اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصادف دیپلمات مست در تهران



 

 

 

 

جمهوری اسلامی نوشت:

دیپلمات یک کشور اروپایی در تهران که به علت شدت شرب خمر از حالت طبیعی خارج شده بود، با خودروی متعلق به سفارتخانه به3 دستگاه خودروی پارک شده در خیابان ملکی در میدان تجریش برخورد و در نهایت به درب کاخ موزه سعدآباد خورده و خسارتی را به این مکان وارد کرد.

این واقعه در ساعات اولیه بامداد یکی از روزهای گذشته رخ داد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
کریمی:سر مست و سینه مست و دیده مست و کام مست / خم مست و شیشه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایتی جدید از دیپلمات مست عرب در تهران


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ماجرای آدم‌کشی دیپلمات عربستانی در تهران، بازداشت 48 ساعته دیپلمات ایرانی در عربستان، سابقه شرب خمر دیپلمات عربستانی، کوتاهی وزارت امور خارجه در رسیدگی به این پرونده و ... را تشریح کرد.

باشگاه خبرنگاران: ساعت 5:46 صبح روز پنج شنبه 24 اسفند ماه سال 91، حادثه‌ای در بلوار ارتش تهران اتفاق افتاد که بر اثر آن یک دستگاه خودروی هیوندا به شماره سیاسی 241.86 وابسته به سفارتخانه عربستان با یک دستگاه پراید برخورد و براثر آن یکی از هموطنانمان جان خود را از دست داد.

این موضوع که در واپسین روزهای سال گذشته و در نبود نمایندگان ملت رخ داد با غیبت طولانی و غیرضروری رسانه‌ها مصادف شد و عملا فراتر از وزارت امور خارجه نرفت تا این وزارت هر طوری که دوست دارد با آن برخورد کند!

اما در این میان نماینده‌ای بود که فارغ از قیل و قال تعطیلات عید نوروز امسال و بدون هیچ ماموریتی و صرفا به خاطر وظیفه نمایندگی خویش این موضوع را پیگیری و تمام جزئیات آن را بررسی کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خود در این رابطه می‌گوید: هیچ ماموریتی در این زمینه نداشتم‌ اما به دلیل وظیفه نمایندگی که هر نماینده‌ای می‌تواند این موضوع را پیگیری کند،‌ مسئله را پیگیری و در این زمینه اطلاعات خوبی را به دست آورده‌ام و این اطلاعات تا به حال در هیچ کجا ذکر نشده است چون شخصا موضوع را از مراجع مختلف همچون نیروی انتظامی‌، بیمارستان‌ها، افراد ذیربط و .... پیگیری کرده و مستنداتی را به دست آورده‌ام.

به همین پای صحبت‌های مهدی دواتگری نماینده مراغه و عجیب‌شیر و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم نشسته است تا جزئیات کامل این پرونده و برخی گفتنی‌های دیگر را تشریح کند.

همچنین لازم به یادآوری است مهدی دواتگری پیش از نمایندگی، دادیار و بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب تهران، مدیر‌کل طرح و برنامه‌ریزی قوه قضائیه، معاون مدیر‌کل بررسی‌های ویژه رئیس قوه قضائیه، معاون دادستان در نظارت به ضابطین، قاضی حوزه مشاوران رئیس قوه قضائیه و قاضی پرونده‌های مفاسد اقتصادی بوده است؛ وی همچنین قاضی قطورترین پرونده تاریخ قضایی کشور (زمین‌خواری هشتگرد) بوده است چرا که به پرونده‌ای رسیدگی می‌کرد که در آن پرونده از 25 هزار نفر کلاهبرداری شده بود و طبق گفته این قاضی مجموع مستندات پرونده حدود 3 وانت نیسان بوده و به همین دلیل روزنامه کیهان لقب قطورترین پرونده تاریخ قضایی کشور را به آن داده است.

در ادامه مشروح این گفتگو ‌را می‌خوانید:

مهدی دواتگری درباره حادثه کشته شدن یک شهروند ایرانی توسط دیپلمات عربستانی در اسفنده ماه 91 گفت: ساعت 5:46 صبح روز پنج‌شنبه 24 اسفند، یک دستگاه خودروی هیوندا به شماره سیاسی 86-241 وابسته به سفارتخانه عربستان‌سعودی در بلوار ارتش از شرق به غرب در حال حرکت بود که با یک دستگاه پراید در حال توقف،‌ مقابل ستاد نیروی زمینی ارتش در شهرک شهید محلاتی از پشت برخورد کرد به طوری که خودرو  پراید حدود 60 متر به جلو پرتاب شده است و بر اثر شدت ضربه وارده، راننده خودروی پراید از ناحیه قفسه سینه و کبد دچار آسیب شدید شده و در دم جان باخت و یک سرنشین دیگر این خودرو مصدوم شد.

