اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تشخیص بیماری‌های ریوی با گوشی!


دانشمندان دانشگاه واشنگتن ابزاری تولید کرده‌اند که به طور دقیق عفونت ریه را تنها با یک تماس تلفنی ساده اندازه‌گیری می‌کند.

ایسنا: دانشمندان دانشگاه واشنگتن ابزاری تولید کرده‌اند که به طور دقیق عفونت ریه را تنها با یک تماس تلفنی ساده اندازه‌گیری می‌کند.

تشخیص بیماری‌های ریوی با گوشی!

ناوری SpiroCall بر روی همه گوشی‌های تلفن همراه با استفاده از یک کانال استاندارد تلفن بجای اینترنت برای دسترسی ساکنان کشورهای در حال توسعه که از آسم، فیبروز کیستی یا سایر بیماری‌های مزمن ریوی رنج می‌برند، قابل اجرا است.

با SpiroCall همه افراد می‌توانند از هر نوع تلفن هوشمند، ساده، تلفن ثابت و عمومی برای شماره‌گیری 1-800 استفاده کرده و با فوت کردن در گوشی، از شبکه تلفن برای آزمایش عفونت ریه خود بهره ببرند.

بیماران باید یک نفس عمیق کشیده و آن را با سرعت و محکم درون گوشی فوت کنند. تلفن سپس صدا و فشار را تشخیص داده و داده‌ها را به یک سرور مرکزی می‌فرستد که از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای تبدیل شدن به سنجش‌های استاندارد عملکرد ریه استفاده می‌کند.

این پروژه از سال 2012 آغاز شد که در آن زمان تنها یک برنامه تلفن هوشمند موسوم به SpiroSmart بود. از آن زمان تاکنون، محققان داده‌های بیش از 4000 بیمار را در آمریکا، هند و بنگلادش جمع‌آوری کردند.

اگرچه کیفیت صوتی در زمان تماس تلفنی خیلی بالا نیست اما این سیستم چندین الگوریتم رگرسیون را با هم ترکیب می‌کند تا برآوردهای قابل اطمینان ارائه کرده و نتایج با 6.2 درصد تفاوت نسبت به آزمایشات اسپیرومتر بالینی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها را نمایش دهند.

این دستگاه پزشکی هنوز مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا برای ورود به بازار قرار نگرفته است.


ویدیو مرتبط :
بیماری خطرناک و مسری سل ریوی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راههای تشخیص بیماری ایدز-مراحل بیماری




 

با کاهش قدرت سیستم دفاعی به مرور زمان بدن آماده ابتلا به عفونتها و سرطانهایی می شود که به طور معمول در مردم عادی دیده نمی شوند ، این بیماریها بصورت بیماریهای ریوی ، اسهالهای شدید و مزمن ،‌ تبهای طولانی ، کاهش وزن ،‌ اختلالات شخصیتی،‌ بیماریهای مغزی وپوستی خود را نشان می دهند که درنهایت منجر به مرگ فرد مبتلا خواهد شد.

 

● علائم اصلی ایدز:


▪ كاهش وزن بیشتر از ۱۰ درصد

▪ اسهال مزمن بیشتر از یك ماه

▪ تبهای متناوب یا ثابت بیش از یك ماه

 

● علائم فرعی:


▪ سرفه پایدار به مدت بیش از یك ماه

▪ عفونت پوستی منتشر همراه با خارش

▪ تبخالهای عود كننده

▪ برفك دهانی

▪ عفونت تبخالی مزمن پیشرونده و منتشر

▪ بزرگ شدن عمومی غدد لنفی آلودگی به ویروس ایدز دلیل ابتلا به بیماری ایدز نیست ولی سرانجام تقریباً بطوراجتناب ناپذیری به بیماری ایدز منتهی می شود.

