اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییر در سبد رهن و اجاره/هشدار درباره قیمت خانه‌کلنگی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,تغییر در سبد رهن و اجاره

 

اخبار اقتصادی - تمایل به «پول پیش» افزایش یافته است
تغییر در سبد رهن و اجاره

افزایش نرخ سود بانكی، تحول سریع رفتار مالی موجران در بازار اجاره مسكن را به همراه داشته و باعث شده در سبد اجاره‌بها سهم «پول‌پیش» به نفع كاهش وزن «اجاره‌ماهانه» تغییر كند.

 مالكان آپارتمان‌های اجاره‌ای كه در دو سه سال اخیر با تشدید شكاف بین نرخ‌سود و نرخ تورم، تمایلی به رهن‌ نداشتند، هم‌اكنون 60درصد اجاره‌بها را به‌شكل پول‌پیش دریافت می‌كنند تا به‌صورت بلندمدت سپرده‌گذاری كنند. این تغییر نسبت در سبد اجاره‌بها، میزان اجاره‌ماهانه در قراردادهای 93 را حدود 30درصد كاهش داده است.


رضایت موجران از افزایش سود ‌بانکی؛ گشایش در بازار اجاره‌نشین‌ها
اجاره‌بها «افت‌ فشار» گرفت
 تغییر وزن در سبد «رهن‌ و اجاره‌ماهانه» به نفع مستاجر
 مدل دریافت 60درصد اجاره‌بها به‌صورت «پول‌پیش» رایج شد

 وزنه‌ای که سال‌های 89 و 90 به‌واسطه شکاف شدید بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم وارد «سبد» اجاره‌بهای مسکن شد و کفه «اجاره‌ماهانه» را سنگین‌تر از کفه «پول‌پیش» کرد، هم‌اکنون با تغییر افزایشی نرخ سود، در حال خروج از بازار اجاره است.


افزایش نرخ سود سپرده‌گذاری در بانک‌ها به حدود 25درصد طی دست‌کم یک ماه اخیر، تغییر محسوس و رضایت‌بخشی را در اجاره‌نامه‌های سال93 به همراه داشته و باعث شده مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای بعد از سه‌سال مقاومت در برابر خواسته اصلی مستاجرها، سرانجام سهم پول‌پیش را افزایش دهند و در نتیجه از فشار ناموزون اجاره‌ماهانه بکاهند. در فروردین امسال، اجاره‌بها کاهش پیدا نکرد اما با تغییر نسبت‌ها در سبد اجاره‌بها طی همین یک‌ماه، سهم مبلغ رهن در سبد به 60درصد افزایش یافت و سهم اجاره‌ماهانه به 40درصد رسید طوری که این تغییر -در مقایسه با سهم 60درصدی اجاره‌ماهانه طی سال‌‌92- باعث شده در حال‌حاضر میزان مبلغ اجاره‌‌ماهانه عملا 33درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا کند. 

 

هر چند معادل همین میزان کاهش مبلغ اجاره‌ماهانه، مقدار پول‌پیش افزایش پیدا کرده است اما باتوجه به تمایل حداکثری در جامعه اجاره‌نشین‌ها برای پرداخت رهن به جای اجاره‌ماهانه، این تغییر وزن در سبد اجاره‌بها به نفع مستاجرها ارزیابی می‌شود. افت واقعی فشار اجاره‌ماهانه که به کاهش ظاهری هزینه اجاره‌نشینی مبدل شده، هم‌اکنون در فایل‌های جدید بنگاه‌های املاک قابل مشاهده است. موجران با مشاهده فاصله حداكثر 7 واحد درصدی بین نرخ تورم (32 درصد) و نرخ بهره (5/25 درصد)، راضی شده‌اند در چارچوب خواسته مستاجرها حركت كنند و به جای اجاره ماهانه، پول پیش دریافت كنند. تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» و یافته‌های کارشناسان اقتصادی از تحولات امیدوارکننده در بازار اجاره، نه‌تنها از تغییر رویه موجران غیرحرفه‌ای – مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای که از این محل، امرارمعاش می‌کنند- حکایت می‌کند که نشان می‌دهد، موجران حرفه‌‌ای (سازنده‌هایی که بخشی از واحدهای نوساز را برای یکی، دو سال اول اجاره می‌دهند) نیز به‌دلیلی غیر از افزایش نرخ سود بانکی، به دریافت رهن بیشتر و اجاره‌ماهانه کمتر روی آورده‌اند.

