاج زندگی در همه جا به چشم می خورد.

مصطفی كمال ( آتاتورك ) بعدا راه حلی برای سلطان یافت و آن این بود كه چون عنوان بزرگتر سلطان « خلیفه مسلمانان » است به همین اكتفا كند و با حرم خود خوش باشد و حكومت را به دولتمردان بسپارد.

مصطفی كمال كه مردی غیر مذهبی و دارای تجربه جنگی فراوان بود یونانیان را از سمیرنا بیرون راند، پایتخت را به آنكارا منتقل كرد ، برای تركیه كه همه مستملكات اروپایی و عربی خود را از دست داده بود قانون اساسی نوشت ، الفبای كتابت را به لاتین تغییر داد و .... اگر ترس از مصطفی كمال نبود ، تغییر نظام حكومتی تركیه آسان نبود.

در جریان تلاشهای شش ساله آتاتورك برای حفظ بقای تركیه ، حكومت بلشویكی روسیه از نظر ارسال تسلیحات نظامی به او كمك بسیار كرد.

 

 مصطفی كمال پاشا

 

2003م:پنجم اوت 2003 اعلام شد كه روز پیش از آن «چونگ مونگ هو» مدیر ارشد كارخانه های هیوندای (هاندی) در ساختمان اداری این شركت در مركز شهر سئول خود را از دفترش كه در طبقه دوازدهم این ساختمان قرار داشته به پایین افكنده و خودكشی كرده است. جسد چونك چند ساعت پس از خود كشی به چشم خورده بود!.

چونگ اخیرا متهم شده بود كه پیش از ملاقات سران دو كره در ژوئن 2000 پانصد میلیون دلار به كره شمالی منتقل كرده بود كه صد تا دویست میلیون از آن به آن دولت محرمانه اهداء شده بود تا با این ملاقات كه مبتكر آن چونگ بود موافقت كند و چونگ این مبلغ را با دست بردن در حسابهای شركت، از چشم دیگران دور نگهداشته بود و با این حسابسازی رقم خارج شده بین سیصد تا چهارصد میلیون دلار به نظر می رسید كه نشان می داد برای سرمایه گذاری به كار رفته است.

چونگ كه در جامعه كره به داشتن روابط نزدیك با كره شمالی و علاقه به وحدت كره بدون مداخله بیگانه شهرت داشت به دلیل این حسابسازی از سوی دادستان احضار و برای او پرونده كیفری كه مجازاتی حدود 3 سال زندان دارد تشكیل شده بود.

كمپانی هیوندای كه اتومبیل، كشتی و لوازم دیگر می سازد اخیرا به سه بخش كشتی سازی، اتومبیل سازی، و غیره تقسیم شده بود كه چونگ با حفظ سمت مدیر ارشد، درعین حال مدیر مستقیم یكی از آنها بود.

 

Chung Mong-Hu

 

2005م:توماس دزول» پس از بودن 19 سال در زندان پنسیلوانیای آمریکا، اول اوت 2005 آزاد شد.وی كه دارای دو فرزند است هنگام آزادشدن از زندان 46 ساله بود. توماس در سال 1986 به اتهام تجاوز به عنف به یك زن بیمار در بیمارستان پیتسبورگ دستگیر شده بود و با این كه به قید سوگند گفته بود كه بیگناه است، هیات منصفه دادگاه او را مجرم شناخته و قاضی بناچار حکم مجازات صادرکرده بود.

دزول آزادی خود را نتیجه پیشرفت علم و آزمایش «دی. ان .ا.» می داند كه در ژوئیه 2005 ثابت كرد كه او متجاوز به عنف نبوده است. عبور او از راهرو بیمارستان در ساعتی كه زن بیمار گفته بود در تاریكی مورد تجاوز قرار گرفته باعث دستگیری توماس شده بود. توماس پس از خروج از زندان بر ضد پلیس و بازپرس وقت به دادگاه فدرال (سراسری) آمریکا دادخواست داده كه آن دو مرجع در مورد او بی دقتی كرده بودند. به علاوه، ایالت پنسیلوانیا آمریکا باید غرامت اتلاف 19 سال عمر او را محاسبه كند و از جیب مردم ایالت (مالیات دهندگان) بپردازد زیرا كه طبق قانون، دولت باید اشتباه قاضی را جبران كند.

