اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییر ١٠ سانتی متری مدارزمین و جابه جایی ٢.۵ متری ژاپن



 

تغییر ١٠ سانتی متری مدارزمین و جابه جایی ٢.۵ متری ژاپن

 

در پی رخداد زمین لرزه بزرگ روز جمعه ژاپن كه علاوه بر جابه جایی ۲.۴ متری ساحل ژاپن به جا به جایی ۱۰ سانتی متری مدار زمین منجر شد تا ساعت ۱۴ روز شنبه به وقت ایران حدود ۱۹۵ پس لرزه با بزرگی بیش از ۵ ریشتر نیز در منطقه به ثبت رسیده كه بزرگی ۲۴ پس لرزه بیش از ۶ ریشتر بوده است.

 

در پی رخداد زمین لرزه بزرگ روز جمعه ژاپن كه علاوه بر جابه جایی ۲.۴ متری ساحل ژاپن به جا به جایی ۱۰ سانتی متری مدار زمین منجر شد تا ساعت ۱۴ روز شنبه به وقت ایران حدود ۱۹۵ پس لرزه با بزرگی بیش از ۵ ریشتر نیز در منطقه به ثبت رسیده كه بزرگی ۲۴ پس لرزه بیش از ۶ ریشتر بوده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رخداد زمین لرزه ای با بزرگای ۸.۹ در مقیاس امواج درونی زمین در ساعت ۹ و ۱۰ دقیقه بامداد روز جمعه ۲۰ اسفندماه در ۱۲۵ كیلومتری شرق ساحل هونشو ژاپن و ۳۸۰ كیلومتری توكیو بخش های وسیعی از ژاپن و قسمت هایی از شرق چین و روسیه را به لرزه درآورد.

در آخرین بررسی ها تلفات مشخص و نامشخص این زلزله هولناك كه بزرگترین زلزله ثبت شده در تاریخ ژاپن و پنجمین زلزله شدید از سال ۱۹۰۰ میلادی است و به بروز سونامی نیز منجر شده حدود هزار و ۲۰۰ تن برآورد شده است.

متعاقب این زلزله در استان فوكوشیما هم به دلیل تخریب بخشی از نیروگاه اتمی شماره یك این استان، مواد رادیواكتیو نشت كرده است؛ چرا كه میزان رادیو اكتیو موجود در جو منطقه هشت برابر بیشتر از حد معمول است.

همچنین نیروگاه شماره دو این منطقه هم به دلیل وقوع زمین لرزه و صدمات ناشی از آن نشت كرده است. به همین دلیل، مقامات مربوط از سكنه درخواست كردند تا منازل خود را ترك كنند. علاوه بر این، دولت ژاپن پنج رآكتور دیگر را در مناطق زلزله تعطیل كرده است تا خطر نشت یا انفجار را بكاهد. از طرفی، نخست وزیر این كشور از ماموران پلیس استان فوكوشیما درخواست كرد به فاصله سه تا ۱۰ كیلومتر سكنه را از اطراف این دو نیروگاه تخلیه كنند.

بر اساس اعلام دپارتمان حوادث غیر مترقبه ژاپن، نزدیك به سه هزار و ۴۰۰ واحد مسكونی و تجاری در شمال و شرق این كشور تخریب شده و به ۲۰۰ واحد مسكونی هم خساراتی وارد آمده است. علاوه بر این، این دپارتمان از احداث ۱۸۱ واحد كمك رسانی شامل مراكز نگهداری از سالمندان، كودكان و واحد پرستاری در مناطق بحران خبر داد. همچنین ۲۰۰ تا ۳۰۰ جسد هم در بخش بیمارستانی «واكابایاشی» یافت شد. با این حال، این موضوع كاملا محتمل است كه شمار تلفات در مناطق سونامی زده به دلیل نقص در فعالیت امداد رسانی افزایش یابد.

امواج سونامی حاصل از رخداد زلزله تقریبا به تمام كشور های حاشیه اقیانوس آرام از فیلیپین تا اندونزی، نیوزیلند، كالیفرنیا و هاوایی در آمریكا و … رسید. آژیر هشدار سونامی از ژاپن تا مناطق ساحلی تمامی كشور های اقیانوس آرام به مردم هشدار داد تا ساحل را ترك كنند.

