اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییر نام کوچک امکان پذیر شد



 

 

تغییر نام کوچک

 

 

جام جم:اعلام خبر تدوین لایحه‌ای برای دادن اختیار تغییر نام به ایرانیان پس از رسیدن به 18 سالگی از سوی سازمان ثبت‌احوال شاید برای همه مهم به نظر نرسد اما اگر ازجمله كسانی باشید كه اسمتان را به هر دلیلی دوست ندارید و از هر بار شنیدنش ناراحت می‌شوید، همه جزئیات این خبر را پیگیری خواهید كرد.

 

اگر باور ندارید تعداد كسانی كه اسمشان را دوست ندارند، كم نیستند، باید بدانید فقط در سال 89 بیش از 22 هزار درخواست تغییر نام در ثبت ‌احوال كشور مورد بررسی قرار گرفته است.

با این قانون فقط كسانی كه نام‌هایی تا این حد عجیب مانند شهره فاطمه، سرتیپ، دكتر، شهردار، وانوشكا، ژاكاردو، قلی، غلام، گرگ یا زلف دارند، می‌توانند با درخواستی ساده و البته با رای دادگاه نامشان را عوض كنند، در غیر این صورت هر اسمی كه داشته باشید و هر چقدر هم كه اسمتان را دوست نداشته باشید، امكان تغییرش را ندارید و باید همه عمر با همان اسم سر كنید.

در واقع در حال حاضر تغییر نام كوچك فقط با ارائه دادخواست و با حكم قضایی، در صورت مغایر بودن با عرف و فرهنگ غالب و مقدسات مذهبی، زننده و مستهجن بودن اسم، نامتناسب بودن با جنس و در مجموع مواردی خاص و نادر امكان پذیر است.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال كشور كه از دادن اختیار تغییر نام به ایرانیان با رسیدن به 18 سالگی، خبر می‌دهد، به ایسنا می‌گوید: لایحه‌ای به منظور دادن اختیار تغییر نام به ایرانیان پس از رسیدن به 18سالگی توسط سازمان ثبت‌احوال تدوین شده كه برای تصویب نهایی در سال آینده به مجلس ارائه خواهد شد.

به گفته محسن كرمی، قانون ثبت‌احوال نیازمند تغییرات و اصلاحاتی است كه به فراخور نیازهای روزآمد جامعه، بازنگری این قانون در دستور كار سازمان ثبت‌احوال قرار گرفته و این لایحه نیز به‌دلیل نیازهای جدید افراد جامعه تدوین شده است.

كرمی با اشاره به درخواست‌های متعددی كه برای تغییر نام به سازمان ثبت‌احوال ارائه می‌شود، ادامه می‌دهد: این درخواست‌ها حاكی از این است كه والدین هنگام انتخاب نام فرزندان خود دقت كافی ندارند و به این ترتیب، فرزندان و گاهی حتی خود والدین پس از چند سال خواهان تغییر نام می‌شوند.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال كشور درخصوص علت تدوین این لایحه خاطرنشان می‌كند: افراد پس از به دنیا آمدن هیچ مداخله‌ای در انتخاب نام خود ندارند و به این ترتیب شخصیت فرزندان پس از نامگذاری از سوی والدین شكل می‌گیرد. به‌همین دلیل مراجعات بسیاری درخصوص تقاضای تغییر نام به هیات‌های حل اختلاف یا محاكم قضایی تسلیم می‌شود و فرزندان تمایل دارند كه اختیار تغییر نام خود را داشته باشند.

از آنجا كه لوایح ارائه شده از سوی دولت باید به تصویب نمایندگان مردم برسد تا به شكل قانونی لازم‌الاجرا شود، نظرات نمایندگان مجلس در رای آوردن چنین لایحه‌ای تاثیرگذار است.

