اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تذکر ارتش به شناورهای خارجی در رابطه با نام خلیج فارس



 

 تذکر ارتش به شناورهای خارجی در رابطه با نام خلیج فارس

 

 

ما هیچ وقت اجازه نمی دهیم که یک چنین کشوری کشتی های ما را بازرسی کند.اساسا امارات جرات چنین کاری را ندارد. ما بر منطقه تسلط کامل داریم. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از منافع کشور در کلیه آبها آمادگی کامل دارد.

 

مهمترین دستاوردهای نیروی دریایی ارتش؛ بر تحرکات نظامی در آبهای منطقه مسلط هستیم؛ پیام رزمایش ها صلح و دوستی است؛ برنامه هایی برای صادرات تسلیحات نظامی داریم؛ تجهیزاتی داریم که دیگران دارند؛ جزئیات ساخت نسل جدید ناوشکن جماران؛ مظلومیت رسانه ای نیروی دریایی و...

این جملات فرازهایی از گفتگوی مشروح امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  در خبرگزاری مهر است.

امیر سیاری در دیماه سال 1334 در خانواده ای مذهبی در استان فارس متولد شد. وی در سال 1353 پس از اتمام تحصیلات مقدماتی به استخدام ارتش درآمد و پس از طی دوره مقدماتی در رسته تکاوری در دانشکده افسری نیروی زمینی به نیروی دریایی مشغول به خدمت شد .

فرمانده نیروی دریایی ارتش دوره‌های کلاه سبزی، دافوس و علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذرانده است و از جمله مسئولیت های وی می توان به فرماندهی آموزش تفنگداران دریایی منجیل،فرماندهی تیپ یکم تفنگداران دریایی بندرعباس، جانشین فرمانده منطقه یکم دریایی، فرمانده آموزش تخصص های دریایی رشت و منطقه چهارم دریایی نداجا اشاره کرد.

امیر سیاری پس از آن به ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران منتقل شد، بعنوان جانشین معاون هماهنگ کننده، مشاور نظامی ومعاون امور اجرایی و پشتیبانی خدمات رزمی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران به ایفای نقش پرداخت.وی در سال 1384 بعنوان جانشین فرمانده نیروی دریایی به نداجا بازگشته و در سال 1386 از سوی مقام معظم رهبری بعنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

این دریادار دوران دفاع مقدس در مدت 8 جنگ تحمیلی به مدت 94 ماه در مناطق عملیاتی مختلف حضوری فعال داشته و بالغ بر 32 ماموریت جنگی و اعزام به مناطق عملیاتی بویژه آبادان را در پرونده نظامی خود دارد.

دریادار سیاری از جانبازان پرافتخارسالهای حماسه و ایثار و ازتفنگدارانی است که در روزهای اولیه حمله عراق به خرمشهر، فداکارانه و با ابتدایی‌ترین تجهیزات درمقابل تانک‌ها وتجهیزات زرهی عراق از کیان ایران اسلامی جانانه دفاع کرد و در تاریخ 9/12/1359 در منطقه عملیاتی آبادان-خرمشهر در شکست حصر آبادان بر اثر اصابت ترکش خمپاره مجروح و به درجه جانبازی نائل شد.

امیر سیاری  درپایان گفتگو خطاب به خبرنگاران مهر گفت: شما بخاطر مظلومیت همان شهدایی که هنوز در کف دریا آرمیده اند، به مظلومیت رسانه ای نیروی دریایی کمک کنید.

بخش اول گفتگوی مشروح خبرگزاری مهر با امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی می آید؛

*خبرگزاری مهر- گروه سیاسی: امیر! بعنوان نخستین سئوال بفرمائید که به نظر شما مهمترین دستاورد اخیر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چه بوده است؟

-امیردریادار سیاری: مهمترین دستاورد اخیرنیروی دریایی ارتش این است که از زبان فرمانده معظم کل قوا این نیرو به عنوان یک نیروی راهبردی قلمداد شد.

