اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییر مسیر بازار خودرو از انتظار به منطق


بعد از تابستان بی‌رمق بازار خودرو كه معاملات در آن رونق چندانی نداشت، فعالان بازار از رونقی متعادل در پاییز خبر می‌دهند.

روزنامه دنیای اقتصاد: بعد از تابستان بی‌رمق بازار خودرو كه معاملات در آن رونق چندانی نداشت، فعالان بازار از رونقی متعادل در پاییز خبر می‌دهند.

رونق بازار در هفته گذشته در حالی است كه شماره‌گذاری خودروهای داخلی كه به علت نداشتن كپسول آتش‌نشانی از سوی پلیس متوقف شده بود، از شنبه گذشته آغاز شده است. شماره‌گذاری خودروهای داخلی در پی مصوبه دولت مبنی‌بر دادن مهلت به خودروسازان برای اجرای استاندارد نصب كپسول آتش‌نشانی در حالی آغاز شده است كه شماره‌گذاری وانت‌باردو همچنان از سوی پلیس انجام نمی‌شود.

عبدالله بابایی، مدیربازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو در این زمینه با اشاره به توقف شماره‌گذاری وانت می‌گوید: این خودرو تا پایان سال مجوز تولید دارد و از نظر استاندارد نیز مشكلی ندارد، اما متاسفانه شماره‌گذاری آن بدون اینكه دلیل مشخصی برای آن وجود داشته باشد از سوی پلیس انجام نمی‌شود.  اما رونق معاملات در شرایطی در حال بازگشت به بازار خودرو است كه مشتریان بازار در نیمه ابتدایی امسال، در انتظار كاهش قیمت خودرو در پی اعتراض برخی نمایندگان مجلس، خرید را به تعویق انداختند.

بر این اساس كارشناسان عقیده دارند حجم زیادی از تقاضا برای خرید خودرو از ابتدای امسال انباشته شده است كه به تدریج خود را در نیمه دوم سال نشان خواهد داد. رونق نسبی معاملات در بازار خودرو، اما در حالی است كه بسیاری از مشتریانی كه قصد خرید خودرو دارند، از ابتدای امسال و با اعلام قیمت‌های جدید از سوی شورای رقابت، قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و قادر به خرید خودرو نیستند. به عقیده كارشناسان چنانچه خودروسازان برنامه‌ای برای فعال كردن این بخش از مشتریان بازار داشته باشند، بازار خودرو بیش از پیش شاهد رونق خواهد بود.

اما اتفاقاتی كه در حال حاضر در بازار خودرو جریان دارند، حامل پیام‌هایی از بهبود نسبی معاملات در این بازار هستند. فعالان بازار عقیده دارند مشتریان در حال طی كردن مسیری متفاوت از قبل هستند، به این معنا كه مشتریان با ورود به نیمه دوم سال و با اشراف به این موضوع كه قیمت خودرو بیش از سه درصدی كه خودروسازان آن را كاهش دادند، تغییری نخواهد داشت، بار دیگر وارد بازار شده‌اند.

یك فعال بازار خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به‌نظر می‌رسد مشتریان حالا می‌دانند كه نه تنها قیمت‌ها كاهش نخواهد یافت؛ بلكه با توجه به اینكه 5 ماه بیشتر به پایان سال نمانده است احتمال افزایش قیمت نیز وجود دارد؛ بنابراین انتظار را رها كرده‌اند و با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار و همچنین كم شدن فاصله قیمت كارخانه و بازار، برای خرید وارد بازار شده‌اند.

 این فعال بازار در ادامه می‌گوید: از سویی نمایشگاهداران نیز برای خروج هرچه سریع‌تر از ركود در معاملات، به‌دنبال سود کمتری هستند. به این ترتیب بازار خودرو در پاییز امسال رسم و رسوم گذشته را رها كرده و در حالی كه همیشه در اوایل تیرماه و اواخر سال در اوج معاملات بود، تابستان امسال را آرام سپری كرد و در عوض شاهد رونق در نیمه ابتدایی امسال است.

در حال حاضر قیمت‌ها در بازار ثباتی نسبی دارند و جز دو خودرو كه همچنان فاصله قیمتی خود با كارخانه را حفظ كرده‌اند، باقی محصولات خودروسازان در بازار فاصله‌ای منطقی با قیمت‌هایشان در كارخانه دارند.

