اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ 1 اردیبهشت



 

 

1782م:«فردريك فروبل» آموزشگر بلندآوازه آلماني و موسس كودكستانهاي تازه (كيندرگارتن Kindergarten) در جهان 21 آوريل 1782 به دنيا آمد و در تاليف خود «تاريخ عمومي آموزش و پرورش» نوشت كه ايرانيان در قرن ششم پيش از ميلاد مبتكر ايجاد كودكستان و دبستان براي كودكان و نوجوانان پسر بودند.

 

فردريك فروبل

 

1332ش:يكم ارديبشهت 1332 در تهران رسما اعلام شد؛ سرتيپ افشارتوس رئيس شهرباني ايران (پليس) ربوده شده و ناپديد است. دكتر مصدق افشارتوس را سي ام بهمن 1331 به رياست شهرباني منصوب كرده بود. در آستانه ناپديد شدن افشارتوس، هندرسون سفير آمريكا در تهران به طور غير منتظره به واشنگتن رفته بود و ابوالقاسم بختيار دست به ياغيگري زده بود. مقامات دولت وقت، ربودن افشارتوس را كار ژنرالهايي كه به تصميم دكتر مصدق بازنشسته شده بودند ازجمله مزيني و زاهدي و نيز چند سياستمدار مخالف از جمله دكتر مظفر بقايي نماينده مجلس اعلام كرده بودند و مدعي شده بودند كه هدف از اين كار، تضعيف دولت و گسترش نگراني مردم بوده است. ا

 

افشارتوس

 

1946م:جان ام. كينز John Maynard Keynes اقتصاد دان بزرگ و پدر مكرواكونوميكسMacroeconomics (ماكرو) 21 آوريل 1946 پس از 63 سال زندگي كردن درگذشت. طراح «كنزيان اكونوميكس» پنجم ژوئن 1883 در انگلستان به دنيا آمده بود.

دكتر کينز در سال 1936 فرضيه عمومي اشتغال، بهره و پول را نوشت و آن را در كتابي تحت همين عنوان منتشر ساخت و اصل «بيزنس سايكل» را به دست داد. وي بود كه مداخله دولت براي رساندن كشور به مرحله اشتغال كامل (به هر بها) و جلوگيري از ركود را امري لازم و ضروري اعلام كرد. دكتر كينز قواعد متعدد براي اصلاح ساختار اقتصاد به دست داده است. اين فرضيه پرداز اقتصادي ايجاد نظام بين المللي پول را مورد تاكيد قرارداد و به همين دليل، بسياري از اصحاب نظر، او را پدر صندوق بين المللي پول مي خوانند. كينز علاوه بر تدريس اقتصاد، سردبيري يك نشريه تخصصي را هم برعهده داشت.

 

جان ام. كينز

 

1938م:امروز سالروز درگذشت محمد اقبال (علامه اقبال) فيلسوف، انديشمند و شاعر فارسي سراي شبه قاره هندوستان است كه21 آوريل سال 1938 (پيش از استقلال هند و ايجاد كشور پاكستان) وفات يافت. علامه اقبال كه نهم نوامبر سال 1877 در سيالكوت (كشمير پاكستان) به دنيا آمده بود در كشورهاي پارسي زبان (ايران، افغانستان و تاجيكستان) به اقبال لاهوري معروف است.

 

اقبال لاهوري

 

1910م:ساميوئل لانگهورن کلمنسSamuel Longhorn Clemens (مارک توين) داستان نگار و طناز معروف آمريکايي 21 آوريل 1910 (روزي چون امروز در 97 سال پيش) در 75 سالگي از اين جهان ديده بربست. مارك توين سي ام نوامبر 1835 در شهر فلوريداي ايالت ميسوري به دنيا آمده بود.

 

ساميوئل لانگهورن کلمنس


2008م:بيستم آوريل 2008 دولت آمريكا تمبر پستي با تصوير «ديويد مك كوله David G. McCullough» تاريخنگار 75 ساله اين كشور را كه چاپ كرده است طي مراسمي و با حضور خود او در پستخانه «كامدن Camden»، به جريان گذارد

 

ديويد مك كوله

 

2008م:«رابرت (باب) دبليو گرين Robert W.Greene» سردبير «نيوزدي» و از معروفترين روزنامه نگاران اينوستيگيتيو جهان 18 آوريل 2008 در هفتاد و هشت سالگي درگذشت. 37 سال از كار روزنامه نگاري او در «نيوزدي Newsday» گذشت.

