اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعطیلی العالم خلاف آزادی بیان است



 

 

 

 

مصطفی محمدنجار از حذف شبکه العالم از ماهواره های عرب انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا محمدنجار ضمن انتقاد از اقدام شبکه های عرب اظهار داشت؛ جای تعجب است که در عصری که آزادی بیان است عده یی با رسانه یی که می خواهد واقعیت را منتقل کند مخالفت می کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد صدور مجوز جهت راهپیمایی معترضان برای ۲۲ بهمن گفت؛ دهه فجر ایام الله است و ۲۲ بهمن روز ملی و متعلق به همه ملت است که همه با هم با شهدا، مقام رهبری و اصول اساسی انقلاب تجدید میثاق می کنند. همچنین به گزارش ایلنا وزیر کشور با بیان اینکه کشور ما از لحاظ امنیتی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، تاکید کرد؛ جای نگرانی در خصوص راهپیمایی ۲۲ بهمن وجود ندارد.

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
نشست تخصصی آزادی مسولانه و تعطیلی رسانه ها قسمت سوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آزادی بیان هست باید آزادی بعد از بیان هم باشد



 

 

 

آزادی بیان هست باید آزادی بعد از بیان هم باشد

 

احمد توکلی در برنامه زنده شبکه دوم سیما:

آزادی بیان هست باید آزادی بعد از بیان هم باشد

توکلی در اولین سوال مجری که پرسید برخی می گویند شما از جمله خواصی هستید که در فتنه بعد از انتخابات سکوت اختیار کردید، گفت: شما و یا دوستانتان روزنامه نمی‌خوانید؟ من در همان زمان سه نامه برای آقایان کروبی و خاتمی و یک نامه هم برای میرحسین موسوی نوشتم و حرف‌هایم را خیلی صریح عنوان کردم.

دکتر احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که 5شنبه شب در شبکه دوم سیما حاضر شده بود، در خصوص سختی‌های نقد و جایگاه بد منتقد در کشور گفت: بالاخره آزادی بیان هست اما باید آزادی بعد از بیان هم باشد و اینگونه منتقدان مورد هجوم قرار نگیرند.

به گزارش «تابناک»، توکلی که در برنامه زنده «جهان سیاست» حاضر شده بود در اولین سوال مجری که پرسید برخی می گویند شما از جمله خواصی هستید که در فتنه بعد از انتخابات سکوت اختیار کردید، گفت: شما و یا دوستانتان روزنامه نمی‌خوانید؟ من در همان زمان سه نامه برای آقایان کروبی و خاتمی و یک نامه هم برای میرحسین موسوی نوشتم و حرف‌هایم را خیلی صریح عنوان کردم. کم لطفی برخی دوستان است که اینگونه حرف می‌زنند.

وی در پاسخ به سوال مراد عنادی ـ مجری برنامه ـ که گفت برخی می‌گویند شما کمی دیر وارد میدان شدید، گفت: از شما که کارشناس سیاسی هستید توقع بیشتری است که با مطالعه و اطلاع در برنامه حاضر شوید، من خودم رسانه‌ای دارم و وظیفه‌ام را انجام داد.

بنابر این گزارش، مجری برنامه که در اینجا خواست سوال دیگری بپرسد، با واکنش توکلی مواجه شد که گفت: حرف مرا قطع نکنید و اجازه بدهید حرفم تمام شود؛ در اتفاقات سال گذشته، برخی گروه‌های مذهبی خوب و خوش ریشه ما تند عمل کردند و به تعبیری در سقوط برخی سیاسون ایشان را هل دادند. من تعبیری داشتم که می‌گفتم فلانی به سرنوشت فلانی دچار می‌شود و دیگری هم به سرنوشت یکی دیگر... اما برخی دوستان با تندروی‌هایشان به این پروسه سرعت بخشیدند.

توکلی ادامه داد: به برخی دوستان تذکر می‌دادم که این تیترهایی که انتخاب می‌کنید بر این مبنا زیاد خوب نیست، شما دارید بدتر آدم‌ها را هل می‌دهید؛ می‌گفتند حق با شماست، درستش می‌کنیم اما درست نکردند.

