اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصویر دیدنی از پدیده نادر رنگین كمان آتش


رنگین‌كمان‌های آتش (fire rainbows) نه آتش هستند و نه رنگین‌كمان؛ با این حال این رنگین‌كمان‌ها پدیده‌هایی خارق‌العاده به شمار می‌آیند.

خبرگزاری ایسنا: رنگین‌كمان‌های آتش (fire rainbows) نه آتش هستند و نه رنگین‌كمان؛ با این حال این رنگین‌كمان‌ها پدیده‌هایی خارق‌العاده به شمار می‌آیند.

مطابق گزارش ناسا، این پدیده نادر از لحاظ تكنیكی ابرهای رنگین‌كمانی است كه خود از ابرهای حاوی قطرات كوچك آب با اندازه همسان ناشی می‌شود.

 این ابرها نور را شكسته یا خم می‌كنند به طوری كه به طول موج‌ها یا رنگ‌های متفاوت تقسیم می‌شوند.


این امر آن‌ها را به یك جلوه رنگین‌كمان شبیه می‌كند كه از شكستن نور ناشی می‌شود. این پدیده همچنین الگویی نوسانگر از طیفی از رنگ‌های آبی، سبز، قرمز، ارغوانی ، مشكی و باز هم آبی را تولید می‌كند.



اگرچه ابرهای رنگین‌كمانی رنگ‌هایی شبیه به رنگین‌كمان دارند، اما شیوه‌ ای كه نور برای ایجاد آن‌ها پخش‌می‌شود، به طور جزئی متفاوت است.

رنگین‌كمان‌ها توسط شكست و بازتاب نور شكل می‌گیرند. هنگامی كه نور شكسته می‌شود با عبور از خلال واسطه‌های دارای تراكم‌های مختلف از جمله آب یا یك منشور خمیده می‌شود.

 نور منعكس شده از یك سطح با زاویه‌‌ ای مساوی با زاویه برخورد آن با همین سطح می‌جهد. با این حال پدیده پراش (diffraction) شامل انتشار امواج نوری در یك الگوی حلقه مانند است.


نمایش رنگین‌كمان اغلب در ابرهای تازه تشكیل‌شده روی می‌دهد. این‌ها ابرهای pileus ناشی از توفان‌های سریعاً رشد كرده‌اند كه هوا را از خلال لایه جوی به درون جو فوقانی جاروب كرده‌اند.

 این امر به خلق یك ابر مه مانند منجر می شود كه در قسمت فوقانی توفان مانند یك گنبد درخشان به نظر می‌رسد و همانند اشیا رنگین‌كمانی همچون پرهای طاووس، نور بسته به مكان فرد نسبت به خورشید و شیء تغییر می‌كند.


ابرهای رنگین‌كمانی نباید با رنگین‌كمان‌های آتش (circumhorizontal arcs) اشتباه گرفته شود، كه گروهی از رنگ‌های مشابه با افق را خلق می‌كند.   


ویدیو مرتبط :
گرد باد آتش پدیده ی نادر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویری از پدیده نادر رنگین کمان آتش


پدیده رنگین کمان آتش (fire rainbow)‌ در اثر برخورد نور خورشید با کریستال‌های بزرگ یخی درون ابرها ایجاد می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: پدیده رنگین کمان آتش (fire rainbow)‌ در اثر برخورد نور خورشید با کریستال‌های بزرگ یخی درون ابرها ایجاد می‌شود.

 ساکنان آریزونا شاهد پدیده نادر رنگین کمان آتش در آسمان این منطقه بودند.

این رنگ های زیبا در میان ابرها که شباهت زیادی به رنگین کمان دارند، اصطلاحا اثر هاله‌ای (halo effect)‌ نامیده می‌شوند.

زمانی که ابرهای سیروس در ارتفاع بسیار بالا قرار می‌گیرند، کریستال‌های یخی درون آنها تشکیل می‌شود؛ برخورد نور با بالای صفحات کریستالی یخ باعث ساطع شدن رنگ‌های زیبایی در میان ابرها می‌شود که از روی زمین براحتی قابل مشاهده است.