اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تفاوت دریاچه نگون بخت ارومیه با دریاچه ای در 200 کیلومتر آنطرفتر!



 

 

تفاوت دریاچه نگون بخت ارومیه با دریاچه ای در 200 کیلومتر آنطرفتر!

 

دریاچه ارومیه به دلیل بی توجهی مسؤولان و ندانم كاری های برخی از كارشناسان دچار بحرانی شده است كه تا نابودی كامل و حتی حذف آن از نقشه جغرافیای كشورمان فاصله ای باقی نگذاشته است.

در نابودی دریاچه ارومیه هم، بی  گمان ضعف مدیریت منابع آب توسط همه متولیان به ویژه جهاد كشاورزی، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی و سازمان محیط زیست، كاملاً مشهود و انكار ناشدنی است. اما خبر جالب و قابل تأمل به نقل از سایت تابناك اینكه فروش لجن و نمك بسته بندی شده دریاچه بحرالمیت برای عربستان، اردن و رژیم صهیونیستی بسیار درآمدزا شده است. به دلیل تبلیغات فراوان و مدیریت صحیح، هم اكنون یك شیشه 300 گرمی لجن بحر المیت به قیمت 80 دلار در مراكز گردشگری عربستان به فروش می رسد!

شمارش معكوس برای حیات دریاچه ارومیه در حالی آغاز شده است كه از جزایر زیبا، حیات وحش، پرندگان مهاجر، چشمه های آب معدنی شامل آب های گوگردی و گازدار و قلیایی و نمكی و گل و لای و لجن های پیرامون دریاچه كه هر یك، ظرفیت بسیار مناسبی برای گسترش صنعت اكوتوریسم و بخش های بسیار درآمدزا برای اقتصاد محلی و ملی است هیچ بهره ای برده نشده است.

سدسازی برای زمین های كشاورزی، احداث جاده میان گذر ارومیه، شور شدگی بحرانی دریاچه، پایین آمدن سطح آب دریاچه ارومیه، و گرمای زمین و پیامد های خشك شدن دریاچه، از جمله مشكلات این زیست بوم منحصر به فرد در شمال غربی كشورمان است. انتقال پساب های صنعتی به دریاچه ارومیه، توقف سد سازی و نیز تزریق آبهای سطحی از جمله محورهایی هستند كه به عنوان راهكار حل بحران شناخته شده اند.

تفاوت دریاچه نگون بخت ارومه با دریاچه ای در 200 کیلومتر آنطرفتر!

این در حالی است كه دریاچه «وان» در تركیه كه كمتر از 200 كیلومتر با دریاچه ارومیه فاصله دارد و از اقلیمی مشابه برخوردار است نه تنها با مشكلات مرگبار دریاچه ارومیه روبرو نیست بلكه هم اینك یكی از قطبهای بزرگ و درآمدزا برای صنعت گردشگری پررونق تركیه به شمار می رود!

دریاچه ارومیه با همه زیبایی ها و استعدادهایش مقابل چشم مردم و مسؤولان در حال نابود شدن است در حالی كه هنوز برای نجات آن فرصت داریم!.../تحلیل:انتخاب


ویدیو مرتبط :
فیلم هوایی از دریاچه ارومیه ایران و دریاچه وان ترکیه !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هزینه 200 میلیارد دلاری احیای دریاچه ارومیه



خشک‌ شدن دریاچه ارومیه ,احیای دریاچه ارومیه

هزینه 200 میلیارد دلاری احیای دریاچه ارومیه

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران هزینه‌های ناشی از خسارات خشک‌ شدن دریاچه ارومیه و احیای مجدد این دریاجه را بالغ بر 200 میلیارد دلار اعلام کرد.

 محسن جلال‌پور در مراسم روز جهانی صادرات افزود: در حالی که فقط دو میلیارد دلار از محل دریاچه ارومیه درآمدزایی شده است، اما احیای مجدد این دریاچه و جبران خسارت ناشی از خشک‌ شدن آن هزینه‌ای معادل 200 میلیارد دلار دارد.

وی تاکید کرد: تعهدات ارزی صادر‌کنندگان باید هرچه زودتر حذف شود تا حوزه صادرات رونق بیشتری پیدا کند.

اردشیر سعد‌محمدی، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز در مراسم روز جهانی صادرات با اشاره به برنامه‌ 450 میلیارد دلاری کشورهای حاشیه خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان گفت: هنوز تکلیف اجرای 80 درصد از این پروژه‌ها مشخص نشده و این فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی است.

وی افزود: می‌توان با هزینه یک میلیارد تومانی اکتشاف در برخی معادن سنگ‌آهن بالغ بر 160 درصد ارزش افزوده ایجاد کرد. ضمن اینکه هم‌اکنون 60 میلیارد تن ذخیره معدنی در کشور داریم اما حجم استخراج سالانه مواد معدنی فقط 400 میلیون تن است. /ایسنا