اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییر ریال به پارسی ، تلاش بیهوده برای مشغول کردن مردم



 

 

تغییر ریال به پارسی ، تلاش بیهوده برای مشغول کردن مردم

 

 

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همزمان با اصلاح واحد پول ملی با حذف 4 صفر از آن ، نظرخواهی درباره نام جدید پول ملی را نیز آغاز کرده و ان طور که از قرائن و شواهد بر می آید ، آقایان بی میل نیستند پول ملی ایران ، "پارسی" نام بگیرد.

در این باره یادآوری چند نکته لازم به نظر می رسد:حذف صفرها

1- قرار بود تنها چهار صفر از ریال فعلی ایران حذف شود تا همگام با افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی در چند دهه گذشته، شمارش و مبادله پولی میان مردم آسانتر شود.
حال با ماجرای جدیدی به نام تغییر نام واحد پول ملی کشور نیز روبه رو می شویم. واقعا تغییر نام واحد پول ملی ایران چه لزومی دارد؟

حذف چند صفر از واحد پول ملی کشورمان ، فی نفسه می تواند اقدام مطلوبی باشد ، ولی به شرطی که مجموعه تغییرات منجر به آسان تر شدن مبادلات پولی مردم شود نه اینکه با تغییر نام واحد پولی، سختی و دشواری دیگری به مردم اضافه شود و به اصطلاح برای درست کردن ابرو، چشم را کور نکنیم.

2- حال که مقامات بانک مرکزی تصمیم گرفته اند نام واحد پول ملی ایران را تغییر دهند؛ سوال اینجاست که چرا کلمه "پارسی"از سوی بانک مرکزی مطرح شده است؟ این نکته را فراموش نکنیم که قصد داریم نامی را برای واحد پول "ملی" تعیین کنیم. این نام می بایست برازنده گستره "ملی" باشد ، در غیر این صورت نه تنها از سوی بخش های مهمی از مردم مورد استقبال قرار نمی گیرد بلکه می تواند عامل تحریک آمیزی برای ایجاد اختلافات میان بخش هایی از مردم باشد.

پارس عنوان بخشی از ملت بزرگ ایران است این در حالی است که در ایران به جز مردم پارس، مردمان دیگری از جمله ترک، لر، گیلکی، عرب ، بلوچ و ... نیز در کنار هم زندگی می کنند. آیا می توان نام واحد پول ملی کشور را مثلاً "ترکی" یا "لری"یا مثلا "بلوچی"گذاشت؟ به همان دلایلی که نمی توان از چنین نام هایی که در جایگاه خود ارزشمند و بسیار قابل احترام هستند به عنوان پول واحد کشور استفاده کرد دقیقا به همین دلایل استفاده از واژه پارسی نیز برای واحد پول ملی کشور مناسب نیست و این اقدام می تواند پتانسیلی از اصطکاک و اختلاف را در جامعه ایرانی ایجاد کند.

3- اگر مقامات بانک مرکزی بر ایده تغییر واحد پولی اصرار دارند بهتر است خود را با واقعیات و عادات جامعه و مردم منطبق کرده و سعی کنند در جهت گیری مردم حرکت کنند.

هم اکنون در ایران و برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، دو واحد پولی رایج است. اولی رسمی و دومی کاربردی. واحد پول رسمی ایران ریال است. در دفاتر اسناد رسمی و اوراق بهادار از جمله چک و اسکناس و مسکوکات و آمار و ارقام های دولتی، از ریال استفاده می شود ولی عملا و به طور کاربردی، این واحد پولی "تومان" است که نام واقعی و مردمی پول ایرانی را به دوش می کشد.