 

این گروه از موجران، برای تامین هزینه ساخت‌وسازهای جدید، تمایل پیدا کرده‌اند چالش فروش‌نرفتن نوسازها را از طریق رهن ‌کامل این واحدها، جبران کنند. در مناطق مرکزی و غرب و شرق تهران، در حال‌حاضر عمده اجاره‌های ماهانه بین 500 تا 700 هزار تومان و پول‌پیش نیز از 15 تا 25 میلیون تومان تعیین می‌شود که بیانگر سنگینی سهم پول‌پیش است. در 2 سال گذشته، اجاره‌های ماهانه در پایتخت به مرز یک میلیون تومان رسیده بود و در مقابل، میزان پول‌پیش حداکثر تا 10 میلیون تومان تعیین می‌شد.


تغییر محسوسی که چند روز گذشته در نتیجه برخی متغیرهای اثرگذار اقتصادی بر بازار اجاره، در این بازار ایجاد شده است، خوش‌بینی‌های موجود در ارتباط با کاهش سیر رشد اجاره‌بها و ثبات آن را در سال 93 تقویت می‌کند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، تجربه سال‌های 89 و 90 در بازار اجاره که با تغییر سبد اجاره‌بها در جهت دریافت نسبت بیشتر اجاره در برابر رهن یک واحد مسکونی، تا میزان قابل توجهی در این بازار اثر گذار گذاشت، طی چند روز اخیر در برخی مناطق تهران، تغییر کرده و باعث تحول در کل بازار اجاره‌بهای مسکن پایتخت شده است. به این ترتیب، آن طور که فعالان و کارشناسان مسکن و اقتصاددانان صاحب‌نظر در این حوزه می‌گویند: با نزدیک شدن به فصل جابه‌جایی‌ها در بازار اجاره، در نتیجه سیر کاهشی تورم در سال اخیر و همچنین بالا رفتن سود بانکی و ایجاد فضای رقابتی بین بانک‌ها برای پرداخت سود بیشتر به سپرده گذاران، هم‌اکنون الگوی سه سال اخیر بازار اجاره، در نحوه محاسبه اجاره‌بها در حال تغییر است.

 

این تحولات منجر به این شده است که موجران غیرحرفه‌ای که بیشتر از اجاره‌بها به عنوان محلی برای تامین معاش و کسب درآمد استفاده می‌کنند، مسیر افزایش اجاره‌بها را به جای افزایش در سمت اجاره ماهانه به سوی افزایش رهن هدایت کنند. در این شرایط مالکان حرفه‌ای یا سازندگان واحدهای مسکونی نیز که به‌دلیل ایجاد شرایط رکود در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی، عمدتا مجبور به عرضه واحدها به بازار اجاره شده‌اند، در نتیجه کمبود نقدینگی و محدودیت‌های سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات ساخت و تامین هزینه‌های ساخت، واحدهای خود را با شرایط رهن کامل یا نسبت بیشتر رهن در برابر اجاره ماهانه، به بازار مسکن عرضه کرده‌اند. هر چند هنوز پدیده تغییر سبد اجاره‌بها از شرایط نسبت بیشتر اجاره به رهن، در تمام مناطق تهران به دریافت رهن بیشتر در مقابل اجاره عمومیت پیدا نکرده است، اما به نظر می‌رسد طی روزهای آینده و با نزدیک‌تر شدن به فصل جا به جایی به تمام نقاط پایتخت سرایت کند. آن طور که کارشناسان و فعالان بازار مسکن می‌گویند این تغییر الگو در بازار اجاره - هر چند به صورت موقت- می‌تواند مانع از جهش یا افزایش غیرمتعارف اجاره‌بها در سال 93 شود، طوری که در بدبینانه‌ترین حالت، افزایش نرخ اجاره‌بها کمتر از تورم عمومی امسال خواهد بود.


جایگزینی رهن با وام بانکی
حجت‌الله میرزایی، اقتصاددان و صاحب‌نظر در حوزه مسکن در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: نسبت اجاره‌بهای ماهانه در برابر مبلغ رهن، معمولا بر اساس 2 فاکتور سودآوری و مقایسه میزان سود نهایی این دو، در شرایط اقتصادی متفاوت تعیین می‌شود.


