اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تركیه‌وافغانستان توافقنامه‌همکاری امضاکردند



اخبار,اخباربین الملل,توافقنامه‌همکاری تركیه‌ و افغانستان

 

 اخبار بین الملل -  در سفر رجب طیب اردوغان به كابل؛
تركیه‌ و افغانستان توافقنامه‌همکاری امضاکردند

 رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در دیدارش با اشرف غنی احمدزی رئیس‌جمهور افغانستان، موافقتنامه همکاری طولانی مدت امضا کرد.

احمدزی بعد از امضا این موافقتنامه به خبرنگاران گفت که مناسبات افغانستان و ترکیه حسنه است و همکاری و کمک این کشور با افغانستان در سالهای گذشته نیز قابل توجه بوده‌است. او گفت اولین اقدام ترکیه بازسازی مدرسه بهاالدین ولد زادگاه مولانا در ولایت بلخ است که بزودی آغاز خواهد شد. احمدزی گفت که قرار است ترکیه دانشگاه مولانا جلال الدین بلخی را در کابل ایجاد کند و همچنین بیمارستان علی‌آباد این شهر بازسازی کند.

احمدزی در ادامه گفت که صحبت امروز دو رئیس‌جمهور درباره وضعیت دنیای اسلام، نقش ترکیه در ایجاد تحکیم دموکراسی و اقتصاد مرفه در جهان اسلام بوده و به گفته او ترکیه مثال رفاه و ثبات در جهان اسلام است. رئیس جمهور افغانستان گفت: "برای ادامه همکاری دو کشور کابینه به کابینه، اداره به اداره و افراد خبره با خبره کار خواهند کرد تا درسهای اصلاحاتی را که ترکیه انجام داده تجربه کنیم و از تجارب ترکیه بیاموزیم." او افزود که 'روند قلب آسیا' و تلاش های دوامدار ترکیه برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه نیز موضوع دیگر مورد صحبت دو کشور بود.

احمدزی با استقبال از این طرح ترکیه گفت: "با درنظر گرفتن نقش سازنده توسط پاکستان، ما از این طرح استقبال میکنیم و امیدواریم به تدریج دستاوردهای مشخص داشته باشد." رئیس جمهوری افغانستان در ادامه گفت که افغانستان به عنوان یک کشور محاط به خشکه تلاش می کند که به یک پل خشک ارتباطی از راه ترکمنستان و دریای خزر به ترکیه وصل شود. او با اشاره به اینکه افغانستان در نظر دارد که راه‌های ترانزیتی خود را استحکام ببخشد و ترکیه نیز ایجاد مدیریت هوایی و دیگر زمینه‌های ترانسپورتی این کشور را همکاری خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه نیز گفت که همکاری افغانستان و ترکیه ایجاب می‌کند که مردم ترکیه در خدمت مردم افغانستان قرار داشته باشند. اردوغان افزود که جمهوری ترکیه ساخت فرودگاه بین المللی کابل را به عهده گرفته است. اردوغان از روند سه جانبه استانبول میان افغانستان، پاکستان و ترکیه یاد کرده و گفت: "در این نشست توافق کردیم که این روند دوباره از سر گرفته شود؛ چون هر گونه مشکل که بین افغانستان و پاکستان باشد، نمی خواهیم آینده را به مخاطره اندازد."

او افزود که بدون همکاری پاکستان انتخابات افغانستان نمی توانست بدون مشکل برگزار شود و این کشور در زمان انتخابات به به تروریستها اجازه نداد تا از مرزهایش عبور کند. اردوغان تاکید کرد که نتایج نشست ترکیه، پاکستان و افغانستان با گذشت زمان مشخص خواهد شد. او افزود که ترکیه تلاش دارد تا اداره سرمایه گذاری این کشور فعالیت خود را در افغانستان آغاز کند و علاوه بر آن برای محصولات زراعتی افغانستان در ترکیه بازاریابی شود.

اکنون روابط تجاری افغانستان و ترکیه سالانه به ۳۰۰ میلیون دلار می رسد و اردوغان تاکید کرد که وزرای ترکیه در زمینه زیربنایی همانند استخراج نفت، تحقیقات روی ذخایر نفتی افغانستان و زراعت با همتایان افغان خود کار خواهند کرد. ترکیه یکی از حامیان مهم افغانستان در مبارزه با تروریسم و بازسازی ویرانی‌های سه دهه جنگ در این کشور شمرده می‌شود. این کشور ۳۹۳ سرباز در افغانستان دارد، ولی این سربازان شرکت چندانی در میدان‌های نبرد نداشته‌اند، به همین دلیل، نیروهای ترک در افغانستان تلفات جنگی نداشته‌اند.

از سالها پیش به این سو ترکیه در تلاش بهبود روابط بین افغانستان و پاکستان بوده و تا حال چند دور مذاکرات سه جانبه بین رهبران سه کشور در آنکارا برگزار شده است. ترکیه با افغانستان روابط تاریخی دارد و با پاکستان هم از چند دهه پیش روابط استراتژیک داشته است. رهبران ترکیه خواسته‌اند که با استفاده از همین روابط کشور خود، میان کابل و اسلام‌آباد میانجی‌گری کنند.


اخبار بین الملل -  بهار نیوز


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: آمانو در سفر به تهران توافقنامه چارچوب همکاری امضا می‌کند



برنامه هسته‌ای ایران,آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:
آمانو در سفر به تهران توافقنامه چارچوب همکاری امضا می‌کند

یکی از منابع نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد مدیرکل آژانس در حین سفر خود به ایران در ۱۹ و ۲۰ آبان‌ماه با ایران توافقنامه چارچوب همکاری امضا می‌کند.

به گزارش فارس به نقل از صدای روسیه، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای امضای یک توافقنامه چارچوب همکاری بین ایران و آژانس در 10 و 11 نوامبر (19 و 20 آبان ماه) در حین سفر به تهران، آماده می‌شود.

یکی از منابع نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی این خبر را اعلام کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز 10 نوامبر (19 آبان ماه) به دعوت مقامات ایرانی وارد تهران می‌شود و روز 11 نوامبر (20 آبانماه) درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگوهایی را انجام می‌دهد.

یکی از مقامات نزدیک به آژانس اعلام کرد: آمانو برای امضای توافقنامه چارچوب همکاری در تهران آماده می‌شود. این مسئله به ما فرصت می‌دهد که بگوییم که گفت‌وگوهای ژنو واقعاً پیشرفت‌هایی داشته است.

اوایل روز جمعه، وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، انگلیس، و آلمان وارد ژنو شدند تا درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگوهایی را انجام دهند.

بر اساس این گزارش، صبح امروز، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و هیأتی از چین نیز قرار است وارد ژنو شوند.

بر اساس این گزارش، بعد از دو روز مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو، طرفین حاضر در این نشست به موضوعات بسیار حساسی رسیدند که نیازمند حضور شخصی وزرای خارجه این کشورها بود.

/فارس