اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصمیم نهایی برای دانشکده جنجالی دانشگاه شریف/ اخبار خوب و بد بودجه دانشگاهها



دانشگاه شریف,دانشکده جنجالی شریف

تصمیم نهایی برای دانشکده جنجالی دانشگاه شریف/ اخبار خوب و بد بودجه دانشگاهها

نامه علوم پزشکیها به روسای سه قوه، ادامه جدایی یارانه غذای دانشگاهها از صندوق رفاه، واکنشهای وزیر علوم نسبت به برخی ابعاد انتخابات پیش رو، اخبار خوب و بد بودجه از مهمترین خبرهای هفته جاری دانشگاهها به شمار می آید.

 برخی اخبار مهم دانشگاههای کشور در هفته ای که گذشت به این شرح است:

خط پایان دانشکده جنجالی دانشگاه شریف

دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف پس از کش و قوسهای فراوانی که طی یک ماه گذشته با آن روبرو بود، با اعلام رئیس این دانشگاه ظرفیت دار شد.

بر این اساس، این دانشکده امسال در دو رشته کارشناسی ارشد اقتصاد و مدیریت دانشجو پذیرش خواهد کرد.

نامه علوم پزشکیها بر سر دانشگاه پرحاشیه ایران

با آنکه نزدیک به دو ماه از احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران می گذرد، اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشگاه جنجالی طی طوماری خواستار حمایت بیشتر روسای قوای 3 گانه مجریه، مقننه و قضاییه از احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران به دور از توصیه ها و فضای سیاسی شدند.

دانشجویان در این نامه از توهینهایی که به این دانشگاه و کادر علمی این دانشگاه شده بسیار انتقاد کردند.

تخلفات برخی موسسات آموزش عالی

با اعلام وزارت علوم و مسئول مرکز آموزشهای عالی، طی هفته جاری برخی از موسسات برگزارکنندگان دوره های آموزشی متخلف و غیرمجاز شناخته شدند.

بر این اساس، تبلیغات مركز بین المللی رشد قشم در سایت اینترنتی www.ebcl.ir در خصوص صدور مدرك معادل EBCL از سوی وزارت علوم و برگزاری دوره MBA در دانشگاه صنایع و معادن خراسان رضوی از سوی مرکز آموزشهای عالی غیرقانونی اعلام شد.

دفاعیات کامران دانشجو از یک اقدام غیرقانونی رئیس جمهور

کامران دانشجو - وزیر علوم در هفته ای که گذشت در جمع خبرنگاران همانند غلامحسین الهام از حضور احمدی نژاد در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری و وزارت کشور دفاع کرد.

وی در این باره به یک نقل قول از رئیس جمهور اشاره کرد، به گفته دانشجو، احمدی نژاد در جلسه هیئت دولت هم اعلام کرده بود که در آخرین روز ثبت نام مرخصی گرفته و در واقع رئیس جمهور نبوده و به عنوان یک شخص حقیقی به این مکان مراجعه کرده است.

اخبار خوب و بد مالی دانشگاهها

این روزها کمیسیون تلفیق مشغول چکش کاری بودجه 92 دانشگاهها در مجلس است، اما تا پیش از تصویب نهایی بودجه دانشگاهها اخبار خوب و بدی از سوی کمیسیون تلفیق و کمیسیون آموزش می رسد. در حالیکه برخی اعضای کمیسیون تلفیق از افزایش بودجه دانشگاهها برای سال 92 خبر می دهند اما رئیس کمیته آموزش عالی مجلس خبر از کاهش بودجه عمرانی دانشگاهها می دهد.

از سوی دیگر اعلام شد که دانشگاهها نباید منتظر جدایی یارانه غذا از بودجه خود باشند تا در اختیار صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم قرار گیرد.

باید منتظر ماند و دید در نهایت چه عددی برای دانشگاهها به عنوان بودجه 92 تصویب می شود.

گله برخی دانشجویان از تداخل امتحانات با اعتکاف

امسال به علت تداخل زمانی انتخابات ریاست جمهوری و امتحانات پایان ترم دانشگاهها، دانشگاههای کشور موظف شدند تا پیش از 20 خرداد خود را برای شرکت در امتحانات آماده کنند، از سوی دیگر هفته آینده شاهد برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در دانشگاههای کشور خواهیم بود که برگزاری امتحانات با زمان برگزاری این مراسم تداخل دارد.

هفته ای که کنکوری گذشت

طی این هفته، نتایج دو آزمون مهم دانشگاههای دولتی و آزاد یعنی کارشناسی ارشد و دکتری اعلام شد، این روزها نیز پذیرفته شدگان مرحله نخست آزمون دکتری مشغول مصاحبه با این دانشگاه و آن دانشگاه هستند، از سوی دیگر دانشکده خبر هم که برای نخستین بار دانشجوی فوق لیسانس می پذیرد در حال مصاحبه با متقاضیان شرکت در رشته خبرنگاری بین الملل است./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
غیبت از کلاس دانشگاه خوب یا بد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشروح مناظره جنجالی نبویان و مطهری در دانشگاه شریف؛



 

 

مشروح مناظره مطهری و نبویان مناظره مطهری و نبویان

 

 

مطهری: اراذل ساندیس‌خور در ماجرای وقف دانشگاه آزاد جلوی مجلس آمدند!/ نمی‌توانم "پیشرفت" را تعریف كنم/ نبویان: از كجا این‌همه برای انتخابات خرج كرده‌اید؟/ با فحش چاله میدانی می‌خواهید مجلس بروید؟

 

 

عصر شنبه، یکی از پرهیجان ترین مناظره های انتخاباتی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و دكتر علی مطهری به نمایندگی از فهرست صدای ملت و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود نبویان از جبهه پایداری انقلاب اسلامی در این نشست حضور یافتند.