 

1578: سباستیائو پادشاه پرتغال كه برای مسیحی كردن مراكشی ها (موروها) به این كشور لشكر كشیده بود در جنگ القصر الكبیر (آلكازار) از مسلمانان شكست خورد و ناپدید شد!.

1907: دولت فرانسه قتل 9 اروپایی را در مراكش بهانه قرار داد و به این كشور لشكر كشید و چندی بعد، پس از سازش سیاسی با آلمان مراکش(کشور مغرب) را تحت الحمایه خود کرد.

1914: انگلستان آلمان را متهم به نقض پیمان لندن و اعزام نیرو به بلژیك كرد و به آن كشور اعلان جنگ داد.

1916: دولت آمریكا پیشنهاد خرید «ویرجین آیلند» را به مبلغ 25 میلیون دلار به دولت دانمارك داد.

1925: تفنگداران دریایی آمریكا پس از 13 سال استقرار، خاك نیكاراگوئه را ترك كردند.

1940: ایتالیا كه سودای بازگشت به عظمت عهد باستان به عنوان امپراتوری روم را در سرداشت همزمان به سودان، كنیا و سومالی كه هر سه سرزمین در استعمار انگلستان بودند حمله نظامی برد.

1942: نیروهای آلمان حمله به استالینگراد را آغاز كردند.

1977: با توجه به بحران نفت در سال 1973 ، كارتر تصمیم گرفت در آمریکا وزارت انرژی تاسیس كند که چنین شد.

1984: ولتای علیا به «بوركینا فاسو» تغییر نام داد.

1987: كمیسیون ارتباطات آمریكا «فرنس دكترینfainess doctorine» را در مورد رادیو ـ تلویزیونهای این كشور لغو كرد . طبق این دكترین ، این دو نوع رسانه مكلف بودند كه توضیح كسانی را كه در باره آنها مطالبی پخش شده بود انتشار دهند و نیز درقبال مطالب جنجالی , موازنه و تعادل را رعایت کنند.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -13 اردیبهشت



1515م:چهارم ماه مه 1515 پرتغالي ها در جزيره ايراني هرمز مستقر شدند و فصل تازه اي در تاريخ منطقه باز شد كه عنوان آن را «مداخله غرب در خاور ميانه و استثمار اين منطقه كه مهد تمدن بشر بود» قرار داده اند - فصلي كه هنوز بسته نشده است. پاپ الکساندر ششم طبق فرمان مورخ چهارم مه 1493 خود، جزاير شرق جهان را به پرتغالي ها و سرزمين هاي غرب جهان (قاره آمريکا) را به اسپانيايي ها بخشيده بود!.

 

دا آلبوكرك


1952م:سوم مه 1952 روزنامه هاي تهران به استثناي جرايد محافظه كار از جمله «اطلاعات» به نام دفاع از ميهن، جنگ با «نيويورك تايمز» را كه دو روز پيش از آن در مقاله اي «ملي شدن نفت ايران» را يك اشتباه ايرانيان خوانده بود آغاز كرده و ضمن حملات متقابل، به تاريخچه و مديريت اين روزنامه و ... پرداخته بودند.

 

1469م:سوم ماه مه زادروز «نيكلو ماكياولي» متفكر، سياستمدار و نويسنده دوران رنسانس (تجديد حيات) ايتالياست كه بسال 1469 در فلورانس به دنيا آمد و 58 سال عمر كرد. وي كه نخست از هواداران مردمسالاري و محدود بودن قدرت رئيس كشور بود و به همين سبب هم به دستگاه حكومت راه يافته بود بعدا طرفدار قدرت مطلقه رئيس كشور شد و عقايد خود را در اين زمينه در كتاب «Principe شاهزاده» شرح داده است كه كار تاليف آن در سال 1513 پايان يافت.