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مردم بجنورد با این لایحه موافق و معتقد است این‌ كه امكانی فراهم باشد تا بدون روند قضایی فعلی افراد بتوانند اسمشان را بعد از 18 سالگی عوض كنند، كار خوبی به نظر می‌رسد.

حسین نژادفلاح، نماینده مردم ساوجبلاغ نیز با بحث تغییر نام موافق است.

به گفته او هر كسی ممكن است نامی داشته باشد كه از نظر فرهنگی، سلیقه شخصی یا با افكار و اندیشه‌های فرد یكسان نباشد، بر همین اساس می‌توان برای این فرد این حق را قائل شد كه اسمش را براساس خواسته خودش تغییر دهد.

او ادامه می‌دهد: اسم افراد باید به‌گونه‌ای باشد كه آنها نسبت به اسمشان احساس تعلق و از این اسم احساس خوبی داشته باشند.

 

ایرانی‌های جوگیر!

نگاهی به افزایش برخی از نام‌ها در دوره‌هایی از زمان نشان می‌دهد برخی از والدین ایرانی برنامه یا تدبیر درستی برای اسم‌گذاری ندارند.

هر چند اسامی‌ای نظیر هستی، آیدا یا ستایش بی‌تردید جز اسامی زیبایی محسوب می‌شوند، اما اگر تنها دلیل انتخاب این اسامی پرطرفدار بودن شخصیت اول یك سریال تلویزیونی باشد، كمی ناامیدكننده به نظر می‌رسد.

براساس اعلام سازمان ثبت‌احوال، سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی هم در برخی مواقع الگوی انتخاب نام می‌شوند و به عنوان مثال سریال «ستایش» در این زمینه تاثیرگذار بود.

همزمان با پخش سریال‌های «میوه ممنوعه» و «پنج كیلومتر تا بهشت» تمایل به انتخاب نام‌های «هستی» و «آیدا» كه شخصیت‌های اصلی این سریال‌ها بودند در كشور افزایش یافت.

در سال 85 نام ستایش رتبه پنجم را داشته و به مراتب فراوانی آن افزایش یافته و سال گذشته و امسال سومین نام پرطرفدار در كشور بوده است.

امسال هم فراوانی نام «آیدا» افزایش یافته و فراوانی نام «هستی» در حال افزایش است.

مدیركل اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال كشور می‌گوید: اتفاقات و وقایعی كه در سنوات گذشته رخ داده در انتخاب نام افراد بسیار اثرگذار بوده است، به عنوان مثال پیش از انقلاب اسلامی فراوانی نام «روح‌الله» 400 مورد در هر سال بود، در حالی كه پس از وقوع انقلاب اسلامی فراوانی این نام به 9 تا 20 هزار مورد در سال افزایش یافت.

محسن اسماعیلی ادامه می‌دهد: محمدرضا هم نام زیبایی است و اكنون هم فراوانی زیادی دارد؛ فراوانی این نام پیش از انقلاب بسیار زیاد بوده، در حالی كه در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب، فراوانی این نام بسیار كاهش یافت. نام قهرمانان ملی و بین‌المللی كشور هم معمولا از نام‌های پرطرفدار هستند.

با وجود این به گفته اسماعیلی، سلیقه جامعه در انتخاب نام تا حدودی نسبت به گذشته تغییر كرده و این تغییر یك هشدار است و نهادهای مختلف مانند رسانه‌ها، آموزش و پرورش، سازمان‌های فرهنگی و هنری، شهرداری‌‌ها و دانشگاه‌ها باید جهت فرهنگ‌سازی انتخاب نام بهتر عمل كنند.

 

ضرورت كارشناسی حقوقی

از منظر جامعه‌شناسی و روان‌شناسی كه بر تاثیرات مثبت نام نیك و داشتن شانس تغییر نام بگذریم، باید در تغییر نام مباحث حقوقی نیز مورد توجه قرار گیرد. به گفته حقوقدانان ممكن است كسی یك ماه قبل از تغییر نام نسبت به ارائه چك یا هر سند رسمی دیگر اقدام كند و بعد با تغییر نام و دریافت هویت جدید قانون را دور بزند.