وی ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین عامل تغییر نسبت دریافت اجاره ماهانه در برابر رهن، در میان موجران غیرحرفه‌ای، به افزایش نرخ سود بانکی و همچنین افزایش نرخ بهره در بازار غیررسمی بر می‌گردد که در دوره‌هایی در بسیاری موارد نرخ بهره در بازار غیررسمی تا 55 و 60 درصد هم می‌رسد. میرزایی افزود: اما علت مهم‌تر مربوط به موجران یا مالکان حرفه‌ای است که فعالیت اصلی آنان ساخت‌وساز واحدهای انبوه مسکن است که در حال حاضر به علت وجود رکود در بازار فروش مسکن مجبور به عرضه واحدهای ساخته شده به بازار اجاره شده‌اند.


وی توضیح داد: این دسته از موجران یا مالکان، با توجه به محدودیت‌های فراروی سیستم بانکی کشور برای تامین مالی پروژه‌های جدید یا بازپرداخت بدهی‌های معوق، اغلب مبلغ اجاره را به صورت رهن یا درصد بالاتر رهن در برابر اجاره ماهانه، تعیین می‌کنند که به این ترتیب رهن واحدهای مسکونی به عنوان مجرای تامین نقدینگی مورد نیاز برای این سرمایه‌گذاران تعریف می‌شود.


رهن بیشتر، مانع جهش اجاره‌بها
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: هر چند موضوع تغییر الگوی نسبت بالاتر اجاره ماهانه در برابر مبلغ رهن به الگوی جدید نسبت بیشتر پول پیش، هنوز در تمام مناطق تهران عمومیت ندارد، اما این تغییر می‌تواند در صورت عمومی شدن و تغییر در الگوی دریافت اجاره، هر چند به صورت موقت، مانع از جهش اجاره‌بها شود.
حسام عقبایی ادامه داد: یکی از شاخص‌های مهم در موضوع اجاره‌بها و تعیین درصد اجاره ماهانه در برابر مبلغ رهن، رابطه ارزش ملک با مبلغ اجاره است، ضمن اینکه چگونگی تقاضا در هر یک از مناطق نیز در این زمینه موثر است. وی افزایش نسبت رهن در برابر رقم اجاره ماهانه از کل مبلغ اجاره‌بها را یکی از عواملی عنوان کرد که می‌تواند از افزایش جهشی قیمت‌ها جلوگیری کند، اما این امر نمی‌تواند به عنوان یک درمان اساسی برای بازار اجاره مورد اتکا باشد. عقبایی با تاکید بر لزوم ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا در بازار اجاره، ساخت انبوه واحدهای استیجاری و ایجاد فضای رقابتی در بازار اجاره را مهم‌ترین اقداماتی عنوان کرد که باید به‌منظور ایجاد آرامش و تعدیل قیمت در این بازار مورد توجه قرار داد.


وی با بیان اینکه هنوز توازن و تعادل واقعی در بخش مسکن به‌خصوص در بازار اجاره برقرار نشده است، خاطرنشان کرد: مسکن باید با قیمت واقعی و با سود متعارف برای سازندگان و مالکان معامله شود. وی ادامه داد: متاسفانه هنوز رویکرد به بازار مسکن رویکردی سرمایه‌ای است و به مسکن به عنوان یک کالای مصرفی نگاه نمی‌شود این در حالی است که برای تعریف ارزش واقعی مسکن و رسیدن به قیمت واقعی باید به مسکن به عنوان یک کالا نگریسته شود. عقبایی در خصوص پیش‌بینی نرخ‌ها در بازار اجاره، در سال جاری خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته، درپی جهش‌های قیمتی که در بازار مسکن و به‌خصوص بازار اجاره اتفاق افتاد مسکن سال‌ها است که به قیمت واقعی رسیده است، یعنی جهش قیمتی مسکن طی سال‌های اخیر باعث شده دیگر دلیلی برای افزایش قیمت وجود نداشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه سازندگان و مالکان باید به سود منطقی خود در بازار مسکن قانع باشند و زیاده خواهی نکنند، به «دنیای اقتصاد» گفت: در حال حاضر به‌دلیل آنکه مسکن زودتر از موعد مقرر در سال‌های گذشته به قیمت واقعی امروز رسیده است ما در شرایطی قرار نداریم که برای امسال توقع گران شدن آن را داشته باشیم. عقبایی ادامه داد: هر چند قیمت مسکن به‌خصوص در بخش اجاره، بستگی مستقیم با سیاست‌های جدید دولت در عرصه مسکن دارد، در بدبینانه‌ترین حالت افزایش اجاره‌بها کمتر از نرخ تورم خواهد بود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این زمینه بر لزوم اجرای هر چه سریع‌تر مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی در قالب ساخت و عرضه واحدهای مسکونی استیجاری تاکید کرد.