 

باب گرين

 

2007م:در اژريل 2007، كمپاني ناشر «نيويوركر»، «ونيتي فر» و ... اعلام كرده بود كه يك مجله اقتصادي به نام «پورتفوليو» منتشر خواهد كرد، زيرا مخاطبان خواهان چنين نشريه اي هستند. اين مجله، بمانند ساير نشريات اقتصادي، وارد مسائل سنگين و پيچيده اقتصاد نخواهد شد و توجه خود را معطوف به آنچه را خواهد كرد كه مردم معمولي دهه اول قرن 21 خواهانش هستند.

 

پورتفوليو

 

753پیش ازمیلاد: آوريل زادروز شهر رم پايتخت ايتالياست. «پلوتارك» و «ليوي» داستان ايجاد شهر رم را در تاليفات خود، برپايه «شنيده ها» تاييد كرده اند. طبق افسانه ها، شهر رم توسط دو برادر دوقلو به نام هاي رموسRemus و رمولوسRomulus ساخته شده و بناي آن 21 آوريل سال 753 پيش از ميلاد به اتمام رسيده بود.

 

1792م:«21 اوريل» سالروز اعدام تيرادنتسTiradetes (خوزه دا سيلوا خاويرJoaquim Jose da Silva Xavier) قهرمان ملي برزيل و روز ملي اين كشور است. وي كه برضد سلطه پرتغال بر برزيل قيام مسلحانه كرده بود پس از دستگير شدن، 21 آوريل 1792 اعدام شد. به دستور حكمران پرتغالي برزيل، تيرادنتس را قطعه قطعه كردند و هر قطعه اش را به يك شهر فرستادند تا مردم ببينند و انديشه انقلاب و استقلال را از سر بيرون كنند.

 

تيرادنتس

 

1918م:«مانفرد فن ريكتوفنManfred Von Richthofen» معروفترين خلبان جنگنده در جنگ جهاني اول 21 آوريل سال 1918 در جبهه سم (به ضم س) در فرانسه جان خود را از دست داد. هواپيماي سه باله اين خلبان آلماني هدف گلوله قرار گرفته بود. وي كه 26 ساله و فرمانده اسكادران بود قبلا در 80 ماموريت جنگي پيروز شده بود. نيروهاي متخاصم آلمان، او را «رد بارون (امير زاده سرخ)» لقب داده بودند زيرا كه هواپيمايش را رنگ سرخ مي زد.

 

مانفرد فن ريكتوفن


1945م:بيست و يكم آوريل 1945 واحدهاي ارتش شوروي شهر برلين را از فاصله چهار كيلومتري محاصره و زير آتش توپ قرار دادند و عناصر دو لشكر پياده مامور رخنه به شهر شدند كه 9 روز بعد به دست آنان افتاد و هيتلر خودكشي كرد.

 

اوتو موريتس والتر مدل


2005م:21 آوريل 2005 سران و نمايندگان بيش از 80 كشور در جاكارتا اجتماع كرده بودند تا ياد كنفرانس 29 كشور آسيايي ـ آفريقايي را كه در آوريل 1955 در در شهر باندونگ (اندونزي) برگزار شده بود گرامي دارند و با توجه به اوضاع فعلي جهان، خود را متعهد به همكاري هاي تازه كنند. كنفرانس باندونگ سال 1955 با هدف ريشه كن ساختن آثار هرگونه استعمار از شرق و آفريقا تشكيل شده بود، و اينک در دهه نخست قرن 21 اعتقاد عمومي بر اين است كه تفكر استعمار هنوز از ميان نرفته و سلطه گران تنها تغيير لباس داده اند.