در مورخه 88.7.14 فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه حضرت امام (ره) نوشهر فرمودند "نیروی دریایی در کشورما یک نیروی راهبردی است و باید به چشم یک نیروی راهبردی به آن نگریسته شود." این جمله خیلی بحث دارد که چرا فرمانده معظم کل قوا این جمله با عمق زیاد را در دانشگاه مطرح کردند و چرا توجه معظم له به طرف دریا گرایش پیدا کرده است و ایشان خواستار این هستند که نقش نیروی دریایی یک نقش راهبردی باشد. این بزرگترین دستاورد است که البته شامل زیر مجموعه وسیعی هم می شود.

*نیروی دریایی ارتش هم اکنون از لحاظ توانمندی و داشتن تجهیزات پیشرفته در چه سطحی قرار دارد؟

- جایگاه نیروی دریایی ارتش چه از نظر تجهیزات، چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر مناطق عملیاتی در منطقه جایگاه اول است. بعنوان مثال همین توانمندی که ما امروز در آبهای آزاد حضور داریم تا از منافع خود دفاع کنیم، کشورهای منطقه از این توانمندی بی بهره اند. با توجه به سخنان فرماندهی معظم کل قوا که سال گذشته فرمودند "خرید تجهیزات و ریختن پول به جیب بیگانگان اقتدار وجایگاه نمی آورد"پس اینکه فرض کنیم برخی از کشورها تا جایی که توان دارند دائم پول به جیب دیگران می ریزند و تجهیزات می خرند توانمندی است، اشتباه است. چون این تجهیزات زمانی ارزشمند است که متعلق به آن کشور باشد یا بهتربگویم بومی باشد، نظامیانش هم بومی باشند ونیازبه مستشار وبیگانه نداشته باشند.ممکن است خیلی از کشورها تجهیزات زیادی هم داشته باشند ولی به نظر ما دو ریال نمی ارزد.

*در خصوص توانمندی نیروی دریایی آیا موضوع تازه ای هست که بخواهید به اطلاع مردم برسد؟

- افزایش توان زیرسطحی نیروی دریایی ازموضوعاتی بسیار مهم است.ما هم توان سطحی وهم توان زیر سطحی بالایی داریم. اخیراهم فرمانده محترم کل ارتش اعلام کردند که ساخت وساز انواع ناوچه ها و رزم ناوها، ناوشکن ها و زیردریایی ها همیشه مورد توجه بوده و به مرور زمان بر توانمندی این تجهیزات افزوده خواهد شد.

*آیا هم اکنون همه تجهیزات نیروی دریایی بومی است؟

- ما تمام سامانه های منصوب روی تجهیزاتی که از قدیم داشتیم را بومی کرده ایم. یعنی امروز برای اینکه یگان شناور ما در دریا حضور داشته باشد و ماموریت خود را انجام دهد دست نیاز به سوی کسی دراز نمی کنیم.  تجهیزات جدیدی را هم که در حال ساختن آنها هستیم نیز همگی بومی است.

*امیر! در مورد جدیدترین توانمندی که نیروی دریایی به آن دست یافته صحبت بفرمائید؟

- همانطور که گفتم ارتقا توانمندی زیر سطحی تازه ترین توانمندی نیروی دریایی است، البته وقتی می گویم ارتقا توانمندی زیر سطحی، این مسئله همه ابعاد را پوشش می دهد.همانطور که می دانید این توانمندی را قبلا نداشتیم و این موضوع برای ما خیلی مهم بود. ما در سالهای دفاع مقدس حتی قبل و بعد از آن نیز از توانمندی زیر سطحی برخوردار نبودیم. امروز بحمدالله به این توانمندی رسیدیم و به سرعت هم با کمک متخصصان متعهد داخلی به توانمان اضافه می کنیم.