 

-----------------------------------------------

 

 اخبار اقتصادی - مشاور ترکان در نظام مهندسی ساختمان: شهرداری تخریب و نوسازی ساختمان‌های کم سن و سال را مهار کند
هشدار درباره قیمت خانه‌کلنگی

کل شهر تهران را دارند کلنگی می‌کنند

 روند تخریب خانه‌های کلنگی در چند سال اخیر علاوه‌بر هدررفت بخش زیادی از منابع ملی، هویت تاریخی شهرها را هم از بین برده و نهایتا تعریف «خانه کلنگی» را در نظام کنونی شهرسازی تغییر داده است.


به گفته برخی از کارشناسان، روند تخریب خانه‌های کلنگی نه تنها شهر را بازسازی نخواهد کرد، بلکه به دو دلیل پس از چند سال خانه‌های نوسازی شده را به چرخه جدیدی از فرسودگی وارد می‌کند. یکی از دلایلی که سازنده‌های بخش مسکن را به سمت تخریب خانه‌های کلنگی ترغیب می‌کند «مازاد تراکم» تعلق گرفته به این خانه‌ها است. مشاور سازمان نظام مهندسی کشور با تشریح این پدیده، این روند را موجب رشد قیمت خانه‌های کلنگی پیش از نرخ تورم در دوره بیش رو می‌داند.


به گزارش «دنیای اقتصاد»، محسن بهرام غفاری مشاور سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به گسترش تخریب خانه‌های کلنگی در شهر تهران اظهار کرد: مجموعه شهری علاوه‌بر تعدادی ساختمان و فضای عمومی با کاربری‌های مختلف تفریحی و خدماتی دارای صفاتی است که آن را از شهرهای مجاور متمایز می‌کند. این صفات که به تاریخ و جغرافیای آن شهر وابسته است به آن شهر تشخص و هویتی می‌دهد که در هیچ جای دیگر از کره خاکی به هیچ وجه تکرارپذیر نیست. او ادامه داد: یک شهر با اتکا به این ویژگی‌ها در یک فرآیند تاریخی متولد می‌شود، به بالندگی می‌رسد، رشد می‌یابد و پایدار می‌شود حتی گاهی همچون مسجد سلیمان پیر می‌شود. بنابراین هرگونه رفتار با شهر باید به مثابه رفتار با یک موجود زنده باشد تا در آن تاثیرگذار  شود. غفاری تاکید کرد: اگر بنا باشد شکل‌گیری کالبدی این موجود زنده تابع مزیت‌های اقتصادی یا همان ترجیحات سوداگرانه ساخت‌وساز باشد که از رهگذر تغییر کاربری و تراکم یا همجواری نسبت به سایر سطوح خدماتی تغییر شکل دهد در این صورت بعد از گذشت چند سال چیز زیادی از این موجود زنده باقی نخواهد ماند.


به گفته وی، در این صورت ساختار شهر پس از چندی همچون موجود زنده‌ای خواهد شد که اعضای بدن آن تکه تکه شده است.


تجربه سایر کشورها
او با اشاره به تجربه کشورهای متمدن قدیمی در روند نوسازی خانه‌های کلنگی اظهار کرد: در بسیاری از کشورهایی که دارای سابقه تمدنی قدیمی هستند همچون روسیه و حتی کشورهایی؛ که دارای سابقه تمدنی جدید هستند مثل کانادا اجازه تخریب ساختمان‌های قدیمی و به دنبال آن تخریب بخشی از هویت شهری به شکل موجود شهرهای ایران داده نمی‌شود.


او افزود: ممکن نیست در شهرهای دارای بافت و هویت تاریخی به دلالان ساختمانی اجازه تملک خانه‌های قدیمی یا به قولی کلنگی و افزایش تراکم ساختمانی داده شود تا شهرداری درآمد حاصل از آن را صرف هزینه‌های وارد شده بر شهر ناشی از تخریب فضاهای قدیمی کند.
مشاور سازمان نظام مهندسی کشور در امور ایمنی ساختمان‌ها به وضعیت کنونی کشور در این زمینه اشاره کرد و گفت: اما چنین اتفاقی در شهرهای کشور ما به‌ویژه کلانشهرها رخ داده است. در سال‌های اخیر به جای حفظ تهران تاریخی و توسعه هدفمند آن، بدون هیچ محدودیتی اجازه تبدیل قطعات کم تراکم و ویلاها یا به قولی خانه‌های کلنگی به بسازوبفروش‌ها داده شده است و همین امر وضعیت شهر تهران را به سمتی پیش برده که امکان سکونت در پایتخت به عنوان یک شهر از بین رفته است.


