اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترشح هورمون محبت مادرانه هنگام زایمان طبیعی



 اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی, وزیر بهداشت

مشاور وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشكی در امور توانبخشی گفت: زایمان طبیعی با ترشح هورمون محبت مادر همراه است و میزان اختلال اوتیسم یا درخودماندگی در نوزدانی كه از طریق سزارین به دنیا می‌آیند، 20درصد بیشتر است.

محمد تقی جغتایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ژنتیك و عوامل محیطی بر رشد مغزی جنین تاثیر می‌گذارد، نقش عوامل محیطی بسیار بیشتر است و مسائلی مانند استرس دوران بارداری مادر، فشار زایمان، زایمانهای سخت و نرسیدن اكسیژن به نوزاد در بروز اختلالات رشد مغزی نوزادان موثر است.


وی گفت: تحقیقات نشان داده است كه سزارین در بروز اختلال اوتیسم در نوزادان موثر است و میزان شیوع اختلال اوتیسم یا اختلال در خودماندگی در كودكانی كه از طریق سزارین به دنیا می‌آیند، 20درصد بیشتر از نوزادانی است كه با زایمان طبیعی متولد می‌شوند.


این متخصص علوم اعصاب درباره علت این عارضه توضیح داد: دلیل این مسئله این است كه در زایمان طبیعی، هورمونی در بدن مادر ترشح می‌شود كه هورمون اكسیتوسین یا هورمون محبت مادرانه است.


وی افزود: ترشح این هورمون هم به مادر آرامش می‌دهد و استرس را از او دور می‌كند و هم از طریق جفت به جنین منتقل می‌شود و میزان استرس نوزاد را هم كم می‌كند.


جغتایی گفت: وقتی نوزاد از طریق سزارین به دنیا می‌آید، چون مادر و كودك هیچكدام آ‌ماده نیستند، هنگامی كه جنین از دنیایی به دنیای دیگر وارد می‌شود، هورمون كورتیزول ترشح می‌شود كه هورمون استرس است.


وی افزود: ترشح این هورمون استرس نوزاد را بالا می‌برد و باعث عوارضی در سیستم عصبی نوزاد می‌شود.


مشاور وزیر بهداشت اضافه كرد: البته سزارین در برخی موارد كه علل فیزیولوژیك و پزشكی دارد مانند كوچك بودن لگن مادر یا نچرخیدن سر نوزاد و .. باید انجام شود اما مورد آن زیاد نیست.


آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد، بیش از 50‌درصد زایمانها در ایران به روش سزارین انجام می‌شود و این میزان در بیمارستانهای خصوصی بالای 75 درصد است در حالی بر اساس استانداردهای جهانی میزان موارد سزارین در كشورها نباید از 15 درصد كل زایمانها بیشتر باشد.


سالانه حدود یك میلیون و 500 هزار نفر در كشور متولد می‌شوند.

 

 اخبار  پزشکی  -   ایرنا 


ویدیو مرتبط :
درباره تستوسترون و راه های افزایش ترشح این هورمون با ورزش و به صورت طبیعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقایسه ای بین سزارین و زایمان طبیعی



 

مقایسه ای بین سزارین و زایمان طبیعی


 زایمان به دو صورت طبیعی و غیر طبیعی انجام می‌ گیرد كه سزارین روش غیر طبیعی است.

زایمان به روش سزارین در صورتی انجام می‌ گیرد كه جان مادر و نوزاد در خطر باشد. سزارین عمل جراحی بزرگی است كه تمام عوارض اعمال جراحی را دارد.


 یك عمل سزارین نیازمند تجهیزات، نیروهای متخصص از قبیل متخصص زنان، بیهوشی و جراح است و این عمل هزینه بسیاری را برای بیمار و بیمارستان در بردارد.



عفونت و خونریزی در زنانی كه زایمان به روش سزارین انجام می ‌گیرد، نسبت به كسانی كه به صورت طبیعی زایمان می ‌كنند، بیشتر است.



زنانی كه به صورت غیر طبیعی زایمان می‌ كنند تا مدت‌ ها نمی ‌توانند، كارهای خود را انجام دهند.



عفونت و خونریزی در زنانی كه زایمان به روش سزارین انجام می ‌گیرد، نسبت به كسانی كه به صورت طبیعی زایمان می ‌كنند، بیشتر است.



در سزارین با این كه تاریخ دقیق زایمان مشخص می ‌شود، ولی ممكن است، اشتباهی صورت گیرد و بچه نارس به دنیا بیاید.



درد در زایمان طبیعی، بعد از آن، از بین می‌ رود؛ به طوری كه فاصله شروع زایمان تا پایان آن درد وجود دارد و بعد از زایمان درد بسیار كم است.



با روش‌ هایی دردهای زایمان طبیعی را می‌ توان كاهش داد كه از مهمترین آن ها می ‌توان به مواردی چون استفاده از ماساژ، انجام زایمان در محلی كه فرد در آن احساس راحتی كند به طوری كه خلوت مادر رعایت شود و اجازه ورود یك نفر همراه در اتاق زایمان، اشاره کرد.

 

نوزاد

 

روش ‌های متفاوتی چون روش ‌های غیردارویی و دارویی برای كاهش درد زایمان در یك زایمان طبیعی به كار می ‌روند.



متداول ترین روش غیردارویی عبارت است از آماده سازی روانی بیمار قبل از زایمان كه در این روش با آموزش صحیح نحوه تنفس و تمركز زیاد، احساس درد كاهش می ‌یابد.



اساس آن بر این واقعیت است كه اضطراب و ناآشنایی با مراحل زایمان، درد را تشدید می ‌كند و از این رو حمایت روانی از بیمار، درد را كاهش خواهد.



درد زایمان طبیعی به صورت مداوم نیست، ممكن است 30 ثانیه تا 60 ثانیه مادر درد داشته باشد و 2 دقیقه بدون درد باشد.


تحقیقات در بیشتر كشورهای پیشرفته بیانگر این است كه زایمان‌ های طبیعی بهتر از زایمان ‌های سزارین است. 85 درصد از زایمان ‌ها طبیعی است و 5 تا 15 درصد به خاطر حفظ جان مادر و نوزاد باید به صورت سزارین انجام شود.


میزان خونریزی زنان بعد سزارین 2 برابر زایمان طبیعی است و احتمال عفونت زنان بعد عمل سزارین بسیار بیشتر از زایمان طبیعی است.



برای زایمان سزارین باید مركزی با تمام تجهیزات كامل وجود داشته باشد. در یك اتاق عمل معمولی نمی ‌توان این كار را انجام داد. اگر مادری به داروی بیهوشی حساس باشد ممكن است عوارضی برای آن به وجود آید و احتمال ایجاد عوارض وابسته به بیهوشی، در سزارین خیلی بیشتر از زایمان بدون درد است.



ممكن است كه پس از عمل زایمان، عوارض ریوی در مادر به وجود آید و هم آغوشی مادر و نوزاد در عمل سزارین به خوبی برقرار نمی شود.



زنی كه عمل سزارین انجام می‌دهد 5 تا 10 روز بعد از زایمان قادر به انجام كارهای شخصی خود نیست.



طبق آماری كه در سال 86 وجود دارد 40/5 درصد زایمان‌ ها در كشور ما به صورت سزارین و 59/4 درصد به صورت طبیعی بوده است.

منبع:tebyan.net