اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -1خرداد



813م:دهه سوم ماه مه در سال ۸۱۳ ميلادي نيرويي مركب از ۳۰ هزار داوطلب ايراني كه از خراسان به حركت آمده بود تا مأمون را كه از جانب مادر، ايراني بود خليفه عباسي كند و به اين ترتيب، ايران به استقلال خود نزديك شود، در حاشيه شهر ري (تهران امروز) سپاه امين به فرماندهي علي بن عيسي بن ماهان را درهم شكست و به همدان فراري داد.

 

هارون الرشيد


1307م:يكم خرداد سال 1307 قانون اعزام محصل به اروپا به تصويب مجلس شورا رسيد. طبق اين قانون قرار شده بود كه هر سال دست كم يكصد محصل ايراني براي تحصيل در دانشگاههاي كشورهاي اروپايي به اين قاره اعزام شوند.


1640م:تاريخ ورود نخستين چاپخانه به ايران را 22 ماه مه سال 1640 ميلادي (367 سال پيش) نوشته اند. اين ماشين چاپ (مدل گوتنبرگ) توسط يك ايراني ارمني به منظور نصب در جلفاي اصفهان وارد ايران شده بود. در آن زمان شهر اصفهان پايتخت ايران و شاه صفي رئيس كشور بود.

گوتنبرگ آلماني که يک زرگر بود دستگاه چاپ خود را در دهه 1440 تکميل کرده بود. قرنها پيش از او چيني ها دستگاه چاپ بلوکي ساخته بودند.

 

دستگاه چاپ مدل گوتنبرگ


1952م:22 مه 1952 اندرو مكس ول روزنامه نگار انگليسي در مقاله اي درباره رقابت 52 سال پيش آمريكا با انگلستان بر سر بازارهاي نفت، با توجه به درگيري انگلستان با ايران ، نوشته بود كه آمريكا با استفاده از فرصتي كه اين درگيري به دست داده است بر بازارهاي نفت كه قبلا، عمدتا در دست ما بود مسلط شده و از اين پس شركت نفت انگلستان عاجز از رقابت با كمپاني هاي آمريكايي است و اين، در تاريخ معاملات نفت نقطه اي است بدون باز گشت.


1762م:19 مه سال 1762 زادروز «يوهان گوتلب فيچته (فيکته) Johann Gotleb Fichte» از فلاسفه ايده آليسم آلمان است كه در ماه مه 1762 به دنيا آمد. وي كه 52 سال عمر كرد از افكار «كانت» تاثير گرفت ولي «هگل» تحت تاثير افكار او بود. يوهان كه پسرش امانوئل هرمان نيز فلسفه دان بود تعريف تازه اي بر شجاعت نوشته است كه به فرضيه فيتچه (فيکته و تلفظ فرانسوي: فيشته) معروف شده است.

 

يوهان گوتلب فيچته


1176م:20 ماه مه سال 1176ميلادي افراد الدعوه الجديده (شاخه عرب جنبش اسماعيليه) شب هنگام در چادر صلاح الدين ايوبي كه درحاشيه حلب (قديمي ترين شهر سوريه و دومين شهر فعلي اين كشور از نظر جمعيت) استقرار يافته بود به عنوان هشدار، خنجر و نوشته اي گذارده بودند كه از محاصره نظامي پايگاه آنان دست بردارد.

 

صلاح الدين ايوبي


1891م:نوزدهم مه سال1891 «اسوالد بولکهOswald Boelke» پدر تاكتيك جنگهاي هوايي و فردي كه جنگ هواپيما با هواپيما در آسمان را وارد مرحله عمل ساخت در آلمان متولد شد. وي در ماه مه 1916 (ماه تولد خود) 11 هواپيماي انگليسي را در آسمان فرانسه سرنگون ساخته بود. بولكه كه 28 اكتبر 1916 (دوران جنگ جهاني اول) بر اثر برخورد هواپيمايش در آسمان با هواپيماي معاونش (معاون فرمانده اسكادران) كشته شد چند كتاب آموزش فنون جنگ هوايي را تاليف كرده كه معروفترين آنها كتاب «ديكتا» است كه تا اواسط جنگ جهاني دوم تدريس مي شد. در زمان بولكه، نبرد جنگنده ها مراحل ابتدايي خود را طي مي كرد و هواپيماها تكميل نشده بود و از آنها عمدتا براي انداختن بمب استفاده مي شد. بولكه عنوان قهرماني آلمان را به دست آورده است.