*ارزیابی شما از دلیل طولانی شدن ساخت ناوشکن جماران چیست؟

- در مورد ساخت ناوشکن جمهوری اسلامی جماران باید بگویم که اولا ساخت تجهیزات دریایی بسیار مهم است و تفاوت زیادی با ساخت دیگر تجهیزات نظامی دارد چون بیش از صدها سامانه در داخل یک ناوشکن وجود دارد از جمله سامانه های راداری، موشکی، مخابراتی و ...

دوم اینکه ساخت ناوشکن بسیار بسیار مشکل است اگر می توانستیم قطعات و تجهیزات آن سامانه ها را از کشورهای دیگر بخریم به ما نمی دادند چون مورد استفاده اش مشخص بود، پس به ما آن را نمی دادند. بنابراین وقتی فرمانده معظم کل قوا این جمله را فرمودند که "شما ناوشکن را بسازید خوب اش را هم بسازید، ناوشکن بسازید با توان حمل بالگرد." ما هم دست به کار شدیم.

کشوری که اصلا سابقه ساخت و ساز نداشته و تازه می خواهد در این عرصه وارد شود اولین حرکت خیلی مهم است. ممکن است شما بگویید ساخت ناوشکن جماران چندین سال طول کشیده است اما این مسئله اصلا اشکالی ندارد چون دشمنان این مملکت هیچ وقت فکر نمی کردند که این ناوشکن روزی عملیاتی شود.

وقتی که این ناوشکن عملیاتی شد برای آنها خیلی جذاب بود اصلا در بهت ماندند که چگونه این ناوشکن عملیاتی شد و اگر زمان ساخت آن طولانی شده دلیلش این بود که ما می خواستیم همه سامانه هایی که درون این ناوشکن است را خودمان بسازیم.

این در شرایطی است که امروز در دنیا چندین کشور با هم ناوشکن می سازند و از تجهیزات هم استفاده می کنند. اما اینجا همه چیز جمع شد و یکجا ساخته شد.این خیلی مهم است که شما دسترسی به ساخت ناوشکن پیدا کنید که تمامی تجهیزاتش را خودتان بسازید وهیچ کشوری هم در ساخت آن به شما کمک نکند.

* درمورد زمان ساخت و تولید نسل جدید ناوشکن جماران که اخیرا خبرش منتشر شد توضیح دهید .

- این ناوشکن ها هم اکنون درحال ساخته شدن هستند که در زمان مقتضی جزئیات آن را اعلام عمومی خواهیم کرد. ما معمولا در این موارد به زمان دقیق ساخت و بهره برداری اشاره نمی کنیم. ضمن اینکه دائما درحال ساخت و تولید ناوچه موشک انداز، ناوشکن،زیر دریایی کلاس غدیر و سامانه های موشکی هستیم که به مرور زمان خبر آنها را اعلام می کنیم. اما بطور کلی باید بگویم که همچنان ارتقا توانمندی های ما ادامه دارد.

*بعد از صدور قطعنامه تحریمی که موضوع بازرسی از کشتی های ایرانی هم در آن گنجانده شده بود، سفیر امارات در نامه ای به روزنامه نیویورک تایمز مدعی شد که بالغ بر یکصد عدد از کشتی های ایرانی را مورد بازرسی قرار دادند آیا اساسا چنین چیزی صحت دارد؟

- ما هیچ وقت اجازه نمی دهیم که یک چنین کشوری کشتی های ما را بازرسی کند.اساسا امارات جرات چنین کاری را ندارد. ما بر منطقه تسلط کامل داریم. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از منافع کشور در کلیه آبها آمادگی کامل دارد.

البته ما تابع قانون و مقررات و سلسله مراتب خود هستیم. ما آمادگی دفاع و مقابله به مثل در زمینه بازرسی کشتی ها را داریم و هر جا لازم باشد این کار را انجام می دهیم .