 این دو خودرو تندر-90 و پژوپارس ال.ایكس با موتور TU5 هستند كه فاصله قیمت اولی با بازار در مدل اتومات خود چیزی حدود 7 میلیون تومان است و دومی نیز در كارخانه و بازار نزدیك به 5 میلیون و 500 هزار تومان اختلاف قیمت دارد. در حال حاضر قیمت سایر خودروهای داخلی در بازار یا همطراز با كارخانه است یا نهایتا به 2 تا 3 میلیون تومان می‌رسد این در حالی است كه پیش از این شكاف قیمت‌ها در كارخانه و بازار بسیار بیش از این اعداد و ارقام بود.

بازار در مسیر معاملات

اما نگاهی به قیمت خودروهای داخلی نشان می‌دهد كه آنها با نوسان قیمتی چشمگیری همراه نبوده‌اند و در برخی موارد كاهش هم یافته‌اند. به این ترتیب پژو206 تیپ 5 طی این هفته كاهش قیمتی 100 هزار تومانی را نسبت به هفته گذشته تجربه كرد و به 36 میلیون و 700 هزار تومان رسید. مدل V8 این خودرو نیز با 200 هزار تومان كاهش هم‌اكنون 37 میلیون و 100 هزار تومان محاسبه می‌شود.

اما تندر-90 به عنوان خودرویی كه این روزها تولید آن با تیراژ بالایی در جریان نیست و با توجه به اتمام قرارداد تولید آن با خودروسازان داخلی زمزمه‌های توقف تولید آن نیز وجود دارد، همچنان فاصله قیمتی خود را با بازار حفظ كرده است. 

تندر-90 در مدل E1 خود قیمتی برابر با 37میلیون تومان در بازار دارد و مدل E2‌ آن نیز در این هفته با قیمت 42 میلیون و 500هزار تومان معامله می‌شود، قیمت این خودرو در كارخانه برابر با 36 میلیون و 151 هزار تومان است. مدل اتومات این خودرو نیز در بازار قیمتی برابر با 53 میلیون تومان دارد درحالیكه قیمت كارخانه‌ای آن حدود 46 میلیون تومان است.  اما نگاهی به قیمت خانواده پژو پارس نشان می‌دهد كه پارس دوگانه‌سوز در بازار این هفته 40 میلیون و 400 هزار تومان بوده است.

پارس سال بنزینی نیز در هفته جاری با 34میلیون و 900 هزار تومان معامله می‌شده است.  پارس ال.ایكس با موتور TU5 نیز در بازار این هفته قیمتی برابر با 42 میلیون و 500هزار تومان داشته است این در حالی است كه ارزش این خودرو در كارخانه حدود 37 میلیون تومان است. اما پژو 405 بنزینی نیز در این هفته بدون تغییر بوده و روی 29 میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است و مدل دوگانه‌سوز آن نیز 31میلیون و 800 هزار تومان تا 32 میلیون تومان است.

 سمند ال.ایكس نیز خودرویی است كه در بازار این هفته با اندكی كاهش قیمت همراه بوده است. این خودرو با 500 هزار تومان كاهش قیمت طی هفته جاری به به 29 میلیون و 800 هزار تومان رسید. مدل پایه‌گازسوز این خودرو نیز با قیمت 33 میلیون تومان در بازار قابل معامله است.

رانا اما محصولی است كه با یك میلیون تومان رشد قیمت به 33 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

آن طور كه از بازار پرایدها خبر می‌رسد، این خانواده هفته جاری را بدون تغییر سپری كرده‌اند. به این ترتیب سایپا 111 همچنان روی 20 میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است و مدل 131 آن نیز 20 میلیون و 300 هزار تومان است. تیبا نیز این هفته روی 25میلیون تومان بوده است.

رشد قیمت خارجی‌ها

برخلاف بازار داخلی‌ها كه این هفته با ثباتی نسبی همراه بوده است، بازار وارداتی‌ها با افت‌وخیز چشمگیری همراه بوده است. به گزارش خبرگزاری فارس در مورد خودروهای خارجی می‌توان به افزایش 25 میلیون تومانی قیمت پرادو 2 اشاره کرد که قیمت این خودرو را در بازار به 270 میلیون تومان رسانده است.