دكتر مهدی زارع، معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت و گو با خبرنگار علمی ایسنا با اشاره به این كه ژرفای كانونی زلزله روز جمعه ژاپن حدود ۲۵ كیلومتر و سازوكار آن فشاری با یك صفحه كاملا نزدیك به قائم بوده است، خاطرنشان كرد: این زلزله از نظر رده بندی های علمی زلزله شناسی از رده زلزله های بزرگ است. در تقسیم بندی های زلزله شناسی تنها زلزله های با بزرگای بیش از ۸ (بزرگ great) نام می گیرند و زلزله با بزرگای ۷ تا ۸ (اصلی major) و زلزله با بزرگای ۶ تا ۷ (شدید strong) نامیده می شود.

وی با بیان این كه بخش مهمی از تلفات و خسارتهای این زلزله به وقوع سونامی پس از رویداد اصلی مربوط است، تصریح كرد: از آنجا كه سرعت امواج حاصل از سونامی حدود ۹۵۰ كیلومتر در ساعت است، بنابراین می توان براورد كرد كه امواج حاصل از سونامی حدود هشت دقیقه طول كشیده تا به نزدیكترین نقطه ساحل سندایی در غرب كانون زلزله برسد، بنابراین سامانه های هشدار تا حد زیادی توانسته اند جان بسیاری از مردم را نجات دهند.

زارع با بیان این كه زلزله روز جمعه ساحل شرقی هونشو بزرگترین زمین لرزه ثبت شده در تاریخ ژاپن از نظر اندازه بزرگای زمین لرزه است، تصریح كرد: ژاپن سرزمینی است كه با رخداد زمینلرزه های مهم و مخرب شناخته می شود. در تاریخ زمینلرزه های ژاپن می توان به زلزله اول سپتامبر ۱۹۲۳ كانتو ژاپن كه با خسارت و آتش سوزی وسیع در شهر توكیو همراه بود و موجب كشته شدن ۱۰۵ هزار نفر شد و زمین لرزه ۱۷ ژانویه ۱۹۹۵ كوبه هانشین با بزرگای ۶.۹ كه با بیش از ۶۴۰۰ نفر تلفات اشاره كرد. ضمنا هم از نظر اندازه و هم رخداد سونامی پس از وقوع زلزله، زمین لرزه ۱۱ مارس ۲۰۱۱ با زمین لرزه ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ پنجم دی ماه ۱۳۸۳ سوماترا در شرق اندوزی قابل مقایسه است. در آن زلزله متاسفانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در اندونزی و كشور های حوزه اقیانوس هند كشته شدند و دبیركل سازمان ملل وقوع زلزله و سونامی ۲۰۰۴ اندونزی را بزرگترین فاجعه طبیعی قرن نامید.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در پاسخ به این سوال كه اساسا به لحاظ زمین شناسی و زمین ساختی چرا چنین زمین لرزه هایی رخ می دهند و چرا سرزمین ژاپن این چنین لرزه خیز است به موقعیت خاص این كشور اشاره كرد و گفت: ژاپن در محدوده فرورانش ورقه اقیانوس آرام به زیر ورقه زمین ساختی اورازیا واقع است. به این ترتیب كه به دلیل بازشدگی در رشته كوه میان اقیانوسی وسط اقیانوس آرام، پوسته اقیانوسی در حال ایجاد و گسترش در پهنه میانی اقیانوس آرام و در نتیجه رانده شدن بخش های قدیمی تر پوسته اقیانوسی به سوی شرق و غرب و فشار آوردن به حاشیه های ساحلی اطراف این اقیانوس است. در نهایت این پوسته اقیانوسی در حال رانده شدن به سوی كناره های اقیانوس آرام به زیر پوسته قاره ای در محدوده خشكی های اطراف این اقیانوس پهناور فرو می رود. دلیل فرورانش عمدتا وزن سنگین تر پوسته اقیانوسی است و اینكه ضخامت پوسته اقیانوسی بین ۶ تا ۸ كیلومتر است. در حالی كه پوسته قاره ای سبكتر ولی ضخامتی متغیر تا حداكثر حدود ۷۰ كیلومتر دارد. این وضع موجب می شود كه در محدوده پیرامون اقیانوس آرام پاسیفیك محدوده ای بسیار فعال از نظر وقوع زلزله و آتشفشان به نام «حلقه آتش» (Ring of Fire) وجود داشته باشد.

