اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعامل و همكاری علمای اسلام و مسیحیت برای ایجاد شرایط عادلانه در جهان



 

 

تعامل و همكاری علمای اسلام و مسیحیت برای ایجاد شرایط عادلانه در جهان

 

رییس جمهور هنگام دریافت پیام پاپ مطرح كرد:

تعامل و همكاری علمای اسلام و مسیحیت برای ایجاد شرایط عادلانه در جهان

تهران- رییس جمهوری گفت: علمای اسلام و مسیحیت می‌توانند دست در دست هم و با تعامل و همكاری شرایط جهان را به نفع عدالت و ظهور مصلحان آماده كنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در دیدار كاردینال ژان‌لویی فوران رییس‌شورای پاپی واتیكان با اشاره به نقش دین در زندگی انسان افزود: سعادت بشریت در تبعیت از تعلیمات انبیای الهی است و همه مشكلات بشر به خاطر دوری از این تعلیمات است.

رییس جمهور با تاكید بر اینكه دین در متن زندگی قرار دارد، گفت: امروز زمان آن است كه علمای دینی قیام كرده و با سرنگون كردن بت‌های مادی، حقیقت دین را آنگونه كه پیامبران الهی گفته‌اند،‌ در جهان منتشر كنند.

رییس شورای پاپی واتیكان نیز در این دیدار پیام پاپ رهبر كاتولیك‌های جهان را تقدیم دكتر احمدی‌نژاد كرد و گفت: مسیحیان و مسلمانان به عنوان انسان‌های دیندار باید با رفتارهای خود برای ملت‌های جهان الگو و اسوه باشند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
درد مشترک - شناخت درست، مبنای تعامل صحیح با جهان اسلام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیین‌های عید قربان در جهان اسلام



 

آیین‌های عید قربان در جهان اسلام


عید قربان نیز همانند عید فطر در میان مسلمانان جهان از جایگاه ویژهای برخوردار است. می‌توان گفت این عید بعد از عید فطر دومین عید رسمی مسلمانان جهان است.
در میان كشورهای عربی عید قربان به نام عیدالاضحی خوانده میشود. در تمامی كشورهای مسلمان به غیر از ایران به مناسبت این عید حداقل دو روز تعطیل رسمی است. در عربستان سعودی تعطیلات به پنج روز و در كشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به سه روز می‌رسد.

تاریخ عید قربان در حقیقت به قبل از تاریخ اسلام باز می‌گردد. این روز در حقیقت همان روزی است كه حضرت ابراهیم (ع) به اذن الهی از ذبح فرزندش اسماعیل در راه پروردگار معاف شد و به جای آن قوچی را در راه خداوند قربانی كرد. از آن روز تا به اكنون در روز معینی از سال كه مصادف با 10 ذیحجه ماه قمری است جشنی موسوم به عید قربان برپا می‌شود.
سفر به مكه و مدینه و انجام فریضه مقدس حج از مرسوم‌ترین واجبات دینی است كه مسلمانان جهان هر ساله مبادرت به انجام آن می‌كنند. بیشترین مراسم برپایی جشن عیدقربان در عربستان سعودی برگزار می‌شود. از آنجایی كه این كشور مهد اسلام است، لذا تمامی مراسم مربوط به عید قربان از این كشور سرچشمه می‌گیرد.

بسیاری از مردم عربستان به مناسبت این روز سرهای خود را می‌تراشند، به زیارت خانه خدا و مسجدالنبی می‌روند و ضمن پوشیدن لباس تمیز و عموما نو به دیدار یكدیگر می‌روند و عید را به یكدیگر تبریك می‌گویند. بزرگترها به كوچكترها عیدی می‌دهند و همچنین بسیاری از خانواده‌ها به مناسبت تعطیلات عید قربان برنامه‌های سفر می‌گذارند.
بسیاری از مردم نیز بنا به توانایی مالیشان اقدام به قربانی حیوانات از پرنده گرفته تا چهارپا می‌كنند. معمولا همه ساله با نزدیك شدن به عید قربان قیمت دام در عربستان گران می‌شود و حتی به قیمتی نزدیك به 5/1 تا دو برابر قیمت واقعی آن می‌رسد. تعداد دامهای قربانی شده در عربستان به اضافه قربانی حاجیان در برخی از سالها به بیش از دو میلیون دام می‌رسد.
البته این رسم فقط مختص عربستان نیست. كلیه كشورهای عربی به خصوص كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز مشابه چنین سنتهایی را اجرا می‌كنند.

قیمت لباس در امارات با نزدیك شدن به عید قربان گران می‌شود.
در كشورهای مسلمان غیرعربی نیز مراسم ویژه‌ای برای عید قربان برگزار می‌شود. مثلا در تركیه مردم به مناسبت این روز لباس نو به تن می‌كنند و كوچكترها ضمن رفتن به دیدن بزرگترها از آنها عیدی می‌گیرند. برنامه‌های تلویزیون نیز به كلی تغییر می‌كند.

در عراق به مناسبت عید قربان و شب عرفه بسیاری از شیعیان به كربلا سفر می‌كنند و در آنجا مراسم ویژه عید قربان را به پا می‌كنند. در روایات برای زیارت امام حسین (ع) در شب دهم ذیحجه و روز عید قربان بسیار توصیه شده و شمار بسیاری از شیعیان در این روز به كربلا سفر می‌كنند.
بسیاری از مردم عراق همچنین در شهرهای نجف و كربلا به حرم امام حسین (ع) و امیرالمومنین علی (ع) می‌روند و به عنوان احترام پا به حرم آنها می‌گذارند.
منبع: chn.ir