به گزارش رجانیوز، مطهری پیش از این برنامه اعلام کرده بود که با دکتر مهدی کوچک زاده، حجت‌الاسلام حمید رسایی و حجت‌الاسلام قاسم روانبخش مناظره نخواهد کرد اما اصرار و هماهنگی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف موجب شد تا مطهری و  محمود نبویان در تالار جابربن حیان دانشگاه شریف رودر روی هم قرار گیرند.

این مناظره بر خلاف مناظره های قبلی از مباحث فرهنگی و کلان آغاز شد و به مسائل سیاسی کشیده شد. نقطه فابل توجه در این مناظره عصبانیت علی مطهری از بازخوانی کارنامه اش در مجلس ششم و اهانت او به دانشجویانی که یود به وقف دانشگاه آزاد اعتراض داشتند.

در ابتدای این مناظره علی مطهری درباره تفاوت مردم‌سالاری دینی و لیبرال دموكراسی گفت: حكومت‌ها از نظر تامین نیازهای مادی و معیشتی مردم ممكن است مانند هم عمل كنند اما در عین حال یك حكومت ممكن است محبوب‌تر و مطلوب‌تر باشد و دیگری كه در همان حد نیازهای معیشتی را برطرف می‌كند آن میزان محبوبیت را نداشته باشد. انسان و جامعه علاوه بر نیازهای معیشتی سلسله حوائج معنوی هم دارند و حكومتی كه به آزادی و حقوق مردم خود احترام می‌گذارد محبوب‌تر است.

این كاندیدای مجلس با اشاره به اینكه روشن است كه ما قائل به مردم‌سالاری دینی هستیم و دموكراسی را به طول مطلق قبول نداریم و آنچه مردم انتخاب می‌كنند حركت جامعه به آن سمت مورد قبول ما نیست، افزود: ما قائل به دموكراسی مقید به مكتب و حكومت هستیم كه همان مردم‌سالاری دینی است. ‌این مهم است كه ما چه نگاهی به ولایت‌فقیه داشته باشیم و چگونه از آن برداشت كنیم.

در ادامه مناظره، دکتر سید محمود نبویان عنوان كرد: ‌جایگاه مردم در یك حكومت یك نگاه مدرن دارد كه عقلانی نیست و هیچ استدلالی ندارد؛ دموكراسی یك برهان منطقی ندارد اما در مقابل آن اندیشه اسلامی است كه مستدل و برهان‌مند است. ‌هر حكومتی و هر حاكمیتی حداقل دو مقام دارد یك مقام مشروعیت و یك مقام مقبولیت.

نبویان با طرح این سوال كه مشروعیت در حوزه فلسفه سیاسی به این معناست كه حق حاكمیت از آن كیست و كسی كه حق دارد آیا مردم هم او را قبول دارند یا نه، افزود: مقبولیت راهی است كه دنیای غرب با همین انتخابات پیش پای ما گذاشت اما سوال اینجاست كه حاكم حق حاكمیت خود را از كجا می‌گیرد؛ یك نظریه وجود دارد كه بر اساس آن برخی تصور می‌كنند كه حاكمیت مادرزادی است مانند خانواده پهلوی كه می‌گویند حاكمیت برای ما مادرزادی است. نظریه بعدی زورسالاری است كه نه غرب و نه ما آن را قبول نداریم.

وی گفت: نظریه سوم مردم‌سالاری است؛ مردم‌سالاری به صورت مطلق معنایش این است كه هر كس مردم به او رای داده او حق حاكمیت دارد و اگر كسی از سوی مردم رای نیاورده حق حاكمیت ندارد كه این هیچ برهان منطقی ندارد.

نبویان ادامه داد: ما خداسالاری را قبول داریم كه معنایش این است كه بین منتخب ما و كسانی كه خدا انتخاب كرده عقل می‌گوید باید به سراغ كسانی كه خدا قبول كرده برویم چون خدا در آنها محال است.

عضو جبهه پایداری با اشاره به اینكه اگر مردم نباشند هیچ حكومتی هیچ كاری نمی‌تواند بكند، تاكید كرد: البته دخالت مردم در مشروعیت حكومت معنی ندارد با این حال مردم صداقت و پاكی‌شان از بسیاری از مسئولان بیشتر است.

علی مطهری در ادامه این مناظره گفت:‌ اینكه حاكم وكیل مردم است به این معنا است كه این وكیل، وكیل حقوقی و قضایی نیست بلكه امین و نماینده مردم است كه باید در چارچوب اسلام حركت كند نه اینكه به امیال مردم توجه كند.

وی افزود: پیشرفت دنیای غرب بعد از كنار گذاشتن دین اتفاق افتاد این یك اتفاق درست است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در قرون 4 و 5 هجری یك تمدن بزرگ اسلام را داشتیم كه در آن دوره اروپایی‌ها در توحش به سر می‌بردند.