فرهاد یزدان‌پناه، وكیل دادگستری در این خصوص معتقد است: تغییر نام كوچك افراد نباید آزاد و وابسته به میل و اراده آنان باشد؛ چرا كه ممكن است از این موضوع سوء‌استفاده‌هایی شود و بهتر است این كار با حكم قضایی و قضاوت دادگاه انجام گیرد.

با وجود همه این هشدارها، توجه به دادن اختیار تغییر نام برای یك بار به هر شهروند ایده خوبی به نظر می‌رسد كه باید در مجلس بعدی مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد.../منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
امکان برداشت مو از فردی و کاشت در سر فرد دیگر امکان پذیر است.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر نتیجه دیدار با عراق امکان‌پذیر است


رئیس پیشین کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال تاکید کرد در صورت اعمال دقیق قانون از طریق AFC احتمال بازگشت نتیجه دیدار تیم‌های ملی ایران و عراق وجود دارد.

خبرگزاری تسنیم: دکتر محمدرضا شریف  درباره موضوع دوپینگ علا عبدالزهرا که روز گذشته در بازی ایران با پیراهن عراق به میدان رفت، گفت: بر اساس مدارک و مستندات فدراسیون فوتبال، آزمایش دوپینگی از علا عبدالزهرا که بطور موثر در تیم ملی عراق بازی کرده و در لیگ ایران هم به میدان رفته، در تاریخ 17 مرداد 93 در بازی تراکتورسازی و ذوب آهن توسط نادو (سازمان مبارزه با دوپینگ ایران) که مرجع رسمی سازمان جهانی است گرفته شد.

وی ادامه داد: این بازیکن پس از مدت کوتاهی با باشگاه تراکتورسازی لغو قرارداد کرده و به تیم پلیس عراق رفت. دقیقا یک روز پس از لغو قرارداد او با تراکتورسازی، پاسخ آزمایش این بازیکن توسط آزمایشگاه کلن آلمان به نادوی ایران ارسال شد که نشان دهنده تست مثبت دوپینگ این بازیکن مبنی بر استفاده از هگزامتازین بود.

شریف عنوان کرد: در تاریخ 17 مرداد نمونه دوپینگی از این بازیکن گرفته شده و در تاریخ 18 شهریور این بازیکن با باشگاه تراکتورسازی لغو قرارداد کرد و در تاریخ 19 شهریور آزمایشگاه، پاسخ آزمایش را به نادو ایران فرستاد. موضوعی که بسیار مهم است انجام مکاتبات فدراسیون و نادو با فیفا است، چرا که مکاتبات بلافاصله انجام شده و علاوه بر این هم آزمایشگاه موظف بوده که پس از مشخص شدن جواب، آزمایش‌ها را به آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و فیفا ارسال کند که این مورد هم به موقع انجام شده است. نکته دیگر این است که چون مرجع نمونه گیری دوپینگ نادو بوده ابتدا اطلاعات در اختیار نادو ایران بوده نه دست فدراسیون فوتبال و به همین دلیل نادو بلافاصله اطلاعات لازم شامل اسم بازیکن و ملیت وی را به فیفا ارسال کرده و فیفا هم 2 بار در تاریخ‌های 26 و 29 شهریور ماه اعلام وصول کرده است.

رئیس پیشین کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: با توجه به اینکه چند ماه از مشخص شدن دوپینگ این بازیکن گذشته و وی در تیم ملی فوتبال کشورش بازی کرده است، اگر این پرونده با تمامی محتویات مستندی که دارد تابع مسائل خارج از ورزش و فوتبال نشود، به دلیل تخطی محرز از قوانین دوپینگ توسط بازیکن عراق که اثبات شده احتمال بازگشت نتیجه دیدار تیم‌های ملی ایران و عراق وجود دارد. این بازیکن باید بر اساس نوع ماده استفاده شده به 2 سال محرومیت محکوم شود که حتی در صورت تعلیق وی و حتی پس از درخواست استیناف نهایتا 50 درصد از محرومیت وی قابل بخشش است.