تاثیر تراکم فروشی بر خانه‌های کلنگی
او با بیان اینکه ترمیم دوباره یک شهر ممکن است بیش از یک سده زمان ببرد، تصریح کرد: به عنوان مثال تهران شهری است که از دوره قاجار تاکنون فرآیند شکل‌‌گیری آن طول کشیده است؛ اما از سال 1369 تاکنون فرآیند شکل‌گیری و پایداری شهر با گسترش «تراکم فروشی» جلوه دیگری پیدا کرد. غفاری به تاثیر تراکم فروشی بر روند تخریب خانه‌های کلنگی اشاره کرد و افزود: باب شدن تراکم فروشی سبب شد تا دلالان بازار مسکن بخش زیادی از خانه‌های کلنگی را خریداری کنند و به آپارتمان تبدیل کنند. بدون تردید ترمیم دوباره شهری همچون تهران بیش از یک سده طول خواهد کشید؛ اما نهایتا به تهران کنونی نخواهیم رسید. این در حالی است که اگر در طرح‌های آمایش سرزمین، اشتغال‌زایی و اختصاص خدمات شهری به شهرهای مختلف نیاز مسکن جمعیت مهاجر به تهران دیده می‌شد، راه‌حل مدیریت مسکن جمعیت مهاجر از شهرهای مختلف به تهران در تراکم فروشی دیده نمی‌شد.


بازگشت دوباره به چرخه فرسودگی
او تاکید کرد: نکته دیگری که روند تخریب ساختمان‌ها را قابل تامل می‌کند این است که آپارتمان‌های در حال ساخت کنونی در 20 سال آینده به سرعت به چرخه فرسودگی باز خواهند گشت. علت بروز این اتفاق در دو پدیده قابل بررسی است.  او به تشریح این دو عامل پرداخت و گفت: نخست کیفیت مصالح مورد استفاده در آپارتمان‌های تازه احداث است که به شدت پایین است و دوم دست‌اندازی به خاکی که میلیون‌ها سال شکل‌گیری آن زمان برده است و شهر بر روی آن قرار گرفته است. از آنجا که تعداد واحدهای مسکونی در هر آپارتمان افزایش پیدا کرده و به تبع آن تعداد پارکینگ‌های ساختمان بیشتر شده است هر آپارتمانی دارای چندین طبقه زیر زمین است که بافت خاک را تغییر می‌دهد و سبب کاهش استحکام ساختمان می‌شود و به مرور زمان شهر تهران به شهری کلنگی تبدیل خواهد شد.


تفاوت خانه کلنگی امروز و دیروز
غفاری معتقد است: در چند سال گذشته تعریف خانه کلنگی تغییر پیدا کرده است. اگر تا ده سال پیش عبارت «خانه کلنگی» برای ساختمان‌های با عمر بیش از 35 سال به‌کار برده می‌شد(اگرچه همین میزان عمر مفید برای ساختمان‌ها در مقایسه با استاندارد جهانی فاصله دارد) اکنون در محله‌های مختلفی از شهر تهران شاهد تخریب ساختمان‌هایی هستیم که بیش از 10 سال از عمر مفید آنها نمی‌گذرد. او علت بروز این پدیده را ارزش افزوده ایجاد شده در بخش تخریب خانه‌های کلنگی عنوان کرد و افزود: از این رو چرخه تبدیل خانه‌های کلنگی به آپارتمان‌های نوساز سبب شده است تا هر اندازه عرضه آپارتمان‌های نوساز در شهر افزایش پیدا می‌کند، عرضه خانه‌های کلنگی کاهش یابد. همین امر نسبت قیمت آپارتمان نوساز و کلنگی را به نفع خانه‌های کلنگی تغییر می‌دهد. یعنی اگرچه قیمت آپارتمان‌های نوساز هم پای تورم عمومی کشور پیش می‌رود، اما قیمت خانه‌های کلنگی بیش از تورم افزایش می‌یابد. این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که قیمت‌ها به نقطه سر به سری برسد و ارزش افزوده خانه‌های کلنگی کاهش یابد. او اضافه کرد: درنتیجه حاشیه سود حاصل از تخریب و نوسازی را کم کند. متعاقبا با ایجاد چنین وضعیتی سرمایه‌گذاران رغبتی به ادامه ساخت‌وساز نخواهند داشت. این در حالی است که بخش عمده‌ای از سرمایه‌های وارد شده به بخش مسکن عمدتا در بخش ساخت وساز جذب می‌شوند.