زارع ادامه داد: این توضیح مختصر را می توان به طور عمومی به عنوان دلیل وجود مرز فعال زمین ساختی و زمینشناختی پیرامون اقیانوس آرام از آمریكای شمالی گرفته تا آمریكای مركزی و جنوبی در غرب تا روسیه، ژاپن و فیلیپین، اندونزی و نیوزیلند در شرق بیان كرد.

وی خاطرنشان كرد: در پهنه رومركزی زلزله ۱۱ مارس، دو روز قبل چهارشنبه ۹ مارس ۱۸ اسفند ۸۹ زمین لرزه ای با بزرگی ۷.۲ روی داد كه با تلفات یا سونامی همراه نشد ولی اكنون كه زمینلرزه با بزرگای ۸.۹ رخ داده است می توان استنتاج كرد كه زمین لرزه چهارشنبه پیش لرزه زمین لرزه روز جمعه بوده است؛ بنابراین گرچه این رویداد پیش بینی نشد، ولی اطلاعات مهمی اكنون برای بررسی های علمی پیش بینی زلزله در اختیار پژوهشگران سراسر جهان قرار گرفته است و قطعا هم پژوهشگران ایرانی و هم سایر زلزله شناسان در سایر كشور های جهان از این نظر توجه ویژه ای به این رویداد خواهند كرد.

زارع در گفت و گو با ایسنا تصریح كرد: با نگاهی به توالی رخداد زلزله ها از چهارشنبه ۹ مارس به بعد در پهنه رومركزی زلزله ساحل شرقی هونشو می توان اطلاعات جالبی به دست آورد. زمینلرزه بامداد ۹ مارس ۲۰۱۱ با بزرگای ۷.۲ با وقوع سه پس لرزه شدید با بزرگی ۶ و چهارده پس لرزه متوسط، با بزرگای بین ۵ و ۶ در همان روز همراه بود. سپس در روز پنج شنبه ۱۰ مارس ۱۹ اسفند پنج پس لرزه با بزرگای متوسط بین ۵ تا ۶ رخ داد. در نهایت در روز جمعه ۱۱ مارس ۲۰ اسفند زمین لرزه اصلی بازرگای ۸.۹ در همان پهنه رومركزی روی داد. تا پایان روز جمعه به وقت جهانی ۱۲۸ زمین لرزه با بزرگی بیش از ۵ ریشتر شامل ۲۰ زمین لرزه بزرگتر از ۶ در پهنه رومركزی رخ داده كه یكی از آنها بیست و نه دقیقه پس از رویداد لرزه اصلی، بزرگی ۶.۸ و دیگری در ۳۵ دقیقه پس از لرزه اصلی بزرگای ۷.۱ داشته است؛ تا ساعت ۱۰: ۳۰ دقیقه بامداد شنبه به وقت جهانی (۱۴ به وقت تهران) هم ۶۷ زلزله با بزرگی بیش از ۵ ریشتر شامل چهار زلزله با بزرگی بیش از ۶ ریشتر در منطقه ثبت شده بنا بر این زلزله ۱۱ مارس ۲۰۱۱ ساحل شرقی هونشو از دید رخداد خوشه های زلزله ها، اتفاقی مهم و قابل توجه ویژه است كه این كار هم اكنون توسط پژوهشگران در حال انجام است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال كه چرا زلزله روز جمعه ژاپن در مقایسه با زلزله بزرگ سوماترا كه بیش از ۳۰۰ هزار كشته به جای گذاشت، تلفات نسبتا ناچیزی داشت به سه نكته اشاره كرد.