کرولا نیز با افزایش قیمت 12 میلیون تومانی، هم‌اکنون به قیمت 140 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود. در مقابل، اسپورتیج 2014 کاهش قیمت یک میلیون تومانی را تجربه کرده و با قیمت 148 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

طی روزهای گذشته، قیمت مزدا 3 نیز با افزایش 13 میلیون تومانی به 130 میلیون تومان در بازار رسیده است. در مورد آزرا گرانجور نیز باید به رشد 32 میلیون تومانی قیمت این خودرو اشاره کرد که معامله آن را با 235 میلیون تومان امكان‌پذیر شناخته است. قیمت سانتافه نیز با کاهش 24 میلیون تومانی به 171 میلیون تومان رسیده و در مورد سوناتا هم باید به کاهش قیمت 10 میلیون تومانی این خودرو و عرضه آن به قیمت 130 میلیون تومان اشاره کنیم.


ویدیو مرتبط :
بازار خودرو همچنان در انتظار قیمت های جدید است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش‌بینی‌ها از بازار آتی: قیمت‌ها تغییر می‌کند؟/ پیش‌بینی قیمتی بازار خودرو



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

پیش‌بینی‌ها از بازار آتی: قیمت‌ها تغییر می‌کند؟

كسلی در روزهای سرد زمستان

دامنه نوسان قیمت‌ها به یک درصد هم نرسید

مبادلات قراردادهای آتی سكه بورس كالای ایران به تناسب بازار نقدی در حالی با نوسان اندكی مواجه است و مبادلات در این بازار برخلاف پیش‌بینی‌ها افت زیر یک درصد را به همراه داشت كه به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز تغییر خاصی حاصل نشود و دادوستدها با همین روند پی گرفته شود.

تحلیلگران بر این باورند اما و اگرها درباره قیمت ارز در بازار غیر‌رسمی ادامه دارد و این در شرایطی است كه اغلب تحلیلگران از افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی به عنوان مهم‌ترین پارامتر تغییر‌دهنده خبر می‌دهند.

البته روایت‌ها از بازار جهانی متفاوت است و در حالی نااطمینانی از اقدامات فدرال رزرو روی تغییر قیمت نفت و طلا تاثیرگذار بوده كه كارشناسان از امكان تركیدن حباب اوراق قرضه در سال 2013 میلادی خبر می‌دهند و بر این باورند این وضعیت می‌تواند برای شرایط موجود هشدار‌دهنده باشد و روی تغییرات قیمتی طلا تاثیر مستقیم بگذارد.

سیاوش سلیمانی یكی از كارگزاران بورس كالا با اشاره به وضعیت فعلی بازار قراردادهای آتی اظهار كرد: دادوستدها در بازار قراردادهای آتی با نوسان بسیار اندكی همراه است، این در شرایطی است كه در مجموع به نظر می‌رسد شرایط كاهشی قیمت‌ها آرام و تدریجی باشد.

به گفته سلیمانی، یكی از دلایل آرام شدن بازار و كاهش دامنه نوسان قیمت‌ها به نبود اخبار و پارامترهای غیر‌سیاسی بر می‌گردد، البته به تناسب این اتفاقات، تعداد موقعیت‌های تعهدی باز در هر یك از سررسیدها با كاهش محسوسی همراه شده است. به نظر تحلیلگران، نوسان قیمت ارز و اونس جهانی به پایین‌ترین سطح رسیده و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی همه در انتظار از میان برداشتن محدودیت‌ها هستند.

به نظر این كارشناس بازار آتی، محدودیت‌ها همچنان در بازار ادامه دارد و تا زمانی كه محدودیت‌ها از میان برداشته نشود چه بسا همچنان معامله‌گر جدیدی به بازار وارد نشود و حجم و ارزش مبادلات كمتر شود. البته سلیمانی بر این باور است كه در شرایط كنونی، معامله‌گران باید مواظب باشند چون تجربه ثابت كرده گاهی اوقات در نوسان اندك، بازار شاهد افت و خیزهای قابل توجهی بوده و این در حالی است كه با دستكاری قیمت‌ها نمی شود تصمیم درستی گرفت. به گفته وی، مسوولیت مستقیم در خصوص ادامه محدودیت‌ها به مقام ناظر و مدیریت قراردادهای مشتقه بر می‌گردد و این در شرایطی است كه بورس در این باره تصمیم جدیدی اتخاذ نكرده است.

