اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییر شیوه عرضه بنزین و گازوئیل



 

 

شیوه عرضه بنزین و گازوئیل تغییر می‌کند / جایگاههای سیار برای نوروز

 

 

تغییر شیوه عرضه بنزین و گازوئیل

 

 

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از اعمال تغییرات جدید در نحوه عرضه انواع حاملهای انرژی در سال آینده و راه اندازی جایگاههای سیار بنزین در مراکز گردشگردی در نوروز خبر داد و اعلام کرد سال آینده برای کلیه خودروهای LPG و CNG سوز کارت هوشمند صادر می‌شود.

 


محمد رویانیان در گفتگو با مهر در تشریح مهمترین تغییرات جدید عرضه بنزین و گازوئیل در سال ۱۳۸۹ گفت: با دستور رئیس جمهور و همکاری وزارت نفت، مخابرات و بانک ملت باید از ابتدای مهر ماه سال آینده کلیه جایگاههای عرضه سوخت کشور به سامانه پرداخت الکترونیکی مجهز شوند.

 


این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۶۴۰ جایگاه سوخت کشور به سامانه پرداخت الکترونیکی وجه تجهیز شده اند، تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان بندی تاکنون بستر سازی لازم برای تجهیز دو هزار و ۷۰۰ جایگاه سوخت کشور به این سامانه انجام شده است.

 

 

صدور کارت هوشمند CNG و LPG

 


وی در ادامه با اشاره به اینکه از سال آینده به تدریج پرداخت بهای سوخت و یارانه ای که قرار است به رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر پرداخت شود از طریق سامانه الکترونیکی انجام می گیرد، اظهار داشت: همچنین تخصیص کارمزد جایگاه داران سوخت کشور نیز از طریق این سامانه و سیستم الکترونیکی انجام می شود.

 


رویانیان با تاکید بر اینکه از نیمه دوم سال آینده عرضه کلیه حاملهای انرژی شامل بنزین، گازوئیل، LPG و CNG با کارت هوشمند سوخت انجام می گیرد، بیان کرد: همچنین از سال ۸۹ برای کلیه خودروهای LPG و CNG سوز کارت هوشمند سوخت صادر می شود.

 


به گفته رئیس ستاد مدریت حمل و نقل و سوخت برای راه اندازی این سیستم باید در مجموع در چهار هزار جایگاه سامانه های هوشمند نصب و راه اندازی شود.

 


راه اندازی جایگاههای سیار بنزین نوروزی

 


به گزارش مهر، رویانیان همچنین درباره مهمترین اقدامات انجام گرفته برای تامین بنزین مردم در ایام نوروز، گفت: هم اکنون عملیات تعمیرات دوره ای اکثر جایگاههای بنزین رو به پایان است.

 


وی با اشاره به راه اندازی جایگاههای سیار بنزین در برخی از نقاط گردشگردی و جاده های بین شهری پر رفت و آمد، اظهار کرد: همچنین تاکنون تیم های مختلف بازرسی برای رفع نواقص احتمالی جایگاههای بنزین پیش از فرا رسیدن نوروز به استانهای مختلف اعزام شده اند.

 


این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون ساخت و توسعه جایگاههای بنزین در تهران و برخی از کلان شهرها کافی به نظر نمی رسد، تصریح کرد:با این وجود با اقدامات انجام گرفته ظرفیت عرضه بنزین در جایگاههای تهران حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.

 


این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه در شهرهای بزرگ متناسب با تامین زمین امکان توسعه جایگاههای سوخت وجود دارد، تبیین کرد: حتی در شرایط فعلی در زمینی به مساحت ۱۶ متر هم امکان سوخت جایگاه سوخت وجود دارد.