شریف تصریح کرد: این بازیکن فرصت مدیریت نتایج را داشته و البته مدیریت نتایج برعهده فدراسیون فوتبال ایران نبوده، چراکه این بازیکن ملیت ایرانی نداشته، ضمن اینکه در باشگاه دیگری عقد قرارداد کرده است. بنابر قانون، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) باید مدیریت نتایج را انجام می‌داده است.

رئیس پیشین کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که چرا فیفا با وجود مکاتبات و آگاهی از نتیجه نمونه گیری اقدام به مدیریت نتایج نکرده است، گفت: موضوع اول این است که هنوز نمی‌دانیم آیا فیفا مدیریت نتایج را انجام داده یا خیر که البته از مکاتبات موجود اینگونه برداشت می‌شود که فیفا مدیریت نتایج را شروع کرده اما اینکه آیا به نتیجه نهایی رسیده یا خیر مشخص نیست. با این حال این موضوع اهمیتی ندارد، چراکه نمونه گیری این بازیکن مثبت بوده و بنابر قانون پس از انجام نمونه‌گیری، تعلیق بازیکن تا وصول نتیجه باید ادامه داشته باشد.

وی درباره احتمال تغییر نتیجه دیدار ایران و عراق تاکید کرد: با مدارکی که وجود دارد این اتفاق شدنی است و اگر مدیریت نتایج نیازمند وجود مستندات پایه‌ای صدور یک رای باشد، این پرونده مدارک معتبر و قانع کننده‌ای دارد و اگر رای این پرونده در حاشیه مسائل غیر فوتبالی قرار نگیرد بدون شک رای نهایی باید به مدیریت نتیجه دیدار روز گذشته تیم ملی کشورمان مقابل تیم ملی عراق منجر شود. این پرونده و محتویاتش مشمول ماده 55 و 31 اف ای سی و همینطور ماده انضباطی ای اف سی است و بنابر قانون، بازیکن تحت عنوان عدم صلاحیت بازی قرار می‌گیرد. بر اساس قوانین اف ای سی، تیمی که از بازیکن دارای عدم صلاحیت استفاده کند مشمول تغییر نتیجه بازی می‌شود که در ماده 31 به وضوح درباره آن توضیح داده شده است.

شریف یادآور شد: با توجه به اینکه مکاتبات و اعلام اعتراض فدراسیون فوتبال بطور شفاف و در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گرفته است از نظر من احتمال تغییر نتیجه وجود دارد و احتمال آن کم نیست. کمیته بین الملل و نادو ایران در یک همکاری نزدیک، زمان را مدیریت کردند و اتحاد ملی را در این اعتراض شاهد هستیم. امیدوارم با همکاری‌های نمایندگان و مسئولان ایران در استرالیا، نتیجه این موضوع به سرعت مشخص شود.

وی درباره زمان پاسخ ای اف سی و فیفا گفت: طبق قانون مهلت 24 ساعته‌ای برای تیم شاکی وجود دارد و فدراسیون فوتبال هم از این فرصت بهترین استفاده را کرده است و با توجه به اینکه فقط دو روز تا برگزاری دیدارهای نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا زمان باقی مانده طرف تصمیم گیرنده (ای اف سی) باید به دلیل محدودیت زمانی پاسخ خود را اعلام کند. مکاتبه دکتر سجادی با فیفا دو روز قبل از برگزاری دیدار ایران و عراق و تذکر وی نسبت به حضور بازیکن دارای عدم صلاحیت بازی در تیم ملی عراق نکته مهمی در این پرونده است.