اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تخلف تامین اجتماعی در کاهش حمایت از داروی بیماران تالاسمی



اخبار,اخبار اجتماعی,دکترهاشمی

وزیر بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره افزایش قیمت یکی از داروهای بیماران تالاسمی این موضوع را تخلفی از سوی تامین اجتماعی عنوان کرد.

دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم اولین گردهمایی روسای دبیرخانه هیئت‌ امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور با حضور در جمع خبرنگاران درباره افزایش قیمت یکی از داروهای خوراکی بیماران تالاسمی گفت: روز گذشته خبری را در این مورد داشتیم مبنی بر اینکه یک داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی گران شده است. من تاکید کردم که این دارو گران نشده مگر اینکه حمایت‌ بیمه‌ای از آن کم شده باشد.

وی افزود: در این زمینه متاسفانه سازمان تامین اجتماعی به صورت یکطرفه حمایت خود را از این دارو کاهش داده و خلاف مصوبه دولت و مجلس عمل کرده است؛ چرا که بر اساس مصوبه دولت هیچ یک از بیمه‌ها حق کوچک کردن سبد حمایتی خود را ندارند و این کار به نحوی کم فروشی است و تخلف محسوب می‌شود که باید اصلاح شود.

وی در زمینه افزایش آمار ایدز نیز گفت: افزایش آمار 10 درصدی را شاهد بودیم. متاسفانه آسیب‌های اجتماعی بار این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و برای خدمات بهداشتی که به افراد در معرض خطر داده می‌شود، حاشیه سازی می‌کنند؛ اما نباید تحت تاثیر این حاشیه‌ها قرار گیریم و وظیفه خود را که پیشگیری است، انجام دهیم.

 

البته در این زمینه بخش کوچکی از کار که کمک به پیشگیری است، در اختیار ماست و سایر دستگاه‌ها هم باید در زمینه آسیب‌های اجتماعی کار کنند؛ چرا که این آسیب‌ها بیماری‌هایی مانند اعصاب و روان و بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز را افزایش می‌دهند و این بیماری‌ها در گذشته تزریقی بوده اما الان شکل آن عوض شده است.

هاشمی در باره نحوه پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های خودگردان گفت: تا جایی که می‌دانم پذیرش دانشجو از مسیر کنکور سراسری است، نظر وزارت بهداشت نیز رعایت قانون فعلی است. همچنین پذیرش دانشجویانی که خودشان هزینه‌شان را در قالب خودگردان می‌دهند نیز از مسیر کنکور است و فکر می‌کنیم این کار به عدالت نزدیک‌تر است. البته پذیرفته شدگان در کنکور نیز در دانشگاه‌های مهم کشور در رتبه‌های 200، 220 و 250 بوده است که این نشان می‌دهد افراد با استعداد این صندلی‌ها را پر کرده‌اند.

وی افزود:‌من شخصا معتقدم نباید بگذاریم که ایرانیان برای ادامه تحصیل به خارج روند و باید برایشان فرصت ایجاد کنیم. اما این کار با زور شدنی نیست. متاسفانه در حال حاضر تعداد زیادی دانشجو در بعضی کشورها هستند که مدرسان‌شان دانشجویان ایرانی هستند. دانشگاه‌های خصوصی که ثروت مردم را می‌برند و آموزش استاندارد هم ندارند.

 

بنابراین باید در داخل کشور و یا در کشورهای حاشیه‌ای دانشگاه‌هایی را ایجاد کنیم که این جزو برنامه‌های جدی ما در حوزه آموزش است. یعنی ایجاد و توسعه دانشگاه‌ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی با همکاری برخی از دانشگاه‌های معتبر جهانی که در درجه بندی بین المللی رتبه زیر 1000 دارند و از این موضوع به شدت حمایت می‌کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید از رفتن فرزندانمان به دانشگاه‌های کشورهایی مانند امارات،‌ اوکراین و فیلیپین که سطح دانش‌شان با ما قابل مقایسه نیست، جلوگیری کنیم.

 

 اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
نحوه استفاده صحیح از دستگاه پمپ تزریق داروی تالاسمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تخلف تامین اجتماعی با خروج هموفیلی‌ها از شمول بیماران خاص



اخبار,اخبار اجتماعی ,تخلف تامین اجتماعی

 

اخبار اجتماعی - رئیس انجمن هموفیلی ایران :
تخلف تامین اجتماعی با خروج هموفیلی‌ها از شمول بیماران خاص

تقسیم‌بندی این بیماران در حیطه اختیارات سازمان تامین اجتماعی نیست چرا که تعریف این بیماران توسط وزارت بهداشت انجام شده است / در شرایطی که وزارت بهداشت توسعه دسترسی مردم به خدمات درمانی را در دست اجرا دارد این اقدام تامین اجتماعی تخلف در اجرای طرح جامع سلامت کشور تلقی می شود.

