اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تشدید موج گرانی در آغاز ماه مبارک رمضان / آقایان! می دانید چه خبر است؟



تشدید موج گرانی در آغاز ماه مبارک رمضان / آقایان! می دانید چه خبر است؟

موج گرانی کالاهای اساسی در آغاز ماه مبارک رمضان، عمده کالاهای اساسی را دربرگرفته است. این در حالی است که دولت همواره در نزدیکی ماه مبارک، با اجرای سیاست «ثبات قیمت ها»، سعی می کند حداقل در این ماه، سفره ی مردم را اندکی بیش از پیش، رنگین کند.

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب


در حالی به استقبال ماه مبارک رمضان آمدیم که مردم سال سختی را از نظر اقتصادی پشت سر گذاشته اند. افزایش 100 تا 150 درصدی قیمتها نسبت به سال گذشته بسیاری از کالاها و مایحتاج ضروری مردم که گریزی از تهیه آن نیست، توان خرید مردم را (در خوشبینانه ترین حالت ممکن) به نصف سال گذشته تقلیل داده است.
 امسال، برخلاف سالهای گذشته موج گرانی کالاهای اساسی در آغاز ماه مبارک رمضان، عمده کالاهای اساسی را دربرگرفته است. این در حالی است که دولت همواره در نزدیکی ماه مبارک، با اجرای سیاست «ثبات قیمت ها»، سعی می کند حداقل در این ماه، سفره ی مردم را اندکی بیش از پیش، رنگین کند.
در واکنش به گرانی های افسارگسیخته ، کارشناسان سیاست‌های دولت را عامل اصلی افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند و دو عضو کابینه برای ارائه گزارش در این مورد به مجلس فراخوانده شده‌اند.


برخی گرانی های اخیر را حاصل «بی انصافی» گروهی از «کسبه» می دانند و می گویند: گروهی از کسبه کل و جزء از مدتها پیش خود را برای رسیدن ماه مبارک رمضان آماده کرده بودند و اقدام به انبار برخی اقلام مهم کرده اند تا با احتکار آن و بدون اینکه پول اضافه ای پرداخت کرده باشند، آن را با سود بسیار خوب در ماه رمضان به فروش برسانند! یعنی بدون تکان دادن انگشتی تبدیل به میلیاردرها و مولتی میلیاردر شوند!
گروهی دیگر، بی تدبیری مدیران دولتی را عامل تشدید این فضا می دانند. بی تدبیری عجیبی که به جای حل مشکلات، همواره ادعای «اقتصاد 17 دنیا» را به رخ منتقدان می کشد.
در همین حال از دیگر استان‌های کشور نیز گزارش‌های مشابهی از افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و تشکیل صف‌های طولانی برای خرید کالاهایی مانند مرغ به قیمت دولتی منتشر شده است.


استان اصفهان با تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن گوشت مرغ مهمترین مرکز تولید این کالا در ایران محسوب می‌شود. امیرحسین افیونی، معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، به ایلنا می‌گوید: «مشکلاتی که چند ماه اخیر در روند توزیع نهاده‌ها به خصوص کنجاله سویا به‌وجود آمد، تا حدودی واحدهای پرورش مرغ گوشتی را متاثر کرده است.»
دولت از مرغداران می‌خواهد در ازای دریافت مواد اولیه وارداتی ارزان مرغ را به بهای هر کیلو ۴ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه کنند. ظاهرا وزارت بازرگانی و دیگر نهادهای مسئول نتوانسته‌اند مواد اولیه مورد نیاز را به اندازه کافی وارد کنند و به قیمت ارزان در اختیار مرغداران قرار دهند. امیر حسین افیونی می‌گوید چون این سقف قیمت در استان‌های دیگر رعایت نمی‌شود مرغ‌های کشتار شده در اصفهان به این مناطق، به ویژه تهران فرستاده می‌شوند.
به رغم این، دولت مرغ وارداتی را به همان قیمت مورد نظر در تعاونی‌ها عرضه می‌کند و به دلیل تفاوت فاحش قیمت با بازار آزاد موجب ایجاد صف‌های طولانی در تمام شهرها شده است.


باز هم احتمال افزایش مرغ
یکی از تولیدکنندگان بزرگ مرغ به خبرگزاری ایلنا می‌گوید مشکلات این بخش از اواخر سال گذشته، با محدود شدن واردات سویا و افزایش شدید قیمت آن آغاز شده است. او می‌افزاید به رغم تصویب بودجه‌ای برای خرید سویا و توزیع آن به قیمت یارانه‌ای در ماه نخست امسال این کار هیچ وقت عملی نشده است.
رییس سابق انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی استان اصفهان با انتقاد از آنچه "اجرای سیاست‌های کنترل کاذب بازار" خوانده احتمال می‌دهد با ادامه کاهش تولید بهای مرغ در بازار تا کیلویی ۱۰ هزار تومان نیز افزایش یابد.
برخی از تولیدکنندگان معتقدند توزیع مرغ توسط دولت به بهای غیرواقعی تقاضای کاذب ایجاد کرده و جو بازار را ملتهب می‌کند. آنها اعتقاد دارند دولت بهتر است به مسئولیت‌های خود عمل کند و بازار عرضه و تقاضا را به حال خود بگذارد.


