اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تفاوت اینترنت در ایران با جهان!



اخبار,اخبار اجتماعی,تفاوت اینترنت در ایران با جهان


اخبار اجتماعی - تفاوت اینترنت در ایران با جهان!

معاون وزیر ارتباطات سرانه پهنای باند اینترنت ایران را یک کیلوبیت بر ثانیه از میزان 100 ترابیت ظرفیت پهنای باند دنیا عنوان کرد و گفت: این در حالی است که سرانه کشور ترکیه در این حوزه 50 کیلوبیت و کشور قطر 100 کیلوبیت برآورد می شود. با این وضعیت چگونه انتظار داریم تا پایان برنامه رتبه دوم منطقه را هم به دست بیاوریم.

به گزارش مهر، نصرالله جهانگرد در مراسم گردهمایی فعالان صنف فناوری اطلاعات کشور که توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران برگزار شد با تاکید بر سهم فناوری اطلاعات در افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها و لزوم اجرای برنامه های توسعه ای برای افزایش این سهم در کشور اظهار داشت: روند تحولات در حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی از بکارگیری و کاربری فناوری اطلاعات در اصلاح این بخش ها حکایت دارد به نحوی که با اصلاح نظام صنعت، خدمات و کشاورزی و بکارگیری فناوری اطلاعات در این بخش ها، شاهد افزایش بهره وری و درآمد خواهیم بود.

ظرفیت پهنای باند در دنیا 100 ترابیت؛ در ایران 100 گیگابیت
وی با تاکید بر لزوم تغییر پارادایم در برنامه ریزی توسعه ملی گفت:در این میان افزایش سرعت دسترسی به اینترنت یکی از مقولاتی است که باید به آن توجه شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه میزان پهنای باند اینترنت برای سرعت دسترسی در دنیا بیش از 100 ترابیت است که ما با حدود 100 گیگابیت بر ثانیه ظرفیت یک صدم دنیا را داریم.

سرانه 50 برابری ترکیه نسبت به ایران در پهنای باند اینترنت جهان
جهانگرد با اشاره به سرانه یک کیلوبیتی ایران از پهنای باند اینترنت جهان افزود: این در حالی است که سرانه کشور ترکیه در این زمینه 50 کیلوبیت و قطر 100 کیلوبیت است و با این وجود انتظار داریم تا پایان برنامه رتبه دوم منطقه را هم به دست بیاوریم. باید گفت که در این بخش خیلی عقب هستیم.

حجم کل اطلاعات دنیا بر روی اینترنت، 4 زتابایت
رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور حجم کل اطلاعات بر روی اینترنت در دنیا را 4 زتا بایت (۱۰۲۴ اکزابایت) عنوان کرد که تا دو سال آینده این حجم دو برابر می شود و افزود: در حوزه فناوری اطلاعات یک دلار سرمایه گذاری 10 دلار برگشت سرمایه دارد و بررسی ها نشان می دهد که سرمایه گذاری در صنعت فناوری اطلاعات 15 برابر برگشت سرمایه خواهد داشت.

وی با انتقاد از وضعیت نامطلوب کشور در حوزه دسترسی به اینترنت گفت: در دنیا کف دسترسی به اینترنت 2 مگابیت برثانیه و سقف سرعت اینترنت 20 مگابیت در ثانیه است و ما هنوز صحبت 2مگابیت را می کنیم.

ظرفیت پهنای باند اینترنت ایران به 5 ترابیت می رسد
دبیر شورایعالی فناوری اطلاعات کشور ظرفیت موجود پهنای باند اینترنت را 100 گیگابیت عنوان کرد که تا پایان سال به 150 گیگابیت می رسد و گفت: نیازمند 5 ترابیت ظرفیت در پهنای باند اینترنت بین الملل و 42 ترابیت پهنای باند در زیرساخت داخلی کشور هستیم که 18 میلیارد دلار سرمایه گذاری تا پایان برنامه پنجم دارد.

10 درصد GDP کشور از آن فناوری اطلاعات می شود
وی افزود: با اصلاح سیاستها و رسیدن به این ارقام، تا 3 سال آینده به حدود 10 درصد از GDP کشور دست خواهیم یافت.

34 ترابیت اطلاعات از کانال سوئز عبور می کند
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم فناوری اطلاعات در دنیا را 2700 میلیارد یورو برشمرد و با اشاره به ویژگیهای استراتژیک ایران که می تواند در ترانزیت اطلاعات و افزایش سهم خود در این بخش موثر واقع شود گفت: کانال سوئز 34 ترابیت اطلاعات را از شرق به غرب دنیا عبور می دهد و ارزش اینترنتی این کانال از ارزش ترافیک آبی آن بیشتر است؛

 

این در حالی است که کشور ما نیز به دلیل موقعیت استراتژیک خود می تواند در انتقال ترافیک اینترنت دنیا سهم بسزایی داشته باشد و درآمد زایی ایجاد کند. براین اساس در سال آینده حرکت بزرگی در این حوزه انجام می شود.