*آیا نیروی دریایی ارتش در خصوص برگزاری رزمایش های مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس برنامه ای را در دستور کار دارد؟

- این جزء تصمیماتی است که سلسله مراتب می گیرد ولی مسلما کشورهای حاشیه خلیج فارس باید از این موضوع استقبال کنند که مانورهای مشترکی را با کشور همسایه خود ایران برگزار کنند. ما بارها در رزمایش هایی که انجام می دهیم اعلام می کنیم که رزمایش ما پیام صلح و دوستی دارد و اعلام آمادگی می کنیم که با برادران نیروی دریایی در کشورهای حاشیه خلیج فارس که  منافع بسیار مشترکی هم با آنها داریم می توانیم امنیت منطقه را برقرار کنیم. کشورهای منطقه کاملا توانمندی برقراری امنیت منطقه را دارند و نیازی به حضور بیگانگان در منطقه نیست چون حضور آنها در منطقه اگر چه تحت عنوان برقراری امنیت در منطقه باشد اما همیشه موجب ناامنی و جنگ در منطقه بوده است .

این مسئله روشنی است اکنون شما وضعیت را در عراق و افغانستان مشاهده می کنید. کسانی می توانند امنیت را برقرار کنند که برای این منطقه باشند نه از نقاط دوردست دنیا. از طرفی دیگر نیز رزمایش های ما نشان دادن که توان رزمی ما به چه میزان بالاست بطوریکه می توانیم در کنار کشورهای دیگر منطقه امنیت را برقرارکنیم .

*تحلیل شما از آرایش نظامی نیروهای بیگانه در منطقه چیست؟ آیا این آرایش تهدیدی برای ایران محسوب می شود؟

- نیروهای فرامنطقه ای در آبهای آزاد حضور دارند، البته در آبهای آزاد هر کسی می تواند عبور و مرور داشته باشد. مطمئنا محدوده ای که جزء منافع جمهوری اسلامی ایران است کاملا توسط نیروی دریایی ارتش رصد می شود و تحت کنترل است، پس آنها قطعاهیچ اجازه ای پیدا نخواهند کرد که بخواهند ما را تهدید کنند. توانمندی نیروها در بحث انجام ماموریت ها این است که دشمن را رصد و شناسایی کنند و هم آمادگی کامل برای دفاع از منافع جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.

*با این وجود آیا در منطقه ناامنی وجود دارد؟

- بله، هم اکنون در منطقه ناامنی وجود دارد. مثلا چندی پیش اعلام کردند که یک  کشتی با پرچم پاناما در سواحل سومالی ربوده شده است، پس ناامنی وجود دارد و به هر صورت همه ما موظف هستیم که نیازمندی ها و امنیت مان را در منطقه تامین کنیم.

*غیر از خلیج عدن نیروی دریایی در چه حوزه هایی بحث تامین امنیت را دنبال می کند؟

- نیروی دریایی ارتش در مناطقی که برای ماموریتش در نظر گرفته شده مثل آبهای سرزمینی و آبهای منطقه ای، نظارت بر آبهای انحصاری-اقتصادی و آبهای فلات قاره حضور مقتدرانه پیدا کند. یعنی به عنوان یک نیروی دریایی راهبردی که مورد توجه مقام معظم رهبری است امروز این نیرو در آبهای ازاد حضور پیدا کرده است که خلیج عدن یکی از مناطق آبهای آزاد است.

* آیا درخواستی برای تامین امنیت در خلیج عدن از سوی کشورهای دیگر مطرح شده است؟

- بله، معمولا کشتی های ما که در آنجا در حال حرکت هستند علاوه براسکورت کشتی های خودی، کشتی های دیگری را که در آنجا باشند و درخواست کمک کنند را حتما کمک می کنند.