این نماینده مجلس افزود: آنها یك تضاد بین علم و ایمان و ایمان و عقل قائل بودند و چون چنین تضادی وجود داشت نگاه خاصی به حقوق مردم و علم وجود داشت و همین سخت‌گیری‌های قرون وسطا باعث شد كه بین دین و غرایز فاصله ایجاد شده و باعث گردید كه افراد دین را رها كنند و به سمت دیگری بروند. اساسا تحول دنیای اروپا(پروتستانیزم) زمانی اتفاق افتاد كه یك پیوندی با دنیای اسلام پیدا كردند.

نبویان: از آقای مطهری تعجب می‌كنم كه می‌گویند ریشه پروتستانیزم در اسلام است

در ادامه این مناظره دکتر سید محمود نبویان عنوان كرد: فردگرایی لیبرالیسم بر اساس اندیشه پروستاتیزم است.

وی افزود: سكولار شدن قوانین اجتماعی و اینكه اگر آنچه مرجع تقلید و پاپ می‌گوید اعتبار نداشته و هر كس خودش می‌گوید كه چه چیزی اعتبار دارد و چه چیزی اعتبار ندارد پس فقط برای اینكه در جامعه هرج و مرج نشود با هم توافق می‌كنند در حالی كه ما با اندیشه‌های پدران پروتزتاتیسم در دنیای غرب اختلاف داریم و از آقای مطهری تعجب می‌كنم كه می‌گویند ریشه پروتستانیزم در اسلام است.

این كاندیدای مجلس تاكید كرد: ما به عنوان یك نماینده می‌خواهیم به مجلس برویم كه كشور پیشرفت كند اما ابتدا باید مبانی فكریمان مشخص شود كه از نظر فكری پیشرفت و توسعه از نظر ما چه معنایی دارد؛ شما بفرمایید پیشرفت چه معنایی دارد؟

مطهری: خیلی از كسانی كه به غرب سفر كردند می‌گویند بهشت آنجاست

علی مطهری در پاسخ با تاکید بر اینکه اختلافی با نبویان بر سر مباحث تئوری که از جانب وی مطرح می‌شود ندارد، ادامه داد: همانطور که آقای نبویان مشروعیت حاکم را در اسلام را برای خدا و مالکیت حکومت را از جانب خدا دانستند، بنده نظر ایشان را قبول دارم و معتقدم خداوند احکام کلی را برای حاکم اسلامی معین کرده است و مردم نقشی در مشروعیت ندارند و آنچه که مردم می‌توانند انجام بدهند در بحث مقبولیت و کارآمدی نظام است.

وی افزود: مردم حضرت امیر را برای حکومت یاری نکردند و از نظر ما در زمانی که حضرت حاکم نبودند مشروعیت داشتند اما زمانی که مردم برای التماس به درب منزل حضرت آمدند حکومت به صورت عینی محقق شد و در این بخش اختلاف نظری با آقایان نبویان ندارم.

مطهری خطاب به نبویان گفت: منظور بنده از پیشرفت غرب این نبود که پیشرفت غربی‌ها ایده‌آل است و ما باید از آنها الگو بگیریم اما اینکه اینها پیشرفت کردند یک واقعیت غیر قابل انکار است.

وی در پاسخ به درخواست نبویان برای اثبات پیشرفت غرب به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: در دورانی به کانادا سفر کرده بودم، آنجا هم بهشت بود و خیلی‌ها تصورشان این است که آنجا بهشت است. حوری‌ها آنجا زیا بود ابتدا فکر کردم در غرب که تحریک جنسی آزاد است و ارضا نیز مثل تحریک آزاد است مشکلی وجود ندارد و هیچ کس به کسی نگاه نمی‌کند اما وقتی این سؤال از کسی پرسیدم، یکی به من گفت شب‌های دوشنبه تلویزیون کانادا یک برنامه نشان می‌دهد که نشان از واقعیت کانادا است. این برنامه را دیدم، زن و شوهری را به برنامه آورده بودند. مجری از این زن سؤال کرد که آیا شما قبل از ازدواج دوستی داشتید. این زن گفت  بله همین حالا هم دارم. اسمش آقای استون. مجری پرسید چند فرزند داری، این زن گفت 3 فرزند، آزمایش DNA گرفتند مشخص شد 2 فرزند از این 3 فرزند برای استون است. لذا اینکه بنده می‌گویم غرب پیشرفت کرده است نه اینکه پیشرفت آنها و مسیر آنها را تایید کند بلکه می‌گویم پیشرفت آنها یک واقعیت است.

مطهری با تاکید بر اینکه برخی متفکران غربی از متلاشی شدن نظام خانواده در غرب سخن می‌گویند، خطاب به نبویان گفت: نسبت به رفتارهای جبهه پایداری انتقاد دارم و بهتر است آقای نبویان به جای بحث‌های نظری و فکری، بحث‌های انتخاباتی بکنند. ایشان از مواضع جبهه پایداری دفاع کند من هم از جبهه صدای ملت. دانشجویان منتظر شنیدن مواضع انتخاباتی ما هستند نه اینکه ما بنشینیم و بحث‌ نظری و فکری کنیم.

مطهری ادامه داد: ‌ما به دوستان آقای نبویان و به عملكردشان در جبهه پایداری انتقاد داریم شما در رفتار با ولایت‌فقیه به گونه‌ای عمل می‌كنید كه رفتار كلیسای قرون وسطا را تداعی می‌كند.

وی همچنین با اشاره به اظهاراتی كه درباره حسین علایی مطرح شده است، گفت: بحث ما بر سر كسانی است كه كاسه‌های داغ‌تر از آش شده‌اند و جلوی در خانه آقای علایی رفته شعار داده و به خانواده‌اش توهین كردند؛ ما چه بكنیم كه این رفتارها را نداشته باشیم.