توکلی تصریح کرد: من درصدد راضی نگهداشتن معترضان به خودم نیستم اما شاید بهتر از خیلی مدعیان وظیفه‌ام را در سال گذشته انجام داده باشم.

مجری برنامه که در میان این سخنان توکلی بارها خواست بحث را عوض کند، بلافاصله در اقدامی جالب، میهمان هفته بعد را در بینابین حرف‌های توکلی معرفی کرد و بعد هم سوالات را به سمت انتقادات مجلس از دولت و بالعکس سوق داد.

توکلی نیز در پاسخ به وضعیت کنونی مجلس گفت: بعضی فشلی‌های مجلس به این دلیل است که نمایندگان کارهای اصلی خود را درست انجام نمی‌دهند و گرایش‌های محلی و بومی و حوزه‌ای خود را بر گرایش‌های کلان و ملی ترجیح می‌دهند.

وی در خصوص رابطه دولت و مجلس نیز گفت: دولت و مجلس نباید همدیگر را آزرده کنند، در همین قضیه انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، چیزی به هیچ کسی نگفتند، این بی اعتنایی به مجلس است، همین بی اعتنایی باعث پیکار می‌شود؛ از سوی مجلس هم برخی گروکشی‌ها برای گرفتن امتیاز از دولت، باعث آزردگی دولت می‌شود.

وی ادامه داد: دولت باید قبول کند که مجلس حق نظارت دارد و دولت باید در ریلی که مجلس برایش معین می‌کند حرکت کند. من به رفتار هر دو نقد دارم اما دولت قوه اجرایی کشور است و پول در دست دارد.

توکلی در پاسخ به عنادی که سعی داشت بگوید پس هر دو طرف مقصرند گفت: اینطور نیست، دولت قوه اجرایی است و اعتبارات را در اختیار دارد برای همین باید برخی رفتارهای ناروا را کنار بگذارد، اینکه به برخی نمایندگان حامی دولت، بهتر و سهل‌تر بودجه می‌دهند، این رفتار خوبی نیست؛ پول و قدرت باید طبق قاعده خرج شود که البته خیلی سخت است؛ برخی رفتارهای ناروا به فساد مجلس هم دامن می‌زند که الان هم متاسفانه هست.

توکلی در پاسخ به این سوال که شما در یک نطق انتخاباتی، صدای بسیاری از همکاران خود را درآوردید که ادبیات انتقادی شما را نپسندیدند، گفت: وقتی دولت مکررا قانون را نقض می‌کند؛ باید اعتراض کرد، وقتی رییس جمهور که وظیفه دارد قوانین را ولو غلط محترم بشمارد و اجرا کند و در نهایت اگر مشکلی بود با ارائه لایحه، حرفش را بزند در تریبون رسمی اعلام می‌کند این قانون را قبول ندارد؛ من باید اعتراض کنم. اینکه گفته می شود ادبیات اعتراضی من هم خوب نبوده، قبول ندارم، شاید تعابیر تندتر هم به کار ببرم.

توکلی در خصوص سیاست خارجی دولت نیز گفت: گاهی خط کلی سیاست خارجی را تقدیر کرده‌ام و می‌کنم اما این معنایش تقدس نیست، جایی که اشتباه وجود دارد، می‌گویم.

وی تاکید کرد: کار زشتی که درباره ملوانان انگلیسی و بدرقه‌شان انجام شد، گویا درباره سارا شورد هم اتفاق افتاده است، معلوم است که نه می‌پسندم و نه می‌پذیرم.

توکلی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که چرا اصولگرایان در مجموع، نظراتشان را از یک تریبون اعلام نمی‌کنند، گفت: جناح ما زیاد قوی و منسجم نیست که تصمیمات جمعی بگیرد و اعلام کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین در خصوص نقد و نقدپذیری گفت: من خودم در سیبل بسیاری از منتقدان هستم، در سایت خودم نیز خیلی به من انتقاد می‌شود، از انتقاد بدم نمی‌آید و به آن توجه می‌کنم، ضمن اینکه باید به نقد توجه کرد، اینکه منتقدان در کشور ما مورد بی مهری قرار می‌گیرند به خاطر جایگاه بد نقد در کشور است..../تحلیل:تابناک