به گفته دكتر زارع، اولا زلزله اندونزی موجب سونامی شد كه بلندی امواج آب حمله ور به سوی ساحل به حدود سی متر یا بیشتر حدود سه برابر بلندی امواج حاصل از این زلزله ژاپن رسید، بنابراین انتظار خسارت و تلفات بیشتر در زلزله ۲۰۰۴ می تواند منطقی تلقی شود. نكته دوم آن است كه ژاپن كشوری صنعتی و توسعه یافته با یك سامانه كاملا مجهز هشدار سریع زلزله و سونامی است (اساسا این سامانه ها در ابتدا در ژاپن طراحی و ایجاد شده اند)، بنابر این ژاپن از هر جهت به لحاظ پیشرفته بودن و تجهیز به فناوری نوین خود از پیشروان این عرصه است و وضع آن قابل مقایسه به كشور های اكثر فقیر وتوسعه نیافته یا در حال توسعه جنوب آسیا نیست و مردم ساكن در سواحل سندایی حداقل هشت دقیقه فرصت داشته اند تا قبل از رسیدن اولین امواج حمله ور آب حاصل از سونامی، ساحل را با شنیدن آژیر سامانه های كاملا مجهز هشدار سونامی ترك كنند. دلیل سوم نیز آن است كه تمركز جمعیت در معرض ریسك زلزله و سونامی در منطقه رومركزی و سواحل در معرض خرابی ها و تخریب حاصل از سونامی، در ژاپن و كشور های حاشیه اقیانوس هند قابل مقایسه نیست. منطقه جنوب آسیا مهمترین تمركز جمعیتی در دنیاست، در حالی كه زلزله اخیر از نظر كانون در نزدیكی ژاپن واقع بود كه كل جمعیت آن در پایان ۲۰۱۰ حدود ۱۲۷ میلیون نفر بوده است و الزاما همه این جمعیت در معرض خسارت و خرابی حاصل از زلزله و سونامی زلزله مارس ۲۰۱۱ نبوده اند.

وی خاطرنشان كرد: در ساعات اولیه پس از رخداد سازمانهای جست وجو، نجات و امداد در تمامی كشور هایی كه سابقه سوانح طبیعی به ویژه زلزله داشته اند، از آمریكا و انگلیس گرفته تا ایران، تركیه، اندونزی و نیوزیلند به حال آماده باش در آمده و در حال اعزام تیم های كمك به ژاپن برای بررسی موضوع و كمك به سازمانهای زیربط در ژاپن هستند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با بیان این كه زلزله ۸.۹ ریشتری روز جمعه توسط تمام ۲۴ ایستگاه لرزه نگاری باند پهن پژوهشگاه در سراسر كشور ركورد شده خاطرنشان كرد: علاوه بر داده های این ایستگاه ها اطلاعات ۱۲۵ ایستگاه لرزه نگاری باند پهن تركیه را هم دریافت كرده ایم كه از مجموعه این اطلاعات در مطالعات پوسته زمین و مدل سازی و بررسی های پیش بینی زلزله استفاده خواهیم كرد.

دكتر زارع تصریح كرد: به هر حال زلزله ۱۱ مارس ۲۰۱۱ از هر جهت جه جنبه های علمی و فنی و چه از نظر اجتماعی، روانی و همچنین مدیریتی و اجرایی حاوی درسهای مهمی است كه باید بیاموزیم. اتفاق طبیعی مهمی رخ داده است و اهمیت آن جهانی است. مساله، فقط مساله ژاپن نیست. همگی باید به كمك زلزله زدگان ژاپن بشتابیم و همزمان این رویداد را بررسی كنیم و از آن بیاموزیم.

به گزارش ایسنا به گفته یكی از متخصصان ژئوفیزیك سازمان زمین شناسی آمریكا زمین لرزه روز جمعه ژاپن با لغزش بیش از ۱۸ متری صفحات تكتونیكی منجر به از هم گسیختن پوسته زمین در ناحیه ای با حدود ۴۰۰ كیلومتر درازا و وسعت ۱۶۰ كیلومتر شده است.

مقامات ژاپنی در مبارزه ای تازه برای محدود كردن فشار رو به افزایش ناشی از زلزله و سونامی اخیر بر راكتورهای اتمی این كشور مجبور شدند پس از تخلیه مردم منطقه، بخار رادیواكتیو یكی از نیروگاه ها را در فضا آزاد كنند.

شركت برق توكیو همچنین اعلام كرد كه احتمالا سوخت به دلیل كاهش سطح آب در تجهیزات دایچی، یكی از دو نیروگاه انرژی هسته ای فوكوشیما در ۲۴۰ كیلومتری شمال توكیو، آسیب دیده است.