رئیس انجمن هموفیلی ایران اقدام سازمان تامین اجتماعی در خروج هموفیلی‌ها از شمول بیماران خاص را خارج از ضوابط قانونی و تخلف این سازمان در اجرای طرح جامع سلامت کشور عنوان کرد.

«احمد قویدل» در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان یکی از پیشرو‌ترین سازمان‌های بیمه‌گر کشور حمایت از بیماران خاص را از ۲۰ سال گذشته عهده‌دار بوده و همواره بیماران هموفیلی و کانون هموفیلی ایران خواستار تسری خدمات این سازمان به دیگر نهادهای بیمه‌گر بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از ۹ ماه پیش سازمان تامین اجتماعی به طور آرام دفترچه‌های بیمه بیماران هموفیلی را هنگام تمدید پس گرفت و به آنان دفترچه عادی تحویل داد و  همزمان در چند استان دیگر نیز این اقدام مشاهده شد.

قویدل ادامه داد: بر این اساس سازمان تامین اجتماعی تنها بیماران هموفیلی دارای «کمبود فاکتورهای خونی ۸ و ۹ » را واجد دریافت خدمات درمانی رایگان دانست و باقی بیماران دارای اختلالات انعقاد خون را از این بیماران جدا کرده است.

وی با بیان این‌که تمامی اختلالات انعقادی ارثی در ادبیات رسمی کشور (وزارت بهداشت) و حوزه‌های بودجه‌ای کشور با عنوان بیماری هموفیلی شناخته شده است، ادامه داد: بر اساس تعریف وزارت بهداشت بیماران فاکتورهای ۱۳ گانه خون، بیماران با اختلال پلاکت ارثی و بیماران موسوم به ون ویلدوراند جزو بیمارن هموفیلی قرار می گیرند.

رئیس انجمن هموفیلی ایران ادامه داد: این ۱۵ بیماری در زمره بیماران خاص بوده و یارانه دارویی دریافت می‌کنند و اقدام سازمان تامین اجتماعی در این زمینه خارج از تعاریف رسمی وزارت بهداشت تلقی شده و هیچ توجیه منطقی ندارد.

وی تنها توجیه مسئولان سازمان تامین اجتماعی در دسته‌بندی بیماران دارای اختلالات انعقادی خون را پایین آوردن بار مالی این بیماران برای سازمان اعلام کرد و گفت: تقسیم‌بندی این بیماران در حیطه اختیارات سازمان تامین اجتماعی نیست چرا که تعریف این بیماران توسط وزارت بهداشت انجام شده است.

رئیس انجمن هموفیلی ایران با تاکید بر این‌که سازمان تامین اجتماعی ۲۰ سال بیماران را تحت پوشش داشته است، ادامه داد: حدود ۹۵۰۰ نفر بیمار با اختلال انعقادی در کشور وجود دارد که از این میان بالغ بر ۵۶۰۰ نفر دچار کمبود فاکتور ۸ و ۹ هستند، باقی‌مانده بیمارانی هستند که اختلالات انعقادی خون دیگر دارند اما افراد باقی مانده که شمار آنها به ۳ هزار نفر می‌رسد زیر پوشش دیگر بیمه‌ها قرار دارند.

وی با بیان این که با در نظر گرفتن شرایط حداکثری، ۶۰ درصد از بیماران ممکن است برای تامین اجتماعی بار مالی برای تامین اجتماعی داشته باشند و در شرایط حداقلی ۴۰ درصد آن‌ها ادامه داد: اساسا اگر نیمی از این افراد را سهم تامین اجتماعی تلقی کنیم ملاحظه می شود بار مالی آنچنانی که سازمان تامین اجتماعی را وادار به محدود کردن دسترسی خدمات درمانی بیماران کند به سازمان متحمل نشده است.

قویدل یادآور شد: در شرایطی که وزارت بهداشت توسعه دسترسی مردم به خدمات درمانی را در دست اجرا دارد و تلاش دارد سهم مردم را در حوزه درمان به ده درصد کاهش دهد، این اقدام تامین اجتماعی تخلف در اجرای طرح جامع سلامت کشور تلقی می شود.

قویدل در خصوص اقدامات اعتراضی انجمن هموفیلی ایران نسبت به چنین تصمیمی اظهار داشت: نامه اعتراضی به وزیر رفاه نوشته‌ایم و ایشان این نامه را به مدیر تامین اجتماعی ارجاع داده‌اند که تاکنون بی‌پاسخ مانده است؛ همچنین گزارشی از این مشکل به یکی از اعضای سازمان تامین اجتماعی «سرخو» ارائه داده‌ایم.

وی با بیان این‌که نگاه وزارت بهداشت درمان حفظ سلامت بیمار و نگاهی سلامت محور است، در پایان گفت: هدف سازمان تامین اجتماعی بند آوردن خونریزی بیماران هموفیلی نیست بلکه دریافت نکردن هیچگونه فرانشیز از بیماران است.
اخبار اجتماعی - ایلنا