*با توجه به توان نظامی آمریکایی ها در منطقه ، توانمندی نیروی دریایی ارتش برای مقابله با آنها به چه میزان است؟

- آیا با این همه توانمندی که دشمنان ما دارند تاکنون توانستند کاری انجام دهند؟ مثلا در حادثه 11 سپتامبر با این همه تجهیزات و امکاناتی که در اختیار داشتند چه کاری توانستند انجام دهند؟ داشتن تجهیزات وسیع گسترده و آنچنانی ملاک نیست چون هر چه بیشتر داشته باشیم آسیب پذیری مان هم به همان میزان بالا می رود.

*یعنی این موضوع به عنوان یکی از مولفه های قدرتمندی و پیروزی در درگیری  احتمالی محسوب نمی شود؟

- ببینید ممکن است محسوب شود، اما به هر صورت شما در هر صحنه ای که وارد می شوید و با هر کسی که بخواهید مبارزه کنید طبیعتا برای خود طرحهایی برای مبارزه با طرف مقابل دارید. البته اینها بستگی به منطقه عملیاتی هم دارد.مثلا ممکن است تجهیزات را مقایسه کنند اما یکسری مولفه های دیگر هم هست که برخی از کشورهای منطقه دارند و می توانند از آنها به نحوی استفاده کنند که دشمن نمی تواند از آن استفاده کند.

* نیروی دریایی علاوه بر تجهیزات برنامه های خاصی هم برای مقابله با دشمن دارد؟

- بله، قطعا همینطور است مگر می شود که ما غفلت کنیم. ما تکلیف داریم از فرماندهی معظم کل قوا که فرمودند ما باید دشمن شناس و تهدید شناس باشیم و باید تهدیداتمان را به روز بشناسیم، باید همه دشمنانمان را به روز بشناسیم و باید آمادگی 100 درصد داشته باشیم.

از سویی دیگرما هم تجهیزات و امکاناتی را در اختیار داریم که آنها ندارند و نمی توانند از آن استفاده کنند. با توجه به وضعیت، موقعیت و جایگاهمان و مولفه های دیگری که غلبه بر تجهیزات و امکانات دشمن می کند به راحتی می توانیم در هر صحنه ای حضور داشته باشیم. مگر در هشت سال دفاع مقدس دشمن ما از نظر تجهیزات زمینی و هوایی در سطح بسیار بسیار بالایی نبود، مگر دنیا همه تجهیزات نظامی را به آنها نمی داد، خب اگر ما این طور حساب می کردیم که باید آنها در آن زمان به تهران می رسیدند.

اساسا داشتن آمادگی خاصیت نیروهای مسلح است که اگر غیر از این باشد، دیگر نمی توان به آنها گفت نیروهای مسلح، البته ناگفته نماند که در شرایط  آرامش مطلق نیز باز نیروهای مسلح از آمادگی کامل برخوردار است.

*دلیل آن چیست؟

- چون در سایه برقراری امنیت است که آرامش برقرار می شود.

*آیا برای صادرات تسلیحات و تجهیزات نیروی دریایی به کشورهای دیگر  برنامه ای دارید؟

- صادرات تجهیزات و توانمندی ها جزء وظایف و اختیارات وزارت دفاع است وطبعا تجهیزات و امکاناتی را که تولید می کنند قابلیت صادرات را دارد و حتما در این زمینه کارهایی صورت گرفته است.

* امیر، بخشهایی وجود دارد که جزء زحمات نیروی دریایی است که البته شاید هم صحنه های تلخی باشد اما افکار عمومی علاقه مند است که آنها را بشنود، در این زمینه اگر ممکن است توضیح دهید؟

- یکی ازموضوعاتی که واقعا سخت بود تا نیروی دریایی پای کار بیایدموضوع تجهیزاتش بود چون تجهیزات نیروی دریایی از فناوری بالایی برخوردار است و حقیقتا پای کار آوردن این تجهیزات کار خیلی سختی بود. از طرفی دیگربدلیل اینکه نظامیان  قدیمی نمی توانستند در بخشهای  سخت افزاری و نرم افزاری این سامانه ها کار کنند تجربه ای هم در این زمینه نداشتیم و وقتی خارجی ها (مستشاران) از کشور رفتند تصور می کردند که ایرانیان نمی توانند از این تجهیزات استفاده کنند. درحالیکه می توان گفت تلاش، کوشش و تحمل سختیها برای آماده نمودن این تجهیزات هم سخت و هم شیرین بود چون سرانجام به نتیجه رسیدند.