 

اسوالد بولکه

 

1940م:در ماه مه سال 1940 فرانسه که به همراه انگلستان بر سر لهستان به دولت هيتلر اعلان جنگ داده بود در زير زنجير تانكهاي آلمان معروف به پانزر (واحد و يا تيپ زرهي) داشت له مي شد. نيروهاي آلماني در همين ماه پس از تصرف هلند و بلژيك، از خط دفاعي ماژينو كه ارتش فرانسه به آن چشم اميد دوخته بود، به آساني گذشته بودند. از نظاميان كمكي انگلستان به فرانسه هم كاري ساخته نشد و اين نيرو در ماه ژوئن با يك بي نظمي بي سابقه و تحمل تلفات از دونكرك فرار كردند.

 

زماني كه تيپ ها زرهي (پانزر) آلمان فرانسه را درهم مي نورديدند


2004م:من موهان سينگ 22 ماه مه 2004 به معرفي حزب كنگره ملي هند نخست وزير تازه اين كشور شد. وي نخستين سيك هندي است كه نخست وزير اين كشور مي شود. برخلاف پيش بيني محافل غربي، وي تاكيد كرد كه دولت او كنترل صنايع معين را از دست نخواهد داد، بانكها همچنان زير نظر مستقيم دولت خواهند بود (غير دولتي نخواهند شد) و كمپاني هاي دولتي به جاي غير دولتي شدن به صورت رقابتي اداره خواهند شد (كاري كه چين كرده است) و جز براي توسعه، به آنها كمك دولتي نخواهد شد (اگر زيان بدهند تعطيل خواهند شد) و دولت او از پيروان يك فرقه مذهبي برضد فرقه ديگر حمايت نخواهد كرد و به اين ترتيب از پديد آمدن برخوردهاي مذهبي شديدا جلوگيري خواهد شد.

 

من موهان سينگ


2004م:حمله هوايي شبانه در 19 مه 2004 به مراسم عروسي قبيله «بو فهب» در منطقه مجرب الديب (ايالت انبار عراق، ايالتي که فلوجه هم در آنجا قرار دارد) واقع در 18 كيلومتري مرز سوريه كه منجر به قتل 45 تن از جمله نوازندگان و خواننده مراسم شده بود، طبق گزارش آژانسهاي خبر رساني بر خشم و افسردگي اعراب در همه كشورها افزوده و موضوع تفسير بسياري رسانه ها شده بود. برخي از مفسران عرب در اظهار نظرهايشان اشاره به تحريم نفتي سال 1973 كرده و گفته بودند: چه فرق است ميان خون عرب مصري و خون عرب عراقي، چرا دولتهاي عربي صاحب نفت، اين بار بمانند پاييز 1973 دست به تحريم صدور نفت خود نزده اند؟!. در آن سال، پس از آغاز جنگ رمضان (اکتبر 1973) سران عرب گفته بودند: نفت كه از خون سرباز عرب كه بر شن هاي صحراي سينا مي ريزد عزيزتر نيست، پس آن را به سوي غرب مي بنديم تا از اسرائيل حمايت نكند، و بستند ، و با نشان دادن اين اراده، جهان غرب و به ويژه آمريكا را دچار دشواري شديد كردند و جنگ صحراي سينا پايان يافت. چرا سران دولتهاي عربي اين بار سكوت كرده اند؟. اگر باز هم تعلل و تسامح كنند؛ اين شبهه در عوام الناس عرب به يقين تبديل خواهد شد كه در آن روز با اين اطمينان كه در لحظه حساس، شوروي در برابر غرب خواهد ايستاد، به آن كار دست زدند.


