اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییر10 رییس دانشگاه در دستور كار



اخبار دانشگاه - فرجی دانا: تا انتهای حكم درخدمت روسای دانشگاه‌ها هستیم
تغییر10 رییس دانشگاه در دستور كار

وزارت علوم در دوره جدید رییس دانشگاه علامه، صنعتی اصفهان، دانشگاه یاسوج، دانشگاه علوم اقتصادی و طی روزهای گذشته روسای دانشگاه پیام نور، گیلان و اصفهان را تغییر داد. با این وجود همچنان تقاضاهای زیادی برای تغییر روسای یكسری از دانشگاه‌ها از سوی دانشگاهیان وجود دارد.

اخبار ,اخبار دانشگاه ,تغییر رییس دانشگاه ها

 

فرجی دانا وزیر علوم در تازه‌ترین اظهارنظر خود عنوان كرده تا «پایان احكام هشت‌ساله روسای دانشگاه‌ها در خدمت آنان هستیم.» به گفته او روسای دانشگاه‌هایی كه مدت احكام آنها در حال طی شدن است تا انتهای احكام در خدمت آنها هستیم.

 

حكم روسای دانشگاه‌ها به مدت 4 سال از سوی وزیر علوم امضا می‌شود؛ بدین‌ترتیب پنج رییس دانشگاه كمتر از چند ماه دیگر به پایان دوره ریاست‌شان نزدیك می‌شوند.سعید جبل عاملی در دانشگاه علم و صنعت و رضا صدقی در دانشگاه ارومیه حدود 9 ماه و علیرضا رهایی در دانشگاه صنعتی امیركبیر5 ماه دیگر دوران هشت ساله ریاست‌شان تمام می‌شود.

 

این در حالی است كه به عنوان نمونه رهایی در دانشگاه امیر كبیر از مرداد ماه سال جاری حكم دو سال «انفصال از خدمات دولتی» دارد. این حكم به دلیل استنكاف او از پذیرش و ثبت‌نام یكی از دانشجویان در مقطع دكترا با وجود صدور حكم دیوان به نفع او برای رهایی صادر شده است.

 

همچنین علیرضا عاشوری در دانشگاه فردوسی مشهد دو ماه از هشت سال ریاستش در این دانشگاه می‌گذرد و محمدرضا چقانلو نزدیك به13 سال است كه ریاست دانشگاه صنعتی سهند را برعهده دارد.

 

علاوه بر روسای این دانشگاه دوران 4 ساله ریاست پنج رییس دیگر دانشگاه نیز به پایان رسیده است كه در میان آنها فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران نیز در ششمین سال ریاستش در این دانشگاه به سر می‌برد. طی دوره جدید وزارت علوم، درخواست‌ها و شكایت‌های زیادی از سوی دانشگاهیان برای تغییر روسای تعدادی از دانشگاه‌ها از جمله تهران و صنعتی امیركبیر وجود دارد.

 

با این وجود وزارت علوم ترجیح داد تغییرات در این زمینه را به پایان دوره‌های روسای دانشگاه‌ها موكول كند تا در زمانی كه تعدادی از نمایندگان مجلس نامه امضا از وزیر علوم به دلیل آنچه تحت عنوان «انتصابات سیاسی» امضا می‌كنند، حاشیه‌های تغییر روسای دانشگاه‌ها را به حداقل برساند.

 

فرجی دانا روز گذشته درباره روسایی كه شكایتی از آنها شده باشد، گفت: «هیات‌هایی از سوی وزارت علوم به این دانشگاه‌ها اعزام می‌شود تا بر اساس رای آنها اقدام كنیم.» به گفته او برای تغییر روسای این دانشگاه‌ها هیات‌هایی از سوی وزارت علوم به این دانشگاه‌ها اعزام می‌شود تا نظرات هیات علمی و تشكل‌های دانشجویی را جویا شوند تا بر اساس آن فرد اصلح و متعهد كه بتواند فضای آرامی در دانشگاه‌ها ایجاد كند انتخاب شود.

 

فرهاد رهبر یكی از روسای دانشگاه‌هایی است كه تاكنون چندین بار شایعه بركناری او مطرح شده است. با این وجود فرجی دانا می‌گوید تاكنون هیاتی به این دانشگاه اعزام نكردیم. به گفته او «در این زمینه شایعات زیادی وجود دارد و برخی اوقات خبرهایی را می‌شنویم كه من از شنیدن آنها تعجب می‌كنم.»به گزارش مهر فرجی دانا درباره مكانیسم تغییر روسای دانشگاه در این دوره وزارت علوم هم گفت: برای تعویض روسای دانشگاه‌ها تلاش می‌شود تا مكانیزم‌هایی در دانشگاه‌ها ایجاد شود تا با مراجعه به تشكل‌های دانشجویی، اعضای هیات علمی، نظرسنجی صورت گیرد.

 

او با بیان اینكه در این دوره مخفی كاری در وزارت علوم وجود ندارد، تاكید كرده هیچ حكمی به صورت یكدفعه‌یی ایجاد نشده است بلكه قبلا با افراد تماس گرفته شده است یا با دانشگاهیان مشورت كردیم. فرجی دانا همچنین تاكید كرد برای تعویض روسای دانشگاه‌ها عجله‌یی نداریم و قائل به این نیستیم كه این حركت شتابزده صورت گیرد. اظهارات فرجی دانا در حالی است كه نامه سوال از او در مجلس طی روزهای گذشته اعلام وصول شده است.
اخبار دانشگاه - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
رسیدگی به وضعیت کارگران شرکت های آذراب و هپکو به دستور رییس جمهور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاریجانی: سوال از رییس‌جمهور با نظر قطعی سوال كنندگان، در دستور كار قرار می‌گیرد



 

 

 

مصطفی كواكبیان نماینده سمنان در تذكری از اعلام وصول استعفای علی مطهری نماینده تهران در صحن علنی انتقاد كرد.

كواكبیان در جلسه‌ علنی صبح امروز (یكشنبه) مجلس اظهار داشت: علت استعفای آقای مطهری، سوال از رییس‌جمهور است و اگر این موضوع در دستور كار گیرد استعفای ایشان مطرح نمی‌شود.

نماینده سمنان همچنین گفت كه علی‌رغم قول مساعد محمدرضا باهنر برای اعلام وصول سوال از رییس‌جمهور، هنوز این اتفاق نیفتاده است.

قنبری نماینده ایلام نیز در تذكری جداگانه‌ با تاكید به اینكه نمایندگان به اجرای آیین‌نامه سوگند یاد كردند، گفت: متاسفانه هم هیات رییسه و هم روسای كمیسیون‌ها به این موضوع بی‌توجهی می‌كنند.

وی خاطر نشان كرد: سوال از رییس‌جمهور شش ماه است كه مطرح شده و من می‌خواهم بپرسم كه آیا بر اساس آیین‌نامه این موضوع جزء حقوق نمایندگان است یا خیر؟

وی تاكید كرد: استعفای آقای مطهری نباید اعلام وصول می‌شد، بلكه سوال از رییس‌جمهور می‌بایست در دستور كار قرار می‌گیرد.

علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذكرها یادآور شد: آقای باهنر گفته بودند كه یك هفته مهلت می‌دهند تا اگر آقایان نظرشان قطعی بود و مصر به سوال بودند، در دستور قرار گیرد.../تحلیل:عصرایران