اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییرات اخیر کابینه مهره‌چینی برای انتخابات آینده بود/احمدی‌نژاد به دنبال فضاسازی برای کاندیداتوری مشایی است



کنعانی‌مقدم: تغییرات اخیر کابینه مهره‌چینی برای انتخابات آینده بود/احمدی‌نژاد به دنبال فضاسازی برای کاندیداتوری مشایی است

دبیر کمیته سیاسی جبهه ایستادگی می گوید تغییرات اخیر کابینه مهره چینی برای انتخابات آینده است و احمدی نژاد تلاش دارد فضایی را فراهم سازد که مشایی از دایره رد صلاحیت‌ها خارج شود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با نامه با اشاره به تغییرات اخیر و یکباره در کابینه و برخی معاونت‌های دولت، اظهار داشت: روال معمول در پایان هر دوره ریاست جمهوری آن است که روسای جمهور تلاش و اهتمام خود را بر تمام کردن و به سرانجام رساندن کارهای نیمه تمام و برزمین مانده می‌گذارند. رهبری معظم نیز اخیرا و در مقاطعی دیگر این مهم را به روسای جمهور گوشزد و یادآوری کرده‌اند.

ای کاش وزرای اقتصادی جابجا می‌شدندوی مهمترین مساله امروز کشور را مشکلات اقتصادی، تورم وگرانی دانست و تاکید کرد: صداهای انتقادی درباره مشکلات اقتصادی از هر گوشه‌ای بلند شده است، علما و مراجع، دلسوزان نظام، کارشناسان و متخصصان همه و همه در حال هشدار دادن در این خصوص هستند، مردم در تنگنای معیشتی سختی گرفتار شده‌اند در این شرایط که همه انتظار اقدامات دولت در رفع این مشکلات که نشات گرفته از غفلت دولت است را دارند اگر تغییری هم قرار بود صورت گیرد بهتر بود در بین وزاء و تیم اقتصادی دولت تغییر ایجاد می‌شد تا حداقل مردم حس کنند دولت دغدغه رفع و حل مشکلات اقتصادی را دارد.

دبیر کل جبهه سبز ایران در ادامه با بیان اینکه تغییرات صورت گرفته شائبه انتخاباتی بودن را دارد، خاطرنشان ساخت: تغییر و جابجایی افرادی که در مظان انتخابات ریاست جمهوری هستند مثل آقای نیکزاد یا مشایی و با توجه به سوابق افرادی چون ملک زاده این تصور برای همه سیاسیون پیش آمده که ظاهرا سرقفلی ریاست جمهوری قابل خرید و فروش است و این انحرافی جدی در کشور است که باید از گسترده شدن آن جلوگیری کرد. 

مدیریت 3 وزارتخانه برای نیکزاد بیشتر سیاسی استوی ادامه داد: آقای نیکزاد تا پیش از این تغییرات در راس دو وزارتخانه بود و مشکلات زیادی هنوز در بخش راه‌ها و مسکن خصوصا مسکن مهر باقی است چطور می شود سومین وزارتخانه را هم به ایشان سپرد؟ این اقدام یک اقدام کاملا سیاسی، شتابزده و بیشتر مهره چینی برای انتخابات آینده است. 

کنعانی مقدم قرار دادن مشایی در راس دبیرخانه جنبش عدم تعهدها را اقدامی غیرمعقول دانست و تاکید کرد: وضعیت تحریمی فعلی و شرایط منطقه‌ای ایجاب می کند که از فرصت پیش آمده در جنبش عدم تعهد به خوبی بهره‌گیری شود اما قرار دادن مشایی در این دبیرخانه می‌تواند به چالشی جدید در حوزه وزارت خارجه و موازی‌ کاری در این حوزه تبدیل شود. 

عضو جبهه ایستادگی با اشاره به جنجالی بودن تغییرات در دولت نهم و دهم، اظهار داشت: متاسفانه با وجود انتقاداتی که به برخی اطرافیان رییس جمهور وجود دارد اما احمدی نژاد با این  تغییرات نشان داده که همچنان بر سر عهد و اخوتی که با این افراد بسته است چه آنها مورد تایید باشند یا نباشند باقی مانده و این به خوبی از اظهاراتش در حکم مشایی مشهود بود. 

وی ادامه داد: عبارات و الفاظ به کار برده شده در وصف مشایی تاکنون برای بزرگان، علما و نخبگان نظام حتی در دوران امام راحل هم به کار برده نشده است این اقدامات هزینه و جفای به نظام و بزرگان است و باعث دلسردی آنها خواهد شد. 