در آن سال در جهان، دو بلوك آمريكا (ناتو) و شوروي (ورشو) باهم در رقابت و معارضه بودند و از اين رهگذر، كشورهاي ديگر آسوده تر مي زيستند و اتحاديه هاي منطقه اي آنها فعاليت چشمگير داشتند از جمله اتحاديه عرب كه امروزه تنها نامي از آن بر روي كاغذ باقي مانده است.

با توجه به وجود دو بلوك در جهان آن روز يا به تعبيري بلوكهاي كاپيتاليسم و سوسياليسم، در سال 1955جنبش تازه كه خارج از دو بلوك تشكيل شده بود به جهان سوم (جامعه کشورهاي غير متعهد) شهرت يافت كه پس از فروپاشي اسرارآميز بلوك سوسياليست و قدرت يافتن بلوك ديگر (آمريکاي شمالي و اروپاي بدون روسيه)، نه تنها جنبش غير متعهدها بلكه اتحاديه هاي منطقه اي هم كمرنگ شدند و فعاليت آنها به صفر نزديك شده است. «جنبش عدم تعهد» در زمان تاسيس، ژاپن را به خود راه نداد زيرا كه با آمريكا پيمان امنيت و دفاع مشترك داشت ولي نخست وزير ژاپن در كنفرانس 2005 حضور يافته بود.

فكر ايجاد جنبش عدم تعهد از چوئن لاي، تيتو، عبدالناصر و نهرو بود كه پس از فوت آنان رنگ و جلاي خود را از دست داد.

در اين ميان ايران از بنياد شانگهاي درخواست عضويت رسمي کرده است که اگر عملي شود قدرت شرق منسجم و گسترش خواهد يافت.

 

گوشه اي از کنفرانس سال 1955 باندونگ

 

2005م:يك دادگاه جنايي اسپانيا20 آوريل 2005 «آدولفو سيلينگو» افسر نيروي دريايي سابق آرژانتين را به جرم ارعاب، شكنجه و قتل مخالفان دولت وقت (آرژانتين) با فرو انداختن آنان از هواپيما به داخل دريا و رودخانه به تحمل 640 سال زندان محكوم كرد. در اسپانيا مجازات اعدام لغو شده و رعايت تخفيف براي او به اين جهت بوده است كه خود را به آن دولت معرفي و اعتراف به اعمال شكنجه و قتل كرده بود.

 

آدولفو

 

1946: در شرق آلمان نظام سوسياليستي برقرار شد که 43 سال دوام داشت.

1954: گرگوري مالنكوف نخست وزير شوروي شد.

1961: نظاميان فرانسوي در الجزاير بر ضد سياست پاريس سر به شورش برداشتند.

1967: يك كودتاي نظامي در يونان دولت منتخب را بركنار كرد.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 2 اردیبهشت



 

1926م:22 آوريل 1926 (دوم ارديبهشت 1305 هجري خورشيدي) ميان ايران، تركيه و افغانستان يك پيمان امنيت مشترك به امضاء رسيد كه مورخان نوشته اند سياست انگلستان پشت سر آن بود كه در آن زمان يك قدرت بزرگ جهاني و استعمارگر شماره يك بشمار مي رفت. اين پيمان در تهران و در خانه محمدعلي فروغي نخست وزير وقت توسط نمايندگان سه كشور امضاء شد.

 

1329ش:شعبه يكم دادگاه جنايي تهران كه به دادخوست ارتش دكتر مظفر بقايي كرماني را محاكمه مي كرد دوم ارديبهشت 1329 (22 آوريل 1950) با صدور حكمي جالب، وي را از اتهام منتسبه تبرئه كرد.

ده سال بعد، رئيس شهرباني وقت (سپهبد نصيري) و اين بار از دستگاه قضايي ارتش خواست كه دكتر مظفر بقايي را به اتهام اهانت به شهرباني و سلب صمميمت افراد آن نسبت به كشور مجازات كند. اين بار، دستگاه قضايي ارتش بقايي را بازداشت و محكمه نظامي او را محكوم كرد. بقايي در سال 1339 در نطقي مطالبي درباره شهرباني گفته بود و ازجمله به تراشيدن غيرقانوني سر يك روزنامه نگار كرماني به دستور شخص سپهبد نصيري اشاره كرده بود. نصيري در سال 1357 و پس از پيروزي انقلاب اعدام شد.