 


در همین حال پیشتر فرید عامری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه از دوم تا ۱۵ اسفند ماه سالجاری گروهای نظارتی از کلیه جایگاههای سوخت کشور بازدید به عمل می آورند، گفته بود: از ۲۵ اسفند ماه طرح نظارت نوروزی کشور در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

 


وی با اشاره به اینکه در ایام نوروزی دو هزار نفتکش جاده پیما به طور دائم اقدام به تامین و توزیع فرآورده های نفتی در سراسر کشور می کنند، اظهار کرده بود: در ایام نوروز برای افزایش عرضه سوخت مایع تعدادی جایگاه سیار در سطح جزیره کیش و قشم راه اندازی می شود.

 


ویدیو مرتبط :
آغاز طرح عرضه بنزین بدون آب به مردم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه عرضه بنزین و گازوئیل در سال آینده



 

 

 

گازوئیل

 

 

 

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور اعلام كرد: در پی اجرایی شدن سامانه عرضه هوشمند گازوئیل، سهمیه‌بندی آن حذف می‌شود و سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده طبق روال كنونی ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، «محمد رویانیان» دیروز در مراسم گشایش یك جایگاه عرضه سوخت (گازوئیل، بنزین و سی.ان.جی) در شمال شرق تهران افزود: این سامانه كه از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد، براساس عملكرد خودروهای سنگین به ارائه گازوئیل در جایگاه‌ها خواهد پرداخت.

وی در تشریح نحوه عملكرد این سیستم افزود: سامانه هوشمند عرضه گازوئیل به گونه‌ای طراحی شده است كه با ورود كامیون یا خودروهای گازوئیل‌سوز به جایگاه، به صورت هوشمند اطلاعات آن اخذ شده و ناظر عرضه سوخت، تشخیص خواهد داد كه كامیون وارد شده به چه میزان سوخت نیاز دارد. وی ادامه داد: این سیستم نوع خودرو را تشخیص داده و با سنسورهایی كه در آن طراحی شده است، حتی توانایی تشخیص وزن كامیون، سبك یا سنگین بودن آن را دارد و در نتیجه از قاچاق سوخت جلوگیری می‌شود.

وی درباره توانایی‌های این سیستم خاطرنشان كرد: با نصب این سیستم روی خودروهای سنگین، امكان رهگیری برای سازمان‌هایی از قبیل وزارت راه و ترابری، پلیس راه و شركت‌های باربری ممكن خواهد بود. رویانیان با بیان اینكه این سامانه چند منظوره آزمایش شده است، گفت: این سیستم در حال نصب روی خودروها بوده و در سال 90 راه‌اندازی خواهد شد.

وی در مورد تاخیر اجرایی شدن این سیستم اظهار كرد: قرار بر این بود كه این سیستم قبل از سال 90 اجرایی شود، اما با تاخیری كه منطقی است، نصب این سیستم روی خودروها به سال آینده موكول شده است. وی اظهار امیدواری كرد كه با نصب این سیستم، سهمیه‌بندی گازوئیل لزومی نداشته باشد.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور در عین حال گفت: سهمیه موجود در بخش خودروهای دیزلی و گازوئیلی ادامه دارد و در 15 روز ابتدای بهمن ماه، عملكرد خودروهای دیزلی احصا شده و به زودی برای بهبود وضع این خودروها اقداماتی خواهیم داشت.

رویانیان خاطرنشان كرد: در صورتی كه در برخی زمینه‌ها لازم به بهبود باشد اقداماتی صورت خواهد گرفت، اما در بخش حمل و نقل و دیزل مشكلی در كشور وجود ندارد. رویانیان تصریح كرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده درباره نحوه میزان مصرف گازوئیل در كامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها، به زودی اطلاعاتی در این رابطه ارائه می‌شود و میزان تغییر مصرف و میزان قاچاق به اطلاع عموم خواهد رسید.

تكذیب شایعات درباره سهمیه بنزین سال آینده

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور با رد هرگونه شایعه در مورد سهمیه بنزین سال آینده گفت: بنزین در سال آینده طبق روال ارائه می‌شود و موارد مطرح شده در این زمینه كذب است.