نماد گرانی‌های اخیر
کمبود و گرانی مواد غذایی موضوعی است که مسئولان دولتی نیز به آن اعتراف می‌کنند. نعمت‌‌الله ترکی، معاون وزیر کشور می‌گوید میزان مصرف مرغ در تهران ۱۲۰۰ تن در روز است اما این استان تنها توان تولید و توزیع ۲۵۰ تن در روز را دارد. اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، نیز یک هفته پیش از نشان دادن صحنه‌های مرغ خوردن در تلویزیون انتقاد کرد و گفت مردم با دیدن این صحنه‌ها متوجه فاصله طبقاتی می‌شوند.
مرغ تنها کالایی نیست که در روزها و هفته‌های گذشته قیمتش به شدت افزایش یافته و کمبود آن به یکی از موضوع‌های مهم جامعه تبدیل شده. شاید اظهارات مسئولانی مانند اسماعیل احمدی‌مقدم و صف‌های طولانی در مقابل عرضه‌کنندگان مرغ دولتی، از دلایلی است که این کالای مصرفی را به نماد گرانی‌های افسار گسیخته‌ی ماه‌های اخیر تبدیل کرده است.
باز هم مجلس، 2 وزیر را احضار کرد
در مورد علت‌های گرانی و مسئولان آن هر روز بحث‌های مختلفی درمی‌گیرد. این موضوع بارها به مجلس نیز کشیده شده و قرار است در هفته‌ی جاری نیز مطرح شود. به گفته‌ی شاهین محمد صادقی، عضو هیات رئیسه مجلس نهم، قرار است دو عضو کابینه برای ارائه گزارشی در مورد گرانی روز چهارشنبه، ۴ مرداد، در جلسه‌ای علنی حاضر شوند.
صادقی گفت: «صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی و مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ارایه گزارشی از وضعیت و گرانی قیمت‌ها، واردات، شرایط موجود قیمت‌ها و اقدامات انجام شده برای تامین مایحتاج ضروری مردم به نمایندگان در مجلس حاضر می‌شوند.»
همچنین قرار است در نشست علنی روز یکشنبه، اول مرداد عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون مسایل مربوط به وضعیت اشتغال در کشور و حوزه تعاون به نمایندگان مجلس توضیحاتی ارایه می کند./انتخاب


ویدیو مرتبط :
مسابقه آغاز شد (ماه مبارک رمضان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح تشدید کنترل بهداشت اماکن در ماه رمضان آغاز شد



اخبار,اخباراجتماعی  ,طرح تشدید کنترل بهداشت اماکن

طرح تشدید کنترل بهداشت اماکنی مانند رستوران‌ها، مراکز عرضه غذا، مراکز تفریحی و پارک‌ها ویژه ماه مبارک رمضان از چهارشنبه ٢٧ خرداد آغاز شد.

محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این مطلب به ایرنا گفت: این طرح به مدت یک ماه تا پایان ماه رمضان ادامه دارد و به‌طور میانگین ٢‌هزار تیم سیار برای بازرسی و کنترل این اماکن فعالیت دارند.


او با یادآوری این‌که اجرای این طرح به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است، گفت:  بازرسان بهداشت در ساعات قبل و بعد از افطار بهداشت رستوران‌ها و مراکز تفریحی را کنترل می‌کنند و از سوی دیگر نیز افزایش نمونه‌برداری‌های مواد غذایی مانند آش و حلیم در دستورکار فعالیت این بازرسان قرار گرفته است.


او اظهار داشت:  در اجرای این طرح، کنترل ویژه‌ای روی قنادی‌ها می‌شود تا محصولات آنها به‌ویژه زولبیا و بامیه دارای شرایط بهداشتی لازم باشند و به‌طورمثال استفاده روغن در این محصول با رعایت اصول بهداشتی صورت گرفته باشد.


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت:  همچنین بازرسی‌های بهداشتی بر مراکز تفریحی آبی و استخرها بعد از افطار در دستور کار قرار گرفته است و پارک‌ها و مراکز تفریحی نیز از نظر بهداشت آب شرب، بهداشت مواد غذایی رستوران و بوفه‌های داخل آنها و مدیریت پسماند و زباله کنترل می‌شوند. فرهادی افزود:  بازرسان بر رستوران‌هایی که فعالیت آنها تا سحر ادامه داشته باشد نیز نظارت خواهند داشت و به‌طور کلی پوشش‌های نظارتی این اماکن در ماه رمضان افزایش یافته است. او گفت: کنترل‌های بهداشتی به‌ویژه بر غذاهای محلی و خاص مانند رشته خشکار، زولبیا و بامیه، آش و حلیم تشدید می‌شود.


او با اشاره به وجود حدود ٥‌هزار و ٩٠٠ بازرس بهداشتی در سراسر کشور گفت: مردم در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی اماکن در ماه رمضان می‌توانند با سامانه پاسخگوی ١٤٩٠ تماس بگیرند و شکایات خود را مطرح کنند.

 

 اخبار  اجتماعی  -  شهروند