اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترکیه ، اسرائیل را وارد فهرست دشمنان خود کرد



 

 

ترکیه ، اسرائیل را وارد فهرست دشمنان خود کرد

 

شورای امنیت ملی ترکیه با تجدید نظر در لیست کشورهای تهدید ترکیه ، برای نخستین بار در 6 دهه گذشته اسراییل را وارد لیست کشورهای تهدید کننده منافع  ترکیه کرد.

شورای امنیت ملی ترکیه با خارج کردن نام کشورهای سوریه ، ایران ، گرجستان ، ارمنستان و بلغارستان از لیست کشورهای تهدید کننده منافع ترکیه برای نخستین بار در تاریخ تشکیل دولت یهود نام دولت تل آویو را وارد لیست کشورهای تهدید کننده ترکیه قرار داده است.

این اقدام دولت آنکارا در پی  آن صورت می گیرد که روابط دو جانبه تل آویو – آنکارا پس از حمله کماندوهای اسراییلی به  کشتی مرمره در 31 می سال جاری میلادی  و کشتن 9 تن از شهروندان ترک در این حمله ، در بدترین شرایط تاریخی خود قرار دارد.

آنکارا خواهان عذرخواهی دولت تل آویو،  جبران خسارات وارده و رفع محاصره غزه شده است و این در حالی است که دولت تل آویو تا کنون بابت حمله به کاروان آزادی غزه از ترکیه عذرخواهی نکرده است و به تلاش های جامعه جهانی برای تشکیل کمیته تحقیق بین المللی درباره حادثه 31 می سال جاری پاسخ منفی داده است.

شورای امنیت ملی ترکیه موقعیت کشورهای دوست ، همسایه و تهدید ترکیه را به پیشنهاد وزارت امور خارجه مورد تجدید نظر قرار داده است و اعتبار این ارزیابی پنج ساله خواهد بود.

همچنین بر اساس این گزارش با وجودی که ترکیه در موقعیت کشور ارمنستان به عنوان کشور تهدید کننده تجدید نظر کرده و این کشور را وارد لیست کشورهای همسایه کرده است ، اما آنکارا ترجیح داده است تا همچنان دولت یونان را در لیست کشورهای تهدید کننده نگاه دارد.

در ارزیابی شورای امنیت ملی ترکیه از تهدید زایی اسراییل برای ترکیه آمده که اقدامات دولت تل آویو می تواند سرمنشا ایجاد یک رقابت تسلیحاتی در میان کشورهای منطقه شود . در این ارزیابی همچنین بر ضرورت عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای تاکید شده است.

در این ارزیابی همچنین دو تهدید جدی دیگر منافع ترکیه ، گرمایش جهانی و تروریسم ذکر شده است.

شورای امنیت ملی ترکیه که عالی ترین نهاد تصمیم گیراین کشور در زمینه مسایل نظامی وامنیتی است مسئولیت تصمیم گیری درباره مسایلی چون سیاست های مربوط به جنگ و صلح و دیگر رویکردهای امنیتی دولت آنکارا را بر عهده دارد که ترکیبی از مسئولان کابینه و نظامیان ارتش است.

اداره جلسات این شورا با رییس جمهوری ترکیه است ، اما رییس جمهوری تنها به عنوان یک عضو این شورا جلسات را اداره می کند..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
اگر سوریه با ترکیه و...وارد جنگ شود ایران وارد عمل می شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه اسرائیل:‌ ترکیه مثل ایران در آستانه انقلاب آیت الله خمینی است



مقایسه ترکیه با ایران در آستانه انقلاب اسلامی .دویچه وله - آویگدور لیبرمن، وزیر امورخارجه اسراییل شرایط کنونی ترکیه را یاد‌آور وضعیت ایران در آستانه انقلاب ۵۷ دانست.

 

به گفته لیبرمن قطع روابط دوستانه میان ترکیه و اسراییل گناهی است که متوجه‌ی سیاست‌های آنکارا می‌شود.

آویگدور لیبرمن، وزیر امورخارجه اسراییل در مقاله ای در روزنامه "جروزالم پست" با عنوان "ما نمی‌خواهیم کیسه بوکس ترکیه باشیم" می‌نویسد که اسراییل مایل به «گفت‌وگویی صریح و صادقانه» با احمد داوداوغلو، همتای ترک خود است. به گفته لیبرمن اتحاد ترکیه و اسراییل می‌تواند دوباره تجدید و از سر گرفته شود.

پیشتر وزیر امورخارجه راست‌گرای اسراییل درباره شکستن محاصره دریایی نوار غزه توسط کشتی‌های‌کمک‌رسانی ترکیه مدعی شده بود که این اقدام ریشه در مواضع اسلام‌گرایانه رهبران سیاسی ترکیه دارد.

لیبرمن در این مقاله  تصریح می‌کند که «تغییرات یکجانبه در مناسبات دو کشور ناشی از اقدامات آگاهانه ما نبوده، بلکه باید به عنوان نتیجه سیاست داخلی ترکیه قلمداد شود».

لیبرمن می‌افزاید: «متاسفانه رخدادهای اخیر در ترکیه یاد‌‌آور انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی به رهبری آیت‌الله روح الله خمینی در ایران است. ایران پیش از انقلاب یکی از متحدان نزدیک اسراییل محسوب می‌شد و مناسبات دو کشور در عرصه‌ی دولتی و مردمی بسیار مطلوب بود»..../عصر ایران