نبویان: اول باید معنای پیشرفت را بدانیم تا بتوانیم قانون وضع کنیم/ مطهری: مجلس جای نظریه پردازی نیست!/ آمادگی تعریف واژه پیشرفت را ندارم

در ادامه این مناظره نبویان کوشید تا به صورت روشمند و غیرمصداقی پاسخ علی مطهری را بدهد. این استاد فلسفه حوزه و دانشگاه گفت: اینكه دوستان من اشتباه می‌كنند به من ارتباطی ندارد اما اینكه من و شما می‌خواهیم به مجلس برویم باید ببینیم با چه رویكردی می‌خواهیم وارد مجلس شویم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بخشی از اظهارات علی مطهری گفت: شما می‌گویید ریشه پروتستانیزم نشأت گرفته از اسلام است. این در حالی است که پروتستان دقیقاً در مقابل اسلام است و جای تعجب دارد که شما اینگونه صحبت می‌کنید. ضمن اینکه شما باید به یک سؤال دیگر نیز پاسخ بدهید و آن اینکه پیشرفت چه معنایی از نظر شما دارد و اینکه می‌گوید غرب دین را کنار گذاشت و پیشرفت کرد، این پیشرفت به چه معنایی است؟

نبویان با اشاره به اینكه شما می‌فرمایید پیشرفت غرب قابل انكار نیست از شما سوال می‌كنم كه پیشرفت را تعریف كنید،  گفت: ‌اگر قرار است ما جامعه را پیش ببریم اول باید پیشرفت را تعریف كنیم تا بعد بدانیم در قانون‌گذاری باید چه قانونی تشریح كنیم كه بر اساس آن پیشرفت داشته باشیم.

در ادامه این مناظره، مطهری گفت: ما نمی‌گوییم پروتستانتیزم همه چیزش را از اسلام گرفته، محققان اجتماعی خود اروپا مثل ویل دورانت می‌گویند كه ریشه پیشرفت اروپا، اسلام بوده است.

مطهری در پاسخ به در خواست چندین باره نبویان برای تعریف واژه پیشرفت اظهار داشت: آمادگی برای تعریف پیشرفت ندارم چون نمی‌دانستم آقای نبویان می‌خواهد از من تعاریف واژه‌ها را بپرسد. پیشرفت یعنی حرکت به سوی کمالات لایق انسان، انسان بر حسب استعدادهای که دارد باید به سوی کمالات حرکت کند لذا باز هم می‌گویم اگر آقای نبویان می‌خواهد نظری پردازی کند و نظریه بدهد بهتر است از کاندیداتوری مجلس انصراف بدهد.

وی خطاب به نبویان تصریح کرد: ما با جبهه پایداری که می‌خواهد منتقدان را از قطار انقلاب پیدا کند مشکل داریم و آقای نبویان باید نسبت به مواضعی که اعضای جبهه پایداری دارد، توضیح بدهد.

این نماینده مجلس در حالی می‌گفت که جبهه پایداری از ولی فقیه استبداد عادل ساخته است و هر چه ولی فقیه می‌گوید واجب اطاعه است که نبویان اظهارات مطهری را رد و گفت که سخنگوی جبهه پایداری علی مطهری نیست که مواضع جبهه پایداری را اعلام می‌کند و اگر عضو جبهه پایدای بنده هستم هیچ گاه واژه استبداد عادل را از اعضای جبهه پایداری نشنیدم اما اینکه علی مطهری با آقای رسایی و کوچک زاده مشکل شخصی دارد ربطی به جبهه پایداری ندارد.

نبویان در ادامه گفت: شما جنبه اثباتی‌تان چیست؟ شما قرار است به مجلس بروید و قانونگذاری کنید. شما می‌گویید این جمع جای بحث‌های علمی هم نیست. در واقع شما توهین کردید البته شاید از کف زدن خوشتان می‌آید که برخی حرف‌ها را مطرح می‌کنید. جبهه پایداری قرار نیست جنجال ایجاد کند. آیا گرفتاری مملکت‌ ما این است که چند نفر آمده‌اند و گفته‌اند ولایت از عدالت بالاتر است؟

مطهری گفت: شما به سخنرانی‌های شهید مطهری نگاه كنید كه در بین توده مردم، در بین دانشگاهیان و در بین مردم كوچه و بازار هر كدام به یك نوع خاص صحبت می‌كرد؛ نه اینكه ما هر چه بلد هستیم را در هر مجلسی بگوییم بلكه باید به تناسب حضار، زمان و مكان صحبت كنیم در شرایط فعلی كه بحث كاندیداتوری مجلس است، باید در این زمینه صحبت كنیم.

مطهری: کسانی که در جبهه پایداری هستند افکار عجیبی دارند/ تعریف پیشرفت به درد مجلس نمی خورد

وی افزود: شما نماینده جبهه پایداری و من نماینده صدای ملت هستم كه باید از مواضع خودمان دفاع كنیم.

این كاندیدای مجلس عنوان كرد: آقایانی كه می‌گویند مرز التزام به ولایت‌فقیه احكام حكومتی نیست، بر خلاف نظر خود رهبری كه فرمودند «مرز التزام به ولایت‌فقیه احكام حكومتی است»، توجه داشته باشند كه دوستان شما در مجلس می‌گویند هر كاری كه قرار است انجام شود و هر حرفی كه قرار است زده شده و هر استیضاحی كه قرار است انجام شود، اول باید برویم و از رهبری سوال كنیم؛ این آفت نظام ماست و بعد می‌گویند حتی باید به اشارات رهبری هم توجه كنیم.