2004م:22 ماه مه 2004 شبکه تلويزيوني «پي بي اس» مصاحبه بسيار طولاني «چارلي رز» با «باب وود وارد» روزنامه نگار آمريكايي را كه عمدتا در باره جورج بوش (پسر) بود پخش كرد كه وود وارد ضمن آن گفت: بوش با اين كه مي داند پس از اشغال نظامي عراق، اسلحه كشتار و جمعي شواهدي دال بر ارتباط رژيم صدام با القاعده به دست نيامده و رسوايي شكنجه عراقي ها در ابو غريب چهره آمريكا را در جهان كدر ساخته است ؛ هنوز تصور مي كند كاري كه در عراق كرده و ادامه استقرار نيروي 130 هزار نفري آمريكا در عراق درست بوده است و هيچ كس نمي تواند او را از آن چه كه در مغزش مي گذرد و تصور مي كند كه درست است منصرف كند، حتي پدرش ـ جورج بوش اول. وود وارد گفت كه از مقامات كاخ سفيد شنيده است كه آنان و همچنين ژنرال پاول وزير امورخارجه وقت پيش از حمله نظامي به عراق، بارها به بوش گفته بودند كه تا بازرسان سازمان ملل به كار خود در عراق ادامه دهند و رسما وجود اسلحه كشتار جمعي را اعلام نكنند دستور حمله به عراق را صادر نكند و اگر شوراي امنيت پس از دريافت گزارش رسمي بازرسان داير بر وجود اسلحه اقدامي نكند، آن وقت دستور حمله را بدهد، كه گوش نكرده بود. او نمي داند كه دمكراسي فقط انتخابات نيست، اتخاذ تصميمات و انجام كارها پس از مشورت با كارشناسان مربوط، اصحاب نظر و توجه به مندرجات مطبوعات هم گوشه ديگري از دمكراسي است.

 

وودوارد

 

1996م:ناو هواپيمابر ديزلي 84 هزار تني به نام «آمريكا» به شماره رديف 66 كه در سال 1996 باز نشسته شده بود در ماه مه 2005 در يك نقطه عميق و نامعلوم اقيانوس اطلس و نه چندان دور از ساحل شرقي آمريكا توسط عوامل نيروي دريايي اين کشور و طبق برنامه غرق شد(عکس بالا). اين ناو كه از سال 1964 وارد عمليات نظامي شده بود قرار بود در سال 1975 (در زمان حكومت جرالد فورد) به ايران فروخته شود و خريد جنگنده هاي اف ـ 14 با همين هدف بود كه دولت كارتر با توجه به اعتراض كشورهاي عربي منطقه خليج فارس، با انجام چنين معامله اي مخالفت كرد.

 

ناو هواپيمابر ديزلي آمريکا


1960: زمين لرزه اي به شدت 9 و نيم ريشتر در جنوب شيلي روي داد. اين شديدترين زمين لرزه اي كه در تاريخ ثبت شده است.

1961: در اين روز از ماه مه سال 1961 ماهواره شوروي «ونرا ـ1» به عنوان نخستين شيئ ساخت بشر به ستاره ونوس رسيد و اطلاعات جالبي از مواد متشكله اطراف ونوس را به زمين مخابره كرد. ده سال بعد در همين روز روس ها ماهواره «مارس ـ2» را به سوي مريخ فرستادند.

 

يک ماهواره«ونرا»

 

1967: يك فروشگاه بزرگ در مركز شهر بروكسل آتش گرفت و 323 نفر كشته شدند.

1972: نام كشور سيلان به سريلانكا تغيير يافت.

1978: «محمد ما ژيان» نويسنده مسلمان چين 14 مه اين سال در 72 سالگي فوت شد. از كارهاي مهم او تاليف فرهنگ لغات عربي به چيني و ترجمه قرآن به زبان چيني بود. وي در قاهره تحصيل زبان و ادبيات عربي را تكميل كرده بود.

1979: دوم خرداد 1358 (صد روز پس از پيروزي انقلاب) مديرعامل وقت سازمان راديو تلويزيون (صدا و سيما) دولت شوروي را متهم كرد كه با ارسال امواج پارازيتيك بسيار قوي مانع رسيدن صداي راديو ايران به گوش فارسي زبانان آن اتحاديه كه ميليونها نفرند و به ويژه تاجيكها (ايراني تبارها) مي شود كه برادران همخون ما هستند. وي افزود كه ارسال اين پارازيتها اينك بيش از زمان رژيم سلطنتي ايران است، چرا؟!. زيرا كه سران كرملين از مكتب اسلام و نيز برانگيخته شدن احساس ميهني مردم سرزمين هايي كه مسكو از پيكر ايران جدا ساخته و به خود ضميمه كرده است مي ترسند.

1981: يكم خرداد 1359 در تهران اعلام شد كه نرخ برابري ريال نسبت به پولهاي ديگر، شناور (داراي نوسان) خواهد شد. در آن روز ارزش رسمي برابري دلار هفت تومان و نيم قران و بهاي برابري آن در بازار 13 تومان بود. 27 سال پس از آن زمان با اين كه درآمد حاصل از نفت چند برابر افزايش يافته، ارزش برابري ريال نسبت به دلار (كه خود دربازارهاي پول در حال تنزل است) بيش از 700 برابر شده است.

1990: يمن شمالي و يمن جنوبي كشور واحد جمهوري يمن را به وجود آوردند.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.