 

دکتر مظفر بقايي کرماني

 

1358ش:پيش از ظهر سوم ارديبهشت 1358، در حالي كه هنوز تيترهاي اخبار مربوط به هشدار مسكو به تهران، رويدادهاي نقده و اعزام واحدهاي تازه نفس ارتش به آن سوي، ابلاغ مصوبه مهم شوراي انقلاب به دولت كه تنها سه ماه مهلت دارد تكليف مالكيت هاي بزرگ را برپايه تعاليم اسلامي كه نه مشابهت با اقتصاد كمونيستي دارد و نه اقتصاد كاپيتاليستي روشن سازد و آنها را ملي سازد و يا به بنياد مستضعفان و سازمانهاي عام المنفعه بدهد، انتصاب دكتر ابراهيم يزدي به سمت وزير امورخارجه، تعيين سفير تازه آمريكا در ايران، خودداري آمريكا از تحويل چهار كشتي جنگي خريداري شده توسط دولت شاه، اخطار جمهوري اسلامي به دولت مكزيك كه شاه بركنار شده را به كشور خود راه ندهد و ... روي ميز سردبيران روزنامه هاي عصر تهران بود كه كدام را تيتر اول كنند كه خبر رسيد سرلشكر محمد ولي قره ني (قرني) رئيس سابق ستاد ارتش در خانه اش ترور شده است.

 

محمدولي قره ني (قرني)


1915م:ارتش آلمان 22 آوريل 1915 و در دومين سال جنگ جهاني اول، در جبهه «Ypres» واقع در بلژيك برضد دو لشكر فرانسوي (عمدتا مركب از افراد الجزايري و مراكشي)، دو لشكر انگليسي و يك لشكر كانادايي سلاح شيميايي (گاز كلر) بكار برد كه براثر آن، ظرف يكي ـ دو ساعت شش هزار نفر درگذشتند. در اين عمليات كه در يك جبهه شش كيلومتري انجام شد 168 تن گاز كلر رها شده بود و اين گاز ريه نظاميان را ازكارانداخته بود. اين دومين بار بود كه ارتش آلمان در جنگ از سلاح شيميايي استفاده مي كرد. اين ارتش سه ماه پيش از اين در جبهه Bolimov برضد روس ها از اين سلاح استفاده كرده بود.

 

1960م:برزيلي ها 23 آوريل را سالروز تاسيس كشور خود مي دانند ولي دولت وقت اين كشور 21 آوريل 1960 (سالروز اعدام تيرادنتس قهرمان استقلال برزيل) برزيليا پايتخت تازه برزيل را گشود و ادارات مركزي سه قوه حكومتي را به آنجا منتقل كرد. برزيل تنها كشور جهان بشمار مي آيد كه براي حل مسئله ترافيك و جمعيت و مشكلات ناشي از آنها، براي پايتختي خود يك شهر تازه، و درست در مركز كشور ساخته و محدوديت هايي براي سكونت در آنجا وضع كرده است. مشكلات محيط زيستي سبب شده است كه برخي از دولتها به انديشه انتقال پايتخت ها به شهري كوچك و يا تازه ساز در مركز كشور افتند. برزيليا پايتخت تازه برزيل ظرف 41 ماه ( 1956 تا 1960) ساخته شد.

 

نماد برزيليا

 

1970م:با اينكه سازمان ملل روز 20 مارس (نوروز ايرانيان) را كه آغاز بهار است و خورشيد نسبت به استواي زمين در وضعيت ويژه قرار مي گيرد «روز زمين» پيشنهاد كرده بود كه اتفاقا ايرانيان از هزاران سال پيش در اين روز به تميزكاري و نوكردن مي پرداخته اند22 آوريل 1970 به پيشنهاد يك سناتور آمريكايي در يك نشست محيط زيست تصميم گرفته شد كه همين روز (22 آوريل) روز زمين (Earth Day) تعيين شود. هدف از برگزاري روز زمين تشويق مردم (ساكنان آن) به حفظ كره زمين ازآلودگي ها و لزوم و اهميت اين كار است. در نيمكره جنوبي كه بهار آن برابر است با پاييز نيمكره شمالي، روز زمين را در همان بهار خودشان برگزار مي كنند.