وی افزود: شدت ضربه وارده خودروی سیاسی به حدی بود که خودروی پراید از قسمت عقب به شدت جمع و محورهای عقب این خودرو تا صندلی راننده جابه‌جا شد.

دواتگری تصریح کرد: در همان بررسی‌های اولیه، تعداد 5 بطری مشروبات الکلی از نوع ودکا از خودروی سیاسی پیدا شد که یک بطری بر اثر ضربه وارده شکسته و یک بطری خالی و 3 بطری هم پلمپ شده و سالم کشف شد و با توجه به وجود مشروبات الکلی در این خودرو 3 ساعت پس از آن یعنی ساعت 8 صبح در بیمارستان امام حسین(ع) از راننده این خودروی سیاسی تست الکل صورت گرفت و با توجه به این تست‌های انجام شده 2.87 درصد الکل در خون این دیپلمات وجود داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه اظهار داشت: راننده خودروی سیاسی فردی است 29 ساله به نام یاسر بن محمد علی یمی وابسته به سفارتخانه عربستان در ایران و نامبرده دارای مدرک کارشناسی علوم سیاسی از عربستان است که از دی ماه سال 1389 وارد ایران شده و کارمند بخش کنسولی سفارت عربستان در تهران است.

وی با اشاره به محل سکونت این دیپلمات افزود: این دیپلمات سفارتخانه عربستان در فرمانیه، خیابان دیباجی، نبش خیابان محمود نوریان کوچه پیرنیا، کوچه گل سکونت دارد.

دواتگری تصریح کرد: این دیپلمات عربستانی دوره زبان فارسی و انگلیسی را در دانشگاه بین‌المللی قزوین گذرانده و به زبان فارسی مسلط است و روابط عمومی خوبی هم دارد.

* بازگشت دیپلمات عربستانی از پارتی شبانه

نماینده مردم عجب‌شیر و مراغه در خانه ملت تردد این دیپلمات در خیابان‌های تهران پیش از طلوع آفتاب را تامل‌برانگیز دانست و گفت: با توجه به اینکه غالبا عوامل دیپلمات سفارتخانه‌ها از ساعت 9 صبح به بعد در محل کار خود حاضر می‌شوند، تردد نامبرده در این ساعت یعنی 5.46 صبح در محور شرق به غرب بلوار ارتش قابل تامل است همچنین حدود 2.87 درصد که سه ساعت پس از تصادف در تست الکل وی مشاهده شد این مسئله را به ذهن متبادر می‌کند که وی از پارتی شبانه بازمی‌گشت.

*پرداخت غرامت از سوی سفارت عربستان ضروری است

وی افزود: با توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی حداکثر سرعت مجاز در بلوار ارتش 80 کیلومتر است در حالی که سرعت خودروی سیاسی بیش از 130 کیلومتر در ساعت بوده  و با توجه به اتمام بیمه‌نامه خودرو به نظر می‌رسد عوامل سفارت عربستان توجهی به موضوع جانبی خودرو نداشته و لذا از سوی عوامل سفارتخانه عربستان پرداخت غرامت لازم و ضروری است.

* وزارت امور خارجه هر چه سریعتر دیپلمات عربستانی را اخراج کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفتگوی خود با باشگاه خبرنگاران به عملکرد وزارت امور خارجه در این رابطه اشاره کرد و گفت: چند نکته در این زمینه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد؛ نخست آنکه دیپلمات‌ها طبق قوانین بین‌المللی دارای مصونیت هستند و ما از آن جایی که پایبند به تعهدنامه‌های بین‌المللی هستیم، نمی‌توانیم اقدامی در این زمینه انجام دهیم و به همین دلیل قوه قضائیه هیچ اقدامی انجام نداد بنابراین لازم است وزارت امور خارجه هر چه سریعتر نسبت به اخراج دیپلمات عربستانی اقدام کند.

وی افزود: نکته سوم آنکه تعلل و یا بی‌تفاوتی وزارت امور خارجه در روزهای اخیر و اینکه سکوت اختیار کرده است به هیچ وجه قابل پذیرش نبوده و وزارت امور خارجه باید جوابگو باشد.