انتظار پرش لگاریتمی داریم
وی با بیان اینکه ایران باید از مزیت این ترانزیت به خوبی استفاده کند خاطرنشان کرد: در این زمینه انتظار پرش لگاریتمی داریم.

کمیته فاوای دولت منحل شد
جهانگرد با اشاره به مصوبه دولت در آبان ماه مبنی بر فعالیت تمامی شوراهای قانونی در کشور گفت: در این راستا شورایعالی فناوری اطلاعات فعال و کمیته فاوا منحل شد. هم اکنون شورایعالی فناوری اطلاعات با مجموعه شورایعالی فضای مجازی کشور که وظیفه سیاستگذاری این بخش را به عهده دارد برنامه های اجرایی را تدوین کرده و به تصویب دولت می رسانند.

برنامه های دستگاههای اجرایی به تصویب شورایعالی فناوری اطلاعات می رسد
جهانگرد اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال تمامی برنامه های دستگاههای اجرایی به تصویب شورایعالی فناوری اطلاعات برسد و در بودجه سال آینده برنامه این بخش دستگاهها دیده شود.
 اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
تفاوت داوری در ایران و جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جایگاه اینترنت موبایل ایران در جهان



اخبار,اخباراجتماعی,اینترنت موبایل

 

اخبار اجتماعی - جایگاه اینترنت موبایل ایران در جهان

ورود به نسل‌های بالاتر ارتباطی و ارائه اینترنت پهن باند بر بستر موبایل این روزها با ممانعت‌های مختلف مواجه است. این در حالی است که رتبه جهانی ایران در زمینه اینترنت موبایل جای توجه دارد.

  در شرایطی که مروری بر جایگاه بین المللی ایران در زمینه اینترنت گویای آن است که در سال 2012 رتبه ایران در این زمینه 154 بوده است و حداقل 153 کشور دنیا در این زمینه جایگاهی بالاتر از ما را به خود اختصاص داده و خدمات بهتری را در اختیار کاربران خود گذاشته‌اند، ورود دو اپراتور اول کشور به عرصه ارائه خدمات باند پهن این روزها حرف‌ و حدیثهای متعددی به دنبال داشته و برخی فعالان و صاحب نظران حوزه فضای مجازی از آماده نبودن بسترهای فرهنگی و امنیتی برای ورود به این فضا اظهار نگرانی کرده و لازمه ورود به این فضا را آماده کردن زیرساختهایی مانند شبکه ملی اطلاعات دانسته‌اند.
 
در برخی از این اظهارنظرها این گونه عنوان شده است که با ورود دو اپراتور اول به این عرصه کاربران اینترنت به یکباره صد برابر می شوند و لازم است پیش از بروز چنین اتفاقی سیاست‌گذاریهای متعددی برای حل مشکلات احتمالی که به این واسطه ایجاد می‌شود اندیشید.
 
برخی دیگر از مسوولان نیز این اتفاق را چنان نگران کننده دانسته‌اند که برای ابراز نگرانیهای خود به گروه تروریستی داعش اشاره کرده و ارتباط بسترهای ارتباطی را راهی برای تسهیل ارتباط یابی گروه‌های تروریستی و دشمنان امنیت ملی می‌دانند و بر این باورند که باید قبل از ارائه این خدمات برای این مشکلات چاره ای اندیشیده شود.
 
البته این نگرانیها در شرایطی رخ می دهد که ارائه نسل سوم ارتباطی یا همان 3G از ماه‌ها پیش توسط اپراتور سوم کشور آغاز شده و تاکنون مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته و مخالفتی جدی هم در این زمینه صورت نگرفته است.
 
همچنین بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته گفته می‌شود تا سال 2020 برای هر کاربر فضای مجازی حدود 2200 گیگابایت محتوا وجود خواهد داشت که این سوال مطرح است که از میان اطلاعاتی که سهم کاربران ایرانی خواهد بود تا پایان این سال چند درصد از محتوای مورد استفاده کاربران داخلی خواهد بود؟
 
در ارتباط با سرعت 3G نیز بنا بر اعلام قائم مقام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با ورود به نسل سوم ارتباطی کاربران می‌توانند تا سرعت 10 مگابیت بر ثانیه را در حال حرکت با سرعتی معادل 120 کیلومتر در ساعت دریافت کنند که این سرعت در نسل چهار تا 100 مگابیت افزایش پیدا می‌کند.

 اخباراجتماعی - ایسنا