1994م:ريچارد نيكسون سي و هفتمين رئيس جمهوري آمريكا 22 آوريل سال 1994 و در 81 سالگي براثر سكته مغزي در نيويورك درگذشت. وي از سال 1953 تا 1961 معاون رئيس جمهوري آمريكا و از 1969 تا 1974 رئيس جمهوري اين كشور بود. كودتاي 28 امرداد در زماني روي داد كه وي معاون ژنرال آيزنهاور رئيس جمهوري وقت آمريكا بود. پس از براندازي دولت دكتر مصدق، نيكسون از تهران ديدن كرد و از همان زمان ميان او و شاه دوستي نزديك برقرار شده بود كه تا پايان عمر شاه ادامه داشت .

 

نيكسون و شاه در يكي از ديدارهاي دوستانه

2008م:در انتخابات بيستم اپريل 2008 كشور پاراگوآ واقع در آمريكاي لاتين، يك كشيش چپگرا به رياست جمهوري برگزيده شد و به اين ترتيب پاراگواي 6 ميليون و دويست هزار نفري پس از 61 سال از دست راستگرايان خارج شد.

 

  فرناندو لوگو

 

1960م:ارتش آمريكا در دهه 1960 از نوعي عامل شيميايي معروف به «ايجنت اورنج» در جنوب ويتنام و به ويژه در جنگلهاي مناطق مرتفع (نزديك مرز ويتنام با كامبوج) كه به صورت كمينگاه ويت كنگ درآمده بود استفاده كرد. با اين كه از زمان بكارگيري اين سلاح شيميايي چهار دهه و از پايان جنگ ويتنام 33 سال مي گذرد، اين مواد همچنان در ويتنام قرباني مي گيرند. اين مواد در دهه 1960، به هر دو طرف جنگ آسيب وارد آورد.

 

پس از چهار دهه؛ «ايجنت اورنج» همچنان در ويتنام قرباني مي گيرد

 

1500: «پدرو آلوارس كابرال» دريانورد پرتغالي به برزيل رسيد و 23 آوريل پاي برخاک برزيل نهاد. پيش از او و همراهانش، پاي اروپايي به برزيل نرسيده بود. كابرال اين سرزمين را «برزيل» ناميد زيرا كه پر از درخت «چوب قرمز = برزيل» بود. برزيلي ها كه داراي فرهنگ و زبان پرتغالي هستند هرسال در اين روز مراسمي برگزار مي كنند. (مشرح اين مطلب در سايت 23 آوريل)

1529: پيمان ساراگوسار Saragossar جاي قرارداد توردسيلاس (Tordesillas) را ميان اسپانيا و پرتغال گرفت كه در سال 1494 تنظيم شده بود. اين دو قرارداد وضعيت مالكيت سرزمين هايي را كه دريانوردان دو كشور در قاره هاي دوردست (غير از اروپا) به آنجا مي رسيدند روشن مي ساخت.

1724: ايمانوئل كانت Immanuel Kant انديشمند آلماني در كالينينگراد به دنيا آمد و هشتاد سال عمر كرد. در آن زمان، كالينينگراد جزيي از پروس (آلمان) بود كه اينك متعلق به روسيه فدراتيو است.

 

ايمانوئل كانت

 

1870: امروز (22 آوريل) زادروز لنين صاحب فرضيه لنينيسم، رهبر انقلاب بلشويكي سال 1917 و بنيادگذار روسيه شوروي است كه نظام 74 سال در امپراتوري سابق روسيه دوام آورد. (مشروح اين مطلب در سايت 23 آوريل)

1945: 1945 تاريخنگاران از قول همكاران هيتلر نوشته اند كه او در 22 آوريل اين سال پس از افتادن «Eberswalde» به دست ارتش شوروي، در پناهگاه زيرزميني خود خطاب به نزديكانش اعتراف به شكست كرد و گفت كه براي او راه ديگري جز خودكشي نمانده است. هيتلر چند روز بعد در همان پناهگاه خودكشي كرد.