مطهری تصریح كرد: مجلس محل بحث آزاد است و نباید وقتی یك طرحی مطرح می‌شود، یك شخصی بگوید دیشب با آقا دیدار داشتم كه فرمودند این گونه رفتار كنید و آنگاه همه ساكت شوند؛ اینكه مجلس نمی‌شود.

وی ادامه داد: كسانی كه در جبهه پایداری هستند، افكار عجیبی دارند؛ آنها دفاع از حقوق مردم را منافی دفاع از ولایت‌فقیه می‌دانند.

این نماینده مجلس تصریح كرد: ما دفاع از حقوق مردم را منافی اصل ولایت‌فقیه و حفظ نظام نمی‌دانیم؛ یك فرد اعتراضی به نحوه برخورد با معترضان بعد از انتخابات كرده است، آن وقت می گویید او مرتد شده و از قطار انقلاب پیاده شده چون از حقوق مردم دفاع كرده است. شما می‌توانید ملتزم به ولایت‌فقیه باشید و از حقوق مردم دفاع كنید، از كسانی كه در سلول انفرادی زندانی شده‌اند و به زندان افتاده‌اند دفاع كنید، ولی‌فقیه از امام معصوم و پیغمبر كه بالاتر نیست.

وی ادامه داد: ما باید نگاه درستی به ولایت‌فقیه داشته باشیم؛ اینها به درد مجلس می‌خورد نه تعریف پیشرفت بلكه باید در مجلس به دنبال امور كاربردی باشیم.

وی در پاسخ به اظهارات نبویان مبنی بر اینکه اگر مطهری به نحوه بازداشت‌ها اعتراض دارد بهتر است با آیت الله لاریجانی رئیس دستگاه قضایی اعلام کند گفت: این بحث‌های بازداشتی در اختیار آیت الله لاریجانی نیست یک هیئت امنیتی این کارها را می‌کند و دلیلی ندارد این موضوع را به آقای لاریجانی بگویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبویان همچنین در بخشی دیگر از این مناظره در پاسخ به یکی از اشکالات طرح شده توسط علی مطهری در مورد دیدگاه‌های جبهه پایداری نسبت به ولایت گفت:‌ طلحه و زبیر در زمان امیر‌المؤمنین بالاترین شخصیت‌های اسلام بودند و بعد از اینکه حضرت به حکومت رسیدند آمدند و گفتند شما چرا با ما مشورت نمی‌کنید؟ حضرت فرمودند من با شما مشورت نمی‌کنم و نیازی هم به رأی شما ندارم. من می‌دانم که چکار می‌کنم.

نبویان افزود: هر کسی نمی‌تواند به ولایت فقیه و امام معصوم مشورت بدهد. مشورت دهنده به ولی باید مرض نداشته باشد. دنبال ریبه هم نباشد و البته فقط به دنبال نصایح باشد.

این دانش‌آموخته مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تصریح کرد: دوستان ولی بر طبق آنچه امیرالمؤمنین می‌فرمایند فقط با دو شرط حق دارند حرف بزنند و آن دو شرط نیز نیت کمک به ولی و نیت نصحیت داشتن است.

وی در توضیح حدیث ارجعوا الی رواة حدیثنا گفت:‌ معنای ارجعوا یعنی این مراجعه واجب است و این به آن معنی است که اطاعت کردن از حرف ولی واجب است. یعنی من اگر متوجه شدم که میل ولی فقیه چیست آن وقت باید حرف ایشان را گوش بدهم.

نبویان: بر اساس چه چیزی این همه برای انتخابات خرج كرده‌اید/ ‌شان مجلس را پایین نیاورید

در ادامه این مناظره، نبویان در پاسخ به اظهارات مطهری عنوان كرد: صدای ملت 10 برابر جبهه پایداری برای انتخابات هزینه می‌كند؛ شما این همه هزینه می كنید كه به مجلس بروید و از بلندگوهای آن فریاد بزنید و علیه كسی صحبت بكنید؟!

وی با اشاره به اینكه آقای مطهری من از شما انتقاد دارم، ادامه داد: ‌شان مجلس را پایین نیاورید، شما می‌خواهید به مجلس بروید و برای پیشرفت كشور قانون‌گذاری كنید، اما بر اساس چه چیزی این همه خرج كرده‌اید.

این كاندیدای مجلس تاكید كرد: واژه پروتستانتیزم را شما مطرح كردید، پس شما پاسخ دهید كه چرا هر چه بلد هستید اینجا مطرح می‌كنید؛ كتاب‌های شهید مطهری را كه برای عوام و خواص مورد استفاده قرار می‌گیرد، همه می‌خوانند و علت آن این است كه وی به محتوا توجه می‌كرد.

نبویان ادامه داد: شما می‌گویید اینجا جای بحث علمی نیست و فقط باید در آن هورا كشید و سوت زد؛ مثل این است كه ما دوباره به حركت دوم خرداد برگشتیم.

وی با اشاره به اینكه اینجا دانشگاه شریف است و باید در آن بحث علمی شود، تصریح كرد: از نظر شما مجلس جای قانون‌گذاری و بحث دقیق نیست و گرفتاری مملكت ما این است كه برخی گفتند كه عدالت كمتر از ولایت است.