3 طیفی که احمدی نژاد با آنان روبه‌روستاین فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه در حال حاضر احمدی نژاد با سه طیف روبرو است، گفت: یک طیف چون ایشان رییس جمهور و مسئول دولت در نظام است با او همکاری دارند تا مشکلات نظام و دولت حل شود که رفتار پسندیده‌ای است، برخی نیز احمدی نژاد را سکوی پرش برای دولت آینده می‌دانند و حتی اعتمادی به شعارها و دیدگاه‌های ایشان ندارند. طیف سوم نیز به دنبال آن هستند که ریاست جمهوری احمدی نژاد توسط فردی دیگر ادامه و دنبال شود. 

دبیر کمیته سیاسی جبهه ایستادگی افزود: این دیدگاه یعنی سرقفلی ریاست جمهوری را می‌توان دست به دست کرد درحالیکه این با روح قانون اساسی و جمهوریت نظام منافات دارد و رییس جمهور فعلی نمی‌تواند در تعیین رییس جمهور بعدی نقش آفرینی کند چون هم مجری برگزاری انتخابات است هم ریاست جمهوری باید به مردم سپره شود تا آنها تصمیم گیر اصلی باشند. 

کاری می‌کند که اگر مشایی انتخاب نشود خیلی‌های دیگر هم انتخاب نشوندکنعانی مقدم با تاکید براینکه احمدی نژاد به دنبال فراهم سازی فضا برای کاندیداتوری مشایی است، خاطرنشان ساخت: رییس جمهور در چندین جلسه اظهاراتی را درباره مشایی عنوان کرده که نشان از آن دارد که او تلاش می کند که مشایی را از دایره عدم صلاحیت ها خارج کند. درواقع او می خواهد فضایی را ایجاد کند که اگر مشایی تایید صلاحیت نشود خیلی کسان دیگر هم تایید نشوند این یعنی رییس جمهور یک مقابله منفی را برای انتخابات آینده آغاز کرده است که در شان جایگاه رییس جمهوری ایشان نیست. 

وی تصریح کرد: شورای نگهبان در این میان وظیفه بسیار مهمی برعهده دارد و نباید تحت تاثیر اینگونه فشارها و جوسازی های سیاسی این طیف تن به تایید یا رد صلاحیت ها بدهد./نامه نیوز

 


ویدیو مرتبط :
حضور همزمان مشایی احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی در ستاد انتخابات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رابطه خاتمی با رهبر ایران به لطف هاشمی تغییرات مثبتی داشته/کاندیداتوری مشایی مساویست با پایان زندگی سیاسی احمدی نژاد؟



انتخابات ریاست جمهوری ایران,اخبار انتخابات ریاست جمهوری,اخبار امروز

گزارش ویژه المانیتور در مورد انتخابات ریاست جمهوری امسال

رابطه خاتمی با رهبر ایران به لطف هاشمی تغییرات مثبتی داشته/ هاشمی به خاتمی گفت که در انتخابات شرکت کند/ کاندیداتوری مشایی مساویست با پایان زندگی سیاسی احمدی نژاد؟ / دشمنان قدیمی احمدی نژاد متحدان بالقوه او

مشایی سیاستمداری جنجالی است که به نظر می اید در مرکز مناقشه و اختلاف رئیس جمهور و اصولگرایان است. او متهم به اظهارات نادرست در مورد دین است چراکه ادعا کرده است در ارتباط مستقیم با امام زمان است. او همچنین زمانی که گفت ایرانی ها دوست تمام مردم جهان حتی اسرائیلی ها هستند مورد انتقاد قرار گرفت.

 انتخاب : المانیتور در گزاشی تحت عنوان "احمدی نژاد به دنبال میراث ایران" نوشت: خیابان های تهران این روزها بیش از هر روز دیگری شلوع هستند. ایرانی ها تنها چندین روز تا عید نوروز فاصله دارند. هر زمانی که به پایتخت ایران می رویم، نشانه های جشن فرهنگی و 3 هزار ساله ی آنها شما را احاطه می کند.

حقیقتا، امسال سال جدیدی است. سالی که رئیس جمهور جدیدی انتخاب خواهد شد که جایگزین محمود احمدی نژاد می شود. اما مردم در اینجا ترجیح می دهند که اکنون در مورد انتخابات فکر نکنند.

به گفته ی علی اکبر، فردی که من او را در خیابان معروف ولی عضر در شمال تهران ملاقات کردم "زمان جشن فرا رسیده"

اکبر درحالیکه به همسرش خیره می شود و اطمینان می یابد که سخنانش درست است می گوید: چرا ما باید از الان نگران باشیم؟ هنوز سه ماه فصله داریم.

همسر او با تاکید بر گفته ی شوهرش می گوید: بله، هنوز سه ماه فاصله است.