وی در مورد سهمیه نوروزی نیز اظهار كرد: این سهمیه به ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها پیشنهاد شده و در حال بررسی است كه پس از تعیین میزان و قیمت اعلام خواهد شد. رویانیان در مورد بنزین‌های ذخیره شده در كارت‌های سوخت دارندگان خودرو گفت: بنزین‌های ذخیره شده هزار ریالی و چهار هزار ریالی ذخیره شده در كارت سوخت دارندگان خودرو به قوت خود باقی است.

وی توصیه كرد: دارندگان این نوع سهمیه‌ها حتی‌المقدور تا پایان سال برای استفاده از سهمیه موجود اقدام كنند تا در صورت تغییر در روند عرضه سوخت در سال آینده با مشكلی مواجه نشوند. وی علت اعلام سهمیه ماهانه بنزین را به این دلیل اعلام كرد كه در صورت سه ماهه اعلام شدن، امكان ذخیره بنزین 4 هزار ریالی در كارت‌ها نخواهد بود.

وی ادامه داد: از زمان سهمیه‌بندی سوخت تاكنون در مصرف بنزین، 15 درصد كاهش داشته‌ایم و میزان مصرف بنزین اكنون به روزانه 45 میلیون لیتر در روز رسیده است كه در نتیجه در آینده نزدیك امكان صادرات بنزین را خواهیم داشت. وی صرفه جویی در بخش گازوئیل را نسبت به زمان پیش از سهمیه‌بندی 20 درصد اعلام كرد.

قیمت سی.ان.جی كاهش نمی‌یابد

رویانیان در مورد تاكسی‌های مصرف كننده سی.ان.جی در شهر تهران گفت: برای این دسته از تاكسی‌ها، اقدامات حمایتی در دستور كار قرار گرفته است اما بنا نداریم كه قیمت سی.ان.جی را پایین بیاوریم.

وی اقدام حمایتی را بهتر از تغییر قیمت سوخت اعلام كرد و اظهار كرد: باید به فكر آن باشیم كه تاكسی‌ها به سوددهی مناسب برسند؛ اما كاهش قیمت سوخت راهكار مناسبی برای این منظور نیست. وی همچنین درباره ابلاغ به وزارت كشور و وزارت نفت برای مجهز كردن مراكز معاینه فنی به سیستم آزمایش مخازن گاز گفت: ثبت سفارش مخازن گاز از این پس منوط به اخذ استاندارد و هماهنگی با ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور خواهد بود.

افزایش تعداد جایگاه‌ها

رویانیان تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی را ظرف سه سال گذشته، یك هزار و 584 جایگاه اعلام كرد و گفت: در این رابطه جهش عظیم و چشمگیری داشته‌ایم و جایگاه‌های موجود در كشور به چهارهزار و 400 جایگاه یعنی دو برابر افزایش داشته است. وی خاطر نشان كرد: تعداد كل جایگاه‌های بنزین در ایران از گذشته‌های دور دو هزار و 400 باب بود؛ اما در سه سال گذشته به دو هزار و 900 رسیده است و این جهش بزرگی در ایجاد جایگاه عرضه سوخت به شمار می‌رود.

رویانیان اظهار كرد: در استان تهران، 179 جایگاه ایجاد شده و 71 جایگاه نیز به زودی ایجاد خواهد شد. رییس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور تصریح كرد: 250 جایگاه

سی.ان.جی در تهران ایجاد شده و 115 جایگاه در حال آماده سازی است و 30 جایگاه به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: تمامی ارگان‌های ذی‌ربط با ساخت جایگاه‌های عرضه سوخت موظف شده اند موانع پیش روی ایجاد جایگاه‌های سی.ان.جی از جمله برق، آب، گاز را برطرف كنند و وزارت راه نیز تسهیلات لازم را ایجاد كند. وی كندی روند احداث جایگاه‌ها را نبود زمین اعلام كرد و گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود در این بخش، بیش از 170 جایگاه در تهران احداث شده و 80 جایگاه دیگر در آینده نزدیك راه‌اندازی خواهد شد كه تعداد جایگاه‌ها به 110 جایگاه خواهد رسید..../تحلیل:تابناک