اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تسهیلات پرداختی مسكن كاهش یافت



اخبار,اخباراقتصادی, تسهیلات  بانکی مسكن

پرداخت تسهیلات مسكن از سوی مجموع بانك‌ها و موسسات كشور 2.7 درصد كاهش یافته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، پرداخت تسهیلات بخش مسكن علاوه بر بانك مسكن از سوی دیگر بانك‌ها و موسسات مالی و اعتباری كشور نیز انجام می‌شود كه به دلیل شرایط سهل‌الوصول‌تر و مبالغ بالاتر، گرایش افراد به موسسات مالی و اعتباری برای دریافت تسهیلات بیش از بانك مسكن است.

جدیدترین آمار اعلامی هم این موضوع را تایید می‌كند. در سال 1392 مجموع تسهیلات پرداختی بانك مسكن به بخش ساختمان و مسكن 115 هزار میلیارد ریال برآورد شده است كه در مقایسه با پرداختی‌های كل شبكه بانكی 40 درصد محاسبه می‌شود.

از دیگر سو مبلغ پرداختی بانك مسكن برای تسهیلات مسكن و ساختمان در سال 1392 حكایت از افت 14.1 درصدی پرداختی‌ها دراد در حالی كه شبكه بانكی در این سال مجموع پرداختی های مسكنی‌اش 8.7 درصد افزایش یافته است. بنابراین با احتساب افت وام بانك مسكن، می‌توان گفت پرداخت تسهیلات مسكن از سوی مجموع بانك‌ها و موسسات كشور 2.7 درصد نسبت به سال 1391 كاهش یافته است.

نسبت‌ها اما در سال 1391 كاملا متفاوت بوده است به طوری كه در این سال اولا سهم بانك مسكن از كل پرداختی‌ها در این بخش به بیش از 50 درصد رسیده بود و بانك مسكن بیشتر از نیمی از تسهیلات اعطا شده به ساختمان و مسكن را خود پرداخت كرده بود و دوم اینكه میزان پرداخت تسهیلات بانك مسكن 6.5 درصد رشد یافته بود حال آنكه تسهیلات مسكنی سایر بانك‌ها و موسسات كشور با افت 22.6 درصدی مواجه شده بود.

به این ترتیب در سال 1392 وضعیت بانك مسكن چه از لحاظ میزان پرداختی‌ها در بخش تسهیلات ساختمان و مسكن و چه از لحاظ سهم این پرداخت‌ها با افت همراه بوده است. براساس آمار افت سهم بانك مسكن در سال 1392، 10.6 واحد درصد محاسبه می‌شود.

عدم دستور پرداخت در سال جدید
بانك مسكن به عنوان بانكی تخصصی در این حوزه وظیفه تامین مالی خریداران مسكن را برعهده دارد. به همین دلیل در سال‌های فعالیت خود حساب‌های ویژه‌ای نیز برای مشتریان خود تدارك دیده تا از طریق آن بخشی از نیازها را پاسخگو باشد.

یكی از این حساب‌ها نیز حساب مسكن جوانان است كه با واریز سپرده مشخص ماهانه توسط صاحب حساب، ظرف 15 سال، 75 میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌شود. اما بررسی میدانی خبرنگار تابناك نشان می‌دهد افتتاح حساب جوانان فعلا در دستور كار بانك قرار ندارد و برای انجام باید ابلاغیه جدید صادر شود.

 اخباراقتصادی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
افزایش تسهیلات پرداختی بانک ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش21درصدی تسهیلات پرداختی بانك‌مسكن



 اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی, بانك مسكن

مدیر طرح و برنامه بانك مسكن از افزایش حجم تسهیلات پرداختی این بانك خبر داد و گفت: میزان پرداخت این تسهیلات در 11 ماه نخست سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال 1393 رشد 21 درصدی داشته است.

محمدحسن مرادی افزود: بانك مسكن از ابتدای سال 1394 تا پایان بهمن ماه همین سال 95 هزار و 400 میلیارد ریال ( ٩ هزار و 540 میلیارد تومان) تسهیلات به غیر از مسكن مهر برای خرید و یا ساخت مسكن به متقاضیان پرداخت كرد. این رقم در 11 ماهه سال 1393 به میزان 79 هزار میلیارد ریال (هفت هزار و ٩٠٠ میلیارد تومان) بوده است.


به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی بانك مسكن، مدیر طرح و برنامه بانك مسكن اظهار داشت: این میزان تسهیلات برای خرید و ساخت 340 هزار و 981 واحد مسكونی در سراسر كشور پرداخت شده است.


مرادی رشد دو رقمی پرداخت تسهیلات مسكن در ١١ ماه نخست سال گذشته را مدیون افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسكن در نیمه دوم سال گذشته عنوان كرد.


وی گفت: از كل تسهیلاتی كه بانك مسكن در ١١ ماه سال گذشته به بخش مسكن پرداخت كرد، 28 هزار و 500 میلیارد ریال( 2 هزار و 850 میلیارد تومان) به 93 هزار و 476 نفر از متقاضیان خرید مسكن پرداخت شد كه این حجم تسهیلات به لحاظ تعداد نزدیك به ٢٠ درصد نسبت به مدت مشابه سال 1393 كاهش داشته، اما به لحاظ حجم ریالی تسهیلات، تغییر چندانی نداشته است.


مدیر طرح و برنامه بانك مسكن همچنین گفت: در مدت مذكور 34 هزار و 460 میلیارد ریال (٣ هزار و ٤٤٦ میلیارد تومان) از كل 95 هزار و 400 میلیارد ریال(٩ هزار و 540 میلیارد تومان) تسهیلاتی كه بانك مسكن به این بخش پرداخت كرد، در قالب تسهیلات ساخت به سازنده ها ارایه شد كه این حجم تسهیلات صرف احداث ١٠٠ هزار و 376 واحد مسكونی شده است كه در مقایسه با مدت مشابه سال 1393 بیش از 22 درصد افزایش دارد.


به گزارش ایرنا، سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن در اوایل نیمه دوم سال گذشته با احتساب تسهیلات جعاله، در تهران از 450 میلیون ریال به 700 میلیون ریال (٤٥ میلیون به ٧٠ میلیون تومان) افزایش پیدا كرد تا قدرت خرید متقاضیان مسكن در سراسر كشور تقویت شود.


 اخبار اقتصادی -  ایرنا