اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تردید در خرید دلار و سكه



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سفته‌بازی از نفس افتاد

تردید در خرید دلار و سكه

روند سرازیر شدن قیمت‌ها در روزهای پایانی سال در بازار ارز و سکه و انتظار برای کاسته شدن از شدت نوسان آن در ماه‌های ابتدایی سال آینده، تبدیل نقدینگی به ارز و سکه را با تردید مواجه کرده است.

خرید و فروش در بازار به‌صورت عادی جریان دارد و خبری از تقاضاهای سابق نیست. در این روزها تقریبا تعداد افرادی که درصدد گریز از ریسک بازار ارز و سکه هستند، به مراتب بیشتر شده است. به گفته برخی فعالان بازار، در این شرایط سفته بازی در بازار ارز و سکه از نفس افتاده است.

تردید در خرید ارز و سکه

 قیمت‌ها در بازار به افت و خیز محدود خود با جهت‌گیری کاهشی ادامه می‌دهند. بازار همچنان فارغ از هیاهو‌های متداول شاهد خرید و فروش‌های عادی است. تعداد فروشنده‌ها به مراتب بیشتر از خریداران است. در این روزها متقاضیان خرید ارز مسافرانی هستند که البته از آبان و آذر ماه تاکنون بخش عمده ارز مورد نیاز خود را ازبیم افزایش احتمالی قیمت‌ها روزهای پایانی سال، خریداری کرده‌اند.

بازار حواله‌های ارزی نیز مشتری زیادی ندارد و تقریبا ساعات کاری صرافان و برخی دلالان به ردو بدل کردن ارزهای خرد با هدف بهره‌گیری از سود خریدهای نقدی صرف می‌شود. دیروز نیز قیمت دلار در یک نوسان 30 تومان ارزان شد و دوباره 20 تومان افزایش یافت که در مجموع تا ساعت 15 در سطح 3440 تومان تثبیت شد. یورو 100 تومان ارزان شد و به 4570 تومان رسید.

در بازار سکه نیز قیمت هر قطعه تمام بهار آن در تابلوها تا 1 میلیون و370 هزار تومان افت کرد و 15 هزار تومان ارزان‌تر شد. نیم سکه نیز بین 700 تا 710 هزار تومان در خیابان فردوسی بر تابلوها فروخته می‌شد. ربع سکه نیز بین 425 تا 430 هزار تومان در بخش‌های مختلف عرضه شده است. قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز تا ساعت 15 تقریبا 133 هزار و 500 تومان اعلام شد.

این قیمت‌ها در حالی بر تابلوهای صرافان و سکه فروشان خیابان فردوسی نقش بسته بود که رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ساعات ابتدایی بازار قیمت‌های مختلفی را اعلام کرد.

قیمت‌های بازار از زبان رییس اتحادیه تهران

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره، سکه و صراف استان تهران از کاهش قیمت سکه و طلا نسبت به روز گذشته خبر داد.

احمد وفادار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قیمت انواع طلا و سکه در بازار اظهار کرد: روز چهار‌شنبه قیمت سکه تمام طرح قدیم یک میلیون و 330 هزار تومان، سکه تمام طرح جدید یک میلیون و 357 هزار تومان، نیم سکه 698 هزار تومان، ربع سکه 426 هزار تومان و سکه یک گرمی 308 هزار تومان بود. وی ادامه داد: همچنین هر گرم طلای 18 عیار 133 هزار و200 تومان، مثقال 17 عیار 577 هزار تومان و هر اونس طلای جهانی 1598 دلار و 10 سنت قیمت‌گذاری شده است. همچنین قیمت هر دلار در بازار 3370 تومان و هر یورو 4570 تومان است.

قیمت انواع ارز در مرکز مبادلات

نرخ دلار، یورو و پوند انگلیس در معاملات دیروز چهارشنبه مرکز مبادلات ارزی افزایش یافت. دیروز هر دلار آمریکا 24 هزار و 481 ریال، یورو 31 هزار و 918 ریال و پوند انگلیس 36 هزار و 570 ریال معامله شد.

همچنین هر فرانک سوئیس 25 هزار و869 ریال، کرون سوئد 3861 ریال و روبل روسیه 797 ریال معامله شد که نسبت به روز گذشته افزایش قیمت را نشان می‌دهد.در بازار ارزهای آسیای جنوب شرقی ین ژاپن و یوآن چین بالا رفتند و وون کره جنوبی مانند روزهای قبل ثابت ماند. به این ترتیب هر یکصد ین ژاپن 25 هزار و 600 ریال و یوآن چین 3939 ریال معامله شد و وون کره جنوبی در عدد 22هزار ریال ثابت ماند.

ارز کشورهای همسایه نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شد و به این ترتیب هر ریال قطر 6732 ریال، درهم امارات متحده عربی 6665 ریال و روپیه هند 452 ریال قیمت خوردند و فقط لیر ترکیه نسبت به روز گذشته کاهش قیمت داشت و 13 هزار و 578 ریال معامله شد.

فضای عمومی بازار بدون التهاب ادامه دارد و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها را نیز می‌توان از تردید خریداران فهمید. اینکه قیمت ارز در سال آینده چه جهتی به دنبال می‌کند، سوالاتی است که اغلب پرسیده می‌شود. نقدینگی افزایش یافته پایان سال قابلیت تبدیل به ارز، سکه و طلا را به عنوان نقدشونده‌ترین موارد سرمایه گذاری داراست.

از آنجا که اغلب به فکر سود بردن از

داد و ستد ارز و طلا هستند، در خرید آن نیز با تردید جدی مواجه شده‌اند. این نشان می‌دهد که چشم‌انداز کاهش قیمت‌ها همچنان تحت‌تاثیر عوامل روانی متداول بازار و اخبار مترتب بر آنها از قوت بیشتری برخوردار است.