این كارگزار بورس كالا بر این باور است كه شركت‌های كارگزاری از وضعیت فعلی گلایه‌مند هستند و به نظر آنان با توجه به آنكه شرایط ویژه و خاص كنونی از بین رفته و بازار به ثبات رسیده، بهتر است تصمیم گیرندگان دستورالعمل‌های جدیدی را اعلام كنند تا معامله‌گران امیدوار به روزهای آینده شوند.

به گفته سلیمانی، با تداوم شرایط موجود، بازار با دو فاكتور گم شده «اعتبار» و «اعتماد» مواجه خواهد شد و این می‌تواند معامله‌گران و شركت‌های كارگزاری فعال در این حوزه را با نوعی احساس انفعال مواجه كند. البته گمانه‌زنی‌ها ادامه دارد این در حالی بوده كه مدیریت قراردادهای مشتقه از یك ماه و نیم پیش قول از میان برداشتن محدودیت‌ها در قالب «بازگشایی نمادهای جدید معاملاتی» و «شرایط جدید موقعیت‌های خرید یا فروش» را داده بود اما این وعده هنوز عملی نشده است.

سلیمانی در خصوص تغییرات قیمتی در روزهای آینده تصریح كرد: دادوستدها در بازار نقدی و به تبع بازار آتی به تغییرات طلای جهانی و قیمت ارز در بازار داخلی بستگی دارد. این در حالی است كه وضعیت بازارهای جهانی متلاطم است و بانك مركزی ایالات‌متحده تغییرات طلای جهانی را منوط به انتشار اخبار مثبت یا منفی از اقتصاد این كشور كرده است.

علاوه بر تغییرات قیمت اونس در بازارهای جهانی، قیمت دلار و عرضه‌های ارز توسط دولت در بازار می‌تواند شرایط را كاملا تغییر دهد و حتی وارونه كند، اما به نظر می‌رسد كنترل تغییرات قیمتی و سیاست‌ها پیرامون عرضه ارز باعث شده شرایط برای بازارها محدود شود.

این در شرایطی است كه اخبار و گزارش‌های روانی نیز می‌تواند وضعیت را تغییر دهد؛ به اعتقاد سلیمانی توصیه به مشتریان این است كه معامله‌گران قبل از هر چیزی اخبار را پیگیری كنند؛ تحولات سوریه، اخبار مربوط به مذاكرات ایران و گروه 1+5 توجه كنند و موضوع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را نیز مورد توجه قرار دهند، زیرا باید براساس تمامی این پارامترها و برآورد برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم نهایی را بگیرد.

در مجموع در بازار دیروز قیمت‌ها با كاهش اندكی همراه بود؛ به طوری كه سكه سررسید دی‌ماه با كاهش 72/0 درصدی در محدوده یك میلیون و 277 هزار تومان تا یك میلیون و 284 هزار تومان، سررسید بهمن ماه با كاهش 73/0 درصدی در مبادلات صبح و تحركات مثبت 05/0 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یك میلیون و 344 هزار تومان تا یك میلیون و 354 هزار تومان و سررسید اسفندماه با كاهش 79/0 درصدی در مبادلات صبح و تحركات مثبت در مبادلات عصر در محدوده یك میلیون و 419 هزار تومان تا یك میلیون و 431 هزار تومان قرار گرفت. 

پیش‌بینی قیمتی بازار خودرو

ایسنا - رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو کشور وضعیت بازار خودرو را تا پایان سال‌جاری تشریح کرد. حسن زمانی‌ افشار در این رابطه اظهار کرد: اگر تولید‌کنندگان داخلی تولید و عرضه خودرو به بازار را افزایش دهند تا پایان سال تغییری در قیمت خودروهای داخلی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه طبق اعلام خودروسازان، با افزایش تولید و عرضه‌ خودرو این هدف محقق خواهد شد، خاطرنشان کرد: البته وجود نوسانات مقطعی و کوتاه در قیمت خودرو طبیعی بوده و ممکن است در دوره‌ای قیمت‌ها 100 هزار تومان افزایش و در دوره‌ای 100 هزار تومان کاهش یابد.

رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو کشور ادامه داد: ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو علاوه‌بر افزایش تدریجی عرضه‌ تا پایان سال، در مناسبت‌هایی چون 22 بهمن فروش ویژه خواهند داشت که این موضوع نیز تاثیر مثبتی بر کنترل قیمت‌ها در بازار دارد.

زمانی افشار تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال تغییر قابل توجهی در قیمت خودروهای داخلی در بازار نخواهیم داشت.

دنیای اقتصاد