نبویان: نشریه «9 دی» با تاكید آقای مطهری تعطیل شد/ شما در صحن مجلس فحش چاله میدانی دادید

عضو جبهه پایداری تصریح كرد: من قبل از اینكه به این جلسه بیایم با آقای رسایی تماس گرفتم كه گفت نشریه «9 دی» با تاكید آقای مطهری تعطیل شده است؛ شما به آقای كوچك‌زاده كوچك‌اف نگفتید؟! شما در صحن مجلس به او فحش جاله میدانی ندایدید؟ شان جلسه را پایین نیاورید.

نبویان با بیان اینكه انشاءالله شما رای می‌آورید و البته همان مجلسی را كه خودتان دوست دارید درست می‌كنید، گفت:‌ شهید مطهری شهید شد كه نظام اسلامی ساخته شود؛ بنابراین قانون‌گذار آن باید فهیم و اندیشمند باشد؛ ما تابع آمریكا نیستیم كه ریگان هنرپیشه نماینده ما شود!

وی عنوان كرد: صدای ملت چند برابر جبهه پایداری هزینه می‌كند، من این را از بنرهای آن فهمیدم؛ پس حیف است برای یك مجلس كه صحنه آن فقط دعوا باشد.

این کاندیدای جبهه پایداری تأکید کرد: آقای مطهری اندکی به خود بیایید. اخلاق اسلامی اقتضائات دیگری هم دارد و شما با این اعتقادات نباید به مجلس بروید. شما با رسایی و کوچک‌زاده دعوای شخصی دارید.

وی افزود: من طی دو هفته اخیر بسیار در تهران تردد کرده‌ام و تعداد زیادی بنرهای تبلیغاتی جبهه صدای ملت را دیده‌ام. خب طبیعی است که این تبلیغات نیاز به پول دارد. پول خمسی را هم که شما می‌گویید آقای محصولی به جبهه پایداری داده است اگر مرجعی اجازه چنین کاری را داده باشد آنگاه شما حق حرف زدن در این رابطه را ندارید.

مطهری: خانه کارگر به ستاد انتخاباتی ما کمک کرد/ در مسئله دانشگاه آزاد یك عده اراذل و اوباش ساندیس خور را به مقابل مجلس كشاندند

مطهری در پاسخ به اظهارات نبویان گفت: مجلس جای بحث نظری نیست مگر به ندرت، اما اینكه بخواهیم در مجلس مفاهیم سیاسی و اجتماعی را مطرح كنیم؛ فرصتش مهیا نیست.

وی درباره هزینه‌های صدای ملت عنوان كرد: من درباره اظهارنظر شما درباره هزینه‌های صدای ملت تعجب می‌كنم، اما وقتی گفتید با رسایی تماس گرفته‌اید مسئله های من حل شد.

عضو شورای مركزی صدای ملت ادامه داد: در صدای ملت، 16 كاندیدا داریم كه گفته شده است هر كس هر چقدر می‌تواند تا سقف 20 میلیون تومان برای هزینه‌های انتخاباتی كمك كند، اما خانه كارگر هم به ما كمك می‌كند.

مطهری ادامه داد: آقای روان‌بخش در مناظره‌شان گفتند كه 450 میلیون تومان از پول جبهه پایداری را آقای محصولی به عنوان خمس پرداخت كرده؛ سوال ما این است كه مگر می‌شود خمس را به جبهه پایداری داد؟!

وی درباره نشریه «9 دی» تصریح كرد: من نماینده قوه مقننه در هیئت نظارت بر مطبوعات هستم كه مخالف بسته شدن «9 دی» بودم و معتقد بودم بستن این نشریه به نفع رسایی و جبهه پایداری است.

عضو شورای مركزی صدای ملت تاكید كرد: رسایی در نشریه «9 دی» به آقای لاریجانی توهین كرده و از نظر قانون مطبوعات محق توقیف است؛ من گفتم این موجود عجیب و غریب را می‌شناسم و می‌دانم بستن «9 دی» به نفع آنها تمام می‌شود.

مطهری همچنین با اشاره به مسئله دانشگاه آزاد گفت: مجلس طرحی را تصویب کرد که شرعی یا غیر شرعی بودن آن به شورای نگهبان ربط دارد اما آقایان عده‌ای اراذل و اوباش را جلوی مجلس جمع کردند تا به رئیس مجلس و نمایندگان اهانت کنند، ساندیس را هم برای پذیرایی آورده بودند حرف من این است که چرا به طور سازمان‌دهی شده در مقابل مجلس تجمع می‌کنند و به رئیس مجلس اهانت می‌کنند.

نبویان: شما به چه حقی به دانشجویان می گویید اراذل و اوباش/ مجلس جای کسانی است که برنامه داشته باشند نه کسانی که فحش می دهند

در ادامه مناظره، نبویان در پاسخ به اظهارات مطهری عنوان كرد: شما در كدام جایگاه روان‌شناختی به خودتان اجازه می‌دهید كه دانشجویان را اراذل و اوباش خطاب كنید؛ كسی كه به دیگران می‌گوید اراذل و اوباش و به برخی می‌گوید پوفیوز، با این ادبیات نباید داخل مجلس شود.

وی با اشاره به اینكه شما با آقای رسایی و آقای كوچك‌زاده مشكل شخصی دارید، ادامه داد:‌ من كمتر دیدم كه یك بنر از جبهه پایداری نصب شده باشد، اما به طور مكرر بنرهای صدای ملت را دیده ام برای همه این كارها پول لازم است.