*پس چگونه پرسنل نیروی دریایی بدون کمک مستشاران توانستند این کار را انجام دهند؟

- خدا می داند که تمام پرسنل نیروی دریایی با چه توانمندی وچه ایثارگری توانستند این دستگاهها را پای کار بیاورند. در زمینه تامین قطعات، چون ما از ساخت قطعات شروع کردیم که هم اکنون می توانیم ناوشکن بسازیم نه سابقه ای نه کتابی و نه سامانه ای در این زمینه وجود داشت که ما بتوانیم از آن استفاده کنیم. اما درجهاد خودکفایی ونهادهای علمی دیگر این قطعات را طراحی و تولید کردند.

مثلا یک ناوشکن که به دریا می رود و اگر رادارش مشکل پیدا کند و شما نتوانید آن را درست کنید یعنی دیگر شما چشم ندارید ، اما چگونه رادارها را سالم نگهداشتند. اگر به فکر هدف کاذب نمی رسیدیم به نظر من یکی ازنبوغ های بکار گرفته شده در دفاع مقدس که بالای 1000 فروند موشک را ناکام بگذارید. اگر قرار بود اینها به کشتی های نیروی دریایی بخورد دیگر چیزی از آن باقی نمی ماند.

*امیر، در مورد خلاقیتهایی که نیروی دریایی برای مقابله با دشمن در آن مقطع ابداع می کردند توضیح دهید .

- تنها چیزی که ابتکار بچه های نیروی دریایی بود و خودشان سنگر درست کردند همین ایجاد هدفهای کاذب مبتنی بر علم و دانش بود. یعنی هدفی را ساختند که در توانایی استقرار در نقاط مختلف  دریا را داشته باشد و اکوی راداری تولید شده اش بیشتر از کشتی خودی باشد، به این ترتیب موشکی که به سمت کشتی های خودی می آمد به سمت هدفی که اکوی راداری بیشتری داشت منحرف می شد.

آنقدر خلاقیت بکار بردند که بالاخره توانستند به چنین ابتکاری دست پیدا کنند تا بتوانند در مقابل حملات موشکی دشمن مقاومت  کنند. در بحث آمادگی موشکها و توپها هم باید بگویم که چون همه متخصصان در آن زمان رفته بودند و تحریم هم بودیم انجام عملیات رزمی با توان بالا در زمانی که زیر بار همه تحریم ها قرار گرفتیم امکاناتی هم در اختیار ما نمی گذاشتند خیلی سخت بود.اینطور نبود که سوار یگان شناوری بشوید و به انجام ماموریت رزمی بپردازید. موضوع آمادگی یگان شناوری وحتی تامین نیروی انسانی آن خیلی مهم است.

به عنوان مثال ما بعد از پیروزی انقلاب تا زمان جنگ تمامی متخصصان مان در خارج از کشور دوره می دیدند و در زمان شروع جنگ تحمیلی در این زمینه هم تحریم شدیم.خلاقیت آدمی به کار گرفته شد تا آنها توانستند این کار را انجام دهند بطوری که دیگر نیازی به عامل خارجی نبود ایثارگری ها ،تلاش ها و بکار بردن فکر و تدبیر، خلاقیت و علم و دانش. البته همه آنها در نیروی دریایی انجام نشد.