بسیاری از ایرانی ها واکنشی مشابه عکس العمل اکبر دارند. با این حال، افراد دیگری هستند که مستقیما با انتخابات مرتبط هستند یا تحت تاثیر آن قرار می گیرند. این اشخاص از همین الان نگران هستند. من در اینجا از سیاستمداران سخن می گویم.

احمدی نژاد خودش با وجود این حقیقت که برای انتخاب شدن مجدد در انتخابات واجد شرایط نیست، اما نگران هست. او می خواهد دستیار نزدیکش اسفندیار رحیم مشایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود.

مشایی، مرکز مناقشه

مشایی سیاستمداری جنجالی است که به نظر می اید در مرکز مناقشه و اختلاف رئیس جمهور و اصولگرایان است. او متهم به اظهارات نادرست در مورد دین است چراکه ادعا کرده است در ارتباط با امام زمان است. او همچنین زمانی که گفت ایرانی ها دوست تمام مردم جهان حتی اسرائیلی ها هستند مورد انتقاد قرار گرفت.

به گفته ی منابع نزدیک به احمدی نژاد، این مهم است که مشایی راه رئیس جمهور را برود و در امتداد مسیر او حرکت کند. چراکه احمدی نژاد تنها نماینده خود نیست بلکه طیف هایی از ایرانی ها به او، بینش و سیاست هایش معتقد هستند. بسیاری از مخالفان احمدی نژاد بر این باورند که چنین اقدامی به معنای پایان زندگی سیاسی اوست.

خاتمی کاندیدا می شود، بهتر شدن رابطه خاتمی با رهبری به لطف هاشمی

دشمنان قدیمی احمدی نژاد در انتخابات گذشته ممکن است به متحدان بالقوه او در نبردش با اصولگرایان تبدیل شوند. اصلاح طلبان باری دیگر به دنبال ریاست جمهوری هستند، اما این بار کاندیدای انها میرحسین موسوی یا مهدی کروبی نیست. به احتمال زیاد، محمد خاتمی رئیس جمهور سابق که اصلاح طلبان را گرد هم خواهد آورد، کاندیدای اصلاح طلبان خواهد بود.

المانیتور مدعی شد: رابطه ی خاتمی و رهبر عالی ایران به لطف ایت الله هاشمی رفسنجانی شاهد تغییرات مثبتی بوده است. توصیه هاشمی به خاتمی در سال گذشته برای شرکت در انتخابات مجلس باعث شد بخش هایی از ناراحتی ها از بین برود.

البته آیت الله خامنه ای (مقام معظم رهبری) هرگز با خاتمی ملاقات نکرده است اما سه تن از متحدان نزدیک خاتمی چندین روز پیش چنین اقدامی را انجام دادند.

چه افراد دیگری کاندیدا می شوند؟

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، کاندیداها از اردوگاه اصلاح طلبان، احتمالا شامل حسن روحانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و محمد رضا عارف معاون سابق رئیس جمهور می شود.

قدرتمندترین گروه در میان تمام گروها برای ریاست جمهوری همچنان اصولگرایان هستند. با این حال انها چندین کاندیدای قوی برای کسب مسند ریاست جمهوری دارند. علی ولایتی، مشاور نزدیک ایت الله خامنه ای و وزیر اسبق خارجه، غلامعلی حدادعادل رئیس سابق مجلس و محمد باقر قالیباف شهر دار تهران.

این سه ائلافی تشکیل داده اند تا در انتخابات پیروز و ایران را در مسیر درست قرار دهند. در حال حاضر، مشخص نیست که چه کسی کاندیدای نهایی خواهد بود اما منابع می گویند که هیچ یک از آنها کاندیدای نهایی نیستند، بلکه در عوض، سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران کاندیدای نهایی خواهد بود.

محسن رضایی فرمانده سابق سپاه و منوچهر متکی وزیر سابق خارجه ایران از دیگر کاندیداهای اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری هستند

المانیتور در پایان به سئوالی دامن می زند که همواره از سوی چهره های مخالف مطرح می شود: تنها یک سئوال در ذهن بسیاری از افراد در داخل و خارج از ایران وجود دارد. رهبر ایران از چه کسی حمایت می کند؟

المانیتور خود اما به خواست رهبری که "مشارکت بالا" و "تحقق اهداف انقلاب" است، اذعان کرده و می نویسد: به گفته ی یک منبع، ایت الله خامنه ای تنها به دنبال مشارکت مردم در انتخابات است. هر چه مشارکت بیشتر باشد، انقلاب است که پیروز واقعی خواهد بود، حالا هر کسی که می خواهد رئیس جمهور بشود./انتخاب