رشد نوسازی و خانه‌های خالی
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به امکان عرضه واحدهای نوسازی شده به بازار تقاضا اشاره و اظهار کرد: در سرشماری نفوس و مسکن سال 90، شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی عدد یک عنوان شده است؛ به این معنی که هر خانوار در یک ملک زندگی می‌کند و تعداد خانوارها با تعداد خانه برابر است؛ اما براساس همین آمار در حال حاضر بیش از 7 میلیون خانوار بدون مسکن ملکی در کشور وجود دارند. به عبارت دیگر به‌رغم آنکه به اندازه تعداد خانوارها، واحد مسکونی در کشور وجود دارد، اما بخشی از این خانه‌ها خالی هستند و عملا توان مالی سکونت در آنها برای خانوارها وجود ندارد. غفاری عنوان کرد: این آمار به معنای وجود تقاضای بالفعل مسکن محسوب می‌شوند که به معنی ناتوانی متقاضیان برای ورود به بازار مسکن و تبدیل تقاضای بالفعل به بالقوه است؛ اما با وجود افزایش تخریب خانه‌های کلنگی و سطح تراکم، بخش زیادی از خانه‌های ساخته شده خالی از سکنه باقی مانده‌اند. 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
‫قیمت خانه‌های کلنگی تهران‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت رهن و اجاره خانه‌های کمتر از 60 متر + جدول



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت مسکن

ارزان‌ترین خانه زیر 60 متر برای رهن و اجاره در مرکز تهران در محله امیرآباد با قیمت 37 میلیون تومان و گران‌ترین آن در محله جلفا با قیمت 98 میلیون تومان رهن کامل است.

به گزارش اقتصادنیوز، در شرایطی که بازار مسکن باتوجه به کمبود عرضه در ماههای پایانی سال به سمت افزایش قیمت‌ها گام برداشته است بر این اساس نگاهی داریم بر  قیمت رهن کامل و اجاره تعدادی از ملک‌های کمتر از  60 متر در محله‌های مختلف مرکز تهران.
 
البته بسیاری از این قیمت‌ها، مقداری ودیعه به همراه مبلغی اجاره ماهیانه بوده است که با توجه به اینکه هر 30 هزار تومان اجاره ماهیانه معادل یک میلیون تومان ودیعه است، قیمت‌ها را به رهن کامل تبدیل کرده‌ایم.

لیستی از قیمت رهن کامل مسکن‌های مرکز تهران به شرح زیر است:

محله

متراژ

مبلغ ودیعه(تومان)

یوسف‌آباد-جهان‌آرا

45

80,000,000

یوسف‌آباد-جهان‌آرا

60

66,000,000

یوسف‌آباد-کاج‌شمالی

60

68,000,000

امیرآباد-کارگر شمالی

50

37,000,000

امیرآباد-کارگر شمالی

58

70,000,000

عباس‌آباد-میدان تختی-خ‌اکبری

58

95,000,000

عباس‌آباد-خیابان پاکستان

60

70,000,000

جلفا-خ‌پارک بهشت‌ مادران

60

98,000,000

طالقانی-کوچه کریم‌زاده

42

53,000,000

فاطمی-خ 1 طباطبایی

45

57,000,000

خ کارگر-خ آذربایجان

52

40,000,000

خ انقلاب-خ بهارجنوبی-ک‌یونسی‌زاده

57

60,000,000

سهرودی شمالی-نرسیده‌ به ک‌ نیکو‌مقدم

55

52,000,000

آپادانا-بعد از خ مرجان

58

86,000,000

هفت‌تیر-بهارشمالی

60

57,000,000

هفت‌تیر-بهارشمالی

40

47,000,000

هفت‌تیر-بهارشمالی

55

60,000,000

کریم‌خان-ویلا-خیابان اراک

60

47,000,000

کریم‌خان-خیابان نجات‌اللهی

51

66,000,000

اخبار اقتصادی - اقتصادنیوز