این عضو جبهه پایداری با بیان اینكه چرا خانه كارگر به شما كمك می‌كند و پول آن را از كجا می‌آورد، ادامه داد: به شما گفته‌اند 20 میلیون تومان هر كدام برای هزینه‌های انتخاباتی بدهید و به ما گفته‌اند 10 میلیون تومان بدهید.

نبویان تصریح كرد: مجلس باید جای كسانی باشد كه برنامه داشته باشند و اخلاق اسلامی را رعایت كنند و در كنار آن فحش ندهند؛ حتی اگر كشیده هم خوردند، صدایشان در نیاید اما شما كه كشیده هم نخوردید.

مطهری: جبهه پایداری با حقوق ملت مخالف است/ آرام گفتم پف... و معنایش را نمی‌دانستم اما رادیو پخش کرد

مطهری در پاسخ به اظهارات نبویان گفت: جبهه پایداری عملا به گونه ای رفتار می‌كند كه با حقوق ملت مخالف است؛ عنوان جبهه پایداری، در حقیقت پایداری در برابر حقوق ملت است.

وی خطاب به نبویان ادامه داد: ‌شما چه اقدامی درباره كوی دانشگاه و كهریزك كردید كه دم از ولایت‌ می‌زنید؛ دوستان شما در مجلس وقتی تصمیم گرفته شد كه یك كمیته حقیقت‌‌یاب برای بررسی مسائل كوی دانشگاه و كهریزك تشكیل شود، مخالفت كردند.

این كاندیدای مجلس افزود: البته گزارش كهریزیك چند ماه بعد در مجلس قرائت شد و وقتی آقای ابوترابی فرد قصد داشت گزارشی درباره كوی دانشگاه بخواند، بلندگو را این طرف و آن طرف كشیدند و كاری كه شعبان بی‌مخ ها انجام می داندند را مرتكب شدند.

مطهری در پاسخ به اظهارات نبویان که به کنایه گفته بود اگر مجلس جای بحث‌های نظری نیست پس جای بزرگ زاده‌ها و افراد فحاش است گفت: اگر نبویان به اینکه بنده به یک برنامه رادیویی به آقای کوچک زاده گفته‌ام که در کار بزرگ زادگان دخالت نکند به ایشان می‌گویم خوب من بزرگ زاده هستم پس نه کوچک زاده‌ام؛ بزرگ زاده‌ام دیگر!

وی افزود: در بحث آقای کوچک زاده نیز باید بگویم ایشان جاسوزنی را با تمام سوزن‌هایش به سمت بنده پرتاب کرد و به سمت من هجمه کرد تا به صورت فیزیکی درگیر شود. بنده ابتدا گفتم بنشین سپس گفتم بتمرگ، وقتی ایشان جلوتر آمد آن واژه را که معنایش را نمی‌دانستم استفاده کردم. بنده آرام گفتم اما از رادیو پخش شد.

نبویان: رهبری چند بار گفتند فتنه چند بار گفتند کهریزک؟/به چه حقی دیگران را شعبان بی مخ می خوانید؟

حجت‌الاسلام والمسلمین نبویان در ادامه به سخنان مطهری درباره ۹ دی و اینکه او گفته است مخالف تعطیلی ۹ دی بودم به این دلیل که به نفع رسایی و جبهه پایداری می‌شد، گفت: آیا شما به دنبال آزادی بیان هستید؟ اینکه شما می‌گویید اگر ۹ دی بسته شود به نفع جبهه پایداری تمام می‌شود نشان می‌دهد که مشکل شما شخصی است.

وی گفت: من از شما یک برنامه اثباتی هم نشنیدم. من معتقدم که مجلس باید جای کسانی باشد که فحش ندهند و حتی اگر کشیده هم خوردند سکوت کنند و البته برنامه اثباتی هم داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبویان با بیان اینکه من برنامه اثباتی دارم گفت:‌ هر اندیشه‌ای از یک سری مبانی تشکیل شده است و من با آقای مطهری بر سر این مبانی مشکل دارم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه من به عنوان یک طلبه کوچک‌تر به شما می‌گویم که سعی کنید جایی بالاتر از دیگران برای خود قائل نباشید با اشاره به سخنان مطهری تصریح کرد: چرا به دیگران می‌گوییم شعبان بی‌مخ؟ و یا مثلاً شما در زمینه مخالفت‌تان با طرح بازگردان مصوبه وقف دانشگاه آزاد به فرمایشات مقام معظم رهبری احتجاج می‌کنید. آیا رهبری موافق وقف دانشگاه آزاد بودند؟ اگر واقعاً شما ملتزم به رهبری هستید رهبری چند بار در بیانات خود فرمودند فتنه؟ اگر رهبری صد بار بحث فتنه را مطرح کردند یک چندباری هم بحث کهریزک و کوی دانشگاه را مطرح کرده‌اند. شما هم این نسبت را رعایت کنید. این توهین‌ها در شأن شما نیست.

این عضو جبهه پایداری در ادامه مناظره خود با علی مطهری خطاب به او گفت: آقای مطهری طرفداران شما دنبال هو کردن هستند و شما هم جواب مرا نمی‌دهید.

در ادامه این مناظره مطهری در پاسخ به این سوال كه شما رویكردتان اصالتا نقدی است و در زمان هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد همواره انتقاد كرده‌اید و آیا از نظر شما جامعه ما نسبت به جامعه 20 سال پیش تغییر نكرده است، پاسخ داد: اینكه من در هر سه دوره هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد انتقاد كردم، باید بگویم كه جای انتقاد وجود داشته است و اگر شما انتقاد نكردید باید پرسید كه چرا انتقاد نكردید.