یكی از اولین راه های شناخت یك بیماری، شناخت علائم و مراحل مختلف سیر بیماری است. با این شناسایی می توان از گسترش و توسعه بیماری در مراحل اولیه پیشگیری نمود. علائم آلودگی بیماری ایدز بسیار پیچیده است و دارای مراحل چندی است كه الزاماًهمه آنها در افراد آلوده مشاهده نمی شود.

 

این مراحل عبارتند از:

 

 

● مرحله اول عفونت حاد:


در اغلب موارد در صورتی كه تعداد كافی ویروس ایدز وارد بدن فردی شود ، بعد از چند هفته علائمی نظیر تب ، گلودرد،بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات ، سر درد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ، كاهش وزن، اسهال و گاهی دانه های جلدی و یا تظاهرات عصبی ظاهر میگردد. این علائم اختصاصی نبوده و شباهت كاملی با نشانه های بسیاری از بیماریهای دیگر دارد. چون خود بخود ظرف یك تا دو هفته بهبودی حاصل میگردد ، كمتر اتفاق می افتد كه بیماری دراین دوره تشخیص داده شود. بعلاوه از هنگام ورود ویروس ایدز تا مثبت شدن نتیجه آزمایشگاهی كه نشانگر آلودگی فرد است حدود ۲ تا ۱۲ هفته و گاهی تا۱۶ ماه طول می كشد. در این فاصله زمانی ، فرد، آلوده بوده و ممكن است سایرین را آلوده كند.

 

 

● مرحله دوم بدون علامت:


پس از بهبودی خود بخودی مرحله حاد، بیمار وارد مرحله بدون علامت می شود كه بر حسب نوع ویروس آلوده كننده از۱۰تا ۱۷ سال طول می كشد. در این مدت شخص آلوده هیچگونه علامتی از بیماری را بروز نمی دهد و به ظاهر كاملاً سالم است ولی برای دیگران آلوده كننده می باشد. این مرحله نزد كودكان كوتاهتر است و در این مرحله شخص دیگران را مبتلا می كند. در این دوره آزمایش خون مثبت است. كنترل انتشار ویروس در این مرحله مشكل می باشد.

 

 

● مرحله سوم بزرگی منتشر و پایدار غدد لنفاوی:


دراین مرحله غدد لنفاوی به صورت بزرگ شده و به شكل قرینه و بدون درد در بیش از دو نقطه بدن بجز ناحیه كشاله ران ظاهر می شود حداقل ۳ماه باقی می مانند.

 

 

● مرحله چهارم مرحله قبل از ایدز و حالات وابسته به ایدز:


قبل از بروز علائم نهایی ایدز در بیمار ، عوارضی ظاهر می شود كه به آن علائم مربوط به ایدز می گویند و عبارتند از

▪ كاهش وزن بیشتر از۱۰درصد وزن سابق

▪ اسهال به مدت بیشتر از یك ماه

▪ تب به مدت بیشتر از یك ماه

▪ عرق شبانه

▪ خستگی، بی حالی و ضعف

این علائم را مقدمه استقرار كامل ایدز كه پایان طیف بیماری می باشد ، به حساب می آورند. در برخی موارد، بی قراری، بی اشتهایی، دل درد، سردرد وجود دارد و تغییرات عصبی منجر به از دست دادن حافظه و آسیب اعصاب محیطی می شود. این علائم معمولاً متناوب است ولی كاهش وزن در اكثر بیماران وجود دارد و پیشرونده هم می باشد. بسیاری از بیماران در این مرحله دچار ضایعات پوستی، مخاطی و ضایعات دائم و یا عود كننده دهنی و یا ناحیه تناسلی به علت ویروسهای مختلف می شوند.

 

 

● مرحله پنجم ایدز:


ایدز به مرحله نهایی آلودگی ایدز گفته میشود. در این مرحله به علت كاهش شدید قدرت دفاعی بدن، شخص، مستعد ابتلا به بسیاری عفونتهای و سرطانها می شود كه علائم بسیار متنوعی دارند و درنهایت بیمار را از پای در می آورند.