اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌ ها


فرهنگستان ربان و ادب فارسی با تدریس دو واحد «زبان و ادبیات کردی» در دانشگاه‌های استان کردستان موافقت کرد.

خبرگزاری ایسنا: فرهنگستان ربان و ادب فارسی با تدریس دو واحد «زبان و ادبیات کردی» در دانشگاه‌های استان کردستان موافقت کرد.

فرهنگستان در این‌باره اعلام کرد: «دانشگاه سنندج، با استناد به ماده واحدۀ «اختصاص و پیش‌بینی دو واحد درس زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های محلی و بومی برای تدریس در دانشگاه‌های مرکز استان‌های ذی‌ربط» مصوّب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدریس یک درس دوواحدی «زبان و ادبیات کردی» را در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های دولتی و آزاد استان کردستان، به این شورا پیشنهاد کرد.

بر اساس این مصوّبه، در اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی و به‌منظور صیانت از اجزای ارزشمند فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و تقویت بنیان‌های مقوم این فرهنگ، به وزارت‌های علوم، تحقیقات و فنّاوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی، اجازه داده می‌شود که دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان و گویش‌های بومی و محلی کشور، مانند آذری، کردی، بلوچی و ترکمن، در دانشگاه‌های مرکز استان‌های ذی‌ربط به‌صورت اختیاری ارائه و تدریس شود.

تبصرۀ 1: تهیۀ متون و تربیت مدرّسان مورد نیاز طبق برنامه‌ای خواهد بود که به تصویب کمیتۀ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد.

تبصرۀ 2: تشخیص زبان‌ها و گویش‌های مشمول این ماده واحده، بر عهدۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواهد بود.»

متن پاسخ فرهنگستان زبان و ادب فارسی به این درخواست چنین است:

«بسمه‌تعالی

جناب آقای دکتر محمدرضا مخبر دزفولی

دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

با سلام،

به‌موجب ماده‌ واحدۀ مصوّب جلسۀ 644 مورّخ 1388.3.5 شورای عالی انقلاب فرهنگی، در موضوع «اختصاص و پیش‌بینی دو واحد درس زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های محلی و بومی برای تدریس در دانشگاه‌های مرکز استان‌های ذی‌ربط»، به اطلاع می‌رساند پس از بررسی کارشناسی و علمی، در جلسۀ شورای علمی و پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با درخواست دانشگاه سنندج مبنی‌ بر تدریس یک درس دوواحدی با عنوان «زبان و ادبیات کردی» در مقطع کارشناسی، در دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی مرکز استان کردستان موافقت شد.

غلامعلی حدّاد عادل

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی»


ویدیو مرتبط :
نمونه تدریس زبان و ادبیات فارسی دکتر یکتا موسسه ونوس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تدریس زبان کردی در دانشگاه آزاد سنندج


رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج از تدریس زبان کُردی در سال 94 در این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال انجام مقدمات تدریس زبان کُردی هستیم و از سال آینده، زبان کردی در قالب دو واحد اختیاری در این دانشگاه تدریس می شود.

خبرگزاری ایرنا: رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج از تدریس زبان کُردی در سال 94 در این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال انجام مقدمات تدریس زبان کُردی هستیم و از سال آینده، زبان کردی در قالب دو واحد اختیاری در این دانشگاه تدریس می شود.
 
محمدقربان کیانی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران استان در سنندج، افزود: در سفر دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی به سنندج در آذر امسال، چند مصوبه از جمله تدریس زبان کُردی در واحد سنندج به تصویب رسید و منعی برای تدریس این زبان در دانشگاه آزاد سنندج وجود ندارد.
 
وی گفت: از اساتید و فرهیختگان حوزه زبان کُردی برای تدوین سرفصل های این درس دعوت شده و با نهایی شدن سرفصل ها و مشخص شدن اساتید، از سال 94 زبان کردی در قالب دو واحد درس اختیاری تدریس می شود.
 
او به فعال شدن مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز اشاره کرد و گفت: اولین فعالیت این مرکز تدوین و گردآوری کتابی به نام 'زیوری زمان' با موضوع کنایه های کُردی است که بزودی منتشر می شود.
 
وی همچنین از آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای راه اندازی شعبه ای در اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: این آمادگی از طرف ما وجود دارد اما مسوولان اقلیم کردستان عراق فعلا به دلیل وجود مشکلاتی، تمایلی برای راه اندازی نشان نداده اند و مسایل و مشکلات موجود در منطقه کردستان عراق مانعی برای اجرایی شدن این موضوع است.
 
کیانی در ادامه سخنان خود، دانشگاه ازاد اسلامی را حامی دولت و فعالیت های آن دانست و گفت: دانشگاه آزاد ظرفیت های بسیار خوبی دارد که می تواند به دولت در زمینه توسعه استان و دیگر بخش ها کمک کند.
 
وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی سنندج اکنون به دلیل دارا بودن هیات علمی توانمند و پرسنل خدمتگزار و دانشجویان پویا و فعال، یکی از دانشگاه های برتر کشور است و هر روز به موفقیت های این دانشگاه افزوده می شود.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج همچنین گفت: رویکرد جدید این دانشگاه چالاکی و چابکی در ساختار دانشگاه و تفویض اختیار به هیات امناهای استانی و همچنین کاهش وابستگی به شهریه و توسعه درآمدهای غیر شهریه ای است.
 
کیانی افزود: رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شرکت های دانش بنیان است به طوری که اکنون 17 شرکت در این دانشگاه فعالیت دارند.
 
وی از فعالیت رسانه های استان کردستان در انعکاس موفقیت های دانشگاه آزاد سنندج قدردانی کرد و گفت: بخشی از موفقیت های به دست آمده مرهون حمایت رسانه ها بوده است.
 
هم اکنون در دانشگاه های آزاد اسلامی استان کردستان 19 هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند که از این تعداد حدود 12 هزار نفر انها در دانشگاه ازاد اسلامی واحد سنندج مشغول به تحصیل هستند.
 
هم اکنون 25 رشته دکترا و 54 رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی استان استان کردستان تدریس می شوند.