اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترکیه: اختلاف با روسیه به گاز نکشد


معاون نخست وزیر ترکیه گفت که امیدوار است تنشها در روابط ترکیه و روسیه بدون استفاده از تحریم‌های اقتصادی حل و فصل شود.

خبرگزاری ایسنا: معاون نخست وزیر ترکیه گفت که امیدوار است تنشها در روابط ترکیه و روسیه بدون استفاده از تحریم‌های اقتصادی حل و فصل شود.

نعمان کورتولموش معتقد است: عرضه گاز طبیعی روسیه به ترکیه تحت تاثیر افزایش تنش‌ها در روابط دو کشور پس از انهدام جنگنده روسی توسط ترکیه قرار نخواهد گرفت.

وی درباره توقف احتمالی عرضه گاز روسیه به ترکیه گفت: با توجه به جایگاه بزرگ و مهم روسیه به عنوان تامین‌کننده گاز طبیعی، نه روسیه و نه ترکیه هیچ اقدامی که مانع جریان گاز روسیه به بازار‌های اروپایی از طریق ترکیه شود انجام نخواهند داد.

معاون نخست وزیر ترکیه افزود: تنش در روابط ترکیه و روسیه بدون استفاده از تحریم‌های اقتصادی می‌تواند حل و فصل شود.


ویدیو مرتبط :
اعتراض ترک ها به رجب طیب اردوغان قطع گاز روسیه به ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روسیه، ترکیه را به شورای امنیت کشاند/ شدت گرفتن اختلاف میان جمهوری خواهان آمریکا



 اخباربین الملل   ,خبرهای بین الملل ,حملات ترکیه به  سوریه

بررسی موضوع حملات ترکیه به خاک سوریه در شورای امنیت سازمان ملل، ارتباط عربستان سعودی با گروه های تروریستی و افراطی حاضر در سوریه، تأکید نخست وزیر عراق بر مخالفت با استقلال اقلیم کردستان، ادعای وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره تلاش کشورهای عربی برای دستیابی به سلاح هسته ای و شدت گرفتن اختلافات میان نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص دارد. یکی از مهمترین محورها در این چارچوب، طرح موضوع حملات ترکیه به خاک سوریه در شورای امنیت است. به نوشته «راشا تودی»، روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خواسته امروز نشستی را برای رایزنی درباره اقدام ترکیه به بمباران اهدافی در خاک سوریه، برگزار کند. روسیه از حملات نظامی ترکیه به مواضع «یگان‌های مدافع کُرد»، که بخشی از اراضی تحت اشغال تروریست‌ها را تحت کنترل خود درآوده، ابراز نگرانی کرده است. یک دیپلمات روس، روز دوشنبه در پیامی الکترونیکی به دیگر دیپلمات‌های شورای امنیت ضمن درخواست برای تشکیل نشست این شورا، اعلام کرده که «هیأت روسیه به شدت نگران اعمال زور ترکیه علیه خاک سوریه است». انتظار می‌رود نشست غیر علنی شورای امنیت درخصوص سوریه، صبح سه‌شنبه بپس از نشستی برای بررسی اوضاع انسانی یمن، برگزار خواهد شود.

*****

در مطلبی دیگر مرتبط با سوریه، روزنامه «تایمز» به بیان ارتباطات عربستان سعودی با گروه های تروریستی در سوریه پرداخته و وهابیت را عامل اصلی و منشأ افراط گرایی در جهان دانسته است. این روزنامه با بیان اینکه عربستان پشتیبان گروه تروریستی «احرار الشام» در سوریه است، نوشت: «وهابیت سرچشمه افراط گرایی در جهان است». این روزنامه می افزاید پارلمان اروپا بر این باور است که وهابیت -که ایدئولوژی دینی عربستان است- منشأ افراط گرایی در جهان می‌باشد و بسیاری از افراط گرایان به ویژه اعضای «القاعده» برای توجیه عملیات‌های خود از این ایدئولوژی الهام گرفته‌اند. در این مطلب ضمن اشاره به پشتیبانی عربستان از احرار الشام، اشاره شده که سعودی‌ها نگران اقدامات تروریستی شهروندان خود پس از بازگشت از سوریه به عربستان هستند.

*****

اما در کشور همسایه سوریه، یعنی عراق، مخالفت دوباره نخست وزیر این کشور با طرح موضوع استقلال منظقه کردستان، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش «السومریه نیوز»، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، با بیان اینکه «هیچ منفعتی برای کُرد‌ها در برگزاری همه پرسی برای جدایی از عراق نمی‌بینم»، برگزاری این همه پرسی را «عقد‌ه‌ اضافه» خواند که اوضاع را متشنج‌تر می‌کند. العبادی با بیان اینکه مصلحت کرد‌ها و همه عراقی‌ها بودن در کنار هم است گفت: کردستان عراق از درآمدهای نفتی که صادر می‌کند برخوردار است، اما چرا شفافیتی درباره درآمدهای نفت اقلیم وجود ندارد؟ خست وزیر عراق روز پنج شنبه گذشته نیز در سخنانی گفته بود که کردستان بخشی از عراق بوده و امیدوارم همچنان باقی بماند.

*****

در مطلبی دیگر درباره منطقه، مطبوعات رژیم اسرائیل، از جمله «جروزالم پست»، اظهارت وزیر جنگ این رژیم را بازتاب داده اند که مدعی تلاش دولت های عربی برای دستیابی به سلاح هسته ای شده است. موشه یعلون مدعی شده کشورهای عرب منطقه در تلاش برای ساخت سلاح‌های اتمی هستند. یعلون بعد از دیدار با پادشاه اردن گفت رژیم اسرائیل نشانه‌هایی در دست دارد که نشان می‌دهند برخی از کشورهای عربی، فعالانه در تلاش برای ساختن سلاح‌های هسته‌ای هستند. وی ضمن ارتباط دادن این موضوع با ایران، اظهار داشته: «نشانه‌هایی می‌بینیم که این کشور‌ها در جهان عرب در حال آماده شدن برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی هستند و اینکه آن‌ها مایل نیستند در شرایطی که ایران کشوری در آستانه سلاح‌های هسته‌ای است، بیکار بنشینند».

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «رویترز» گزارشی از آخرین تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را منتشر کرده و به طور خاص به اختلافات نامزدهای جمهوری خواه در رقابت های مقدماتی این انتخابات پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تهدید کرده در صورتی که تد کروز، رقیب انتخاباتی اش، تبلیغات علیه را متوقف نکند، او را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد. وی همچنین بار دیگر مدعی شده کروز به دلیل متولد شدن در کانادا، شهروند آن کشور محسوب شده و صلاحیت رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا را ندارد. گفتنی است مارکو روبیو، دیگر نامزد جمهوری خواهان نیز اخیراً از کروز به سبب شیوه تبلیغات انتخاباتی اش انتقاد کرده و گفته: «کروز برای پیروزی در انتخابات حاضر است هر کاری انجام دهد و آمریکا تحمل دیدن سیاستمدارانی چون کروز را ندارد».

 

 اخبار  بین الملل  -  تابناک