*دیپلمات عربستانی سابقه شرب خمر داشته است

دواتگری در ادامه گفتگوی خود به سابقه "شرب خمر" این دیپلمات سفارتخانه عربستان در تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در ایام تعطیلات پیگیر این ماجرا بودم، چند نسخه سوابقی را بدست آوردم که این دیپلمات پیش از این هم به خاطر شرب خمر در بیمارستان‌های تهران بستری شده و حتی یک بار وضعش به قدری وخیم می‌شود که وی را با هواپیمای اختصاصی به عربستان منتقل می‌کنند. این دیپلمات قبل از حادثه اخیر سابقه شرب خمر و بستری در بیمارستان را داشته است، به طوری که در سوابقی که بدست آوردیم در بیمارستان عرفان و بیمارستان نیکان به دلیل شرب خمر بیش از حد بستری شده است چرا که در تاریخ 8 فروردین 90 رأس ساعت 16:09 در بیمارستان بستری شده است.

* کوتاهی وزارت امور خارجه در خصوص دیپلمات مست عربستان

مهدی دواتگری تأکید کرد: باید وزارت امور خارجه به این پرسش پاسخ دهد که چرا علی‌رغم اینکه این دیپلمات سابقه شرب خمر داشته است این فرد را به عنوان عنصر نامطلوب از کشور اخراج نکرده است؟ چرا با گذشت حدود 20 روز از این حادثه وزارت امور خارجه اقدام جدی در خصوص این دیپلمات به عمل نیاورده است.

*دولت عربستان این دیپلمات را مجازات کند

وی افزود: انتظار داریم وزارت امور خارجه نسبت به اخراج این دیپلمات اقدام کند و از دولت عربستان هم انتظار داریم که طبق قوانین بین‌المللی نسبت به تعقیب، محاکمه و مجازات این دیپلمات و پرداخت خسارت وارده اقدام کند.

دواتگری در ادامه به ضعف دولت عربستان در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: دولت عربستان که ادعای خادمی شهر اسلامی را دارد، چه توجیهی دارد که دیپلمات این کشور شرب خمر داشته باشد؟

وی افزود: شرب خمر نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای مسلمان جرم تلقی می‌شود بنابراین آیا عربستان به عنوان یک کشور مسلمان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت خواهد بود.

*دولت عربستان از ملت ایران عذرخواهی کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: ضمن اینکه از وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص تعلل و بی‌تفاوتی در این خصوص انتقاد شدید داریم، از دولت عربستان نیز انتظار داریم رسما از دولت جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران عذرخواهی کند و از ملت عربستان نیز عذرخواهی کند چرا که یک دیپلماتی را که شرب خمر می‌کند به عنوان دیپلمات آنها انتخاب کرده است.

*ماجرای بازداشت 48 ساعته دیپلمات ایرانی در عربستان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از گفتگوی خود به موضوعی اشاره کرد که تا به حال رسانه‌ای نشده است.

وی افزود: چند ماه پیش و در جریان ناآرامی‌های عربستان، دیپلمات ایرانی مستقر در عربستان زمانی که از محل تجمع مخالفان دولت عربستان عبور ‌می‌کرد، به صورت طبیعی برای لحظاتی می‌ایستد و این مردم را نظاره می‌کند که در این هنگام پلیس عربستان بر خلاف تعهدات بین‌المللی که دیپلمات‌ها مصونیت دارند، او را دستگیر و به مدت 48 ساعت بازداشت می‌کنند و پس از 48 ساعت مستقیم او را از زندان به فرودگاه منتقل و از عربستان اخراج می‌کنند که این اقدام کاملا بر خلاف تعهدات بین‌المللی است.

دواتگری تصریح کرد: ولی وزارت امور خارجه در حالی که از این دیپلمات عربستانی مستنداتی دارد به طوری که او شرب خمر کرده و یک نفر ایرانی را نیز کشته است، هیچگونه اقدام عملی انجام نمی‌دهد.

*وزیر امورخارجه به مجلس احضار شد


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه اظهار داشت: بعد از سفر رئیس جمهور کشورمان به مصر و توهینی که صورت گرفت، یعنی شیخ الازهر حاضر به مصاحبه نشد، با درخواست ایران مبنی بر تقاضای روابط دیپلماتیک موافقت نشد و ... موضوع را از وزیر امور خارجه سوال کردم و قرار شد علی اکبر صالحی یکشنبه هفته آینده در جلسه این کمیسیون حاضر شود و پاسخ دهد بنابراین در قالب همین سوال یا با طرح سوالی دیگر موضوع دیپلمات عربستانی را مطرح خواهیم کرد تاوزیر امور خارجه به آن پاسخ دهد.

دواتگری در خاتمه خاطرنشان کرد: موضوع را به صورت جدی دنبال و در آینده نزدیک گزارش آن را اعلام خواهیم کرد.