مردم همه جا، از بازار و بانک گرفته تا حساب و کتاب های ریز و درشت خود را با استفاده از "تومان" انجام می دهند و هیچ جایی برای ریال در این میان وجود ندارد. همین عامل باعث شده افرادی که برای نخستین بار به ایران سفر می کنند با این ابهام و دوگانگی روبه رو می شوند که بالاخره واحد پول ایران ، ریال است یا تومان؟

اگر واقعا مقامات بانک مرکزی سعی دارند در مسیر راحتی و تسهیل معاملات مردم، به تغییر نام واحد پول ملی دست بزنند پیشنهاد می کنیم خود را با مردم هماهنگ کرده و دوگانگی موجود در این حوزه را تصحیح کنند و آنچه را که مردم در عمل و واقعیت، رویه کرده اند رسمیت یابد.
اگر قرار است تغییری در نام واحد پول ایجاد شود ، اتفاقاً شرایط کنونی فرصت مناسبی است برای یکسان سازی نام رسمی و نام عرفی پول ملی ؛ به بیان واضح تر ، اکنون ، نام رسمی واحد پول ملی ایران ، "ریال" است اما مردم از نام "تومان" استفاده می کنند و "ریال" ، واحد پول فرعی و خرد آن است و لذا حذف صفرها ، بهترین فرصت است تا این دوگانگی از بین برود.

در حال حاضر مردم از بخش ها و طیف های مختلف در هنگام معاملات، 10 هزار ریال معادل هزار تومان را در اصطلاح عامیانه، یک تومان می نامند. به مسئولان بانک مرکزی نیز پیشنهاد می کنیم همین رویه مردم را در پیش بگیرند و با حذف 4 صفر ، هر 10 هزار ریال را معادل یک تومان اعلام کنند. در این صورت هم جزء واحد پولی یعنی ریال به عنوان واحد فرعی ، باقی می ماند و هم کار مردم تسهیل می شود.

در غیر این صورت با تراشیدن نام های جدید برای واحد پولی نه تنها گرهی از کار مردم باز نمی شود بلکه دل مشغولی جدیدی ایجاد می شود که تمرکز بر آن نه تنها اقدامی بیهوده و بی فایده است بلکه در حکم نخود سیاهی خواهد بود که نگاه ها را از مسائل اصلی کشور منحرف می کند..../تحلیل:عصرایرن


ویدیو مرتبط :
تلاش بیهوده شیر ماده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

20 ماه دیگر واحد پول ملی ایران تغییر می‌كند/ خداحافظ ریال!



20 ماه دیگر واحد پول ملی ایران تغییر می‌كند/ خداحافظ ریال!

20 ماه دیگر با حذف چهار صفر از پول ملی ایران، واحد پولی جدیدی به اقتصاد ایران وارد خواهد شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پس از مطرح شدن پیشنهاد حذف چهار صفر از پول ملی هرچند برخی از كارشناسان و فعالان اقتصادی بی‌اثر بودن آن در كنترل تورم و مقوله‌های دیگر را متذكر شدند اما بانك مركزی مصمم به اجرای آن است.

بانك مركزی در اولین گام‌های خود حتی سامانه‌ای را راه‌اندازی كرد كه مردم برای واحد جدید پول ایران نامی را انتخاب كنند و اخیرا نیز لایحه این پیشنهاد به رییس جمهوری داده شده تا وی آن را به مجلس ببرد.

 

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی نیمه اردیبهشت ماه امسال با بیان جزییاتی از لایحه‌ حذف صفر که به رییس‌جمهوری برای امضاء و ارسال به مجلس تقدیم شده است، گفت: در این لایحه حذف چهار صفر از پول ملی پیشنهاد شده و برای زمان اجرایی شدن آن هم هرچند سال 1393 پیشنهاد شده اما نیاز به یک مهلت حداقل 18 ماهه پس از تایید و قبل از اجرا لازم است.

در واقع به نظر می‌رسد اگر تا دو ماه دیگر این طرح به مجلس برود و سپس تصویب شود بانك مركزی می‌تواند مقدمات اجرای این طرح را آماده كند.

با این حال رییس كل بانك مركزی صراحتا می‌گوید: اجرای این طرح از تاریخ اول فروردین ماه سال 93 خواهد بود؛ به شرط اینكه در نیمه اول سال 91 این طرح به تصویب مجلس برسد.