وی تصریح كرد: من در حوزه فرهنگ به دولت اصلاحت انتقاد می‌كردم اما در حوزه اقتصاد و سیاست تعریف می‌كردم؛ درباره احمدی نژاد هم می‌گویم پیشرفته هسته‌ای ما مدیون اعتماد به نفس رئیس جمهور است و سركشی به استان‌ها نتیجه تلاش رئیس جمهور است؛ البته درباره مصوبات آن انتقاد دارم زیرا بودجه آن با بودجه ما هماهنگ نیست.

همچنین نبویان در پاسخ به اینكه برنامه شما درباره دانشگاه و دانشگاهی چیست و اینكه شما زیر پرچم كسانی مانند رسایی هستید كه سال‌های سال دانشجویان را اسرائیلی، فتنه‌گر و اراذل و اوباش می‌خوانند پاسخ داد:‌ وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر نظر وی در مورد دانشگاه‌ها گفت: بنده معتقدم علوم انسانی موجود در دانشگاه‌های ما سکولار است و نرم‌افزارها باید عوض شود. در شأن نظام ما نیست که دانشگاه‌ ما اسلامی نباشد و یا در آن حجاب نباشد و یا بین دختر و پسر گناه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبویان تأکید کرد:‌ من از حدود اسلامی عقب‌نشینی نمی‌کنم.

این کاندیدای جبهه پایداری برای انتخابات مجلس نهم همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد ولایت فقیه گفت: یک سری اشکالات باطل در مورد ولایت فقیه وجود دارد که از سال ۷۶ تاکنون دائماً تکرار شده است و من تعجب می‌کنم که چرا برخی از روشنفکران به پاسخ‌های این شبهات توجه نمی‌کنند.

وی به بیان برخی از این شبهات پرداخت و خطاب به مطهری که در مورد معنای جبهه پایداری از منظر خود اظهاراتی را مطرح کرده بود، گفت: جبهه پایداری خودش سخنگو دارد و لازم نیست شما بگویید که جبهه پایداری یعنی چه؟

وی تأکید کرد: ما باید سعی کنیم که ادبیاتمان ادبیات درستی باشد و شما هم باید دعوای شخصی‌تان با آقای رسایی را رها کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبویان افزود: من هنوز برنامه آقای مطهری را ندیده‌ام و از حرف‌های ایشان اینطور می‌فهمم که مشکل اصلی کشور این است که تعدادی، نسبت به رهبری به صورت کلاس‌بالا فکر می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبویان با اشاره به اینکه مجلس را باید با مبانی درست پیش برد، گفت: هرکسی اشتباهاتی دارد. باید برگردیم و جایگاه روانی خود را بکاویم و واژه‌های بد به کار نبریم.

وی افزود: گفتمان جبهه پایداری، پایداری بر اصول، رهبری و اخلاق است.

وی عنوان كرد: در شان نظام نیست كه در دانشگاه اسلامی حجاب رعایت نشود و بین دختر و پسر گناه اتفاق بیفتد.

در ادامه مطهری در پاسخ به اینكه شما به رئیس جمهور انتقاد می‌كردید كه چرا در مسائل فرهنگی باز عمل می‌كند و حالا خودتان در این زمینه باز عمل می‌كنید، پاسخ داد:‌ تفكری كه مشایی دارد و احمدی‌نژاد هم آن را قبول دارد، تفكری است كه معتقد به تسامح و تساهل در برنامه‌های فرهنگی است؛ مانند حضور زنان در ورزشگاه و… كه ما به آن انتقاد داریم.

وی ادامه داد: مشكل اصلاح‌طلبان این است كه در مسائل اجتماعی خیلی باز فكر می كنند و مشكل اصلاح‌طلبان این است كه در آزادی بیان بسیار بسته فكر می كنند.

وی در پاسخ به اظهارات نبویان مبنی بر اینکه چرا موضوعات را اصلی و فرعی نمی‌کند و در پاسخ به جنایت سران فتنه مدام بحث کهریزک را مطرح می‌کند،گفت: بنده قبلا هم گفته‌ام باید دادگاه برگزار شود و متهم ردیف اول یعنی آقای موسوی، متهم ردیف دوم یعنی آقای کروبی و متهم ردیف سوم آقای احمدی نژاد محاکمه شوند. آقای احمدی نژاد به دلیل زمینه ساز بودن فتنه و آقای موسوی به دلیل شعله ور کردن آتش فتنه باید محاکمه شوند البته جرم آقای موسوی خیلی بزرگ است.

وی خطاب به نبویان گفت: اینکه مسئله کهریزک منفی است به این معنی نیست که اولویت ندارد یعنی بعد از فتنه باید بررسی شود اما دوستان شما در جبهه پایداری اجازه قرائت گزارش مجلس از کهریزک را نمی‌دادند.

مطهری در ادامه با تاکید بر اینکه تقلبی در انتخابات ریاست جمهوری صورت نگرفته بود گفت: در زمانی که برخی اصولگرایان به نتیجه انتخابات تردید داشتند بنده با حضور در سیما اعلام کردم که تقلبی در شمارش آراء و نتیجه انتخابات صورت نگرفته است اما آقای احمدی نژاد به خاطر اظهاراتی که در مناظره مطرح کرد و برخی اقدامات در شب انتخابات مرتکب تخلف انتخاباتی شده است..../رجانیوز