مقامات، میزان نشت تشعشعات را كم اعلام كرده اند.

نائوتو سكیمورا، استاد دانشگاه توكیو، فاجعه رادیواكتیوی را نامحتمل دانست.

وی اظهار كرد: از دست دادن مایع خنك كننده به معنی افزایش دماست اما همچنین فعل و انفعالات را متوقف می كند. حتی در بدترین شكل ممكن، احتمال دارد مقداری نشت رادیواكتیو و آسیب به تجهیزات اتفاق بیفتد اما انفجاری در كار نخواهد بود. اگر عمل تخلیه با دقت صورت بگیرد، احتمالا میزان بسیار كمی نشت وجود داشته باشد. اما این میزان مسلما بیشتر از شعاع سه كیلومتر نخواهد بود.

همچنین خبرگزاری های ژاپن اعلام كردند كه مقامات این كشور تعداد ۲۰ هزار تن را از حومه نیروگاه داینی، دیگر تاسیسات هسته ای فوكوشیما تخلیه كردند.

نائوتوكان، نخست وزیر ژاپن كه برای بازدید از این منطقه با هلی كوپتر به آنجا سفر كرده بود، پیش از این خواسته بود كه ساكنان تا شعاع ۱۰ كیلومتری نیروگاه دایچی را از منطقه خارج كنند.

شركت برق توكیو اعلام كرد كه توانایی خود را برای كنترل فشار در برخی راكتورهای نیروگاه داینی مانند نیروگاه دایچی از دست داده است. فشار در داخل راكتورهای نیروگاه داینی ثابت بوده اما در لوله های مهار افزایش یافته است.

به گفته وزیر بازرگانی ژاپن، فشار در راكتور دایچی ممكن است تا ۲.۱ برابر ظرفیت طراحی شده افزایش یابد.

زمین لرزه و سونامی منجر به قطع شدن خط برق خارج سایت به نیروگاه و ژنراتورهای دیزلی شد كه برای تامین برق اضطراری سیستم خنك كننده در نظر گرفته شده بود.

مشكل پیش آمده برای خنك كننده ها باعث افزایش نگرانی ها از تكرار حادثه تری مایل آیلند سال ۱۹۷۰، بدترین فاجعه اتمی آمریكا شده است.

سطح تشعشع شناسایی شده در واحد كنترل راكتورهای دایچی ۱۰۰۰ برابر بیشتر از سطح معمول گزارش شده، اما هنوز به میزان لازم كه در آن كاركنان به تخلیه كامل می پردازند نرسیده است.... / گزارش : خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
مرد 61 سانتی متری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سوشی 120 متری در خیابانهای ژاپن



سوشی 120 متری در خیابانهای ژاپن

در نگاه اول شبیه ماه بزرگ سیاه رنگ(و البته کمی چندش آور) به نظر می رسد، اما در واقع یک سوشی 120 متری است که در فستیوال تابستانه در ژاپن توسط آشپزهای حرفه ای سرو شده است.

در نگاه اول شبیه ماه بزرگ سیاه رنگ(و البته کمی چندش آور) به نظر می رسد، اما در واقع یک سوشی 120 متری است که در فستیوال تابستانه در ژاپن توسط آشپزهای حرفه ای سرو شده است.

فستیوال تابستانه در توکیو
این مار سیاه است یا سوشی 120 متری در خیابانهای ژاپن؟

 

فستیوال تابستانه در توکیو , سوشی , اخبار گوناگون

 

فستیوال تابستانه در توکیو , سوشی , اخبار گوناگون

 

فستیوال تابستانه در توکیو , سوشی , اخبار گوناگون

 

فستیوال تابستانه در توکیو , سوشی , اخبار گوناگون

 

فستیوال تابستانه در توکیو امسال نیز با حضور آشپزهایی که سوشی درست می کنند برگزار شد. داخل این سوشی 120 متری با برنج و قطعات ماهی پر شد و البته بزرگسالان مانند بچه ها خوشحال بودند، چرا که این سوشی همه را سیر کرد.
منبع:khabaronline.ir