 

محمود بهمنی در این مورد توضیح می‌دهد: ما طرح پیشنهادی حذف صفر را به دولت داده‌ایم كه به مجلس بدهند و مجلس این طرح را بررسی كند. چرا كه ما باید تمهیدات اجرای آن را فراهم كنیم. ما براساس نظرخواهی كه انجام دادیم و همچنین نظر مجلس، تصمیم گیری می‌كنیم.

 

جزییات بیشتر این طرح را مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی این گونه شرح می‌دهد: هر زمان که مسائل قانونی این طرح اجرا شود و این موضوع در فاز اجرایی برود ما کار را به اجرا می‌رسانیم. در این لایحه حذف چهار صفر پیشنهاد شده است و با توجه به ذکر نام ریال در قانون پولی و بانکی به جریان انداختن یک پول جدید مستلزم تصویب قانونی است. در این لایحه نام پول جدید پیشنهاد نشده است. چرا که نامگذاری پول کار ما نیست و در یک سطح ملی باید این کار انجام شود. ما داخل بانک مرکزی کلیه‌ کارهای خود را کماکان ادامه می‌دهیم اما به‌طور کلی آغاز مراحل اجرایی در سطح جامعه منوط به این است که مجلس شورای اسلامی این طرح را تایید کند و هر وقت تایید کردند، ما کار را در یک زمان‌بندی مناسب انجام می‌دهیم.

 

حذف صفر را چرا بی‌اثر می‌دانند؟

حذف صفر از پول ملی ایران، در حالی در پروسه قانونی شدن خود قرار گرفته است كه تاكنون از سوی كارشناسان و فعالان اقتصادی اثرات مثبت چندانی پیش‌بینی نشده است. محمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران اعتقاد دارد: در مسائل اقتصادی باید یك تمیزی بین عوامل واقعی در اقتصاد با مسائل شكلی وجود داشته باشد. تعداد صفرها در اقتصاد مساله واقعی و اصلی نیست و اگر كسی گمان كند كه با حذف صفرها مبارزه با تورم كرده‌ایم طبعا دلیل قوی نخواهد داشت، اما ما اگر حركت ضد تورمی را دنبال كنیم و به یك مرحله ثبات در نظام اقتصادی برسیم آن وقت حذف صفرها یك اقدام صرفه‌جویانه خواهد بود.

 

پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق ایران نیز معتقد است که تنها پس از چاره‌جویی برای بیماری هلندی اقتصاد کشور و كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و كاهنده شدن نرخ تورم می‌توان این طرح را اجرا كرد.

 

مسعود دانشمند، عضو اتاق ایران هم با اشاره به بی‌اثری حذف صفر از پول ملی عنوان كرده است: ارزش پول هر كشوری یك قرارداد است و فكر نمی‌كنم تغییری رخ دهد. تفاوت آن این است كه اسكناس‌های بزرگ چاپ نمی‌كنیم، اما آثار روانی دارد كه حتما تورم‌زاست.

 

محمد مهدی راسخ، دبیر كل اتاق بازرگانی تهران نیز گفته است: اگرچه حذف چند صفر از واحد پول ملی منافعی مانند کاهش هزینه‌های چاپ، ضرب و نشر اسکناس و سکه، نقل و انتقال کمتر و سهل‌تر مقدار پول و تسهیل انجام مبادلات کالا و پول دارد، اما اجرای آن در شرایط رشد اقتصاد پایین نه‌تنها نمی‌تواند اثری ضد تورمی داشته باشد، بلکه با توجه به جنبه‌های روانی کاهش ارزش پول، ایجاد تسهیل در جابه‌جایی آن و گرد کردن عمومی قیمت‌ها، ضمن ایجاد نارضایتی‌هایی در جامعه، عاملی تورم‌زا نیز خواهد بود. از نگاه جمشید پژویان، رییس شورای رقابت نیز در شرایطی كه درشت‌ترین اسكناس كشور پنج عدد صفر بیشتر ندارد، حذف صفرها از اسكناس هیچ گونه مزیتی ندارد./ایسنا