تقریبا همه چیز از جمله خود دلار نیز در این ایام به نگاه‌ها، شعارهای انتخاباتی مدیریت اقتصادی، حضور رجال سیاسی قدیم و جدید و همچنین تعابیر تازه و نو از نیازهای دیپلماتیک بستگی یافته است.

قیمت طلا در بازارهای جهانی

روز گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی همچنان متاثر از افزایش تقاضای خرید فیزیکی درچین است. نرخ آن البته دیروز 4 دلار نسبت به قیمت روز سه‌شنبه افزایش داشت و به 1598 دلار رسیده بود و همچنان تحلیل‌ها بر محور وجود تقاضای خرید طلا از سوی چینی‌ها تمرکز دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف مواجهه با تورم و پوشش‌های ریسک خرید طلا را در دستور کاری خود قرار داده‌اند.

صندوق‌های سرمایه گذاری بازنشستگان نیز در این خریدها سهم قابل توجهی داشته‌اند. کارشناسان بانک HSBC افزایش تقاضای این موسسات برای خرید طلا در کشور چین را با توجه به افت تقاضای خریدهای فصلی چین موجب جهش قیمت طلا عنوان کرده‌اند.

به گفته این کارشناسان، میزان خرید طلا در بازار طلای شانگهای به عنوان شاخص خریدهای طلا در چین، در بالاترین سطوح قرار گرفته است.بنا براین گزارش، خریدهای فیزیکی در این کشور در ماه فوریه به مراتب بیشتر از مواقع دیگر بوده است.نرخ ین در مقابل دلار افزایش یافت

همچنین دیروز، نرخ ین در مقابل دلار پس از مواجه شدن با 3/0 درصد افزایش، از پایین‌ترین حد آن در 3 سال ‌و نیم گذشته، فراتر رفت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، روز چهارشنبه، نرخ ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا از پایین‌ترین حد آن در 3 سال‌و نیم گذشته بالاتر رفت.

این در حالی است که ین همچنان در مقابل احتمال اتخاذ سیاست تسهیل مالی توسط بانک مرکزی ژاپن، آسیب‌پذیر است. بر اساس این گزارش،‌ دلار پس از ثبت نرخ 96/71 ین در روز جمعه كه بالاترین حد آن در 3 سال‌و نیم گذشته بود به 95/76 ین نیز رسیده بود. یک تاجر در یک بانک اروپایی گفت: تغییری در روند شدید کاهش قیمت ین دیده‌ نمی‌شود.

در کوتاه مدت،‌ قیمت دلار در مقابل ین باز هم با کاهش همراه خواهد شد. اگرچه برخی كارشناسان اعتقاد دارند نزول به نرخ 94/50 ین آخرین حد افت دلار در مقابل ین خواهد بود./دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
با ده دلار چه می شود خرید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح خرید دلار بدون پاسپورت و بلیت کلید می خورد



 

 

طرح خرید دلار بدون پاسپورت و بلیت کلید می خورد

 

با اعمال سیاستهای جدید بانک مرکزی در بازار ارز، بساط محدودیت عرضه دلار مسافرتی به میزان دو هزار دلار با ارائه پاسپورت و بلیت برچیده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، با اجرایی شدن سیاستهای جدید بانک مرکزی در بازار ارز برای تک نرخی شدن و یکسان سازی نرخ دلار، محدودیتهای اعمال شده در این بازار از بین می رود.

براین اساس محدودیتهایی که تاکنون برای فروش و عرضه ارز به ویژه دلار در بازار رسمی و صرافی های تحت نظارت بانک مرکزی با قیمت دولتی وجود داشت، برچیده می شود.

بانک مرکزی پیش از این به صرافی های بانکی و شعب بانکهای عرضه کننده ارز اعلام کرده بود که ارز مسافرتی فقط با ارائه مدارک لازم از جمله پاسپورت و بلیط به میزان محدود دو هزار دلار انجام شود.

با اعمال این محدودیتها صفهای طویلی برای عرضه دلار در مقابل صرافی بانکها ایجاد می شد و به بازار سیاه دلار دامن می زد، همین امر منجر به افزایش قیمتها در بازار آزاد و برهم ریختن بازار ارز می شد.

این در حالی است که بسیاری از بانکها در مراجعات مردم برای خرید ارز مسافرتی و غیره عنوان می کردند که بانک مرکزی ارزی در اختیار آنها قرار نداده است و مردم در تهیه ارز مورد نیاز خود از شعب بانکها ناکام می ماندند.

حتی صرافی ها نیز با نصب اطلاعیه هایی اعلام می کردند که ارز مسافرتی نداریم، اما با تک نرخی شدن قیمت دلار که سایر ارزها نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرند، محدودیتهای بازار ارز از بین می رود و از این پس ارزها به میزان لازم در بازار عرضه می شود.

یک مقام مسئول در بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: عرضه دلار در بازار رسمی در صورتی که با محدویت همراه باشد، منجر به ایجاد بازار سیاه می شود.

وی با تاکید بر اینکه یکسان سازی نرخ ارز محدودیتها را در بازار از بین خواهد برد، تصریح کرد: بانک مرکزی نرخ دلار را آزاد کرده است.

روز چهارشنبه بانک مرکزی نرخ دلار دولتی را نسبت به روز سه شنبه ۱۱۷ تومان افزایش داد، به طوریکه نرخ دلار در بازار رسمی به ۱۱۷۷ تومان رسید.... /  خبرگزارى مهر