افتخار ما این است که توانستیم از همه ظرفیت های کشور بویژه در دانشگاههای خود استفاده کنیم تا این وضعیت بوجود آمد و تجهیزات و سامانه هایمان بومی شد.

* در بحث دفاع مقدس یکی از نکات موضوع فرماندهی است بویژه نوع نگاهی که امام راحل به نیروی مسلح داشتند، آیا نیروی دریایی در معرض نگاه امام راحل بود یا نه؟

-شما اگرجمله امام را درمورد نیروی دریایی مشاهده کنید متوجه خواهید شدکه نگاه امام(ره) درآن مقطع به این نیروی راهبردی چگونه بوده است. ایشان می فرمایند"نیروی دریایی نیز، همچون سایر نیروها بحمدالله در آب های خلیج فارس و مرزهای آبی کشور در عرصه ی دفاع مقدس از کشور اسلامی مان چون نگینی درخشنده است و بر عرشه ی کشتی افتخار و صلابت خود استوارایستاده است.رویارویی آنان با نیروی دریایی دشمن وآن همه افتخارات رزم و رشادت و شهادت و نیز کنترل و بازرسی کشتی ها در خلیج فارس و تنگه ی هرمز و مهمتر از همه نبرد قهرمانانه آنان در برابر آمریکای متجاوز و حضور جدی آنان درآبهای بین المللی ، نشانه ی اقتدار و اعتبار این نیروی بزرگ و سرافراز است و ملت ایران باید به چنین ارتش مؤمن و وفادار افتخار کند." پس نیروی دریایی این افتخار را دارد که در دفاع مقدس و در دفاع از مرزهای آبی  کشور به تعبیر امام راحل همچون نگینی درخشنده بوده است.البته این جمله خاص نیروی دریایی است. این سند افتخاری برای ما است که چقدر حضرت امام به دریا و نیروی دریایی نگاه خاصی داشتند.

*در مورد دریای خزر نیروی دریایی ارتش چه برنامه هایی در دستور کار دارد؟

- از دید ما دریای خزر دریای صلح و دوستی است ولی به هر صورت باید امکانات دفاع از منافع کشور را که دریای خزر هم بخشی از آن است داشته باشیم.

*برخورد شما با استفاده از عناوین جعلی خلیج فارس در مکالمات رادیویی شناورهای کشورهای دیگر چگونه است؟

- اصلا کسی جز خلیج فارس جرات ندارد که نام دیگری ببرد . هر کسی هم که از عناوین جعلی استفاده کند معمولا به آنها تذکر می دهیم.

* تعامل نیروی دریایی ارتش با نیروی دریایی سپاه را در چه سطحی ارزیابی می کنید؟

- تعامل بسیار خوبی با هم داریم و ازتوانمندی یکدیگر استفاده می کنیم. درحقیقت نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه در خیلی از جاها می توانند لازم و ملزوم همدیگر باشند.

*در زمینه فرهنگ ، سینما و هنر برنامه ای در نیروی دریایی دارید؟

- این نوع برنامه ها معمولا از طریق اداره عقیدتی سیاسی دنبال می شود. ضمن اینکه هم اکنون ساخت سریال مربوط به عملیات مروارید با همکاری بنیاد شهید در دستور کار است. البته کار دریایی کار سختی است و چند سالی هست که آن را پیگیری می کنند.../خبرگزاری مهر



ویدیو مرتبط :
‫بازتاب نبرد خلیج فارس 2 در رسانه های خارجی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح ویژه ارتش بریتانیا برای خروج اتباع خود از خلیج فارس



 

طرح ویژه ارتش بریتانیا برای خروج اتباع خود از خلیج فارس

 

یك روزنامه بریتانیایی در گزارشی اعلام كرد نیروهای نظامی بریتانیا طرحی در دست اقدام دارند كه در صورت حمله به ایران صدها هزار شهروند بریتانیایی ساكن یا توریست در كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به صورت فوری و ایمن از منطقه خارج شوند.