 

نيكلو ماكياولي


1950م:دكتر «جان كرك لين» استاد دانشگاه آلاباماي آمريكا كه در دهه 1950 ماشين «هارت ـ لانگ گيبون» را تكميل كرد در آوريل 2004 در 86 سالگي درگذشت. با كمك اين دستگاه است كه مي توان هنگام عمل جراحي قلب باز، جريان خون را از قلب جدا ساخت و در طول عمل و تا زماني که لازم باشد، دستگاه گيبون عمل قلب را انجام مي دهد و در طول عمل، به گردش خون و پالايش آن آسيب نمي رسد. فكر ساختن اين دستگاه از دكتر گيبون بوده است كه دستگاه به نام او اسم گذاري شده است.

 

1993م:مجمع عمومي سازمان ملل ضمن تصويت يك قطعنامه در سال 1993، سوم ماه مه (روزي چون امروز) در هر سال را «روزجهاني آزادي مطبوعات» اعلام كرد. از 186 سال پيش آن، روز اول ماه مه «روز آزادي مطبوعات» بود. فرانسويان در سال 1819 يكم مه را روز آزادي مطبوعات اعلام كرده بودند كه هر سال رعايت مي شد. مجمع عمومي سازمان ملل به مناسبت تصويب اين قطعنامه در اعلاميه اي چنين آورده بود: هدف مجمع از رسميت دادن جهاني به روز آزادي مطبوعات، عمدتا اين بوده است كه در اين روز ضمن برگزاري مراسم و انتشار مقالات، اهميت آزادي مطبوعات و نقش آن در تكامل و پيشرفت هر جامعه بشري يادآوري شود تا مقامهاي مربوط (دولتها) خود را مكلف به رعايت آن بدانند و اصل 19 اعلاميه جهاني حقوق بشر را در اتخاذ هرگونه تصميمي مد نظر بگيرند.

آزادي مطبوعات در چارچوب وظايف «يونسكو» قرارگرفته و از سال 1997 جايزه اي براي مدافعان آزادي مطبوعات منظور گرديده كه تعيين برنده و يا برندگان آن به يك هيات حرفه اي 14 نفره واگذار شده است. اين جايزه مهم به نام «گيرمو كانو عيسازا» روزنامه نگار كلمبيايي اسمگذاري شده است زيرا كه «كانو» كه يك گزارش تحقيقي (اينوستيگيتيو) و دنباله دار درباره كارتلهاي مواد مخدر مي نوشت در سال 1986 به دست عوامل آنها كشته شد.

 

گيرمو كانو عيسازا


2007م:سوم ماه مه 2007 پنجاه سال از بكار گرفته شدن هواپيماي جت در خطوط هوايي براي حمل بار و مسافر گذشت. در اين روز در سال 1952 يك جت مسافربر انگليسي ساخت كارخانه «دهاويلاند» از لندن به يوهانسبورگ (آفريقاي جنوبي) مسافر حمل كرد و فصل تازه اي در صنعت هواپيمايي باز شد.


2006م:دوم ماه مه 2006 برلوسكني پس از چند هفته مقاومت و كشانيدن مسئله انتخابات عمومي ايتاليا (به سبك آمريكاي نوامبر 2000) به ديوان كشور، سرانجام به كاخ رياست جمهوري آن كشور رفت و (به گزارش رسانه ها) اشك ريزان از نخست وزيري ايتاليا كناره گيري كرد.

 

برلوسكني درميان اندوه


2006م:رسانه ها، سوم ماه مه 2006 ازقول منابع اطلاعاتي آمريكا نوشته بودند كه دولت چين تنها 130 بمب و كلاهك اتمي از موجودي خود را در اختيار واحدهاي ارتش اين كشور قرار داده و بقيه همچنان در انبارها نگهداري مي شوند.


1851: شهر سانفرانسيسکو (کاليفرنيا ) در آتش سوخت . در اين حادثه 30 تن هم کشته شدند.