 

به گزارش عصر ایران ، روزنامه " دیلی تلگراف " با انتشار گزارشی در این باره نوشت :‌"‌ ارتش بریتانیا در حال برنامه ریزی برای خروج اضطراری صدها هزار شهروند بریتانیایی از دبی و دیگر كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در صورت حمله به ایران است ".

این روزنامه می نویسد كه در حال حاضر بیش از 100 هزار شهروند بریتانیایی در امارات متحده عربی زندگی می كنند و سالانه بیش از 1 میلیون توریست، بازرگان و مسافر ترانزیتی برای گذراندن تعطیلات، انجام امور تجاری یا مسافرت به دیگر مقاصد دنیا به دبی می روند.

دیلی تلگراف می افزاید دولت محافظه كار و ائتلافی دیوید كامرون نخست وزیر بریتانیا از زمان تشكیل خود در می سال جاری میلادی دستور بازنگری در استراتژی نظامی بریتانیا در منطقه خلیج فارس را صادر كرد كه طرح مزبور نیز یكی از اضلاع این بازنگری است.

بر اساس این گزارش، طرح جدید بر مبنای همكاری با كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات در خارج كردن اضطراری شهروندان بریتانیا از این كشورها در صورت وقوع حمله احتمالی به ایران است.

دیلی تلگراف می افزاید: نگرانی بریتانیا از این است كه در صورت حمله احتمالی به ایران، این كشور همانطور كه بارها تهدید كرده به منافع غرب در كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، حمله موشكی ترتیب دهد بنابراین بریتانیا در نظر دارد با همكاری كشورهای عربی منطقه برای ایمن ماندن جان شهروندانش برنامه ریزی كند.

بنا بر این گزارش یكی از راهكارها باز كردن سریع مرز امارات و عمان و ورود شهروندان بریتانیایی به این سلطان نشین است كه ظاهرا و بنا به برآورد مقامات بریتانیایی به دلیل روابط حسنه با ایران از گزند حمله موشكی ایران در امان خواهد بود.

راهكار دیگر ارسال كشتی ها و ناوهای نیروی دریایی بریتانیا به بندر فجیره امارات و انتقال شهروندان بریتانیایی از این بندر كوچك است چرا كه این بندر هیج ارتباطی به فضای جنگی در خلیج فارس و تنگه هرمز نخواهد داشت. راهكار دیگر اختصاص پروازهای اضطراری و خارج كردن شهروندان از این طریق است.

بر اساس این گزارش همانطور كه اسناد ویكی لیكس نشان می دهد شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس دولت امارات یكی از رهبران منطقه است كه خواستار رویكرد شدید آمریكا و غرب علیه برنامه هسته ای ایران است و از این جهت، رئیس دولت امارات نگران سرنوشت و امنیت  اتباع خارجی  ساكن در امارات در صورت حمله ایران است.

بیش از 70 درصد از جمعیت 4 و نیم میلیون نفری امارات را اتباع خارجی تشكیل می دهد كه بیشتر این جمعیت نیروی كار هندی، پاكستانی، بنگلادشی و فیلیپینی هستند.

دیلی تلگراف می نویسد قرار است در سفر سال آینده دیوید كامرون نخست وزیر بریتانیا به امارات، همكاری جدید نظامی امارات و بریتانیا در زمینه خروج شهروندان بریتانیایی از این كشور در شرایط اضطراری ، به همراه دیگر قرار دادهای دفاعی و نظامی محرمانه بین دو كشور به امضا مقامات دو كشور برسد.

بر اساس این گزارش یكی از قرار دادهای احتمالی بریتانیا و امارات كه در سفر كامرون به ابوظبی مورد بحث قرار خواهد گرفت، پیشنهاد بریتانیا به امارات برای تامین آب و برق این كشور در صورت وقوع جنگی احتمالی و شرایط اضطراری در منطقه است.../عصر ایران